Zamena Gume

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sw.brick
    CBC Senator XXL
    • 09.10.2004
    • 8141
    • Beograd, barajevo-zemun
    • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

    #16
    nekako mi nelogicno da zimske gume zimi stavlja nazada jos su i nove...a recimo pogon je napred...zasto?
    u jednoj reci, zbog zakona dinamike kretanja odnosno fizike.

    dranix je objasnio sustinu, kod prednjeg pogona je situacija po pravilu najgora (sa motorom napred) jer je jasan debalans masa i zadnji kraj je prelagan, lako gubi trakciju sa podlogom.

    kada izgubi trakciju to je i kraj pouzdanog upravljanja vozilom, odnosno nastaju sanke/ klizanje po inerciji mase i veoma je tesko predvideti putanju kretanja.

    u vecini slucajeva a pogotovu na inace klizavoj podlozi poput snega, vode, lisca,blata (sto je sada cesta situacija tokom jeseni i zime) prednji pogon je prirodno hendikepiran i osetljiviji na odnos balansa gripa napred-nazad.

    zadnji pogon je po pravilu sa boljim rasporedom masa (veoma cesto 50-50% sto je veoma retko kod prednjeg pogona) koji je gotovo idealan a time postoji osnovna pretpostavka za stabilnost.
    dodatno, zadnji pogon ima prakticno sva 4 tocka sa upravljanjem, prednjim preko volana a zadnjim preko pedale gasa.

    ako prokliza zadnji kraj veoma lako se to koriguje i vozilo vraca na zeljenu putanju.

    kod prednje vuce ako prokliza zadnji kraj ostaje jedino kontra reakcija volanom uz nadu da ce sile pogona auta biti jako male pa nece proklizati i prednji kraj (grip prednje gume se deli i na pokretanje i na upravljanje).

    ako uz zadnji prokliza i prednji kraj inercija radi svoje i auto je potpuno neupravljiv. najcesce gubitak kontrole izaziva izletanja sa kolovoza, svoje vozne trake, uopste puta.

    usled toga po pravilu auto sa zadnjom gurkom ima vecu sigurnosnu marginu, moze brze da se proveze u istim uslovima kroz krivinu, ima bolje kocenje, ima manju osetljivost na debalans guma i gripa prema podlozi...

    ukratko, prednji pogon je za mirnu voznju i ne oprasta greske, zadnji je za sportsku dinamiku voznju i omogucava korekciju putanje preko sva 4 tocka a time ima i vecu rezervu za oprastanje gresaka u proceni vozaca.

    jedna od razlika je da je zadnji pogon znatno brze reakcije, ako prokliza zadnji pogonski kraj to se desava brze nego kada na prednjoj vuci prokliza zadnji nepogonski kraj.

    obicno, ko se nauci/ navikne na specificnosti zadnjeg pogona navuce se na taj osecaj da tesko prelazi na "tromi" prednji pogon..

    u celoj prici, gume bitno uticu na ukupno ponasanje vozila jer uz razlicit raspored masa i razlicit grip (istrosenost) sve negativne osobine prednjeg pogona lakse dolaze do izrazaja.

    mozda jeste nelogicno ali su fakti zakona koje je objasnila do detalja fizika neumoljivi, a isto su pokazala merenja na poligonima i bezbrojni testovi.

    e sad, obicno se cuje kako je neki auto sa zadnjim pogonom izleteo negde van puta pri velikoj brzini i to se uzima kao primer nezgodnih osobina ali se zaboravlja ono "velikoj brzini" kao uslov.

    pri poredjenju pri istim uslovima po pravilu bi vozilo sa prednjim pogonom na daleko manjoj brzini takodje izletelo sa puta.

    stoga se obicno auto sa prednjim pogonom sporije vozi a narocito sporije snira kroz krivine.

    za trkanje profesionalaca prednjeg pogona maltene nema u siroj upotrebi.


    dakle, ako je cilj uzivanje u driftu i pri granicnim trakcijama bolje gume idu napred, ako je cilj bezbednost voznje i sigurnost upravljanja bolje gume idu pozadi.

    pravilo vazece za sve aute za sve pogone (osim 4x4 koji je potpuno specifican i prica za sebe) na 2 tocka.
    volvo
    945 SE turbo lpg
    344 GL lpg

    Comment

    • Black Knight
      CBC Senator XXL
      • 13.10.2004
      • 2020
      • Novi Beograd, kicblo

      #17
      Naravno, neiskustvo (za zadnji pogon) je vecinom slucajeva presudan faktor!

      hvala na objasnjenju!
      Injection is good,but I'd rather be blown!

