Sasija za buggy

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vladd
    CBC Senator XXL
    • 09.07.2006
    • 581
    • NBG

    #16
    Ja te Dora potpuno razumem. I sve se "odvija" po onoj narodnoj "Obucareva deca..."

    Vreme pre svega, ali i okolna "podrska". Kada sam hteo da restauriram bubu, bilo je milion problema, a auto prodavnice drze potrosni materijal.

    Na sandrail.com sam video kakvu "oni" prodaju imaju. Neke podsklopove mozes da kupis sto bi ti ustedelo dve godine rada i konstruisanja. Delovi uprevljaca, deset modela kompleta pedala sa mehanizmima, kompleti za prebacivanje dobos -disk. Nesto i ne bi moglo da se "napravi" u garazi, a da bude lepo (pa i niklovano), konstruktivno dobro i uradjeno za par dana.
    Druga, vazna stvar, uglavnom su bagi masine sa pravljenom sasijom "off-road", sto bi kod nas znacilo, prikolica, pa transport do deliblatske pescare, ili gde god, a to je vec...pa jos eventualno sa par prijatelja, za mene bi to bio "asocijalni" sport. Preostade pecanje.

    Poz.

    Comment

    • nkosta
      CBC Veteran
      • 05.08.2006
      • 140

      #17
      @dora
      O.K.znaci ima raznih profila cevi i to od konstrukcionog materijala.

      Na ovom linku gore ima dve tabelice , jedna za kutijaste a druga za cevne profile. Imam te PDF ove ali ne umem da ih postuje ovde ( ni kao jpg ) Problem sa cevima je to sto , iako su sigurno bolji materijal od kutijastih, zahtevaju "bender" tj. onu spravu za lepo savijanje sto znaci nepotrebnih 100-200eura( a sta da radim posle ... da otvorim radnju za savijanje kifli )
      @Vladd
      Pa upravu si ...delimicno .Ubedjen sam , tvrdoglavo, da i taj rucni rad mora da se registruje kao svako vozilo . Pa to nije gore od IMT freze a ona ide putevima.Dakle ON ROAD obavezno.
      Kitovi, kitovi kitovi .. ceo svet ima kitove samo srbi nemaju . Figurativno 99% kitova koje sam video izasli su iz neke male radionice i prodaju se na e-bay -u .Kad napravis adaptere za disk na zadnje kocnice ( za nivu recimo ) i kad imas "shablon " koji ide na odredjena kljesta ..dodas srafove i ... i imas KIT koji prodajes za male pare da se ljudi ne muce da rezu ko ludi ( Vidi kit za diskove Samuraja http://cgi.ebay.co.uk/Suzuki-SJ-Rear-Disc-Conver
      PA oni distanceri za "liftovanje" kit do kita za ovo ili ono vozilo , zuti , creveni ...to kod nas ima svaki strugar kao matrijal , lepa crna plastika( nema u boji samo crna i bela) .. niko ne prodaje te sitnice. Verovatno zato sto sepreprodaja uvezenih stvari mnogo bolje isplati u srbiji no da nesto sam napravis i prodas ..kad probas vidis da si SKUP!
      Recimo ako neko napravi neki bagi za neki auto kod nas ako je poslovan i razuman ima da nam za male pare prodaje vec iskracene cevi i profile a mi samo da varimo. Dok se to ne desi svako razvija svoj model
      i nema nekog trzista i masovnosti

      Comment

      • dranix
        CBC Senator XXL
        • 04.10.2004
        • 3079
        • Antwerpen/Belgium
        • Saab 9-3

        #18
        Paznja ovde malo.
        Najidealnije su cevi tankih zidova a tvrde. Lake a jake. Medjutim, nista od dobre konstrukcije ako se nestucnim zavarivanjem izgori ili makar samo opusti na mestu i oko vara. TIG je zakon. Ovo samo da ne bude lepo na oko a slabo i tesko ko tenk. Oni sa lovom rade to i od aluminijuma pa u kombinaciji sa kompozitom na bazi kevlara i ili karbona. Hocu da kazem da su debele jevtine mekane cevi strasno glupa stvar.

