Danas nije mnogo teško pronaći savet za modifikovanje (budženje) automobila, pa i na forumu postoji mnogo saveta za različite modele automobila. Međutim, ovi saveti su često zasnovani na subjektivnom mišljenju i onome šta korisnicima najbolje radi. Ono što svako ko želi da se upusti u svet modifikovanja automobila treba da zna je savet koji se tiče osnove modifikovanja, pa ćemo ovde otkriti koji su to saveti za modifikovanje automobila za početnike.Ne želite da neoprezno počnete sa budženjem, ne samo što ćete potrošiti nepotreban novac, već rizikujete svoju bezbednost. Previše snage, a slaba upravljivost je loša kombinacija koja će vas u najboljem slučaju koštati otkupljenog automobila, a u najgorem...Prvo i osnovno - imajte jasan plan
Nije retkost da se ljudi odluče da impulsivno kupe deo za auto. Pa tako kupe auspuh ili usisnu granu zato što žele da auto zvuči moćno i da pruža više snage. Međutim, posle odluče da krenu u drugom smeru, a onda shvate kako je auspuh preveliki ili premali, ili da grana ne može da se koristi u novoj konfiguraciji.U tom trenutku se hvatate za glavu i kapirate kako ste bacili pare i da je trebalo da modifikaciji pristupite planski, sa jasnim ciljevima šta tačno želite da postignete. Da li želite automobil za drag, drift, stazu ili brdo? Smer u kojem želite da idete će opredeliti i delove koji će najbolje odgovarati toj svrsi, što će vam uštedeti novac, vreme i pružiti efekat sinergije različitih delova.Modifikacija za drag trke
Dakle, želite automobil koji će počistiti protivnika na ravnom. Dobrodošli u svet velikog broja konja! Cilj drag trke je da pređete kratku razdaljinu na ravnom putu što je brže moguće. To znači da vam treba automobil koji će biti što lakši, što brži na startu i da ima maksimalno korisne snage. U velikom broju slučajeva, drag automobili nisu najpraktičniji za svakodnevnu vožnju. Ako imate pogon na prednjim točkovima, trebaće vam dobar set slikova i LSD (ne taj, već šper). Ne možete da vozite sa slikovima na ulici, pa će vam trebati poseban set guma za stazu i za ulicu. Ako imate zadnju vuču, možete da koristite ulične slikove, ali za ozbiljne drag trkače to neće proći. Trebalo bi da vešanje pozadi bude tvrđe nego napred, tako da trakcija bude bolje kada težina pređe nazad tokom starta. Kočnice nisu preterano važne, jer obično imate dovoljno prostora za zaustavljanje.Modifikacije za stazu
Za razliku od drag trka, vožnja krugova ne samo da zahteva snagu, već je neophodno da imate odličnu kontrolu i kočenje. Dok drag trke traju manje od pola minuta, vožnja krugova je konstatno zlostavljanje automobila. Laganiji automobili sa odličnim upravljanjem i kočenjem mogu da naprave brže vreme od automobila sa duplo više snage, pa je ključ u pronalaženju ravnoteže između snage i upravljivosti.Velika pažnja se posvećuje gumama, kočnicama i vešanju. Zatim hoćete da sve to ispratite snagom. Ključ je ravnoteža, ne želite automobil sa više snage nego što šasija i kočnice mogu da podnesu ili jače kočnice od motora. Ne zaboravite na bezbednost
Vožnja automobila je zabavna, brza vožnja je zabavnija, pa je zato veoma važno da ispoštujete sve mere bezbednosti kako biste mogli što duže da uživate u vožnji. Stvari koje biste želeli da imate u automobilu su aparat za gašenje požara, po mogućstvu trkačka sedišta sa nosačima i zaštitni kavez (roll-bar). Uložite i u kupovinu kvalitetne kacige. Odakle da krenete?
Sada kada imate ideju šta vam treba za koji tip vožnje, morate da donesete odluku u kojem ćete smeru krenuti sa modifikacijama. Pokrićemo osnovne modifikacije, a vi možete odlučiti šta vam odgovara i ulazi u budžet. Ne morate sve ove modifikacije da odradite odjednom, ali neke će zahtevati dodatne izmene pre nego što nastavite, pa imajte i to u vidu.Turbo
Ako auto nije imao fabrički turbo, onda se preporučuje da sačekate sa modifikacijama pre nego što ugradite turbo (ako želite naravno). Kada ubacite turbo, tjunirajte ga i uživajte jedno vreme u povećanoj snazi. Zatim planirajte zamenu auspuha, a nakon izmene možete ponovo da tjunirate auto.Usisna grana
Jedna od osnova modifikacije je usisna grana. Ako nemate turbinu, ali planirate da je ubacite, onda preskočite zamenu usisne grane. Jer kada ubacite turbinu usisna grana se prerađuje, pa stara grana sigurno neće moći da radi sa novim sistemom. Takođe, ako kupujete kit, većina njih podrazumeva usisnu granu.CAI ili RAI usisna?
