upravo tako - stari ABS-ovi su znali da "polude" na ledu (govirim iz neprijatnog iskustva). a sto se tice sipkih povrsina (snijeg, pijesak, sljunak) kraci je zaustavni put bez ABS-a.
ABS po snegu i ledu?
Collapse
X
-
ABS- sredstvo za oslabljivanje kocnica.
dakle sve dok gume ne klizaju ABS je losiji od punog stiskanja kocnice.
kada gume klizaju nema usporenja, auto prakticno nastavlja dalje bez (bitnog) gubitka brzine.
cilj je kociti maximalno jako a da se tockovi jos okrecu.
ABS je imitacija vozaceve noge kao izvrsenja, osecaja u sedistu kao senzorom ponasanja vozila na datoj podlozi kombinovano sa mozgom kao upravljacem koji odlucuje o medjusobnoj interakciji.
za prosecnog vozaca ABS je vise nego odlicna zamena pogotovu sto je cisto tehnicka sprava sto iskljucuje emocije koje su ponekad ometajuci faktor pri odlucivanju sta je najbolja reakcija vozaca.
vec su pokrivene situacije kada se ABS teze prilagodjava optimalnim vrednostima.volvo
945 SE turbo lpg
344 GL lpg
Comment
-
-
Jedini problem sto kod nas ljudi pokusavaju sa abs- om da voze letnje gume po snegu pa im ne valja nistaRecimo kao ja 205...
Ko je jos lood da da pare za gume i felne koje mu trebaju jedan mesec u godini!!!!!! Vrlo retkoJedino ako su ih dobili uz kola kada su kupovali stranca...
pre ce da se stisnu metar dana i da voze kao po jajima (ja!)
doktoriro sam led
Srbija!
Comment
-
-
Imao ja po nekim casopisima uporedjivanja i manji je bez ABS-a...ne secam se cifara kolikoTo date there has never been a faster car built for the public road and,
it has been suggested, there never will be. McLaren F1.
Comment
-
-
Pre svega bi trebalo imati na umu da je ABS sistem razvijen i implementiran u auto industriji sa jednom namerom: da prosechnom vozachu omoguci da u panichnoj situaciji (reakciji) odrzhi automobil upravljivijim i stabilnijim i tako poveca shansu da izbegne/zaobidje prepreku na putu, a ne da se zaustavi pre nje po svaku cenu. U ovoj prethodnoj rechenici se posebno mora obratiti pazhnja na rechi "prosechnom vozachu", jer upravo takvima taj sistem je i od najvece pomoci. Naprednijim i profesionalnijim vazachima ce taj sistem manje nedostajati, a u odredjenim sluchajevima i za volanom odredjenih automobila ce samo pokvariti zabavu...
Dakle, pitanje koliko nekome treba ABS je pitanje koliko je taj neko iskusan vozach. Zato shto jedan iskusan vozach za volanom auta bez ABS-a uvek mozhe da kochi isto ili bolje od nekog prosechnog za volanom istog takvog automobila sa ABS sistemom. Tu pre svega mislim na rastresite povrshine sa slabijom trakcijom, zemljanu podlogu, shljunak, duboki sneg i sl. jer se auto bez ABS-a u tom sluchaju blokiranjem tochkova "ukopava" u podlogu koja ce delovati kao "zaustavna brana". Auto sa ABS sistemom ne mozhe da iskoristi mogucnost "ukopavanja" u rastresitu podlogu, odnosno da na taj nachin beneficira od povecanog otpora kretanju usled nagomilanog materijala pred tochkovima, te ce tako produzhiti zaustavni put u odnosu na identichan auto bez ABS sistema.
Kod niskofrikcionih povrshina, znachi "utaban" sneg, poledica i sl. ABS sistem za prosechnog vozacha ima najveceg znachaja u smislu ochuvanja upravljivosti. Iskusniji vozachi pod ovakvim okolnostima i bez ABS sistema ce "simuliranjem" ABS sistema ipak ochuvati upravljivost ali chak i skratiti zaustavni put. Poenta je da je najefikasnije kochenje upravo "na granici", tj. neposredno pre momenta gubljenja trakcije, shto iskusan vozach zna da prepozna. ABS je malo "glupav" pa pochinje da deluje nakon momenta gubljenja trakcije, shto znachi da reaguje sporije odnosno kasnije od iskusnog vozacha. Prosto recheno, iskusan vozach koristi maksimalnu kochionu silu pre momenta gubljenja trakcije, ABS pochinje da radi nakon shto je do gubljenja trakcije vec doshlo, kad prepozna da je tochak vec proklizao.
