Punjenje akumulatora u toku voznje.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nedeljko50
    CBC Član
    • 31.07.2016
    • 69
    • Beograd
    • wv polo

    Punjenje akumulatora u toku voznje.

    Koliko vremena je potrebno da se akumulator ukoliko je toliko prazna da moze jedva da upali potrebno da se napuni u voznji. Znam da u gradskoj tesko ako se stalno pali i gasi ali recimo na otvornenom koliko km treba da se predje da bi se napunio. U pitanju je 55kw.
    Jos jedno pitanje se odnosi na punjenje u mestu. Da li alternator preuzima svu potrosnju prilikom startovanja auta ili dok je u leru on delimicno proizvede ono sto se potrosi ali mora da dodatno vuce iz akumulatora. Da li tako to funkiconise ili ne.
  • veselinovic
    CBC Član
    • 13.11.2010
    • 83
    • RS

    #2
    Nedeljko,
    pitanje je tako uopsteno da je tesko dati precizan odgovor.
    Naravno prica se nastavlja uz pretpostavku da je sve ispravno.
    Vrijeme punjenja akumulator do vrha zavisi od 3 parametra: ( da ne tjeramo mak na konac jel moguce u kolima ikako napuniti ga na 100% )
    1. Stepena ispraznjenosti
    2. Kapaciteta akumulatora
    3. struje punjenja.

    1i 2 je jasno sto je akk praznijii sto je veceg kapaciteta treba vise vremena da se napuni

    Najmanje poznata vrijednost struja punjenja, jer zavisi od snage alternatora, trenutnog broja okretaja kao i od upaljenih potrosaca.
    Ali recimo za fabricki preporuceni kapacitet akk i normalnu vangradsku voznju sa uobicajenim potrosacima vec za 30 minuta ce se napuniti dovoljno za paljenje.
    Nije dobro drzati polunapunjen ( ili poluispraznjen) akumulator pa voznju treba produziti na 1 do 1.5 sat, ili jos bolje prikopcati dobar i ispravan punjac akumulatora.

    Na drugo pitanje je jos teze dati odgovor, ali projektni zadatak je da alternator na leru mora pokriti sve potrosace koji su normalno upaljeni u kolima. Uglavnom proizvodjacima to i uspije, pa cak se malo i puni akk.
    Ima izuzetak, kod automobila sa elektricnim servo volanom moguce je isprazniti akumulator ako non stop vrtis volan lijevo desno ( ali ko to radi).
    Last edited by veselinovic; 05.12.2016, 08:30.

    Comment

    • zverko
      CBC Senator XXL
      • 19.08.2005
      • 7085
      • BGD
      • Audi A4

      #3
      Sve o akumulatorima,sulfatizacija,desulfatizacija i popravka akumulatora ,šeme punjača,VRLA akumulatori,elektrolit,kleme,korozija ploča,AGM
      deutsche gemacht-gut gemacht...

      Comment

      • nedeljko50
        CBC Član
        • 31.07.2016
        • 69
        • Beograd
        • wv polo

        #4
        Hvala Veselinovicu i Zverko na pomoci, sada mi je to dosta jasnije.

        Comment

        • veselinovic
          CBC Član
          • 13.11.2010
          • 83
          • RS

          #5
          Nego,
          ja znam sa strujom. Znam ponesto i mikrokontrolere, ali ne znam hemiju ( nesto malo povrsno gimnazijalsko znanje).
          A napravio bih jedan open source punjac i podijelio sa vama, onako za dzaba ( valjda covjek kad ostari dobije te neke ideje).
          Ima li neko da mi razjasni do u tancine, korak po korak zahtijeve akumulatora.
          To je nauka, pretociti to u program za uC je djecijja igra.

          Comment

          • expendable
            CBC Senator XXL
            • 04.11.2009
            • 3662
            • Bor

            #6
            Poštovani g. Veselinoviću,
            Veoma plemenito sa vaše strane. Veoma cenim Open source projekte. No, ne bih mogao da se uključim sa svim detaljima, osim ukratko (taman za pauzu za doručak). Mogu Vam kasnije razjasniti konkretne detalje a Vi prelistajte "literaturu", na primer:
            http://batteryuniversity.com/learn/a...d_acid_battery (posebno preporučujem)
            http://www.silvertel.com/images/tech..._batteries.pdf (takođe)
            http://www.powerstream.com/SLA.htm (uzeti donje vrednosti iz tabele, gde je "od do")
            12V SLA battery charger,lead acid battery charging techniques and algorithms,sealed lead acid batteries,Pb battery,SLA,VRLA,Gel,Flooded and AGM batteries.


