Primer sa donje slike je lakši za objasniti. Žuto mesingano je sinhron, levo je zupčanik, oni oštećeni zubi a desno sa tom sjajnom štraftom od viljuške birača brzina je kandžasta spojka.
Princip je sledeći, ti preko viljuške pomeraš kandžastu napred ili nazad (levo desno) u zavisnosti koju brzinu želiš da uključiš. Na primeru pomeranjem ulevo se kandžasta približava zupčaniku, u njoj ima ženski deo zuba istih kao na zupčaniku. Da nema sinhrona to bi se oljuštilo iz prve jer se vrte popriličnom različitom brzinom. Uloga sinhrona je da ukoči zupčanik to jest da ga dovede na istu brzinu kojom se vrti kandžasta a to onda znači da "stoje"... Razlika u brzini pravi ono KRRRRR i odoše zubi...
Kad odu malo više oni konusni špicevi zuba od zupčanika i kandžaste, jednostavno izleću jedan iz drugog i menjač "ispada iz brzine" ... Umesto kockastog uzupčenja dobija se trouglasto plitko uzupčenje, kosine izbacuju kandžu sa zupčanika.
Koči se na taj način da kandžasta gura sinhron na konusni i veoma glatki deo zupčanika (ispod sinhrona je ne vidi se) a sinhron ima odgovarajući konusni deo na sebi. Mesing je mekan pa radi kao kočnica na tvrdom cementiranom konusu zupčaniku. To je razlog što što se vremenom troši i povećava mu se unutrašnji prečnik konusa pa prilazi sve bliže zupčaniku da bi počeo kočenje. Na kraju se prilepi skroz, zub na zub ali ne koči ništa jer je unutrašnji konusni deo potrošen, proširen.
Pošto se tada zupčanik vrti većom ili manjom brzinom od kandžaste čuje se to krrrrk jer se zubi "pogadjaju umesto da se u tišini uzupče. Efekat menjanja brzina sa ugašenim autom, ne treba kvaćilo. Tehnika medjugasa služi da nadomesti loš ili nepostojeći sinhron.
Provera sinhrona je da se pritisne na zupčanik i okreće dok se ne ukoči (prilepi da bude kao celina) tada mora biti udaljeni ti zubi od sinhrona bar pola milimetra od zuba na zupćaniku ali ja to ne bih vraćao jer će ubrzo da se potroši. Ne znam napamet zazor za taj model ali je bar milimetar sigurno.
Druga vrsta sinhrona ona kao presečena burma radi to sve isto samo se on troši spolja pa kad se stanji nastaje isti problem, nema kočenja zupčanika.
Kod te vrste je olakšavajuća okolnost da se može okrenuti za 180 stepeni jer koristi samo jednu (prednju stranu) a druga je nedirnuta. Skraćen mu je vek jer se ipak troši do sredine ali može ići bar 70 posto prvobitnog rada.
Na kraju, zupčanik ili kandžasta nemogu crći ako je ispravan sinhron sem u jednom slučaju kad je vlasnik moron i menja brzine na silu bez kvačila ili izigrava Šumahera da bi izmenjao brzine bolje od automatika formule...
Što sam ja sad ovo pisao nemam pojma....
Princip je sledeći, ti preko viljuške pomeraš kandžastu napred ili nazad (levo desno) u zavisnosti koju brzinu želiš da uključiš. Na primeru pomeranjem ulevo se kandžasta približava zupčaniku, u njoj ima ženski deo zuba istih kao na zupčaniku. Da nema sinhrona to bi se oljuštilo iz prve jer se vrte popriličnom različitom brzinom. Uloga sinhrona je da ukoči zupčanik to jest da ga dovede na istu brzinu kojom se vrti kandžasta a to onda znači da "stoje"... Razlika u brzini pravi ono KRRRRR i odoše zubi...
Kad odu malo više oni konusni špicevi zuba od zupčanika i kandžaste, jednostavno izleću jedan iz drugog i menjač "ispada iz brzine" ... Umesto kockastog uzupčenja dobija se trouglasto plitko uzupčenje, kosine izbacuju kandžu sa zupčanika.
Koči se na taj način da kandžasta gura sinhron na konusni i veoma glatki deo zupčanika (ispod sinhrona je ne vidi se) a sinhron ima odgovarajući konusni deo na sebi. Mesing je mekan pa radi kao kočnica na tvrdom cementiranom konusu zupčaniku. To je razlog što što se vremenom troši i povećava mu se unutrašnji prečnik konusa pa prilazi sve bliže zupčaniku da bi počeo kočenje. Na kraju se prilepi skroz, zub na zub ali ne koči ništa jer je unutrašnji konusni deo potrošen, proširen.
Pošto se tada zupčanik vrti većom ili manjom brzinom od kandžaste čuje se to krrrrk jer se zubi "pogadjaju umesto da se u tišini uzupče. Efekat menjanja brzina sa ugašenim autom, ne treba kvaćilo. Tehnika medjugasa služi da nadomesti loš ili nepostojeći sinhron.
Provera sinhrona je da se pritisne na zupčanik i okreće dok se ne ukoči (prilepi da bude kao celina) tada mora biti udaljeni ti zubi od sinhrona bar pola milimetra od zuba na zupćaniku ali ja to ne bih vraćao jer će ubrzo da se potroši. Ne znam napamet zazor za taj model ali je bar milimetar sigurno.
Druga vrsta sinhrona ona kao presečena burma radi to sve isto samo se on troši spolja pa kad se stanji nastaje isti problem, nema kočenja zupčanika.
Kod te vrste je olakšavajuća okolnost da se može okrenuti za 180 stepeni jer koristi samo jednu (prednju stranu) a druga je nedirnuta. Skraćen mu je vek jer se ipak troši do sredine ali može ići bar 70 posto prvobitnog rada.
Na kraju, zupčanik ili kandžasta nemogu crći ako je ispravan sinhron sem u jednom slučaju kad je vlasnik moron i menja brzine na silu bez kvačila ili izigrava Šumahera da bi izmenjao brzine bolje od automatika formule...
Što sam ja sad ovo pisao nemam pojma....
Comment