Često se ističe da automobil predstavlja krunu industrijske revolucije koja se odigrala u devetanaestom veku. Kao i svaka kruna, i ova se sastoji od niza dragulja, odnosno dragocenih pronalazaka, koji posmatran svaki za sebe ima ogroman značaj. U takve pronalaske spada i guma, bez koje se savremena vozila, ali i mnoge druge mašine, ne bi mogli zamisliti. U stvari, danas je vrlo teško izdvojiti neku ljudsku delatnost gde se guma ne koristi u ovom ili onom obliku. Ipak, put od otkrića gume do njene komercijalne upotrebe bio je vrlo dug i krivudav, često praćen velikim zabludama i greškama, a takođe i političkim igrama, berzanskim manipulacijama i ratovima. Šta više, guma je odigrala ključnu ulogu u dva svetska rata, iz čega proističe paradoks da su ratovi, praćeni ogromnim patnjama i razaranjima, u stvari bili zamajac razvoju pojedinih industrijskih grana.

Beskrajna priča o gumi počela je vrlo davno. Za otkriće gume čovečanstvo duguje starim narodima Srednje Amerike. Arheološki nalazi potvrđuju da su Acteci i Maje još pre 2500 godina koristili gumu za izradu obuće, odeće i posuda. Oni su prvi razradili postupak priklupljanja belog, smolastog soka iz drveta Caa-o-chu (Ka-o-ču), što u prevodu znači žalosno drvo. Takođe, razvili su i tehniku prerade ovog soka putem zagrevanja i mešanja sa sokom jedne druge tropske biljke, čime su gumi poboljšavali svojstva. Brojni arheološki nalazi govore o tome da su ovi narodi koristili i gumene lopte za ritualnu igru Tlachtli (Tlačtli) koja je podsećala na kombinaciju savremene košarke i fudbala. Kristofer Kolumbo je još prilikom svog prvog puta u "Zapadnu Indiju" bio impresioniran gumenom loptom i nekoliko komada je poneo sa sobom u Evropu, koja do tada nije videla ništa slično. Prvo naučno proučavanje gume izvršio je francuski naučnik Charles Marie de la Condamine (Šarl Mari de la Kondamin). Ovaj naučnik je 1736. godine bio poslat u Ekvador da izvrši merenje dužine longitude od jednog stepena na ekvatoru. Tokom ekspedicije naučnik je došao u kontakt sa narodom Chali (Čali) koji je uveliko eksploatisao gumu. Naučnik je prvi opisao tečnost koju je nazvao latex koja se dobija iz drveta Hevea brasiliensis. Čali su mu pokazali i svoju tehnologiju izrade različitih predmeta od gume i čak su mu napravili nepromočive futrole za optičke instrumente. La Condamine je poneo veće količine gume u Francusku radi ispitivanja, a njegov prijetelj Fresneau (Fresno) je prvi u Evropi napravio gumene cipele. Iako su očekivanja bila velika, guma se u Evropi nije dobro pokazala zbog svojih loših termičkih karakteristika. Na hladnoći je postajala vrlo tvrda i praktično neupotrebljiva, a na vrućini je postajala meka i lepljiva, pa je gubila formu.
Prva prava mogućnost upotrebe gume otkrivena je slučajno. Engleski naučnik Joseph Pristley (Džozef Pristli) je 1770. godine otkrio da se guma može koristiti za brisanje crteža nacrtanih olovkom. U to vreme su za tu svrhu korišćene mrvice korice od hleba. U nameri da mrvicama ostruže crtež, greškom je pokupio parčence gume koje se nalazilo na stolu i primetio da je brisanje gumom mnogo efikasnije. Tako je nastala gumica za brisanje. Na engleskom se brisanje, tj struganje nacrtane linije, kaže rubbing out (rabing aut) pa je od te reči i potekao engleski naziv za gumu - rubber (raber). Drugu, izuzetno značajnu, mogućnost upotrebe gume otkrili su Francuzi, braća Montgolfier (Mongolfier). Oni su iskoristili gumirano platno za pravljenje balona koji je bio punjen toplim vazduhom i služio je za letenje. Nešto ranije je Englez Samuel Peal (Semjuel Pil) definisao tehnologiju dobijanja gumiranog platna. Guma je rastvarana u terpentinu, a zatim je dobijeni rastvor nanošen na platno. Kada terpentin ispari ostaje gumom prevučeno platno. Pošto su baloni bili napunjeni umereno toplim vazduhom, nisu se ispoljavale loše termičke karakteristike gume.