        Comment

        • nkosta
          CBC Veteran
          • 05.08.2006
          • 140

          #19
          PA to me ustvari jede . Meni je cevka cevka ( mislim profil )
          Nekada su postojale neke tablice sa oznakama za celike ( ima esho na CH kao Chachak ) pa neki broj . I tu se krije zec.
          Ajde neko ko se razume u mashinstvo i konstuktivne materijale da malo kaz eneshto o konstruktivnim celicnim profilima , cetvrtastim i okruglim.
          A poslecemo oceni i mestu nabavke
          (ebiga tastatura mi je chaos imam neki lap bez topa ili top bez lapa .. seo neko na laptop a ja ga kupio onako bez erana ne mogu vise da ipravljam typo )
          U knjizi (*.pdf) koju samnasao na onom linku iz SHASIJA -McSorley7 +4 tj neshto shira shasija- materijal je neki celik
          STEEL-RHS DIMENZIJE 1"X1" ( ovo je inch to znam ) debljina 16 swg (to su neki "godzevi" i ne znam koliko mm je to )
          ***
          nashao sam !!!... ne znaci nista to RHS vec samo:
          Steel Fabrications, Rectangular Hollow Section (RHS)

          Comment

          • Impuls
            CBC Član
            • 28.02.2006
            • 64
            • Vrsac

            #20
            Materijali, zavarivanje

            Pozdrav. Evo nesto od mene sto bi moglo biti od pomoci.
            Najbolje cevne sasije rade se iskljucivo od besavnih okruglih, tankozidnih, cevi. Najbolji celik za te svrhe je hrom-molibden celik. Da ovo ne bi bilo samo mudrovanje, evo i oznaka jednog celika koji je u najsiroj upotrebi :
            Srbija, JUS : C.4730
            Nemacka DIN 17007 : 1.7218 ; stara DIN oznaka : 25 CrMo 4
            SAD SAE/AISI : 4130

            Preporuke i metode njegovog zavarivanja mozete naci na :

            welding 4130 chrome moly frames dragsters sprint cars motorcycles


            http://www.lincolnelectric.com/knowledg ... e-moly.asp

            http://archive.metalformingmagazine.com ... incoln.pdf
            ili jednostavno proguglajte : 4130 welding


            E, sada, gde se to kod nas moze naci... Zato sam i dao uporedne americke i pre svega nemacke oznake, pa ako je neko u mogucnosti da nabavi, siguran sam da bi bilo dosta zainteresovanih.

            Aluminijumska alternativa bila bi 6061. Ovaj materijal je moguce variti, naravno TIG metodom. Isporucuje se "sirov" ili termicki obradjen.
            Termicki obradjen ima dodatnu oznaku T1 do T6 sto se odnosi na stepen "povecanja" cvrstoce, ali nije nikako preporucljivo variti ovako obradjen materija. Najbolje bi bilo sasiju izvariti pa kompletno termicki obraditi. Kako, to zasad jos nisam potrazio, ali bice, bice...
            Za elemente sasije ili vesanja koji se ne vare, moze se upotrebiti aluminijum 7075 T6, a spajane vrsiti vijcima ili zakivanjem. Ovaj materijal (u ovom stanju) se ne moze savijati. Uz sve ovo, prilicno je skup. Za strucno misljenje i savete, eventualno usluge, najbolje bi bilo kontaktirati lika iz Panceva koji proizvodi aluminijumske ramove za bicikle.

            Prica o materijalima i metodama zavarivanja, odnosno spajanja je samo vrh ledenog brega. Postoji jos mnogo uslova koje sasija mora da zadovolji, a to vec u pricu uvodi razne displine, da pomenem samo otpornost konstrukcija i otpornost materijala.

