nekako mi nelogicno da zimske gume zimi stavlja nazada jos su i nove...a recimo pogon je napred...zasto?
dranix je objasnio sustinu, kod prednjeg pogona je situacija po pravilu najgora (sa motorom napred) jer je jasan debalans masa i zadnji kraj je prelagan, lako gubi trakciju sa podlogom.
kada izgubi trakciju to je i kraj pouzdanog upravljanja vozilom, odnosno nastaju sanke/ klizanje po inerciji mase i veoma je tesko predvideti putanju kretanja.
u vecini slucajeva a pogotovu na inace klizavoj podlozi poput snega, vode, lisca,blata (sto je sada cesta situacija tokom jeseni i zime) prednji pogon je prirodno hendikepiran i osetljiviji na odnos balansa gripa napred-nazad.
zadnji pogon je po pravilu sa boljim rasporedom masa (veoma cesto 50-50% sto je veoma retko kod prednjeg pogona) koji je gotovo idealan a time postoji osnovna pretpostavka za stabilnost.
dodatno, zadnji pogon ima prakticno sva 4 tocka sa upravljanjem, prednjim preko volana a zadnjim preko pedale gasa.
ako prokliza zadnji kraj veoma lako se to koriguje i vozilo vraca na zeljenu putanju.
kod prednje vuce ako prokliza zadnji kraj ostaje jedino kontra reakcija volanom uz nadu da ce sile pogona auta biti jako male pa nece proklizati i prednji kraj (grip prednje gume se deli i na pokretanje i na upravljanje).
ako uz zadnji prokliza i prednji kraj inercija radi svoje i auto je potpuno neupravljiv. najcesce gubitak kontrole izaziva izletanja sa kolovoza, svoje vozne trake, uopste puta.
usled toga po pravilu auto sa zadnjom gurkom ima vecu sigurnosnu marginu, moze brze da se proveze u istim uslovima kroz krivinu, ima bolje kocenje, ima manju osetljivost na debalans guma i gripa prema podlozi...
ukratko, prednji pogon je za mirnu voznju i ne oprasta greske, zadnji je za sportsku dinamiku voznju i omogucava korekciju putanje preko sva 4 tocka a time ima i vecu rezervu za oprastanje gresaka u proceni vozaca.
jedna od razlika je da je zadnji pogon znatno brze reakcije, ako prokliza zadnji pogonski kraj to se desava brze nego kada na prednjoj vuci prokliza zadnji nepogonski kraj.
obicno, ko se nauci/ navikne na specificnosti zadnjeg pogona navuce se na taj osecaj da tesko prelazi na "tromi" prednji pogon..
u celoj prici, gume bitno uticu na ukupno ponasanje vozila jer uz razlicit raspored masa i razlicit grip (istrosenost) sve negativne osobine prednjeg pogona lakse dolaze do izrazaja.
mozda jeste nelogicno ali su fakti zakona koje je objasnila do detalja fizika neumoljivi, a isto su pokazala merenja na poligonima i bezbrojni testovi.
e sad, obicno se cuje kako je neki auto sa zadnjim pogonom izleteo negde van puta pri velikoj brzini i to se uzima kao primer nezgodnih osobina ali se zaboravlja ono "velikoj brzini" kao uslov.
pri poredjenju pri istim uslovima po pravilu bi vozilo sa prednjim pogonom na daleko manjoj brzini takodje izletelo sa puta.
stoga se obicno auto sa prednjim pogonom sporije vozi a narocito sporije snira kroz krivine.
za trkanje profesionalaca prednjeg pogona maltene nema u siroj upotrebi.
dakle, ako je cilj uzivanje u driftu i pri granicnim trakcijama bolje gume idu napred, ako je cilj bezbednost voznje i sigurnost upravljanja bolje gume idu pozadi.
pravilo vazece za sve aute za sve pogone (osim 4x4 koji je potpuno specifican i prica za sebe) na 2 tocka.
Comment