+ + +
Električna instalacija izolovanim bakarnim provodnicima (žicama) služi dobro samo ako je izvedena pravilno, brižljivo i sa kvalitetnim elementima.
Iako je primenljivo svuda, naročito za naknadno ugrađene (npr. gasne) električne instalacije u motornim vozilima afirmiše se čuveno elektromontažno ''pravilo 2Č''.
Ono kaže da svi el. spojevi i kontakti moraju biti Čisti i Čvrsti.
Čiste
treba da budu sve metalne površine koje naležu jedna na drugu, i čine el. spoj ili kontakt preko kog se uspostavlja proticanje el. struje.
Obrazloženje:
Od čistoće kontaktnih površina zavisi prelazna otpornost spoja (R mereno omima). Što je spoj čistiji, R je manje pa je i pad (gubitak, smanjivanje) napona na tom spoju (U = R I) manji. (I je intenzitet el. struje meren amperima.)
(1 om prelazne otpornosti nekog spoja je mnogo – na njemu se gubi čitav 1 volt ako provodi struju od svega jednog ampera, a kud je npr. 5 ampera struje za sijalicu fara? Ona bi jedva čkiljila na preostalih 7 volti!)
Ali nije samo to problem koji nastaje od nečistoće.
Pored kvadrata struje, zagrevanje kontaktnog spoja (tzv. disipacija spoja, P mereno vatima) direktno zavisi od prelazne otpornosti (P = R I2).
(Samo jedan loš, ''jedno-omski'' kontakt za pomenutu sijalicu fara bi se zagrevao snagom od 25 vati – čitava jedna lemilica!)
Posledica zagrevanja i velike temperature metala je smanjena površinska otpornost na habanje, razaranje, nagorevanje, abraziju, oksidaciju i sl. Životni vek takvog el. spoja je zato kraći.
(Povećanje temperature od 6 ºC nekog el. namotaja prepolovljuje njegov vek trajanja.)
Uz to, zagrevanje se prenosi na okolne elemente od gume, plastike, bakelita i sl.. a i na same provodnike, usled čega ti elementi brže stare a mogu i pregoreti ili upaliti se.
Sve osim metalnog sjaja ne smatra se čistim.
Moguća onečišćenja potiču od neprovodnog ili slaboprovodnog oksida metala, čestica sagorelog metala, šljake, čađi, prašine, ostataka brusnog papira (šmirgle), masnoće (masti, ulja), farbe, izolacionih prevlaka, isparenja, raznih sprejova, namaza, hemikalija i slično.
Anegdota:
Odakle termin bag (moljac) u računarskoj tehnici (''bug in software'')!?
Svojevremeno (u pionirsko doba računara) jedan računar sa elektromehaničkim relejima uporno je ispoljavao kvar i pored brižljivih (i pozitivnih) provera odrađivanja svih releja i svih žica.
Sve dok nije otkriven ispresovani moljac između dve naspramne kontaktne površine jednog releja. Isti je uredno odlepljen i selotejpom priložen u pismenom izveštaju o celom slučaju.
#
Poučna je i poslednja sekvenca našeg jedinog filmskog oskarovca Nedeljka Dragića, u crtanom filmu ''Surogat''. Čitav divni ružičasti svet izduvava se kao balon kada moćna zahuktala limuzina napravi svega jednu grešku: na idealno ravnom putu nagazi na krivoglavi i zarđali, sav nikakav - ekser.
Kvalitet materijala kontakata je važan utoliko što je ''plemenitija'' površina otpornija na hemijske i atmosferske uticaje. Idealni materijal je zlato (pozlaćeni kontakti) a među najgorima su tanki, neplemeniti čelik i mesing.
Često osvedočenje vozača u značaj čistoće el. spojeva jeste uz probleme koji nastaju usled onečišćenja klema akumulatora.
Nepravilno je premazivanje površina klema mašinskom mašću, vazelinom ili specijalnim sprejom, pa makar to bilo i naknadno - povrh ostvarenog čistog i dobrog spoja. Posledice su nepouzdanost ili čak nemogućnost spoja, ili neravnomerno opterećivanje i brzo otkazivanje klema.
Potrebno je i dovoljno sve četiri kleme potpuno očistiti do metalnog sjaja i to struganjem specijalnom alatkom, nožem, skalperom ili grubom turpijom. (Izbegavati brusni papir jer ostavlja prljavi sloj ulepljen znojem sa dlanova.)
Čvrstoća
spojeva je naročito značajna, jer u vozilima ima silesija vibracija i potezanja provodnika. Čvrstoća se odnosi na silu uzajamnog pritiskivanja površina koje neposredno naležu jedna na drugu i čine el. spoj.
Ta sila treba da bude što je moguće veća.
