Elektronsko paljenje za peglicu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KdF
    CBC Senator
    • 06.12.2004
    • 242
    • Beograd

    #16
    Evo mog iskustva sa elektronskim paljenjem sa platinama. Ja sam uredjaj pravio jos pre 10-ak godina, i to dva. Jedan je na golfu a drugi na bubi. Uredjaji su pravljeni po semi iz SAM-a iz 80-ih godina (bilo je reci na forumu o tome), i to je tiristorsko (CDI) a ne tranzistorsko paljenje, ali kroz platine ide struja od nekih 50-100mA kao i kod svih elektronskih paljenja sa platinama. Jedan od ta dva uredjaja se kvario nekoliko puta zbog moje nepaznje pri izradi i zbog dotrajalosti delova, dok drugi radi besprekorno (kvalitetniji delovi, pazljivija izrada).

    Sa jednim istim polovnim platinama sam presao preko 40.000 km i jos uvek nema nikakvih istrosenja - dok traje fiber, traju i platine. Samo ih treba ocistiti povremeno i podmazati bregove, i to je sve. Paljenje se nece pomerati ako se fiber ne trosi. Sto se poboljsanja potrosnje i performansi tice, toga ili nema ili je neznatno.

    Taj uredjaj sto prodaju na tom sajtu je mozda tranzistorski, ali su se pojavljivali ranije i tiristorski uredjaji koji imaju samo tiristor u sebi i uopste nisu CDI, i po mom misljenju su prevara. Ovakvi lazni tiristorski uredjaji uopste ne smanjuju struju kroz platine, nego je ideja da smanje varnicu na kontaktnima platina jed tiristor prekida struju pa nema luka. Ne znam koliko to zaista utice na trajnost platina. Ovakvi uredjaji u sebi imaju samo jedan tiristor i par otpornika i kondenzatora. Bojim se da je u pitanju upravo to... Tranzistorski uredjaji ne samo da zahtevaju specijalni tranzistor nego i veliki hladnjak jer se ovaj greje, dok ti lazni tiristorski nemaju veliki spoljni hladnjak jer se tiristor ne greje (nije veliki pad napona pa je disipacija relativno mala).

    Moguce je da se neko setio neceg novog...

    Koliko zica izlazi iz tog uredjaja i gde je koja tacno povezana?

    Comment

    • dranix
      CBC Senator XXL
      • 04.10.2004
      • 3079
      • Antwerpen/Belgium
      • Saab 9-3

      #17
      Nije nista novo. Naravno da tranzistor mora da bude na hladnjaku jer prekida bar 5 ampera.
      Tiristor se u nacelu manje greje ali ponekad i njega treba staviti na hladnjak.
      Cilj je smanjivanje gubitaka struje koja ide kroz primar bobine upravo zbog varnicenja na platinama. Naravno da se i platine prakticno ne trose osim fibera pa paljenje dugo ostaje stabilno kako je podeseno.
      Naravno da to sve nema neke posebne svrhe i da je stednja goriva veoma diskutabilna ali u slucaju loseg odrzavanja sigurno izvesna jer ovakav sistem ne zahteva da se cesto proverava. Greske se ne desavaju sa novim platinama nego kad one ostare a nisu na vreme promenjene.

      Comment

      • samsung
        CBC Veteran
        • 09.04.2005
        • 107
        • Banovci Dunav

        #18
        Originally posted by KdF
        Evo mog iskustva sa elektronskim paljenjem sa platinama. Ja sam uredjaj pravio jos pre 10-ak godina, i to dva. Jedan je na golfu a drugi na bubi. Uredjaji su pravljeni po semi iz SAM-a iz 80-ih godina (bilo je reci na forumu o tome), i to je tiristorsko (CDI) a ne tranzistorsko paljenje, ali kroz platine ide struja od nekih 50-100mA kao i kod svih elektronskih paljenja sa platinama. Jedan od ta dva uredjaja se kvario nekoliko puta zbog moje nepaznje pri izradi i zbog dotrajalosti delova, dok drugi radi besprekorno (kvalitetniji delovi, pazljivija izrada).

