Posle duzeg trazenja konacno sam uspeo da nadjem ono sto sam trazio - Punta na metan.
U pitanju je 2006. (po eper-u 2. meseca 2006. izasao iz fabrike, znaci efektivno 3.5 godine star) Punto Natural Power Van .. Da, posto nisam uspeo da nadjem putnickog punta na fabricki metan koji nije presao gazilion kilometara, a uspeo sam da nadjem Van-a u SAVRSENOM stanju, odlucio sam se da kupim istog. Auto je presao 90950km kad sam ga uzeo, i da me je neko pitao da ga "ocenim" dao bih mu licno 20 000km. U kilometrazu verujem ne jer sam naivcina, nego jer prosto vidim stanje vozila koje je neverovatno (na sitnicama gde se to gleda).. Sve na kolima je jos uvek bilo fabricko kad sam ga uzeo, i jedino sam morao da zamenim akumulator.. Kupljen je na jednom od veleprodajnih placeva.. Auto je naravno beo, sa celicnim (srebrnim) felnama i crnim branicima (nema potrebe da kacim slike, osim bedza, izgleda kao i svaki drugi putno van benzinac).. Posto je auto prodavan po sistemu na kolicinu a ne na profit, cak ni nalepnice sa vrata nisu posteno skinute..
Auto ima dosta opreme (za punta), tj ABS, klimu, muziku, maglenke, elektro paket..
Evo par iskustava posle 1500km voznje sto po gradu, sto po otvorenom.
Za one koje interesuje metan:
Trazio sam iskuljucivo fabricki metan, jer je u pitanju tako osetljiva rabota, i cuo sam puno puno toga loseg o naknadnoj ugradnji (pre svega da to nikad ne radi kako bi trebalo i to cesto na novim automobilima (znam taksistu koji se sa 407icom u koji su mu ugradili metan natezao sa servisom mesecima, i na kraju su mu na metanske dizne (po njegovim recima) vezali plinski kompjuter i tek to kako tako radi).
Odlucio sam se za Fiat-a iz 2 razloga - fiat ima najvise iskustva sa fabrickim metan-om i automobili se zapravo prave u Italiji (za razliku od recimo Peugeot-a koji se pravi u Iranu).. Takodje licno volim fiat-e i prilicno ih dobro poznajem..
Motor je 1.2 8v prilagodjen za rad na metan. O izmenama na unutrasnjosti motora ne mogu puno da kazem jer ne znam. Ono sto se spolja vidi - auto ima LIVENU aluminijumsku usisnu granu sa LIVENIM fabrickim portovima za metanske dizne koje stoje horiznotalno sa spoljasnje strane krivine ("pucaju" direktno u glavu), znaci blize glavi od benzinskih dizni (koje su sa unutrasnje strane grane/luka). Ovo je meni bio jedan od znakova vrlo ozbiljnog pristupa fiat-a izvedbi ugradnje metana (isto vazi i za Multiplu, samo sto su njoj dizne dalje od benzinskih - tj "odozgo")..
Punjenje metana je pored cepa za rezervoar, a boce su iza vozacevog i suvozacevog sedista (3 kom - 1 velika i 2 male). Ova (van) verzija ima veci kapacitet boca od putnicke. Meni je stajalo nesto preko 15kg, a obzirom da se ljudi zale na nizi pritisak na pumpama kod nas, moguce da staje i vise.
Licno ne osecam razliku u ponasanju vozila na metan i benzin, osim malo manje snage. Specifikacija kaze cak 8ks manje., ali meni se cini da je to mnogo manja razlika. Pri nizim brojevima obrtaja se odlicno ponasa (mozda cak i bolje nego na benzin) i vrlo je elsatican. Gas do daske - nesto losije nego na benzin, mada 1.2 8v je prilicno anemican na visim obrtajima.
Kada je prekidac u polozaju metan, auto samo pali na beznin (prvih 10-15 sekundi), i odamh prebacuje na metan nezavisno od temperature. Cuje se pritom iz boce jedno neprijatno CAK koje verovatno dolazi od nekog elektroventila (tako zvuci). Na leru radi na metan, i na benzin jedino prelazi pri nestanku metana. Indikacija kolicine metana je u 5 podeoka (LED) i prilicno je ravnomerna, osim kada je "pun" - valjda zbog nizeg pritiska na pumpama kod nas, vrlo brzo se ugasi prva diodica (posle 10-20km).. Ostale su po grubo 80-90km otvorenog puta svaka.