            Uff, bas sam se raspisao, ali ova tema me veoma privlaci zbog nekih mojih ideja vezanih kako za vozila, tako i za vazduhoplovstvo. Nadam se da sam bio od pomoci, a svakako se "cujemo" jos.

            Comment

            • Uros Piperski
              CBC Senator XXL
              • 31.01.2005
              • 2978
              • Beograd

              #21
              Ma u Srbiji je glavni problem nabaviti materijal. Cak i da ga neko ima, verovatno ne zna da ga ima.
              Sto se C4730 tice, ja sam ga svojevremeno nalazio u sipkama precnika 40-120mm... Potpuno neupotrebljivo za ovu primenu.
              Savne cevi se mogu kupiti uglavnom od konstrukcionih celika sa negarantovanim hemijskim sastavom. To niej tako strasno, kada bi garantovana cvrstoca bial zadovoljavajuca, ali u ponudi su uglavnom "slabiji" celici.
              Znaci glavno pitanje ostaje gde nabaviti hrom-molibdenski celik, tj besavne cevi od C473X?

              Sto se zavarivanaj tice, jos nisam bacio pogled na linkove, ali pretpostavljam da se moze zavarivati samo TIG-om jer spada u visoko legirane celike. Cak i da nije visoko legiran, sasiju ne bih zavarivao nijednom drugom metodom. Mislim da cemo se tu svi sloziti. Mozda da se cevi samo uhvate MAG postupkom, a da se odnesu kon profesonalnog zavarivaca na kompletno zavarivanje TIG-om (zavod za zavarivanje?).

              Pomenuti celik spada u grupu celika za poboljsanje. Da li se cevi isporucuju u poboljsanom stanju ili ih je potrebno poboljsavati? Pre ili posle zavarivanja? Ko ima pec za termicku obradu u koju moze da smesti celu sasiju?

              Mislim da ce se ova prica zavrsiti kupovinom kutijatih savih profila i zavarivanjem REL postupkom


              RALLYING - Like drag racing but with jumps, turns, snow, mud, gravel skill and balls.

              Comment

              • Impuls
                CBC Član
                • 28.02.2006
                • 64
                • Vrsac

                #22
                Zavarivanje, materijali, termicka obrada

                Pa, sad, poznat mi je problem trgovaca u ovoj zemlji. Zato i pricamo o ovom problemu.
                Sto se zavarivanja hrom-molibden cevi tice, radilo se to nekad i autogeno sa sasvim dobrim rezultatima. Naravno da je TIG ili argonski var kvalitetniji. Ne treba mesati materijal u poboljsanom stanju sa kaljenim materijalom. Poboljsani materijal se moze variti bez vecih problema. Trenutno mi nije pri ruci literatura, ali mislim da C.4730 i u sirovom stanju ima veooma dobre karakteristike. Mozda bi neko mogao da proveri kod "hidraulicara" koje cevi oni koriste za cevovode?
                Termicku obradu cele sasije sam pomenuo u vezi aluminijuma kao materijala za izradu. Nije to bas ni nemoguce jer su temperature dosta nize nego kod celika, a i proces vise lici na vestacko starenje, no treba zaista biti freak ili tako nesto raditi u vecem obimu - komercijalno.
                Nazalost i ja mislim da ce ljudi to najcesce raditi od kutijastih profila od C.... sto za bagi kao FAV (fun activity vehicle , ej ovaj naziv moram da zastitim!) moze biti sasvim O.K.
                Ono sto mene u celoj prici zanima je sasvim druga vrsta automobila, a to bez chromolly ili Al (nedaj boze sendvic-kompozit) ne ide. Naravno ista prica stoji i za UL avion.
                Mozda kao alternativu treba razmotriti aluminijum 7075 T6 u obliku cevi i limova, a spajanja vrsiti lepljenjem i zakivanjem. U kombinaciju se moze uzeti i postupak "mufovanja" , gde bi mufovi bili vareni od 6061 pa zatim termicki obradjeni. Umesto srebrnog lema koristilo bi se, naravno, lepljenje i zakivanje. Cevi na mom zmaju su od 7075 T6, precnika 50mm i debljine zida 0,9mm. E, to treba uzeti u ruku pa videti sta je materijal.
                U citavoj prici ima malo snova, malo zbilje, ali svakako vredi razmisliti.