        Sa jednim istim polovnim platinama sam presao preko 40.000 km i jos uvek nema nikakvih istrosenja - dok traje fiber, traju i platine. Samo ih treba ocistiti povremeno i podmazati bregove, i to je sve. Paljenje se nece pomerati ako se fiber ne trosi. Sto se poboljsanja potrosnje i performansi tice, toga ili nema ili je neznatno.

        Taj uredjaj sto prodaju na tom sajtu je mozda tranzistorski, ali su se pojavljivali ranije i tiristorski uredjaji koji imaju samo tiristor u sebi i uopste nisu CDI, i po mom misljenju su prevara. Ovakvi lazni tiristorski uredjaji uopste ne smanjuju struju kroz platine, nego je ideja da smanje varnicu na kontaktnima platina jed tiristor prekida struju pa nema luka. Ne znam koliko to zaista utice na trajnost platina. Ovakvi uredjaji u sebi imaju samo jedan tiristor i par otpornika i kondenzatora. Bojim se da je u pitanju upravo to... Tranzistorski uredjaji ne samo da zahtevaju specijalni tranzistor nego i veliki hladnjak jer se ovaj greje, dok ti lazni tiristorski nemaju veliki spoljni hladnjak jer se tiristor ne greje (nije veliki pad napona pa je disipacija relativno mala).

        Moguce je da se neko setio neceg novog...

        Koliko zica izlazi iz tog uredjaja i gde je koja tacno povezana?

        Ima tri zice
        1. zica se povezuje na onu zicu sto ide od platina do bombine
        a 2. i 3. zica se vezuju na levu i desnu stranu bonbine.

        Kako radi ne znam nije mi struka ali je evidentno bilo bolje ponasanje motora na pegli koji je bolje isao i bio dosta tisi....(mada nije bilo idealno!!)---

        ---majstor je morao dodatno da nasteluje paljenje tako da je sad ok.

        Comment

        • zoranbg
          CBC Senator XXL
          • 23.03.2005
          • 4098
          • Rooster's Hill , Beog
          • Grande Punto 1.2

          #19


          kutijica je dosta laka neznam dali ima vise od 50 grama , znaci sece se zica koja ide sa platina na -pol bombine,i ona se jedan kraj sa platina povezuje sa jednom zicom el.paljenja,a kraj koji ide sa - pola bombine se povezuje sa drugom zicom el.paljenja(znaci el paljenje se umece izmedju -pola bobine i platina.
          treca zica se povezuje na + pol bombine i tamo se postojeca zica neskida,samo se doda ova treca sa el.paljenja.

          nema nikakovog uzemljenja(cetvrte zice).

          mozda i rasesecem kutijicu skalpelom ako me nebude mrzelo... ,treba sve da skidam pa da nosim kuci da ponovo zatapam lemilicom neverujem da cu se smaram.

          sta vi mislite?
          Lakota withdraw from treaties, declare independence from U.S.

          Comment

          • dranix
            CBC Senator XXL
            • 04.10.2004
            • 3079
            • Antwerpen/Belgium
            • Saab 9-3

            #20
            Ma jok. Tek ako crkne vrsi obdukciju.
            Koje su dimenzije kutijice?
            Tranzistor na hladnjak je morao da stavi pa kako god inace ne bi radilo vise od par minuta ili ni toliko. U svakom slucaju ga treba smestiti na promajno sto hladnije mesto.