Metanske dizne su prilicno bucne i na leru daju utisak da se cuje neki "zvuk" iz motora, ali po prebacivanju na benzin, zvuk naravno nestaje. Caktanje je vrlo slicno caktanju dizni kod sekvencijalnih LPG uredjaja.
Prebacivanje sa benzina na metan i obrnuto moze da se uradi u bilo kom trenutku, ukljucujuci i ler, ali se ne desava trenutno, vec kompjuter sam zakljucuje kada ce to da uradi (od 1-2 sek kasnije, pa i do 30 sek, npr ako je auto pod optrecenjem).
Ono sto me je odusevilo (i jos uvek ne mogu da verujem), a precizno je izmereno (kao referenca nije koriscen "pun" rezervoar, vec trenutak kada kompjuter prebaci na benzin), je potrosnja. Ona je dosta niza od onoga sto sam nasao kao fabricki podatak kada sam radio research (4.3kg/100km sam nalazio kao fabricki podatak, mada se ovo mozda odnosilo na kombinovani ciklus - u tom slucaju je ista kao deklarisan podatak). U gradu mi je trosio 5.0kg metana (za 1000din 305km iliti 326din/100km), a na otvorenom neverovatnih 3.5kg/100km (za 920din 402km iliti 229din/100km)! Zavisno od pritiska na pumpi, autonomija na otvorenom mi je bila 402 i 425km respektivno. Za "putnicki" model je delkari
sana autonomija od 255km..
Napomene:
Grad je cinio nesto centra, ali uglavnom potez Nbgd-Banjica, znaci ne najgore sto se moze videti ali i radovi na gazeli...
Otvoreno je cinilo 20km u Bgd-u, Ibarska, Kopaonik uz/niz, opet Ibarska do nestanka (znaci cist otvoren put bi bio i bolji rezultat za malo).
Vozio sam razumno (oko 20km/h preko ogranicenja, bez nekog preteranog divljanja, ali se u 1.2 8v i ne moze divljati preterano).. Posto sam vec ranije vozio punta (z10), nisam ga preterano "isprobavao", ali se nisam libio da ga zgazim..
Ono gde sam se "opekao" - u Cacku na pumpi za metan, nisu imali adapter za fabricki metan (ili nisu znali koji/kako da upotrebe), ili bar za "ovaj moj" konektor. Na NBgd-u (kryogas) najnormalnije imaju adapter.. Ovo mu moze biti mana, jer i od onih pumpi koje se mogu nabrojati na prste, ocigledno nemaju svi adapter.. Tu postoji vise standarda, ali ocigledno je standardniji onaj za naknadnu ugradnju.. Ne znam da li sam pomenuo - u BGD-u je metan 65din/kg a u Cacku 70din/kg...
Sam punto - utisci:
Zastavu 10 sam vec vozio, ali ukratko par utisaka
- Licno mi se ne svidja polozaj sedenja - suvise visoko/uspravljeno/malo prostora za noge (ideali po ovom pitanju su mi mb190, dodge neon i s2000 od automobila koje sam vozio)..