Ovo pitanje buni mnoge entuzijaste. RAI (short ram intake) ima kraću usisnu cev i obično ima filter koji je lako vidljiv ispod haube. U nekim slučajevima je to dobro rešenje, ali u drugim situacijama nije efikasno kao CAI (cold air intake), zato što hladni usisnik ima dužu cev, a filter je van motora, gotovo u braniku, kako bi uvlačio hladan vazduh.Short ram usisna ne proizvodi toliko snage, jer vuče dosta toplote od motora, a i obično su jeftinije. Međutim, neki automobili ne mogu da uglave CAI, ali ako motor može da radi sa oba sistema, preporučujemo CAI. Izduvna grana
Što je glasniji auspuh to je auto jači, zar ne? Ne. Samo zato što auspuh riče ko traktor ne znači da auto ima više snage od sličnog automobila sa tišim auspuhom. Moderni izduvni sistemi imaju kvalitetne prigušivače, pa i kada je cev prava, tehnologija utišava zvuk.Vešanje
Auto ne treba samo da izgleda dobro, već treba da ima i odgovarajuće vešanje. Modifikacije vešanja su razne, od kraćih opruga do kitova amortizera, a vaš izbor će zavisiti od kranjeg cilja i budžeta.Kraće opruge će spustiti visinu automobila, pa ćete postići atraktivniji izgled, ali upravljivost nije dobra kao coilover sistem. Ako uparite niže opruge sa dobrim amortizerom, možete poboljšati upravljivost. Kod skupljih coilover kitova je odlično što dolaze sa amortizerima i coilover-ima, a visina može da se podešava.Točkovi i gume
Što su veći točkovi, to se manje dobija na performansama. Cilj je što manje mase koja treba da se rotira, pa je bolje imati manje i lakše točkove od fabričkih. Nekad ne možete da stavite premale točkove, zbog velikih kočnica. Birajte što manje točkove, osim ako ne želite veće čisto zbog izgleda.Tjuning
Tjuning može da napravi čuda za performanse automobila. Ako želite da izvučete maksimum iz automobila, obavezno ga odvezite na profesionalni tjuning. Kada se računar automobila pravilno podesi, bićete sigurni da su taktovi maksimalno optimizovani i da se izvlači najviše snage na bezbedan način.Važna napomena za kraj
Modifikacija automobila je toliko opširna tema, da ne postoji članak koji će da pokrije sve aspekte. Mnoge stvari će zavisiti od vaše želje i automobila koji vozite, zato ćete morati detaljno da istražujete iskustva drugih vozača koji su prolazili kroz slične situacije i da učite na njihovim greškama/uspesima.
Nije retkost da se ljudi odluče da impulsivno kupe deo za auto. Pa tako kupe auspuh ili usisnu granu zato što žele da auto zvuči moćno i da pruža više snage. Međutim, posle odluče da krenu u drugom smeru, a onda shvate kako je auspuh preveliki ili premali, ili da grana ne može da se koristi u novoj konfiguraciji.U tom trenutku se hvatate za glavu i kapirate kako ste bacili pare i da je trebalo da modifikaciji pristupite planski, sa jasnim ciljevima šta tačno želite da postignete. Da li želite automobil za drag, drift, stazu ili brdo? Smer u kojem želite da idete će opredeliti i delove koji će najbolje odgovarati toj svrsi, što će vam uštedeti novac, vreme i pružiti efekat sinergije različitih delova.Modifikacija za drag trke
Dakle, želite automobil koji će počistiti protivnika na ravnom. Dobrodošli u svet velikog broja konja! Cilj drag trke je da pređete kratku razdaljinu na ravnom putu što je brže moguće. To znači da vam treba automobil koji će biti što lakši, što brži na startu i da ima maksimalno korisne snage. U velikom broju slučajeva, drag automobili nisu najpraktičniji za svakodnevnu vožnju. Ako imate pogon na prednjim točkovima, trebaće vam dobar set slikova i LSD (ne taj, već šper). Ne možete da vozite sa slikovima na ulici, pa će vam trebati poseban set guma za stazu i za ulicu. Ako imate zadnju vuču, možete da koristite ulične slikove, ali za ozbiljne drag trkače to neće proći. Trebalo bi da vešanje pozadi bude tvrđe nego napred, tako da trakcija bude bolje kada težina pređe nazad tokom starta. Kočnice nisu preterano važne, jer obično imate dovoljno prostora za zaustavljanje.Modifikacije za stazu
Za razliku od drag trka, vožnja krugova ne samo da zahteva snagu, već je neophodno da imate odličnu kontrolu i kočenje. Dok drag trke traju manje od pola minuta, vožnja krugova je konstatno zlostavljanje automobila. Laganiji automobili sa odličnim upravljanjem i kočenjem mogu da naprave brže vreme od automobila sa duplo više snage, pa je ključ u pronalaženju ravnoteže između snage i upravljivosti.Velika pažnja se posvećuje gumama, kočnicama i vešanju. Zatim hoćete da sve to ispratite snagom. Ključ je ravnoteža, ne želite automobil sa više snage nego što šasija i kočnice mogu da podnesu ili jače kočnice od motora. Ne zaboravite na bezbednost
Vožnja automobila je zabavna, brza vožnja je zabavnija, pa je zato veoma važno da ispoštujete sve mere bezbednosti kako biste mogli što duže da uživate u vožnji. Stvari koje biste želeli da imate u automobilu su aparat za gašenje požara, po mogućstvu trkačka sedišta sa nosačima i zaštitni kavez (roll-bar). Uložite i u kupovinu kvalitetne kacige. Odakle da krenete?