            Naravno mnoge detalje možete naći na: http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.rs/

            Doduše ovi izvori imaju i malo "višeg kursa" pa verovatno treba (tu i tamo) neko objašnjenje.

            Da krenemo od hemije ... stigli bi na cilj 2020. (tek za to nemam vremena, a i teško bi našao ravnotežu između konciznosti i "od kulina Bana").
            Jednostavno, treba mnogo toga objasniti (od pojmova), pa bi se (ako ne počnemo) brzo vratili na osnove elektrohemije, pa na osnove fizičke-hemije do opšte i čak elementarne hemije.

            Nema šanse.
            Sledeći post ukratko (ono što verovatno i piše u izvorima koje sam naveo, samo "sažvakano").
            Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).

            Comment

            • expendable
              CBC Senator XXL
              • 04.11.2009
              • 3662
              • Bor

              #7
              Da bi bio upotrebljiv i za široke (narodne) mase, punjač mora biti i (relativno) jeftin.
              Zato bih (a i samo za toliko imam vremena) dao "uputstvo" za "basic" model (može posle da projekat ide i na "pro" nivo, pa i "pro+" (viši i od skupih komercijalnih punjača).

              Dakle:
              Najjednostavniji "dobar" punjač bi trebao da radi po sledećoj shemi punjenja:
              1) Faza 1:
              Punjenje konstantnom (uslovno, što konstantnijom) strujom. Idealno "1/10C" (5A za 50Ah), može i manje (za nižu cenu, ali treba više vremena za punjenje).
              Kod "zatvorenih" akum. baterija struja može (treba) biti viša, "1/5C" ali to zahteva skuplji uređaj. U principu može kao i prethodno no (naročito) kod AGM je šteta ne iskoristiti ovu mogućnost (bržeg punjenja, dopunjavanja).
              Faza se završava kada se dostigne napon od 14,4V (vidi kasnije temperaturnu kompenzaciju). Time je akum. napunjen 70-80%.
              2) Faza 2:
              Punjenje pri konstantnom naponu. Punjač se prebacuje na punjenje upravo dostignutim naponom (može i malo ranije, da pri 14,0 do 14,3 prebaci na const. U).
              Ovako puniti dok struja punjenja ne padne na 1% od "C" ("0,01C"), npr. 0.5A za 50Ah. Može da se uzme i više (navedeno je kao idealno za dugo punjenje), u principu 1,5 do 2% (0,8 do 1A za 50 Ah).

              Može se napraviti opcija "fast" (I const. do 14,4V pa do "2% C" struje konst. napon od 14,4V i "slow" prebaciti na 14 ili 14,2V na const. napon pa do "1% C").

              3) Faza 3 (float).

              Po dostizanju (niske) struje punjenja, punjač prebacuje napon na 13,8V.

              Neophodna je temperaturna kompenzacija za napon (veoma tricky, jer se pri punjenju elektrolit zagreva). Ovo je priča bez kraja, možda samo postaviti "sobna" (14,4V) i "oko nule" ili "hladno" (15V ili tako nešto, eventualno koristiti "AGM" opciju).

              Navedeno će raditi i za AGM i Ca/Ca (zatvorene sisteme) ali je pre svega za klasične olovne akumulatore, sa čepovima.
              AGM bi trebalo da se puni konst. naponom od 14,7V (prevacivanje na 14,4; iako ne mora ali dobra predostrožnost jer se ovi ne smeju prepuniti). Ovo za sob. temp.
              Za Ca/Ca na cca. 20 cel. je potrebno i više (15V). Ali bi "AGM program" mogao da bude o.k. (radi uprošćenja).
              Ovde treba biti jako oprezan sa temp. komp. (eventualno 15V za "hladno" ili za Ca/Ca 15,3V) ali bolje za "basic" nivo preskočiti ovu finesu.
              Za "letnje" punjenje bi trebalo napone sniziti ali kako se to retko radi, isto je previše za "basic" nivo.