- VRLO je neudoban za duzi put i to zbog:
- Sedista (pre svega visokog polozaja)
- Plasticnog naslona za glavu na koji ne mogu da oslonim glavu
- Premekanih pedala (pre svega gasa), tako da se noga brzo umori (u istom danu sam vozio Kop-BGD-Kop - nije mi prijalo - to vece sam imao grceve u listu desne noge)
- Auto je zivahan i vrlo zgodan i udoban za grad (sve ove mane u vezi "mekoce" celog dozivljaja u gradu postaju prednost)
- Ocajna preglednost, posebno mrtvi uglovi (posebno kupe tj van + resetka koju jos nisam skinuo i fabricki zatamnjena zadnja stakla (valjda da se ne bi videlo sta je pozadi))
- Fenomenalni farovi
- OK ABS
- Beskorisni farovi za maglu (barem nisam video ozbiljniju razliku sa i bez njih)
- OK kocnice
- Premeko lezanje za otvoren put
- Tih motor, odlicno izolovan motorni prostor
- VRLO puno buke od tockova pri odredjenim podlogama (moguce da je do konkretnog modela guma)
- Udoban i precizan menjac
- City servo nepotreban, i bez njega volan prilicno mek/mozda i premek za moj ukus
- Ostali simptomi malog automobila:
- Losa ventilacija (sindrom ili duva jako/bucno ili ne postize zeljen efekat dovoljno brzo)
- Neudoban na duzim uzduznim neravninama
- Iako je "van", zapravo iza boca i nema tako puno prostora. Boce su oklopljene i upakovane tako da je na njima polica - to je pristojno/lepo uradjeno..
- Prekidaci podizaca prozora na centralnoj konzoli (meni posebno smeta)
- Nepostojanje "pametnih" podizaca prozora (tj. samo podize/spusta koliko drzis, a nema "otvori/zatvori" komandu)
- Kvacilo je hidraulicko, i meni licno jako ne odgovara - volim da mogu da nastelujem kvacilo da mi bude "nisko" sto ovde nije moguce. Ovo je verovatno mnogima prednost.
- Kocnicama i "jacinom" serva sam zadovoljan (nije overboosted, mada bi po mom ukusu mogle biti jos tvrdje)
- Prilicno kratak menjac, sto po meni ovom motoru i odgovara, tj idealan je raspored brzina..
- Za mene licno cudno/neprijatno ponasanje pri vrlo ostrim zaokretima (tj polukruznom). Mozda mi trap nije nastelovan doduse, ali mi lici da je pre u pitanju dizajn trapa/fabrickog zatura..
Sve u svemu, prezadovoljan sam - nasao sam sebi idealan gradski autic, a posto radim na nbgd-u, vozicu se jeftinije nego na skuteru.. Naravno ova "van" varijanta ima smisla samo ako u kuci imate neko drugo vozilo u kome se mozete prevesti sa porodicom do mora itd...
U pitanju je 2006. (po eper-u 2. meseca 2006. izasao iz fabrike, znaci efektivno 3.5 godine star) Punto Natural Power Van .. Da, posto nisam uspeo da nadjem putnickog punta na fabricki metan koji nije presao gazilion kilometara, a uspeo sam da nadjem Van-a u SAVRSENOM stanju, odlucio sam se da kupim istog. Auto je presao 90950km kad sam ga uzeo, i da me je neko pitao da ga "ocenim" dao bih mu licno 20 000km. U kilometrazu verujem ne jer sam naivcina, nego jer prosto vidim stanje vozila koje je neverovatno (na sitnicama gde se to gleda).. Sve na kolima je jos uvek bilo fabricko kad sam ga uzeo, i jedino sam morao da zamenim akumulator.. Kupljen je na jednom od veleprodajnih placeva.. Auto je naravno beo, sa celicnim (srebrnim) felnama i crnim branicima (nema potrebe da kacim slike, osim bedza, izgleda kao i svaki drugi putno van benzinac).. Posto je auto prodavan po sistemu na kolicinu a ne na profit, cak ni nalepnice sa vrata nisu posteno skinute..
Auto ima dosta opreme (za punta), tj ABS, klimu, muziku, maglenke, elektro paket..
Evo par iskustava posle 1500km voznje sto po gradu, sto po otvorenom.
Za one koje interesuje metan:
Trazio sam iskuljucivo fabricki metan, jer je u pitanju tako osetljiva rabota, i cuo sam puno puno toga loseg o naknadnoj ugradnji (pre svega da to nikad ne radi kako bi trebalo i to cesto na novim automobilima (znam taksistu koji se sa 407icom u koji su mu ugradili metan natezao sa servisom mesecima, i na kraju su mu na metanske dizne (po njegovim recima) vezali plinski kompjuter i tek to kako tako radi).