Obrazloženje:
Od sile pritiska, ''intenziteta priljubljivanja'', ponovo direktno zavisi prelazna otpornost spoja (R). I opet se radi (i po ovom osnovu čvrstoće spoja) o pojačanom zagrevanju spoja (P = R I2).
Najbolji el. spojevi postižu se varenjem i lemljenjem, a potom upotrebom zavrtnja sa elastičnom podloškom.
Najmanje su pouzdani el. spojevi izvedeni stiskanjem, u formi raznovrsnih konektora i buksni.
Auto buksne sačinjene od tanušnog mesinganog lima su primer problematične čvrstoće spojeva. Razlog zašto u vozilu ima tako mnogo baš takvih rastavljivih el. spojeva jeste brzina montaže i praktičnost servisiranja i zamene delova. Ako bi se tih prednosti odrekli, najbolje bi bilo sve spojeve lemiti ili pritezati. Otuda, neka el. konekcija koja uporno pravi probleme sigurno se pobeđuje odstranjivanjem i lemljenjem.
Da bi neka auto buksna bila pouzdana, ne samo da njena kontaktna površina mora biti čvrsta, već to važi i za spoj provodnika na buksnu. Za svaku vrstu buksne postoji specijalan alat, klješta.
Loš, amaterski rad se poznaje npr. po ''žvakanju'' buksne i provodnika običnim kombinovanim klještima.
Primer značaja čvrstoće el. spojeva se opet može posmatrati kod klema akumulatora. Labave kleme dovode do gubitka kontakta i nemogućnosti rada vozila, posebno u dva slučaja:
- prilikom drmusanja vozila po neravnom putu, ili
- po uključivanju nekog većeg el. potrošača, npr. farova.
Tada malo jača struja prouzrokuje zagrevanje spoja i provocira sagorevanje ili prekid ''tankog'' lokalnog spoja. Takav labavi spoj se do tada (pod malom strujom) ispostavljao dovoljnim za rad manjih el. potrošača od kojih je zavisio rad motora.
* * *
Kao čest primer nepouzdanog el. spoja može poslužiti povezivanje raznih el. uređaja gasne instalacije na masu vozila.
Najbolje je da se ono izvodi sa namenskog zavrtnja za masu (kakvi se formiraju na nekoliko mesta u vozilu), ili direktno sa negativnu klemu akumulatora.
Nije pouzdano (nema 2 Č) ako se za masu koristi montažni zavrtanj elektroventila ili nekog gasnog (ili negasnog) uređaja.
- - -
Električna instalacija izolovanim bakarnim provodnicima (žicama) služi dobro samo ako je izvedena pravilno, brižljivo i sa kvalitetnim elementima.
Iako je primenljivo svuda, naročito za naknadno ugrađene (npr. gasne) električne instalacije u motornim vozilima afirmiše se čuveno elektromontažno ''pravilo 2Č''.
Ono kaže da svi el. spojevi i kontakti moraju biti Čisti i Čvrsti.
Čiste
treba da budu sve metalne površine koje naležu jedna na drugu, i čine el. spoj ili kontakt preko kog se uspostavlja proticanje el. struje.
Obrazloženje:
Od čistoće kontaktnih površina zavisi prelazna otpornost spoja (R mereno omima). Što je spoj čistiji, R je manje pa je i pad (gubitak, smanjivanje) napona na tom spoju (U = R I) manji. (I je intenzitet el. struje meren amperima.)
(1 om prelazne otpornosti nekog spoja je mnogo – na njemu se gubi čitav 1 volt ako provodi struju od svega jednog ampera, a kud je npr. 5 ampera struje za sijalicu fara? Ona bi jedva čkiljila na preostalih 7 volti!)
Ali nije samo to problem koji nastaje od nečistoće.
Pored kvadrata struje, zagrevanje kontaktnog spoja (tzv. disipacija spoja, P mereno vatima) direktno zavisi od prelazne otpornosti (P = R I2).
(Samo jedan loš, ''jedno-omski'' kontakt za pomenutu sijalicu fara bi se zagrevao snagom od 25 vati – čitava jedna lemilica!)
Posledica zagrevanja i velike temperature metala je smanjena površinska otpornost na habanje, razaranje, nagorevanje, abraziju, oksidaciju i sl. Životni vek takvog el. spoja je zato kraći.
(Povećanje temperature od 6 ºC nekog el. namotaja prepolovljuje njegov vek trajanja.)
Uz to, zagrevanje se prenosi na okolne elemente od gume, plastike, bakelita i sl.. a i na same provodnike, usled čega ti elementi brže stare a mogu i pregoreti ili upaliti se.
Sve osim metalnog sjaja ne smatra se čistim.
Moguća onečišćenja potiču od neprovodnog ili slaboprovodnog oksida metala, čestica sagorelog metala, šljake, čađi, prašine, ostataka brusnog papira (šmirgle), masnoće (masti, ulja), farbe, izolacionih prevlaka, isparenja, raznih sprejova, namaza, hemikalija i slično.