                Comment

                • nkosta
                  CBC Veteran
                  • 05.08.2006
                  • 140

                  #23
                  Uffff !!
                  Jedva sam procitao ovo gore..tako je kad meci radish ono tj chachkash je!
                  Da malo "centriram" diskusiju:
                  hrommoly cevke su zakon ali.. to ovde ne igra , profili su cetvrtasti
                  ( 25.4x25.4x1.58mm ... procena oko 1.05 kg/m duznom, to pise u onim pdf-ovima McSorly-a ... nisam jos dobio knjigu pa ne znam za Ron Champ nacrt) Pa setite se iz nacrtne kako izgleda presek dva valjka .. to treba da uradis onim rezacem .. nijedan var nije pravolinijski , svi su lucni, sacuvaj boze . Cevke samo za takmicarske konstrukcije i ultralighte ..one sto lete. TACKA. Za nas obichne ljude cetvrtasti , bezshavni ako moze .

                  Varenje TIG je izgleda hit mada... na Mats-ovom aparatu(onaj sto pravi Sonett 7-sto je postovao Boost) pise MAG ( a jel to isto sto i MIG !???)
                  O TIG-u samo znam da je skup , nasao sam neke sheme za izradu kontrolera ali bez mikroprocesora( kaze covek da je bolje) ali ne daj boze da i pravljenje TIG-a treba da diskutujemo ovde. TIG treba da se plati , majstor da zavari na tenane.. ako nabavljas TIG i naucis da varis odma otvaras firmu za motorske nosace... to je ono sto drzi motor kod aviona... cuo sam da je zahebano , mnoogo
                  Obavezno mali MIG da priheftash .. i mislim da nema pomeranja sa one panel ploche na kojoj lezi .Ako to pokusas da odneses kod TIG majstora ima da se izvitoperi strashno.
                  Aliminijumski profili su verovatno super ali za neke specijalne namene gde je svako kilo vazno.Ovde gde mi zivimo i pricamo proci ce i dobar celik garantovanih osobina.
                  @Impuls
                  bez tog entuzijazma koji pokazujes u zivotu nema nista .. pa makar i da se samo truncice realizuju moras da imas to ili .. nemas nista . Vazi se samo "ljubav"... sve ostalo se kupuje za pare ( pa...i pare su vazne ali ne toliko)

                  Comment

                  • nkosta
                    CBC Veteran
                    • 05.08.2006
                    • 140

                    #24
                    Na ovom linku ima sve i svasta , madjarska ...mozda ima predstavnika kod nas pogledajte pa postavite linka na ono sto odgovara za .. recimo Lotus 7 bilokoja izvedba

                    Usput ... govorimo o bezshavnim cevima???
                    Kod Sonetta 7 ima nekih cudnih crta duz nekoliko profila(mnogo brate lice na shavove) a kod ovog linka sam siguran da se radi o shavnom profilu ( ima crtu od vara sa unutrashne strane) .. dakle ???( mozda se taj var ne racuna? kako je to posle savijanja zavareno?)
                    http://mcsorley.net/locost/assembly/ima ... gle1SM.jpg
                    Opet dodatak : ovaj estonac ima celicne ali i aluminijumske shasije

                    Comment

                    • Impuls
                      CBC Član
                      • 28.02.2006
                      • 64
                      • Vrsac