Odlucio sam se za Fiat-a iz 2 razloga - fiat ima najvise iskustva sa fabrickim metan-om i automobili se zapravo prave u Italiji (za razliku od recimo Peugeot-a koji se pravi u Iranu).. Takodje licno volim fiat-e i prilicno ih dobro poznajem..
Motor je 1.2 8v prilagodjen za rad na metan. O izmenama na unutrasnjosti motora ne mogu puno da kazem jer ne znam. Ono sto se spolja vidi - auto ima LIVENU aluminijumsku usisnu granu sa LIVENIM fabrickim portovima za metanske dizne koje stoje horiznotalno sa spoljasnje strane krivine ("pucaju" direktno u glavu), znaci blize glavi od benzinskih dizni (koje su sa unutrasnje strane grane/luka). Ovo je meni bio jedan od znakova vrlo ozbiljnog pristupa fiat-a izvedbi ugradnje metana (isto vazi i za Multiplu, samo sto su njoj dizne dalje od benzinskih - tj "odozgo")..
Punjenje metana je pored cepa za rezervoar, a boce su iza vozacevog i suvozacevog sedista (3 kom - 1 velika i 2 male). Ova (van) verzija ima veci kapacitet boca od putnicke. Meni je stajalo nesto preko 15kg, a obzirom da se ljudi zale na nizi pritisak na pumpama kod nas, moguce da staje i vise.
Licno ne osecam razliku u ponasanju vozila na metan i benzin, osim malo manje snage. Specifikacija kaze cak 8ks manje., ali meni se cini da je to mnogo manja razlika. Pri nizim brojevima obrtaja se odlicno ponasa (mozda cak i bolje nego na benzin) i vrlo je elsatican. Gas do daske - nesto losije nego na benzin, mada 1.2 8v je prilicno anemican na visim obrtajima.
Kada je prekidac u polozaju metan, auto samo pali na beznin (prvih 10-15 sekundi), i odamh prebacuje na metan nezavisno od temperature. Cuje se pritom iz boce jedno neprijatno CAK koje verovatno dolazi od nekog elektroventila (tako zvuci). Na leru radi na metan, i na benzin jedino prelazi pri nestanku metana. Indikacija kolicine metana je u 5 podeoka (LED) i prilicno je ravnomerna, osim kada je "pun" - valjda zbog nizeg pritiska na pumpama kod nas, vrlo brzo se ugasi prva diodica (posle 10-20km).. Ostale su po grubo 80-90km otvorenog puta svaka.
Metanske dizne su prilicno bucne i na leru daju utisak da se cuje neki "zvuk" iz motora, ali po prebacivanju na benzin, zvuk naravno nestaje. Caktanje je vrlo slicno caktanju dizni kod sekvencijalnih LPG uredjaja.
Prebacivanje sa benzina na metan i obrnuto moze da se uradi u bilo kom trenutku, ukljucujuci i ler, ali se ne desava trenutno, vec kompjuter sam zakljucuje kada ce to da uradi (od 1-2 sek kasnije, pa i do 30 sek, npr ako je auto pod optrecenjem).
Ono sto me je odusevilo (i jos uvek ne mogu da verujem), a precizno je izmereno (kao referenca nije koriscen "pun" rezervoar, vec trenutak kada kompjuter prebaci na benzin), je potrosnja. Ona je dosta niza od onoga sto sam nasao kao fabricki podatak kada sam radio research (4.3kg/100km sam nalazio kao fabricki podatak, mada se ovo mozda odnosilo na kombinovani ciklus - u tom slucaju je ista kao deklarisan podatak). U gradu mi je trosio 5.0kg metana (za 1000din 305km iliti 326din/100km), a na otvorenom neverovatnih 3.5kg/100km (za 920din 402km iliti 229din/100km)! Zavisno od pritiska na pumpi, autonomija na otvorenom mi je bila 402 i 425km respektivno. Za "putnicki" model je delkari
sana autonomija od 255km..
Napomene:
Grad je cinio nesto centra, ali uglavnom potez Nbgd-Banjica, znaci ne najgore sto se moze videti ali i radovi na gazeli...
Otvoreno je cinilo 20km u Bgd-u, Ibarska, Kopaonik uz/niz, opet Ibarska do nestanka (znaci cist otvoren put bi bio i bolji rezultat za malo).