            Comment

            • zoranbg
              CBC Senator XXL
              • 23.03.2005
              • 4098
              • Rooster's Hill , Beog
              • Grande Punto 1.2

              #21
              kutijica je dimenzija 10cm X 4cm .. debela oko 2 cm zalivena plasticna kutijica. taman da stane krilo slepog misha i dve koske od vrabca.
              kaze mi jedan prijatelj danas..:" imao sam ja to na Fici samo je bilo vece i narocito teze." kaze da najverovatnije unutra nema stampane plocice,nego su delovi spojeni u "chvorevima"..
              ma jedna dan cu da ga otvorim,kad budem extremno "dokon"

              @Dranix ..evo vidis na ovoj slici : http://www.teleshop024.com/index.php?productID=116

              crna plasticna kutijica iza bobine(ovo je od yuga bobina pa uporedi prema njoj dimenzije),kao sto vidis ista je i sa jedne i druge strane ,nema nikakve oznake na njoj,,i dole izlaze tri zice.
              za sad radi, tako da ne ispadne da kazem da nevalja..
              Lakota withdraw from treaties, declare independence from U.S.

              Comment

              • dranix
                CBC Senator XXL
                • 04.10.2004
                • 3079
                • Antwerpen/Belgium
                • Saab 9-3

                #22
                Pitao sam zbog velicine hladnjaka koji bi trebao da postoji.
                Makar i parce Al lima, bilo sta.
                Mozda su stavili parce U profila u zavisnosti od tipa kucista tranzistora a to nije tesko sto kila.
                Poznat mi je tip kutije jer smo takve prodavali u ITC nekada.

                Comment

                • KdF
                  CBC Senator
                  • 06.12.2004
                  • 242
                  • Beograd

                  #23
                  Ako je to isto ono sto sam imao prilike da vidim i otvorim pre nekih 15-ak godina (samo ga je tada pravila neka firma iz Banjaluke) unutra ima samo jedan tiristor sa "hladnjakom" od parcenceta aluminijumskog lima, par otpornika i kondenzatora. Ideja je u tome da tiristor pri otvaranju platina prekine struju pa se valjda smanjuje luk na platinama, ali nevolja je u tome sto platine i dalje trpe veliku struju, sto im svakako ne produzuje vek. Pored toga tiristor se greje i posle nekog vremena crkne ako bobina vuce veliku struju.

                  Uostalom, i sa seme se vidi da je jedina putanja izmedju kleme 1 bobine i mase upravo kroz platine, sto znaci da sta god da je u kutiji, sva struja koju vuce bobina ide kroz platine. U tako malu kutiju ne moze da stane pravo tiristorsko CDI paljenje. Uostalom, ampermetrom se moze izmeriti kolika struja ide kroz platine.

                  Comment

                  • dranix
                    CBC Senator XXL
                    • 04.10.2004
                    • 3079
                    • Antwerpen/Belgium
                    • Saab 9-3

                    #24
                    Ne, ne. Nije tako. Da jeste onda to ne bi imalo nikakve svrhe.
                    Platine samo okidaju elektronski prekidac bilo da je to tiristor ili tranzistor i kroz njih u tom trenutku prolazi najvise 100mA a najcesce oko 50-60mA sto je nista naspram otprilike 5-6A koliko vuce bobina a i platine u originalnoj verziji.
                    Nije samo fora u veku trajanja platina vec i u tome sto to varnicenje predstavlja gubitak struje.
                    E sad, da ne hvalim kako je taj gubitak bas toliko veliki kad znamo da su ipak stari ili losi VN kablovi ustvari najveci krivci za gubitke.
                    U sustini je svaka beskontaktna verzija paljenja daleko bolja nego ovo samo sto je i skuplje i teze se implementira.
                    Ovo nema NIKAKVE veze sa CDI paljenjem niti je paljenje uopste mada ga tako zovu.
                    CDI paljenje ustvari sadrzi jedan slican prekidac samo sto prekida napon od 300-400 volti na koliko se vec puni kondenzator. Onda je tu i bobina drugacija nego ona za induktivno paljenje itd. Da ne sirim vise temu jer smo pisali o tome dosta ranije.

                    Comment

                    • KdF
                      CBC Senator
                      • 06.12.2004
                      • 242
                      • Beograd

                      #25
                      Pa dobro, onda molim da se objasni kojim se to putem vraca struja iz bobine sa kleme 1 (na gornjoj semi oznaceno kao -) na masu, ako ne kroz platine. Na onoj gore semi je apsolutno jasno da je jedini put od kleme 1 do mase preko platina...

