SCefi sistem je prvi kompletan domaći kompjuter za upravljanje paljenjem i ubrizgavanjem kod benzinskih motora radne zapremine od 1 do 3 litra. Omogućava brzo i lako podešavanje ugla predpaljenja i količine ubrizganog goriva preko PC računara putem serijske komunikacije. Ugrađen je u trkački 4-cilindrični BMW320i, (zapremina 2 litra, snaga 285KS, pobednik na brdskim trkama u klasi ST i 3. na kružnim trkama u sezoni 2001. god.). Takođe, ugrađen je u 6-cilindrični BMW320i klasa SP (slika dole), u Reno Clio Wiliams-u u istoj klasi i u domaćim automobilima marke Yugo zapremine od 1.1 do 1.6 litra. Pored upravljanja omogućuje snimanje parametara motora u toku vožnje.
KARAKTERISTIKE UREĐAJA
Ulazni signali
Sistem koristi signale sa sledećih davača na osnovu kojih određuje količinu goriva i potreban ugao predpaljenja:
- signal davača temperature rashladne tečnosti (NTC otpornik, -40 oC do +100 oC),
- signal davača temperature usisnog vazduha (NTC otpornik, -40 oC do +100 oC ),
- signal davača položaja leptira (potenciometar),
- signal induktivnog davača na zamajcu koji registruje zube zamajca,
- signal induktivnog davaca na bregastom vratilu koji odeđuje fazu.
Pored ovih osnovnih davača, sistem ima mogućnost da prihvati signale LAMBDA sonde, davača potpritiska u usisnoj grani kao i da meri napon akumulatora. Svi davači koje sistem koristi standardno se ugrađuju na motore sa ubrizgavanjem, a proizvođač je BOSCH .
Izlazni signali
Sistem ima mogućnost sekvencijalnog upravljanja najvise sa 6 brizgača i 6 bobina.
Pored toga, upravlja sa 2 signalne sijalice, koje se uključuju kada se dostignu zadati brojevi obrtaja motora, a može da uključuje i isključuje i rele električne pumpe.
Sistem šalje sve relevantne informacije o radu motora (broj obrtaja motora, otvor leptira, ugao predpaljenja itd.) preko serijske komunikacije sa PC računarom ili Laptop računarom, koji može da snima u toku vožnje sve te parametre radi kasnije analize. Takođe, sistem šalje ove informacije i na ručni displej sa tastaturom (paralelnim kablom).
Količina ubrizganog goriva i ugao predpaljenja mogu da se menjaju direktno, preko tastature.
Obrada
Broj obrtaja motora se određuje tako što se preko induktivnog davača broje zubi na zamajcu za određen vremenski period. Opterećenje motora se odreduje na osnovu položaja papučice gasa, odnosno ugla otvorenosti leptira.
Radno polje motora je definisano preko dve mape koje su smeštene u memoriji uređaja, veličine 32x48, od kojih jedna definiše količinu ubrizganog goriva a druga ugao predpaljenja. Dakle, po broju obrtaja mapa ima 32 podele odnosno, rezolucija po broju obrtaja iznosi 400 o/min, a prema uglu otvorenosti leptira (opterećenju) ima 48 podela, što ukupno iznosi 1536 radnih tačaka motora. Mikroprocesor vrši interpolaciju po broju obrtaja tako da se broj obrtaja svodi na rezoluciju od 40 o/min.
Iz ovih mapa mikroprocesor očitava osnovne vrednosti za količinu ubrizganog goriva i ugao predpaljenja a zatim vrši njihove korekcije saglasno temperaturama usisnog vazduha i rashladne tečnosti kao i naponu akumulatora.
Pored ovih vrši se i korekcija prema ubrzanju, koje se određuje na osnovu uzastopnih položaja papučice gasa.
Rezolucija ugla predpaljenja iznosi 1 stepen kolena kolenastog vratila.
Ograničavanje maksimalnog broja obrtaja motora se postiže putem isključivanja brizgača, kada se dostigne maksimalni zadati broj obrtaja.