Vozio sam razumno (oko 20km/h preko ogranicenja, bez nekog preteranog divljanja, ali se u 1.2 8v i ne moze divljati preterano).. Posto sam vec ranije vozio punta (z10), nisam ga preterano "isprobavao", ali se nisam libio da ga zgazim..
Ono gde sam se "opekao" - u Cacku na pumpi za metan, nisu imali adapter za fabricki metan (ili nisu znali koji/kako da upotrebe), ili bar za "ovaj moj" konektor. Na NBgd-u (kryogas) najnormalnije imaju adapter.. Ovo mu moze biti mana, jer i od onih pumpi koje se mogu nabrojati na prste, ocigledno nemaju svi adapter.. Tu postoji vise standarda, ali ocigledno je standardniji onaj za naknadnu ugradnju.. Ne znam da li sam pomenuo - u BGD-u je metan 65din/kg a u Cacku 70din/kg...
Sam punto - utisci:
Zastavu 10 sam vec vozio, ali ukratko par utisaka
- Licno mi se ne svidja polozaj sedenja - suvise visoko/uspravljeno/malo prostora za noge (ideali po ovom pitanju su mi mb190, dodge neon i s2000 od automobila koje sam vozio)..
- VRLO je neudoban za duzi put i to zbog:
- Sedista (pre svega visokog polozaja)
- Plasticnog naslona za glavu na koji ne mogu da oslonim glavu
- Premekanih pedala (pre svega gasa), tako da se noga brzo umori (u istom danu sam vozio Kop-BGD-Kop - nije mi prijalo - to vece sam imao grceve u listu desne noge)
- Auto je zivahan i vrlo zgodan i udoban za grad (sve ove mane u vezi "mekoce" celog dozivljaja u gradu postaju prednost)
- Ocajna preglednost, posebno mrtvi uglovi (posebno kupe tj van + resetka koju jos nisam skinuo i fabricki zatamnjena zadnja stakla (valjda da se ne bi videlo sta je pozadi))
- Fenomenalni farovi
- OK ABS
- Beskorisni farovi za maglu (barem nisam video ozbiljniju razliku sa i bez njih)
- OK kocnice
- Premeko lezanje za otvoren put
- Tih motor, odlicno izolovan motorni prostor
- VRLO puno buke od tockova pri odredjenim podlogama (moguce da je do konkretnog modela guma)
- Udoban i precizan menjac
- City servo nepotreban, i bez njega volan prilicno mek/mozda i premek za moj ukus
- Ostali simptomi malog automobila:
- Losa ventilacija (sindrom ili duva jako/bucno ili ne postize zeljen efekat dovoljno brzo)
- Neudoban na duzim uzduznim neravninama
- Iako je "van", zapravo iza boca i nema tako puno prostora. Boce su oklopljene i upakovane tako da je na njima polica - to je pristojno/lepo uradjeno..
- Prekidaci podizaca prozora na centralnoj konzoli (meni posebno smeta)
- Nepostojanje "pametnih" podizaca prozora (tj. samo podize/spusta koliko drzis, a nema "otvori/zatvori" komandu)
- Kvacilo je hidraulicko, i meni licno jako ne odgovara - volim da mogu da nastelujem kvacilo da mi bude "nisko" sto ovde nije moguce. Ovo je verovatno mnogima prednost.
- Kocnicama i "jacinom" serva sam zadovoljan (nije overboosted, mada bi po mom ukusu mogle biti jos tvrdje)
- Prilicno kratak menjac, sto po meni ovom motoru i odgovara, tj idealan je raspored brzina..
- Za mene licno cudno/neprijatno ponasanje pri vrlo ostrim zaokretima (tj polukruznom). Mozda mi trap nije nastelovan doduse, ali mi lici da je pre u pitanju dizajn trapa/fabrickog zatura..
Sve u svemu, prezadovoljan sam - nasao sam sebi idealan gradski autic, a posto radim na nbgd-u, vozicu se jeftinije nego na skuteru.. Naravno ova "van" varijanta ima smisla samo ako u kuci imate neko drugo vozilo u kome se mozete prevesti sa porodicom do mora itd...
Comment