Anegdota:
Odakle termin bag (moljac) u računarskoj tehnici (''bug in software'')!?
Svojevremeno (u pionirsko doba računara) jedan računar sa elektromehaničkim relejima uporno je ispoljavao kvar i pored brižljivih (i pozitivnih) provera odrađivanja svih releja i svih žica.
Sve dok nije otkriven ispresovani moljac između dve naspramne kontaktne površine jednog releja. Isti je uredno odlepljen i selotejpom priložen u pismenom izveštaju o celom slučaju.
#
Poučna je i poslednja sekvenca našeg jedinog filmskog oskarovca Nedeljka Dragića, u crtanom filmu ''Surogat''. Čitav divni ružičasti svet izduvava se kao balon kada moćna zahuktala limuzina napravi svega jednu grešku: na idealno ravnom putu nagazi na krivoglavi i zarđali, sav nikakav - ekser.
Kvalitet materijala kontakata je važan utoliko što je ''plemenitija'' površina otpornija na hemijske i atmosferske uticaje. Idealni materijal je zlato (pozlaćeni kontakti) a među najgorima su tanki, neplemeniti čelik i mesing.
Često osvedočenje vozača u značaj čistoće el. spojeva jeste uz probleme koji nastaju usled onečišćenja klema akumulatora.
Nepravilno je premazivanje površina klema mašinskom mašću, vazelinom ili specijalnim sprejom, pa makar to bilo i naknadno - povrh ostvarenog čistog i dobrog spoja. Posledice su nepouzdanost ili čak nemogućnost spoja, ili neravnomerno opterećivanje i brzo otkazivanje klema.
Potrebno je i dovoljno sve četiri kleme potpuno očistiti do metalnog sjaja i to struganjem specijalnom alatkom, nožem, skalperom ili grubom turpijom. (Izbegavati brusni papir jer ostavlja prljavi sloj ulepljen znojem sa dlanova.)
Čvrstoća
spojeva je naročito značajna, jer u vozilima ima silesija vibracija i potezanja provodnika. Čvrstoća se odnosi na silu uzajamnog pritiskivanja površina koje neposredno naležu jedna na drugu i čine el. spoj.
Ta sila treba da bude što je moguće veća.
Obrazloženje:
Od sile pritiska, ''intenziteta priljubljivanja'', ponovo direktno zavisi prelazna otpornost spoja (R). I opet se radi (i po ovom osnovu čvrstoće spoja) o pojačanom zagrevanju spoja (P = R I2).
Najbolji el. spojevi postižu se varenjem i lemljenjem, a potom upotrebom zavrtnja sa elastičnom podloškom.
Najmanje su pouzdani el. spojevi izvedeni stiskanjem, u formi raznovrsnih konektora i buksni.
Auto buksne sačinjene od tanušnog mesinganog lima su primer problematične čvrstoće spojeva. Razlog zašto u vozilu ima tako mnogo baš takvih rastavljivih el. spojeva jeste brzina montaže i praktičnost servisiranja i zamene delova. Ako bi se tih prednosti odrekli, najbolje bi bilo sve spojeve lemiti ili pritezati. Otuda, neka el. konekcija koja uporno pravi probleme sigurno se pobeđuje odstranjivanjem i lemljenjem.
Da bi neka auto buksna bila pouzdana, ne samo da njena kontaktna površina mora biti čvrsta, već to važi i za spoj provodnika na buksnu. Za svaku vrstu buksne postoji specijalan alat, klješta.
Loš, amaterski rad se poznaje npr. po ''žvakanju'' buksne i provodnika običnim kombinovanim klještima.
Primer značaja čvrstoće el. spojeva se opet može posmatrati kod klema akumulatora. Labave kleme dovode do gubitka kontakta i nemogućnosti rada vozila, posebno u dva slučaja:
- prilikom drmusanja vozila po neravnom putu, ili
- po uključivanju nekog većeg el. potrošača, npr. farova.
Tada malo jača struja prouzrokuje zagrevanje spoja i provocira sagorevanje ili prekid ''tankog'' lokalnog spoja. Takav labavi spoj se do tada (pod malom strujom) ispostavljao dovoljnim za rad manjih el. potrošača od kojih je zavisio rad motora.
* * *
Kao čest primer nepouzdanog el. spoja može poslužiti povezivanje raznih el. uređaja gasne instalacije na masu vozila.
Najbolje je da se ono izvodi sa namenskog zavrtnja za masu (kakvi se formiraju na nekoliko mesta u vozilu), ili direktno sa negativnu klemu akumulatora.
Nije pouzdano (nema 2 Č) ako se za masu koristi montažni zavrtanj elektroventila ili nekog gasnog (ili negasnog) uređaja.
- - -
Comment