                      #25
                      TIG, besavne cevi

                      Koga zamaraju tehnicki detalji, neka ovo preskoci. Ko zna bolje, molim da me ispravi i dopuni u korist svih zainteresovanih.
                      Taj madjarski link sam i ja pronasao, ali sam tek danas pronasao osobine C.4730 da bih ih uporedio sa ovim cevima kod Madjara.
                      Ono sto bi kod njega bilo interesantno je :
                      http://www.tomferr.hu/yu/tablazatok.php ... pe=msz_din

                      jer u toj kategoriji postoje tankozidne cevi. Opet da malo tupim, povoljnije je radi vece nosivosti upotrebiti cev veceg precnika nego debljeg zida. Takodje, kutijasti profili imaju moment inercije (opiranje deformaciji) prilagodjen za jednu ili dve ose, pa kako se opterecenje menja po pravcu, tako i nosivost profila. Kod kruznih poprecnih preseka ova velicina je konstantna. Jos jedna znacajna prednost okruglih cevi je torziona krutost, odnosno otpornost na uvijanje.
                      Elem, daklem, evo osobina celika o kojih pricamo :
                      C.4730 u poboljsanom stanju :
                      -zatezna cvrstoca (Rm) : 900-1100 N/mm2
                      -granica razvlacenja (Re) : 700 N/mm2

                      madjarske cevi, celik DIN 2391 (???) :
                      -zatezna cvrstoca (Rm) : 540-630 N/mm2
                      -granica razvlacenja (Re) : 350 N/mm2

                      Kao sto vidite, "madjarice" su skoro duplo slabije. Naravno, treba sad sve ovo uporediti sa materijalom koji nam je ovde dostupan pa videti sta je bolje.

                      Da nastavim sa jos malo teoretskog razmatranja. Cevne sasije su aproksimacija, odnosno priblizno, resetkastog prostornog nosaca. Idealno, svi elementi, odnosno cevi se posmatraju kao "laki tanki stapovi", a spojevi kao zglobovi sa tri stepena slobode (ilustracija : uniball ili "kugle"). Sve to bi trebalo da optereti pojedinacne elemente na sabijanje ili istezanje. Posto su spojevi vareni, elementi su opterceni kombinovanim silama i momentima, ali su dominantni i dalje istezanje i sabijanje (koje moze jos prouzrokovati izvijanje). Realna konstrukcija ima i svoju tezinu koja se takodje mora uzeti u obzir, posebno kod dinamickih opterecenja. Kod sasija automobila najveci izazov je torziona krutost za uzduznu osu. Naravno, sve ovo sam napisao samo da bi oni koje interesuje imali nekakvu predstavu o tome sta sve jedna sasija treba da ispuni. Ako bi neko hteo sve ovo i da izracuna... Srecno mu bilo.
                      Dovoljno je, imajuci gore navedeno u vidu, vizuelno analizirati neku postojecu sasiju koja "radi pos'o", obratiti paznju na cevi i materijale koji su upotrebljeni pa se opredeliti za nesto priblizno sto se materijala tice. Mozda bi idealno uzeti za uzor sasiju od kutijastih profila predvidjenu za neki puno jaci i tezi motor, pa uraditi to isto od okruglih besavnih cevi precnika dijagonale kutijastog profila (za svaki element) uz upotrebu sto kvalitetnijeg celika.
                      U nekoj diskusiji pre neko vece, jedan drugar je imao ideju da se za elemente vesanja iskorite postojeci od nekog jaceg "quad" motocikla. Ko ima pristupa otpadima u inostranstvu, sta da kazem, zavidim mu.

                      TIG aparat za varenje je veoma kompaktan, ne racunajuci bocu za Argon, cak i manji od klasicnog elektrolucnog. Problem je, naravno, cena. Aparat kojim se mogu variti celici kosta oko 1000 Eur, a onaj koji je pogodan i za aluminijum 3400!!!