      Comment

      • dankoni
        CBC Početnik
        • 17.09.2005
        • 5
        • Beograd

        #18
        Vulaknizer rece da je bolje da ih stavim napred pa sam tako i uradio sta sad videcu.

        Sto se tice tog klizanja koliko ASR pomaze?
        Znam da sam na kisi uspevao da sa ovim mojim prednjim pogonom da skrenem a da auto drzi put ko da ga je neko zalepio....

        Drugar je kupio novog clia i kaze da on ne drzi se puta kao ova moja alfica....

        Comment

        • Black Knight
          CBC Senator XXL
          • 13.10.2004
          • 2020
          • Novi Beograd, kicblo

          #19
          svaka elektronika(za stabilnost) po mom misljenju je popunjavanje nedostataka u konstrukciji...znaci trebali bi da rade svoj posao!
          Injection is good,but I'd rather be blown!

          Comment

          • 206
            Admin od ispočetka :)
            • 09.12.2004
            • 9548
            • Beograd
            • 206

            #20
            Originally posted by dankoni
            Vulaknizer rece da je bolje da ih stavim napred pa sam tako i uradio sta sad videcu.

            Sto se tice tog klizanja koliko ASR pomaze?
            Znam da sam na kisi uspevao da sa ovim mojim prednjim pogonom da skrenem a da auto drzi put ko da ga je neko zalepio....

            Drugar je kupio novog clia i kaze da on ne drzi se puta kao ova moja alfica....
            ASR je dobar sistem koji sprecava da tockovi proklizaju, odnosno da se na njih nikad ne prenese veca vucna sila nego sto oni mogu da prenesu na podlogu. Medjutim, ako ti auto vec kliza, sto ce da se desava po snegu na primer, dzaba ti ASR, odnosno ako si vec usao u krivinu brze nego sto bi trebao, nema te elektronike koja ce tu da ti pomogne, cak naprotiv - ako ti ASR u sred krivine isece gas koji ti je vitalno potreban da se izvuces iz gadne situacije kad ti auto kliza na primer, pozelis da ga nikad nisi ni imao. Korisna stvar, u principu, ali daleeeeko od svemoguce. Ne pouzdati se preterano.
            The difference between men and boys is the price of their toys

            Comment

            • sw.brick
              CBC Senator XXL
              • 09.10.2004
              • 8141
              • Beograd, barajevo-zemun
              • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

              #21
              Vulaknizer rece da je bolje da ih stavim napred pa sam tako i uradio sta sad videcu.

              Sto se tice tog klizanja koliko ASR pomaze?
              jos jedan primer vulkanizera koji nije na nivou informacija koje zahteva struka

              Anti Schlupf odnosno ASR je totalno beskorisna opcija u voznji, i uglvnom takodje potpuno beskorisna funckija uopste posto ne utice na uzrok problema niti ga otklanja efekat primene je blago primetljiv do nikakav.

              ako nema dobre trakcije sa podlogom ASR jednostavno blokira motor i ugusi ga a isto to uradi i svaki vozac instiktivno podizanjem noge sa pedale gasa (osim mozda totalnih laika i pocetnika za voznju).

              kako ASR ne otlanja uzrok tako nema ni poboljsanja u trakciji a bez trakcije nema ni pokretanja vozila/ odrzavanja zeljene putanje kretanja odnosno prenosenja obrtnog momenta na podlogu.

              najbolji lek za probleme kontakta sa podlogom je konstrukcija vozila i izbor adekvatne gume za dati auto odnosno podlogu.
              elektronika nimalo ne moze da otkloni ili promeni zakone kretanja koje definise fizika.
              volvo
              945 SE turbo lpg
              344 GL lpg

              Comment

              Working...
              X