Oktanska vrednost kod plina(110) je veca od oktanske vrednosti benzina(95). To ne znaci da plin ima vecu toplotnu moc od benzina naprotiv benzin je oko 20% jaci. Veca oktanska vrednost smanjuje rizik od detonacije u kompresionom prostoru koja nastaje pri niskom broju obrtaja motora gde se smesa ne pali varnicom vec sama detonira pre nego sto klip dodje u krajni gornji polozaj sto je stetno za klipove i karike a i lezaje radilice. Sto je veca oktanska vrednost detonacija ce se javiti na manjem broju obrtaja. Drugi uzrok detonacije jesu ostatci sagorevanja koi se zadrzavaju na klipovima i u kompresionom prostoru. Oni se usled visoke temperature usijaju pa pale smesu pre vremena i opet se javlja detonacija. Ovi ostatci sagorevanja (garez) kod nas usled loseg benzina su povecani pa je rizik da se pojavi detonacija veci. Kod plina produkti sagorevanja su zanemarljivi pa je to jos jedan pozitivan efekat plina.
Zbog manje toplotne moci plina javlja se veca potrosnja od 20%. Ali potrosnja se takodje smanjuije ranijim saltanjem u vecu brzinu. Kod benzina to nije moguce jer je loseg kvaliteta i male oktanske vrednosti pa se ne preporucuje voznja ispod 2000 o/min zbog opasnosti od detonacija dok je situacija kod plina daleko bolja moguce je auto voziti na 1000 o/min bez opasnosti od detonacije. Pri takvoj voznji moguce je u gradskoj voznji trositi 20% manje plina nego benzina! Naravno ako hoces da postizes ubrzanja kao na benzin onda ce potrosnja biti veca nego na benzin.
Eksplozije koje se javljaju u usisnoj grani kod karburator sistema nemaju nikakvih posledica ali kod auta sa K-glavom i nekih injection-a docice do ostecenja nekih dalova pa je pitanje isplativosti uvek prisutno. Da nebi doslo do ostecenja dizni i ostalihdelova sistema za gorivo u volvou(fabricki plin) fabrika preporucuje na tri rezervoara plina jedan benzina!
Ja licno vozim jugo 55' na plin i za dve godine sam preso vise od 40000km. Vec godinu ipo dana nisam sipao benzin. Dva puta mi se desilo da nisam mogo da ga upalim na -23 stepena ali sam to resio sipanjem malo benzina u grlo karburatora. Naravno zimi kad ga upalim ostavim ga da radi bar 5min. na oko 900-1000o/min i posle toga vozim bez problema. Nisam imao jos ni jedan kvar.
Potrosnja
Grad 8.0 litara
Auto put 6.7 litara provereno (90-110km/h)
Zbog manje toplotne moci plina javlja se veca potrosnja od 20%. Ali potrosnja se takodje smanjuije ranijim saltanjem u vecu brzinu. Kod benzina to nije moguce jer je loseg kvaliteta i male oktanske vrednosti pa se ne preporucuje voznja ispod 2000 o/min zbog opasnosti od detonacija dok je situacija kod plina daleko bolja moguce je auto voziti na 1000 o/min bez opasnosti od detonacije. Pri takvoj voznji moguce je u gradskoj voznji trositi 20% manje plina nego benzina! Naravno ako hoces da postizes ubrzanja kao na benzin onda ce potrosnja biti veca nego na benzin.
Eksplozije koje se javljaju u usisnoj grani kod karburator sistema nemaju nikakvih posledica ali kod auta sa K-glavom i nekih injection-a docice do ostecenja nekih dalova pa je pitanje isplativosti uvek prisutno. Da nebi doslo do ostecenja dizni i ostalihdelova sistema za gorivo u volvou(fabricki plin) fabrika preporucuje na tri rezervoara plina jedan benzina!
Ja licno vozim jugo 55' na plin i za dve godine sam preso vise od 40000km. Vec godinu ipo dana nisam sipao benzin. Dva puta mi se desilo da nisam mogo da ga upalim na -23 stepena ali sam to resio sipanjem malo benzina u grlo karburatora. Naravno zimi kad ga upalim ostavim ga da radi bar 5min. na oko 900-1000o/min i posle toga vozim bez problema. Nisam imao jos ni jedan kvar.
Potrosnja
Grad 8.0 litara
Auto put 6.7 litara provereno (90-110km/h)
Comment