                      Kod mene u firmi se njima pretezno vari prokron (nerdjajuci celik) i ponekad aluminijum. Odmah i da se pohvalim da sam danas u radionici, gde inace cesto boravim, uzeo prvi put da pokusam da nesto zavarim TIG-om. Deluje prilicno jednostavno, ali naravno, treba puno prakse, tako da mislim da se necu upustati u avanturu da sam varim
                      Eto, toliko zasad, nadam se da vas nisam smorio i da cemo od dalje razmene misljenja svi imati koristi.

                      @Nadzornik : 2-gog Okt. imam zakazanu ugradnju plina, pa ako mi bude dozvoljeno da "smetam" mozemo i malo popricati o svemu ovome.

                      Comment

                      • Uros Piperski
                        CBC Senator XXL
                        • 31.01.2005
                        • 2978
                        • Beograd

                        #26
                        Re: TIG, besavne cevi

                        Originally posted by Impuls
                        Opet da malo tupim, povoljnije je radi vece nosivosti upotrebiti cev veceg precnika nego debljeg zida. Takodje, kutijasti profili imaju moment inercije (opiranje deformaciji) prilagodjen za jednu ili dve ose, pa kako se opterecenje menja po pravcu, tako i nosivost profila. Kod kruznih poprecnih preseka ova velicina je konstantna. Jos jedna znacajna prednost okruglih cevi je torziona krutost, odnosno otpornost na uvijanje.
                        Jeeee, najzad neko da me podrzi u ovome



                        Nemam sta da dodam, ne znam sta bih prokomentarisao... Zavarivanje definitivno prepustiti nekome sa iskustvom, pozeljno i znanjem ako takvih ima.
                        Nego se bojim da ljudi nece uzeti u obzir ovo sto se pise... Sve ce se zavrsiti sa dve kutije u ravni (na podu vozila) povezane medjusobno... i to ce neko nazvati sasijom Od torzione i savojne krutosti nista...


                        RALLYING - Like drag racing but with jumps, turns, snow, mud, gravel skill and balls.

                        Comment

                        • Dora
                          Nadzornik!!!
                          • 24.10.2004
                          • 17451
                          • Novi Sad
                          • FIAT

                          #27
                          Re: TIG, besavne cevi

                          Originally posted by Impuls
                          @Nadzornik : 2-gog Okt. imam zakazanu ugradnju plina, pa ako mi bude dozvoljeno da "smetam" mozemo i malo popricati o svemu ovome.
                          Bem ti internet, sad moram videti u knjizi koji si Možeš da "smetaš" kolko hoćeš
                          Ovde se piše nešto pametno, samo ne znam šta...

                          https.autogas.rs

                          Comment

                          • Uros Piperski
                            CBC Senator XXL
                            • 31.01.2005
                            • 2978
                            • Beograd

                            #28
                            Evo kako to rade ameri: http://www.pirate4x4.com/tech/billavist ... /Buggy.htm

                            Ne cudi me sto mi se ne svidja... 1700kg


                            RALLYING - Like drag racing but with jumps, turns, snow, mud, gravel skill and balls.

                            Comment

                            • nkosta
                              CBC Veteran
                              • 05.08.2006
                              • 140

                              #29
                              MAhnite se okruglih cevki , jesu bolje ali su teze za rad i merenje.
                              Za konstrukcije s aumerenim zahtevima kvadratni profili su mnogo , mnogo laksi.
                              Nismo raspravili one "shavove "???? i nismo raspravili jel to moze bez TIG-a
                              ( znam da je TIG zakon ali mu je i cena zakon)
                              Ovo je jako dobar link sa dobrim dokumentima uglavnom za SEDMICU

                              Comment

                              • Uros Piperski
                                CBC Senator XXL
                                • 31.01.2005
                                • 2978
                                • Beograd

                                #30
                                Ja cu raditi sa okruglim, a vi kako hocete.
                                Da li cetvrtaste uopste postoje kao besavne?

                                Moze MIG/MAG umesto TIG-a.


                                RALLYING - Like drag racing but with jumps, turns, snow, mud, gravel skill and balls.

                                Comment

                                Working...
                                X