                      Comment

                      • dranix
                        CBC Senator XXL
                        • 04.10.2004
                        • 3079
                        • Antwerpen/Belgium
                        • Saab 9-3

                        #26
                        U pravu si. Izvini nisam ni gledao sta je gore nacrtano.
                        Jedna zica iz carobne kutije MORA da bude stalno na masi.
                        Ovako nekako:






                        ili nesto drugacija sema


                        Comment

                        • KdF
                          CBC Senator
                          • 06.12.2004
                          • 242
                          • Beograd

                          #27
                          S tim, sto ne zahtevaju sva CDI paljenja specijalnu bobinu - neka CDI rade i sa obicnom, predvidjenom za platine.
                          Isto tako kod tranzistorskih paljenja, od izlaznog tranzistora zavisi koja ce se bobina koristiti.

                          Comment

                          • dranix
                            CBC Senator XXL
                            • 04.10.2004
                            • 3079
                            • Antwerpen/Belgium
                            • Saab 9-3

                            #28
                            Tacno je to da CDI radi sa svakom bobinom ali zavisi kako i do koliko obrtaja motora najvise.
                            Obicno se koriste bobine sa niskom impedansom primara ali ne samo to.
                            Zavisi i o kojim naponima na primaru se radi. Za preko 400 volti se svasta drasticno menja u smislu kvaliteta izolacije same bobine.
                            Nije cudo sto postoji zaista ogroman izbor bobina i to u gami svakog jaceg proizvodjaca.
                            Kod samogradnje je bitno da se utvrdi sta se zapravo trazi od CDI paljenja. Ako je dovoljno da motor samo lakse pali onda moze bilo kako da bude. Medjutim, ako postoje specificni zahtevi a posebno pri visokim obrtajima pa jos i vise od 4 cilindra stvar se iz korena menja. Zato i postoje sofisticirani sistemi. Obicno CDI danas ima svaki moped ili utility motorcic bilo da je krsten ili jevtina kineska kopija.
                            Pisali smo vec o razlikama, prednostima i manama izmedju CDI i induktivnog paljenja.
                            Ovde je samo rec o Peglici koja je tehnoloski sto godina za majmunom isto kao i taj elektronski prekidac pa ipak i to znaci nesto. Nije vredno ni trosenja reci ali je to nazalost realnost jer se stari automobili aktivno voze jos uvek a cesto trose (za dzabe) vise goriva zbog gluposti.

                            Comment

                            • zoranbg
                              CBC Senator XXL
                              • 23.03.2005
                              • 4098
                              • Rooster's Hill , Beog
                              • Grande Punto 1.2

                              #29
                              pa cek sad .. jel ovo moje i @samsungovo ,vredi necemu ili jok?

                              moze prosti test..da razdvojim platine dok je auto na kontaktu ,pa ako nema varnice ili je dosta mala onda ipak ova "kutijica" nesto radi...ili da radi zhilet ???
                              Lakota withdraw from treaties, declare independence from U.S.

                              Comment

                              • KdF
                                CBC Senator
                                • 06.12.2004
                                • 242
                                • Beograd

                                #30
                                Ja bi reko da je to paljenje obicna prevara. Cim kroz platine tece sva struja kao i pre, ja tu ne vidim neko poboljsanje osim sto je mozda prekidanje luka brze, mada je i to jako upitno.
                                Evo slike jednog takvog paljenja koje je pre 15-20 godina pravila neka banjalucka firma i prodavala pod imenom ELDA TP32. Paljenje nije imalo nikakve prednosti u odnosu na klasicno, a i smanjuje se pouzdanost kola jer moze da crkne.



                                Evo i seme.



                                Malo precizniji test - dok je kontakt ukljucen, razdvoj platine i paralelno njima prikljuci ampermetar (ili univerzalni instrument sa opsegom do 5A ili vise) i izmeri struju kroz platine.

                                Comment

                                Working...
                                X