Sada kada imate ideju šta vam treba za koji tip vožnje, morate da donesete odluku u kojem ćete smeru krenuti sa modifikacijama. Pokrićemo osnovne modifikacije, a vi možete odlučiti šta vam odgovara i ulazi u budžet. Ne morate sve ove modifikacije da odradite odjednom, ali neke će zahtevati dodatne izmene pre nego što nastavite, pa imajte i to u vidu.Turbo
Ako auto nije imao fabrički turbo, onda se preporučuje da sačekate sa modifikacijama pre nego što ugradite turbo (ako želite naravno). Kada ubacite turbo, tjunirajte ga i uživajte jedno vreme u povećanoj snazi. Zatim planirajte zamenu auspuha, a nakon izmene možete ponovo da tjunirate auto.Usisna grana
Jedna od osnova modifikacije je usisna grana. Ako nemate turbinu, ali planirate da je ubacite, onda preskočite zamenu usisne grane. Jer kada ubacite turbinu usisna grana se prerađuje, pa stara grana sigurno neće moći da radi sa novim sistemom. Takođe, ako kupujete kit, većina njih podrazumeva usisnu granu.CAI ili RAI usisna?
Ovo pitanje buni mnoge entuzijaste. RAI (short ram intake) ima kraću usisnu cev i obično ima filter koji je lako vidljiv ispod haube. U nekim slučajevima je to dobro rešenje, ali u drugim situacijama nije efikasno kao CAI (cold air intake), zato što hladni usisnik ima dužu cev, a filter je van motora, gotovo u braniku, kako bi uvlačio hladan vazduh.Short ram usisna ne proizvodi toliko snage, jer vuče dosta toplote od motora, a i obično su jeftinije. Međutim, neki automobili ne mogu da uglave CAI, ali ako motor može da radi sa oba sistema, preporučujemo CAI. Izduvna grana
Što je glasniji auspuh to je auto jači, zar ne? Ne. Samo zato što auspuh riče ko traktor ne znači da auto ima više snage od sličnog automobila sa tišim auspuhom. Moderni izduvni sistemi imaju kvalitetne prigušivače, pa i kada je cev prava, tehnologija utišava zvuk.Vešanje
Auto ne treba samo da izgleda dobro, već treba da ima i odgovarajuće vešanje. Modifikacije vešanja su razne, od kraćih opruga do kitova amortizera, a vaš izbor će zavisiti od kranjeg cilja i budžeta.Kraće opruge će spustiti visinu automobila, pa ćete postići atraktivniji izgled, ali upravljivost nije dobra kao coilover sistem. Ako uparite niže opruge sa dobrim amortizerom, možete poboljšati upravljivost. Kod skupljih coilover kitova je odlično što dolaze sa amortizerima i coilover-ima, a visina može da se podešava.Točkovi i gume
Što su veći točkovi, to se manje dobija na performansama. Cilj je što manje mase koja treba da se rotira, pa je bolje imati manje i lakše točkove od fabričkih. Nekad ne možete da stavite premale točkove, zbog velikih kočnica. Birajte što manje točkove, osim ako ne želite veće čisto zbog izgleda.Tjuning
Tjuning može da napravi čuda za performanse automobila. Ako želite da izvučete maksimum iz automobila, obavezno ga odvezite na profesionalni tjuning. Kada se računar automobila pravilno podesi, bićete sigurni da su taktovi maksimalno optimizovani i da se izvlači najviše snage na bezbedan način.Važna napomena za kraj
Modifikacija automobila je toliko opširna tema, da ne postoji članak koji će da pokrije sve aspekte. Mnoge stvari će zavisiti od vaše želje i automobila koji vozite, zato ćete morati detaljno da istražujete iskustva drugih vozača koji su prolazili kroz slične situacije i da učite na njihovim greškama/uspesima.