Beskrajna priča o gumi počela je vrlo davno. Za otkriće gume čovečanstvo duguje starim narodima Srednje Amerike. Arheološki nalazi potvrđuju da su Acteci i Maje još pre 2500 godina koristili gumu za izradu obuće, odeće i posuda. Oni su prvi razradili postupak priklupljanja belog, smolastog soka iz drveta Caa-o-chu (Ka-o-ču), što u prevodu znači žalosno drvo. Takođe, razvili su i tehniku prerade ovog soka putem zagrevanja i mešanja sa sokom jedne druge tropske biljke, čime su gumi poboljšavali svojstva. Brojni arheološki nalazi govore o tome da su ovi narodi koristili i gumene lopte za ritualnu igru Tlachtli (Tlačtli) koja je podsećala na kombinaciju savremene košarke i fudbala. Kristofer Kolumbo je još prilikom svog prvog puta u "Zapadnu Indiju" bio impresioniran gumenom loptom i nekoliko komada je poneo sa sobom u Evropu, koja do tada nije videla ništa slično. Prvo naučno proučavanje gume izvršio je francuski naučnik Charles Marie de la Condamine (Šarl Mari de la Kondamin). Ovaj naučnik je 1736. godine bio poslat u Ekvador da izvrši merenje dužine longitude od jednog stepena na ekvatoru. Tokom ekspedicije naučnik je došao u kontakt sa narodom Chali (Čali) koji je uveliko eksploatisao gumu. Naučnik je prvi opisao tečnost koju je nazvao latex koja se dobija iz drveta Hevea brasiliensis. Čali su mu pokazali i svoju tehnologiju izrade različitih predmeta od gume i čak su mu napravili nepromočive futrole za optičke instrumente. La Condamine je poneo veće količine gume u Francusku radi ispitivanja, a njegov prijetelj Fresneau (Fresno) je prvi u Evropi napravio gumene cipele. Iako su očekivanja bila velika, guma se u Evropi nije dobro pokazala zbog svojih loših termičkih karakteristika. Na hladnoći je postajala vrlo tvrda i praktično neupotrebljiva, a na vrućini je postajala meka i lepljiva, pa je gubila formu.
Prva prava mogućnost upotrebe gume otkrivena je slučajno. Engleski naučnik Joseph Pristley (Džozef Pristli) je 1770. godine otkrio da se guma može koristiti za brisanje crteža nacrtanih olovkom. U to vreme su za tu svrhu korišćene mrvice korice od hleba. U nameri da mrvicama ostruže crtež, greškom je pokupio parčence gume koje se nalazilo na stolu i primetio da je brisanje gumom mnogo efikasnije. Tako je nastala gumica za brisanje. Na engleskom se brisanje, tj struganje nacrtane linije, kaže rubbing out (rabing aut) pa je od te reči i potekao engleski naziv za gumu - rubber (raber). Drugu, izuzetno značajnu, mogućnost upotrebe gume otkrili su Francuzi, braća Montgolfier (Mongolfier). Oni su iskoristili gumirano platno za pravljenje balona koji je bio punjen toplim vazduhom i služio je za letenje. Nešto ranije je Englez Samuel Peal (Semjuel Pil) definisao tehnologiju dobijanja gumiranog platna. Guma je rastvarana u terpentinu, a zatim je dobijeni rastvor nanošen na platno. Kada terpentin ispari ostaje gumom prevučeno platno. Pošto su baloni bili napunjeni umereno toplim vazduhom, nisu se ispoljavale loše termičke karakteristike gume.
Comment