Hladan start je podržan posebnim delom programa koji deluje u funkciji temperature usisnog vazduha i temperature rashladne tečnosti, kao i u funkciji proteklog vremena od starta motora.
Sve mape imaju svoju grafičku prezentaciju na računaru tako da lako mogu da se menjaju vrednosti unutar mapa i da se zatim serijskom komunikacijiom prenesu u EPROM u uređaju.
Uređaj je smešten u aluminijumsku kutiju dimenzija 170x110x55mm.
KARAKTERISTIKE UREĐAJA
Ulazni signali
Sistem koristi signale sa sledećih davača na osnovu kojih određuje količinu goriva i potreban ugao predpaljenja:
- signal davača temperature rashladne tečnosti (NTC otpornik, -40 oC do +100 oC),
- signal davača temperature usisnog vazduha (NTC otpornik, -40 oC do +100 oC ),
- signal davača položaja leptira (potenciometar),
- signal induktivnog davača na zamajcu koji registruje zube zamajca,
- signal induktivnog davaca na bregastom vratilu koji odeđuje fazu.
Pored ovih osnovnih davača, sistem ima mogućnost da prihvati signale LAMBDA sonde, davača potpritiska u usisnoj grani kao i da meri napon akumulatora. Svi davači koje sistem koristi standardno se ugrađuju na motore sa ubrizgavanjem, a proizvođač je BOSCH .
Izlazni signali
Sistem ima mogućnost sekvencijalnog upravljanja najvise sa 6 brizgača i 6 bobina.
Pored toga, upravlja sa 2 signalne sijalice, koje se uključuju kada se dostignu zadati brojevi obrtaja motora, a može da uključuje i isključuje i rele električne pumpe.
Sistem šalje sve relevantne informacije o radu motora (broj obrtaja motora, otvor leptira, ugao predpaljenja itd.) preko serijske komunikacije sa PC računarom ili Laptop računarom, koji može da snima u toku vožnje sve te parametre radi kasnije analize. Takođe, sistem šalje ove informacije i na ručni displej sa tastaturom (paralelnim kablom).
Količina ubrizganog goriva i ugao predpaljenja mogu da se menjaju direktno, preko tastature.
Obrada
Broj obrtaja motora se određuje tako što se preko induktivnog davača broje zubi na zamajcu za određen vremenski period. Opterećenje motora se odreduje na osnovu položaja papučice gasa, odnosno ugla otvorenosti leptira.
Radno polje motora je definisano preko dve mape koje su smeštene u memoriji uređaja, veličine 32x48, od kojih jedna definiše količinu ubrizganog goriva a druga ugao predpaljenja. Dakle, po broju obrtaja mapa ima 32 podele odnosno, rezolucija po broju obrtaja iznosi 400 o/min, a prema uglu otvorenosti leptira (opterećenju) ima 48 podela, što ukupno iznosi 1536 radnih tačaka motora. Mikroprocesor vrši interpolaciju po broju obrtaja tako da se broj obrtaja svodi na rezoluciju od 40 o/min.
Iz ovih mapa mikroprocesor očitava osnovne vrednosti za količinu ubrizganog goriva i ugao predpaljenja a zatim vrši njihove korekcije saglasno temperaturama usisnog vazduha i rashladne tečnosti kao i naponu akumulatora.
Pored ovih vrši se i korekcija prema ubrzanju, koje se određuje na osnovu uzastopnih položaja papučice gasa.
Rezolucija ugla predpaljenja iznosi 1 stepen kolena kolenastog vratila.
Ograničavanje maksimalnog broja obrtaja motora se postiže putem isključivanja brizgača, kada se dostigne maksimalni zadati broj obrtaja.
Hladan start je podržan posebnim delom programa koji deluje u funkciji temperature usisnog vazduha i temperature rashladne tečnosti, kao i u funkciji proteklog vremena od starta motora.
Sve mape imaju svoju grafičku prezentaciju na računaru tako da lako mogu da se menjaju vrednosti unutar mapa i da se zatim serijskom komunikacijiom prenesu u EPROM u uređaju.
Uređaj je smešten u aluminijumsku kutiju dimenzija 170x110x55mm.
Comment