              Ostaje pitanje "tačke na i" (pogledati blog o olovnim akumulatorima Miše za "viši kurs" ili http://batteryuniversity.com/learn/a...alizing_charge za osnovno) i faze "izjednačavajućeg punjenja" (equilazing charge), što je naročito pogodno za klasične (sa čepovima) ili hibridne akumulatorske starterske baterije.
              Ukratko određeno vreme (samo po sebi škakljivo i za "viši kurs") treba puniti naponom koji je oko 10% viši od napona 2 faze (cca. 15,5 do 16V pa (za profesionalce) i nešto više, ali uz kontrolu I, U i T (temp.)). No to nije za "basic" nivo iako dopunjava 5-10% (100-105% jer će osnovim moći da se postigne tek 90-95%) i (još bitnije) produžava vek akumulatoru.

              Toliko za sada (osnovno), ode mi pauza (uzeh i par minuta preko).
              Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).

              Comment

              • expendable
                CBC Senator XXL
                • 04.11.2009
                • 3662
                • Bor

                #8
                I naravno, pitanje svih pitanja, kolika (da bude) struja punjenja?
                Promenjiva, naravno, ali to je za PRO+ varijantu (skuplju).
                Idealno da se može birati između 4 A i 6 A, pa da se pokriju akum. od 36 do 56 Ah sa prvom a od 60 do 90 Ah sa drugom vrednošću struje.
                U praksi je idealan kompromis 5 A što može biti o.k. za sve od 45 (44) do 75 (77) Ah.
                Na žalost jeftin uređaj sa 3 A nije za većinu automobilskih akum. ili samo za one strpljive. On bi pokrio sve od 24 do 45 Ah, ali bi punjenje većih bilo predugo, a sa manje od "1/20 C" struje (osim za one u lošem stanju) nije za punjenje, pa jedva i za dopunjavanje, ali bi za dopunjavaje moglo (i do 60 Ah). Podsećam na prime komercijalnog 3,8 A koji može dopuniti i veće (po proizvođaču i 100 Ah, ali je u praksi to ipak samo "za do" 80 Ah).
                Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).

                Comment

                • comi 1342
                  Moderator
                  • 28.09.2005
                  • 1126
                  • NS
                  • Giulietta ,PUG 106,

                  #9
                  Ja bih ovako nešto

                  pa nam prodaješ mikrokontrler, isprogramiran, i PCB... Odavnooo nisam neki uređaj svojeručno napravio, Kinezi su sve ubili...
                  "Bio bih zahvalan ako neko moze da mi pomogne da resim problem da me ne zavlace "majstori" i da bespotrebno dajem pare na silne preglede"
                  "Ja sam duboko ubeđen da reč predsednika Rusije, kao i reč predsednika Srbije, vredi daleko više nego finansijske garancije preduzeća."

                  Comment

                  • veselinovic
                    CBC Član
                    • 13.11.2010
                    • 83
                    • RS

                    #10
                    Comi,
                    nisi pazljivo citao.
                    Ne bih prodavao, ja bih to poklonio svima na forumu.

                    Stevo,
                    smijem li koristiti PWM za regulaciju struje.
                    Recimo nesto na par kiloherca sa nekom zavojnicom da malo ispegla struju?
                    Linearac koji treba da izbaci 16V ( za sredjivanje stanja na kraju) na polupraznom akku o 12V i 6A bi se grijao sa nekih 30W.
                    To je snaga jacih elektronicarskih lemilica i bilo bi problema ohladiti to.

                    Comment

                    • veselinovic
                      CBC Član
                      • 13.11.2010
                      • 83
                      • RS

                      #11
                      Inace ima toga za kupiti za malo para, recimo : https://www.aliexpress.com/item/Whol...4-fd46ac5e4e36

                      ili ovaj malo skuplji https://www.aliexpress.com/item/Whol...4-fd46ac5e4e36

                      ili jos bolji https://www.aliexpress.com/item/12V-...4-fd46ac5e4e36

                      Ali fol je to napraviti odispocetka sam.

