Prilikom kupovine alu-felni treba obratiti da pored dobrog izgleda one moraju da zadovolje jos neke bitne stvari. Dakle, pored izbora precnika alu-felni (izrazen u colima) treba obratiti paznju:
- na broj i rastojanje rupa za pricvrscenje na glavcinu,
- na velicinu centralnog otvora,
- na prostor koji je potreban kocionim kljestima,
- na njenu sirinu (izrazenu u j) i
- na njen offset ili ET broj (izrazen u mm).
1. Broja rupa i rastojanja izmedju centara rupa za pricvrscenje na glavcinu ne bih to posebno obrazlagao jer mislim da je suvise ocigledno, i vidi se da slike.

2. Velicina centralnog otvora se lako moze premeriti kljunastim merilom (shublerom), kao i odgovarajuci deo na vasem vozilu. Takodje se moze te raspitati o toj dimenziji kod vaseg automehanicara.
3. Prostor koji je potreban kocionim kljestima za nesmetan rad ne bi trebalo da predstavlja problem ako prelazite na vece felne od fabrickih.
4. Sirina felne se izrazava u inchima tj colima i najcesce pored tog broja stoji i slovo j. To "j" ustvari predstavlja oblik zavrsetka felne. Kod vecine novih je taj oblik zavrsetka je oblika slova "j". Sirina felne je od znacaja za polozaj i oblik koji ce guma imati posle montaze. Treba imati u vidu da jedna dimenzija gume moze odgovarati razlicitim sirinama felni npr 195 mm siroka guma moze se montirati i koristiti i na felni sirokoj 5.5j, 6j, 6.5j i 7j, pri cemu je ovde konkretno preporuka 6j .
Ova dimenzija takodje moze da vam predstavlja problem ukoliko je felna previse siroka tj nije odgovarajuca za vas auto, pa vam se moze desito da vam tocak kaci o rub zadnjag krila ili o prednje krilo prilikom skretanja vozila.
5. Glavni problem ustvari je Offset ili ET. To je velicina koja predstavlja rastojanje od ose (sredisnje linije po sirini felne) i mesta gde se felna montira na glavcinu. Ova dimenzija se izrazava u mm. Samo da napomenem da postoji negativan i pozitivan offset.

Svaki automobil ima definisano rastojanje izmedju tockova iste osovine i prilikom proracuna tj konstrukcije automobila ona imaju zancajnu ulogu za odredjivanje sila koje ce trpeti delovi ogibljenja i sasija, kao dejstvo tih sila u eksploatacionim uslovima. Pogresnim izborom offseta tj ET desice se da ove sile deluju na razlicitim mestima od predvidjenih proracunima sto moze dovesti do manje stabilnosti automobila, kao i do kraceg veka trajanja delova vaseg ogibljenja.
Zato treba prvo doci do ovih podataka za konkretno vozilo. Napomenucu da Opel Astra (kao i vecina drugih Opelovih modela) ima offset 49 mm, Fiat Bravo (kao i vecina drugih Fiatovih modela) ima offset 43 mm, Volkswagena Golf (kao i vecina drugih VW modela) ima offset 35 mm. (Ove podatke treba ipak proveriti za svaki konkretan model)
Obratite paznju na ovo jer vam ispravan izbor offseta (ET) moze pomoci da ?izgurate? maksimalnu sirinu felne za vas automobil bez menjanja oblika rubova i krila.
Nakon izbora felni obratite paznju i na izbor guma, a to cu izloziti u drugom topicu.
Srecno!
- na broj i rastojanje rupa za pricvrscenje na glavcinu,
- na velicinu centralnog otvora,
- na prostor koji je potreban kocionim kljestima,
- na njenu sirinu (izrazenu u j) i
- na njen offset ili ET broj (izrazen u mm).
1. Broja rupa i rastojanja izmedju centara rupa za pricvrscenje na glavcinu ne bih to posebno obrazlagao jer mislim da je suvise ocigledno, i vidi se da slike.

2. Velicina centralnog otvora se lako moze premeriti kljunastim merilom (shublerom), kao i odgovarajuci deo na vasem vozilu. Takodje se moze te raspitati o toj dimenziji kod vaseg automehanicara.
3. Prostor koji je potreban kocionim kljestima za nesmetan rad ne bi trebalo da predstavlja problem ako prelazite na vece felne od fabrickih.
4. Sirina felne se izrazava u inchima tj colima i najcesce pored tog broja stoji i slovo j. To "j" ustvari predstavlja oblik zavrsetka felne. Kod vecine novih je taj oblik zavrsetka je oblika slova "j". Sirina felne je od znacaja za polozaj i oblik koji ce guma imati posle montaze. Treba imati u vidu da jedna dimenzija gume moze odgovarati razlicitim sirinama felni npr 195 mm siroka guma moze se montirati i koristiti i na felni sirokoj 5.5j, 6j, 6.5j i 7j, pri cemu je ovde konkretno preporuka 6j .
Ova dimenzija takodje moze da vam predstavlja problem ukoliko je felna previse siroka tj nije odgovarajuca za vas auto, pa vam se moze desito da vam tocak kaci o rub zadnjag krila ili o prednje krilo prilikom skretanja vozila.
5. Glavni problem ustvari je Offset ili ET. To je velicina koja predstavlja rastojanje od ose (sredisnje linije po sirini felne) i mesta gde se felna montira na glavcinu. Ova dimenzija se izrazava u mm. Samo da napomenem da postoji negativan i pozitivan offset.

Svaki automobil ima definisano rastojanje izmedju tockova iste osovine i prilikom proracuna tj konstrukcije automobila ona imaju zancajnu ulogu za odredjivanje sila koje ce trpeti delovi ogibljenja i sasija, kao dejstvo tih sila u eksploatacionim uslovima. Pogresnim izborom offseta tj ET desice se da ove sile deluju na razlicitim mestima od predvidjenih proracunima sto moze dovesti do manje stabilnosti automobila, kao i do kraceg veka trajanja delova vaseg ogibljenja.
Zato treba prvo doci do ovih podataka za konkretno vozilo. Napomenucu da Opel Astra (kao i vecina drugih Opelovih modela) ima offset 49 mm, Fiat Bravo (kao i vecina drugih Fiatovih modela) ima offset 43 mm, Volkswagena Golf (kao i vecina drugih VW modela) ima offset 35 mm. (Ove podatke treba ipak proveriti za svaki konkretan model)
Obratite paznju na ovo jer vam ispravan izbor offseta (ET) moze pomoci da ?izgurate? maksimalnu sirinu felne za vas automobil bez menjanja oblika rubova i krila.
Nakon izbora felni obratite paznju i na izbor guma, a to cu izloziti u drugom topicu.
Srecno!
Comment