Friziran Golf 3
Živo zdravo dobri ljudi. Poštovanje gospodine Todorović,
Potreban mi je stručni savjet o toma kako treba postupati sa mjenjanjem brzina, odnosno koji interval obrtnog momenta je idealan za promjenu stepena sa manjeg na viši. Inače, vlasnik sam izuzetno lijepog, ušminkanog, GOLF 3 Volkswagon-ovog modela, 1996 god. karavan verzije sa 1.9 litarskim SDI motorom. Motor je bio podvrgnut friziranju i tuning reprogramiranju, i ako je vjerovati aparatima razvija 70 KS i to pri obrtnom momentu 4.200 po min. Mjenjač je 5-ostepeni manuelni.
Mene prvenstveno interesuje da li je štetno motor izlagati visokom obrtnom momentu, jer isuviše volim čuti zvuk remus-a u pozadini automobila.
Molim Vas da pokušate odvojiti vremena za moje pitanje.
Ako imate viška vremena molim Vas da mi samo površno pomognete po pitanju koliko je ??normalno?? izdvojiti novca za BMW 735i, 1999 god. proizvodnje, sa 180000 km iza sebe, paket opreme je standardni tako reći srednji, a zasada prvi i jedini vlasnik je po pitanju automobila izuzetno pedantna i brižna osoba. Iskreno se nadam i očekujem pomoć,
hvala.
Kušljić Duško
piše: Predrag Pavlović
Poštovani gospodine Kušljiću,
vaš Golf 3 Variant iz 1996 g. sa motorom 1,9 SDI prema fabričkim podacima ima snagu od 47kw (64ks) pri 4000 obrtaja u minutu u jednoj varijanti dok u drugoj varijanti razvija 50kw(68ks) pri 4200 rpm. Ja pretpostavljam da je vaša mašina, ona iz prve opcije. Čitajući vaše pismo pretpostavljam da ste na ECU (kompjuteru motora) izvršili tkz. "chip tuning" pa je maksimalna snaga vašeg motora narasla na 70ks pri još uvek povoljnih 4200 rpm. Mišljenja sam da ste mudro postupili što niste išli na radikalnije poteze u ovom smislu jer bi u protivnom vašem motoru učinili više štete nego koristi. Nadam se samo da vam je te promene o kojima pišete izvršio neko sa pravom softverskom podrškom i odgovarajućim alatima, jer to nije ni malo jednostavna ili naivna operacija. Jedan moj prijatelj bi to prokomentarisao u stilu "operacija na otvorenom srcu"!
Da se vratimo vašoj mašini. Najviši obrtni moment koji pominjete, za vaš motor se razvija na 2200 rpm i iznosi 133 Nm.Ovaj podatak je za vozače veoma bitan,u stvari bitniji od najveće snage motora, jer je upravo opseg obrtaja motora, kod ili oko najvišeg obrtnog momenta, onaj koji je i najpovoljniji za svaki motor. To je ono što bi stariji vozači opisali kao opseg obrtaja gde motor najbolje "poteže"! Znači ako želite da vam vaš motor radi u režimu koji mu najviše "godi" vozite ga u području najvećeg obrtnog momenta. Nije za čuđenje ni podatak koji sledi a to je da se ujedno i najmanja potrošnja goriva ostvaruje vožnjom u ovom opsegu obrataja, naravno u najvišem mogućem prenosnom odnosu. E sad ne treba biti bukvalista i zakucati obrtomer na baš ovim obrtajima ali mudra i ekonomična vožnja dozvoljava odstupanja od ove vrednosti plus-minus 500 rpm. Koga ovo posebno zanima može nabaviti i dijagram sa krivom obrtnog momenta na kome jasno može da se vidi u kom opsegu obrataja obrtni moment najmanje zaostaje za maksimalnim pa se tako i ponašati u vožnji. Ne moram posebno pominjati da dizel motori imaju veći obrtni moment u odnosu na benzince i da ga ostvaruju na nižem odnosno za normalnu vožnju povoljnijem broju obrtaja, što dozvoljava vozačima dizela da budu manje opterećeni stalnim promenama brzina. Sada iz ove priče možete izvući zaključak da bi promene brzine u slučaju vašeg Golfa sa 1,9SDI mašinom trebale da uslede najkasnije na 3000 rpm a da se vožnja odvija na obrtajima od 1700 do 2700 rpm. Naravno u nekom hipotetičkom preticanju slobodno pritisnite pedalu gasa, jer nama je najvažnije da ispred vozila koje pretičete stignete bez problema. Inače vožnja u blizini crvenog polja, na obrtomeru, ne godi ni jednom motoru a pogotovo ne dizelima, što je, videli ste i sami, potpuno nepotrebno.