Na "idelano" suvim, visokofrikcionim povrshinama, dobar asfalt i sl. razlika u duzhini zaustavnog puta sa/bez ABS sistema je najmanje drastichna. Za prosechnog vozacha su ovo okolosti u kojima je ABS od najveceg znachaja i koristi, jer je njegova efikasnost najizrazhenija na ovakvoj podlozi shto uz ochuvanje upravljivosti vozila u kritichnim situacijama prosechnom vozachu daje najvece shanse da izbegne prepreku. Opet, iskusniji vozachi mogu da simuliranjem rada sistema protiv blokiranja postignu isti ili chak kraci zaustavni put, ali ce u ovom sluchaju razlika biti praktichno zanemarljiva.
Uostalom, ABS je akronim od Anti Blockier System, dakle niko i ne tvrdi da skracuje zaustavni put.
Znachi, za prosechne vozache je ABS itekako koristan na suvoj, visokofrikcionoj podlozi. Efekat zaustavnog puta se pogorshava na rastresitoj podlozi, a narochito na niskofrikcionim povrshinama. Iskusni vozachi koji znaju da prepoznaju momenat gubljena trakcije tochka bez obzira na vrstu podloge i trenutne okolnosti mogu uvek da postignu krace zaustavne puteve sa autom bez ABS-a, iz prostog razloga shto mogu da reaguju pre njega. Ovo narochito vazhi za zimske uslove vozhnje, sneg, poledicu i sl.
Dakle, pitanje neophodnosti i efikasnosti ABS-a je utoliko izrazhenije ukoliko je vozach neiskusniji. Za ogromnu vecinu je od itekakve koristi, tokom veceg dela godine. Iz tog razloga se i nashao tu gde je. A za onaj (vrlo) mali broj najiskusnih koji u njemu ne vide nikakvo dobro tj. kojima ne predstavlja nikakvu potrebu i chak ga i preziru - vazhi ono shto je Winston Churchill jednom rekao: "You can't please all people at all times."
Evo jednog interesantnog linka, bash usko vezano za ovu temu:
Automobile Brakeability on Ice and Snow with Ordinary Drivers. Experiments with 9 different tyre types and disconnectable antilock brakes. VETA-report by Lennart Strandberg (1995).
-------------------------------------------------------------------------------------
PS. Ne, brick, ovo nije tvoj post
Comment
-
-
-
Evo imam neodoljivu zelju da nesto dodam.
Najpre sto se tice smanjenja zaostavnog puta, objasnicu to sa stanovista fizike. Stvar je u tome da postoje dve vrste sile trenja, i to trenje mirovanja i trenje klizanja (ima i trenje okretanja ali to nije sad tako bitno). E sad fora je u tome da je maksimalna vrednost sile trenja mirovanja veca od vrednosti trenja klizanja. To bi bilo najjasnije pokazati na grafiku na kom se vidi sledece. Ukoliko delujete na neko telo koje miruje nekom silom i postepeno je povecavate, najpre sila trenja uspesno se suprotstavlja toj sili i sprecava pokretanje u ovoj fazi sila trenja je jednaka toj sili kojom pokusavate da pokrenete telo. To tako ide sve do trenutka kada staticka sila trenja dodje do svog maksimuma i telo pocinje da se krece, u tom trenutku dolazi do malog opadanja sile trenja i ona od tog trenutka postaje konstantna nezavisno od sile koja deluje. E zato ABS smanjuje kocioni put jer nastoji da silu trenja odrzi na maximalnoj vrednosti neposredno pre proklizavanja, ali kao sto neko vec rece teoretski covek moze kociti jace jace nego ABS, ali veoma tesko jer racunar vrsi proveru mnogo puta u sekundi.
Ovo sve sto sam do sada napisao je bilo manje vise receno ali reko ajd da dam objasnjenje iz nekog malo drugacijeg ugla. Ali ono sto sam zapravo zeleo reci je da i ABS dosta zavisi od konkretnog auta. Vozio sam dosta kola sa ABSom po kisi i snegu, namerno ih isprobavao kako rade i mogu vam reci da ima dosta razlike u "kvalitetu". Kao ubedljivo najgori bih istakao ABS kod skode Fabie, moj cale ima taj auto i pre dve godine je uspeo da se slupa zahvaljujuci njemu. Ispred njega na putu delimicno pokrivenim snegom je isao neki 20god stari escort, kocio escort a caletova fabia nece da stane, samo se trese ceo auto i udari. Par dana pre toga zamalo da raspali u firminu zgradu na parkingu jer nemoze da stane!!! Znaci ABS kod Fabie je najblaze receno cirkus, auto se sav trese, ne samo kocnica. Kod nekih drugih kola sam uspeo da izazovem ovakav efekat sivonjskim stiskanjem kocnice na ledu ali kod Fabie se to desava pri normalnom kocenju. Mozda bi neko rekao da je ABS na skodi bio neispravan, ali nije, bio u servisu i kazu takav je, a tamo u servisu stojala jos jedna sa razbijenim prednjim delom iz istog razloga, uzas. Nisam probao ni jedan drugi auto iz VW familije, nadam se da se ne ponasaju ovako, zapravo bas cu uzeti jednog pola da probam cim padne sneg pa da vidim.
Pozdrav.
Comment
-
Comment