                      Comment

                      • expendable
                        CBC Senator XXL
                        • 04.11.2009
                        • 3662
                        • Bor

                        #12
                        Za regulaciju struje, naravno. Profesionalni uređaji (potenciostat/galvanostat) koriste iste za konverziju struje (DC-DC).
                        Vidi (npr.)
                        https://www.gamry.com/assets/Support...ors-Manual.pdf (slika, Figure, 3.6)
                        https://www.gamry.com/assets/Uploads...ers-Manual.pdf (Figure, 6.9)
                        (ne obraćaj pažnju na visoke specifikacije, ti uređaji treba da daju pA ili nA, a da mere (čak i) fA, reference 600 i red veličine aA)

                        No, ne znam koliko ti je to neophodno jer onih 16V ne ide sa 6A strujom, nego tek na napunjen akumulator, pa će struja na 16V biti tek (oko 1A) ili tako nešto.
                        Pik snage koju daje punjač je pri kraju prve faze (14-14,4V i 4-6A), ne računajući sam start (koji bi najbolje da bude tzv. "soft start", pri maloj struji. Dakle ne odmah 4, 5 ili 6A, nego max. 1A, pa lagano do const. I za prvu fazu).

                        Dakle, ako sam shvatio, misliš na "peglanje" jednosmerne struje na izlazu.
                        Ako misliš na izlaz (da bude pulsna struja), to neće napuniti akumulator niti će izvršiti ujednačavanje (ekvilizaciju). Pulsna struja reda kHz je dobra za merenje otpora (impedansa) elektrolita i ništa drugo korisno ne može da uradi po pitanju punjenja. Eventualno je korisno ako praviš "desulfatizacionu fazu" ili za proveru stanja akumulatora na kraju float faze. Za oba ti nisam baš neki sagovornik (mogu naći neku literaturu (uz malo sreće), koju imam ali ... odavno nisam koristio).
                        Mislim da desulf. ide sa manjom frekvencom, mada tu postoje različiti pristupi a uređaji koji rade nešto korisno su patentirani ili nisu objavljivani parametri, pa je to "siva zona" (tamni vilajet). Preporučio bih da taj deo (slobodno) preskočiš. To je baš kontroverzna tema. Oni koji su nešto napipali čuvaju parametre kao strogu tajnu, tako da to traži višak slobodnog vremena za eksperimentisanje. Ne samo Miša, nego i "majstor za (pokvarene) kišobrane" je pisao nešto o tome (ali nije "oživeo" staru Vartu), link je na mom blogu u listi blogova koje pratim (dva su moja, Miša i "poravljamo kišobrane").

                        P.S.
                        Na Mišinom blogu postoji šema punjača za amaterske potrebe. Pričao mi je i o sajtu gde ima "gomila" istih (raznih). Ne mogu da se setim link-a ALI sigurno se može izguglati (uz eventualno prijavljivanje, znam da je bilo besplatno, ako se dobro sećam). Čisto da ne gubiš vreme na nešto što je već rešeno. Originalnost se može postići na više načina. Obrati pažnju da je toga dosta (već) na tržištu ili na net-u (kao el. šema). Treba biti originalan ali pozajmiti ideju je dopušteno ukoliko se upoterebi na malo drugačiji način.
                        Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).

                        Comment

                        • Siera
                          Cbc Senator
                          • 09.11.2009
                          • 1365
                          • Čačak
                          • Stralis

                          #13
                          Kad se već dodje do punjača, ima li neko neki predlog za punjač 12/24v za kapacitet 225ah. U našim trgovinama ima nekih punjača ali ne znam vrede li čemu. Slabo znam tu materiju.
                          Red Bull daje krila al zato rakija daje quatrro

                          Comment

                          • Hermes
                            CBC Senator XXL
                            • 14.02.2006
                            • 1306
                            • https://t.me/pump_upp
                            • bemve

                            #14
                            Sve o akumulatorima,sulfatizacija,desulfatizacija i popravka akumulatora ,šeme punjača,VRLA akumulatori,elektrolit,kleme,korozija ploča,AGM
                            https://t.me/pump_upp

                            Comment

                            • Siera
                              Cbc Senator
                              • 09.11.2009
                              • 1365
                              • Čačak
                              • Stralis

                              #15
                              Pitao sam, čekam da se Dr oglasi
                              Last edited by Siera; 06.12.2016, 23:24.
                              Red Bull daje krila al zato rakija daje quatrro

                              Comment

                              Working...
                              X