Pošto mi za naše čitaoce uvek imamo vremena pozabavićemo se malo i "vašim" BMW-om 735 i iz 1999 g. Elem, taj model je prestao sa proizvodnjom 2001 godine. Imao je motor od 3498 ccm i 175kw ( 238 ks) što mu je bilo dovoljno da dosegne onih limitiranih 250 km/h. Da bi sve ovo postigao 735i je bio spreman da potroši oko 11,5 litara goriva na 100 km. Naravno ovo je fabrički podatak u koji se ja ne bih zakleo ali tako piše. O tome kako ovaj BMW "ide" ne bih trošio reči. Dovoljno je pomenuti onaj BMW-ov slogan "uživanje u vožnji"! Od opreme ovaj automobil je imao sve što se poželeti može već i u onim kako vi kažete srednjim paketima opreme, šta god to značilo u ovoj klasi automobila. Pošto vas zanima i cena ovog automobila konsultovao sam više stručnih publikacija iz ove oblasti ali i stare vukove sa auto pijaca i dilere sa privatnih placeva koji su se izjasnili da vam ovakav auto ne bi nikako prodali ispod 30-35000 eura. Sve ovo u mnogome zavisi i od stanja vozila, opreme i kilometraže koju je automobil prešao. Naravno mi se ovde bavimo samo sa regularnim automobilima sa našim tablicama. U vezi sa BMW-om dobro razmislite i o starom pravilu da je neki auto moguće doseći, odnosno kupiti, ali da ga je jako skupo, skoro nemoguće održavati. Takođe, što nije na odmet pomenuti i troškovi registracije za ovakvo vozilo idu sferu emisije "da se naježiš" ili se možda varam!?
Živo zdravo dobri ljudi. Poštovanje gospodine Todorović,
Potreban mi je stručni savjet o toma kako treba postupati sa mjenjanjem brzina, odnosno koji interval obrtnog momenta je idealan za promjenu stepena sa manjeg na viši. Inače, vlasnik sam izuzetno lijepog, ušminkanog, GOLF 3 Volkswagon-ovog modela, 1996 god. karavan verzije sa 1.9 litarskim SDI motorom. Motor je bio podvrgnut friziranju i tuning reprogramiranju, i ako je vjerovati aparatima razvija 70 KS i to pri obrtnom momentu 4.200 po min. Mjenjač je 5-ostepeni manuelni.
Mene prvenstveno interesuje da li je štetno motor izlagati visokom obrtnom momentu, jer isuviše volim čuti zvuk remus-a u pozadini automobila.
Molim Vas da pokušate odvojiti vremena za moje pitanje.
Ako imate viška vremena molim Vas da mi samo površno pomognete po pitanju koliko je ??normalno?? izdvojiti novca za BMW 735i, 1999 god. proizvodnje, sa 180000 km iza sebe, paket opreme je standardni tako reći srednji, a zasada prvi i jedini vlasnik je po pitanju automobila izuzetno pedantna i brižna osoba. Iskreno se nadam i očekujem pomoć,
hvala.
Kušljić Duško
piše: Predrag Pavlović
Poštovani gospodine Kušljiću,
vaš Golf 3 Variant iz 1996 g. sa motorom 1,9 SDI prema fabričkim podacima ima snagu od 47kw (64ks) pri 4000 obrtaja u minutu u jednoj varijanti dok u drugoj varijanti razvija 50kw(68ks) pri 4200 rpm. Ja pretpostavljam da je vaša mašina, ona iz prve opcije. Čitajući vaše pismo pretpostavljam da ste na ECU (kompjuteru motora) izvršili tkz. "chip tuning" pa je maksimalna snaga vašeg motora narasla na 70ks pri još uvek povoljnih 4200 rpm. Mišljenja sam da ste mudro postupili što niste išli na radikalnije poteze u ovom smislu jer bi u protivnom vašem motoru učinili više štete nego koristi. Nadam se samo da vam je te promene o kojima pišete izvršio neko sa pravom softverskom podrškom i odgovarajućim alatima, jer to nije ni malo jednostavna ili naivna operacija. Jedan moj prijatelj bi to prokomentarisao u stilu "operacija na otvorenom srcu"!
Da se vratimo vašoj mašini. Najviši obrtni moment koji pominjete, za vaš motor se razvija na 2200 rpm i iznosi 133 Nm.Ovaj podatak je za vozače veoma bitan,u stvari bitniji od najveće snage motora, jer je upravo opseg obrtaja motora, kod ili oko najvišeg obrtnog momenta, onaj koji je i najpovoljniji za svaki motor. To je ono što bi stariji vozači opisali kao opseg obrtaja gde motor najbolje "poteže"! Znači ako želite da vam vaš motor radi u režimu koji mu najviše "godi" vozite ga u području najvećeg obrtnog momenta. Nije za čuđenje ni podatak koji sledi a to je da se ujedno i najmanja potrošnja goriva ostvaruje vožnjom u ovom opsegu obrataja, naravno u najvišem mogućem prenosnom odnosu. E sad ne treba biti bukvalista i zakucati obrtomer na baš ovim obrtajima ali mudra i ekonomična vožnja dozvoljava odstupanja od ove vrednosti plus-minus 500 rpm. Koga ovo posebno zanima može nabaviti i dijagram sa krivom obrtnog momenta na kome jasno može da se vidi u kom opsegu obrataja obrtni moment najmanje zaostaje za maksimalnim pa se tako i ponašati u vožnji. Ne moram posebno pominjati da dizel motori imaju veći obrtni moment u odnosu na benzince i da ga ostvaruju na nižem odnosno za normalnu vožnju povoljnijem broju obrtaja, što dozvoljava vozačima dizela da budu manje opterećeni stalnim promenama brzina. Sada iz ove priče možete izvući zaključak da bi promene brzine u slučaju vašeg Golfa sa 1,9SDI mašinom trebale da uslede najkasnije na 3000 rpm a da se vožnja odvija na obrtajima od 1700 do 2700 rpm. Naravno u nekom hipotetičkom preticanju slobodno pritisnite pedalu gasa, jer nama je najvažnije da ispred vozila koje pretičete stignete bez problema. Inače vožnja u blizini crvenog polja, na obrtomeru, ne godi ni jednom motoru a pogotovo ne dizelima, što je, videli ste i sami, potpuno nepotrebno.
Pošto mi za naše čitaoce uvek imamo vremena pozabavićemo se malo i "vašim" BMW-om 735 i iz 1999 g. Elem, taj model je prestao sa proizvodnjom 2001 godine. Imao je motor od 3498 ccm i 175kw ( 238 ks) što mu je bilo dovoljno da dosegne onih limitiranih 250 km/h. Da bi sve ovo postigao 735i je bio spreman da potroši oko 11,5 litara goriva na 100 km. Naravno ovo je fabrički podatak u koji se ja ne bih zakleo ali tako piše. O tome kako ovaj BMW "ide" ne bih trošio reči. Dovoljno je pomenuti onaj BMW-ov slogan "uživanje u vožnji"! Od opreme ovaj automobil je imao sve što se poželeti može već i u onim kako vi kažete srednjim paketima opreme, šta god to značilo u ovoj klasi automobila. Pošto vas zanima i cena ovog automobila konsultovao sam više stručnih publikacija iz ove oblasti ali i stare vukove sa auto pijaca i dilere sa privatnih placeva koji su se izjasnili da vam ovakav auto ne bi nikako prodali ispod 30-35000 eura. Sve ovo u mnogome zavisi i od stanja vozila, opreme i kilometraže koju je automobil prešao. Naravno mi se ovde bavimo samo sa regularnim automobilima sa našim tablicama. U vezi sa BMW-om dobro razmislite i o starom pravilu da je neki auto moguće doseći, odnosno kupiti, ali da ga je jako skupo, skoro nemoguće održavati. Takođe, što nije na odmet pomenuti i troškovi registracije za ovakvo vozilo idu sferu emisije "da se naježiš" ili se možda varam!?
Comment