Anri Sitroen je 1913. godine osnovao preduzece za proizvodnju zasvodenih zupcanika pa je imao svoj znak u obliku duplog krovnog vrha, koji lici i na riblju kost. Taj znak, nesto stilizovan, ostao je kao simbol ,,sitroena" sve do danas.
Od 1919. godine ,,Sitroen" je uveo proizvodnju na montaznoj traci po ugledu na americki ,,Ford", koji je to ucinio deset godina ranije. Tako je napravljen prvi ,,sitroen" tip ,,A". Konstruktor je bio 2il Salomon i napravio ga je po dobivenom zadatku: izraditi izdrzljivo vozilo koje ce moci da se proizvodi u velikim serijama. Prvi,,sitroen" nije bio narocito lep, ali je bio dopadljiv i skoro neunistiv.
Posle drugog svetskog rata proizvodnja je obnovljena. Do tada je proizvoden cuveni tip ,,7 CH traksiori" (sedam konja, prednja vuca), vozilo koje se pojavilo 1934. godine i izazvalo pravu revoluciju na evropskom trziStu nizom potpuno novih tehnickih resenja i primenom najnovijih pronalazaka, a narocito efikasno resenom prednjom vu6om, nezavisno vesanim to6kovima na principu torzionih poluga, ventilima u glavi motora i jedinstvenom skoljkom karoserije. Obnavljajuci proizvodnju 1948. godine lansiran je senzacionalni ,,de svo" (dva konja) koji je kod nas, kadase pojavio iz Kopra, nazvan Mspa6ek". To je bio neobican automobil, veoma jednostavne konstrukcije i vrlo siromasno opremljen, tako da su ga neki nazvali ,,kisobran na cetiri tocka". To vozilo je ppcelo da se konstruise pred rat, kao odgovor na ,,folksvagen bubu", atokom rata je tajno ispitivano po nekim malim radionicama van fabrike. Njegova pojava bila je veliki uspeh ,,Sitroena" u novom razdoblju.
Godine 1955. prikazan je u Parizu na Salonu a'utomobila novi ,,sitroen" serije ,,D", koga su ubrzo nazvali ,,ajkula" ili ,,zaban, jer mu je prednji deo po obliku asocirao na njih. Bio je to veliki, reprezentativan automobil, tehnicki veoma usavrsen i susta suprotnost ,,spaceku". Naravno, pogon je imao na prednje toSkove kao i svi ,,sitroeni" od 1934. godine. Model ,,D" je najvise doprineo afirmaciji ,,Sitroena" posle drugog svetskog rata.
Iste godine kada je lansirao novo vozilo fabrika se povezala sa doajenom francuske auto-industrije firmom ,,Panar", da bi nesto kasnije apsorbovala tu fabriku, a 1967. prekinula proizvodnju tih veoma dobrih i slavnih automobila. Maja 1967. godine ,,Sitroen" i ,,NSU" su stvorili zajednicko druStvo za istrazivanje, proizvodnju i prodaju roto-motora ,,Komotor". Te godine sklopljen je i ugovor sa fabrikom ,,Berlije" (teretnavozila).
Od 1968. godine ,,Sitroen" je u nameri da poveca proizvodnju usmerio svoje ambicije na saradnju sa italijanskim ,,Fiatom" i MMaseratijem". Na zalost, ova saradnja nije dala ocekivane rezultate, pa je bila kratkog veka. U saradnji sa MMaseratijem" (motor) nastao je izvanredni avangardni reprezentativni automobil ,,SM", ali nije postigao potreban komercijalni uspeh (bio je veoma skup) pa se proizvodio veoma kratko. Sa ,,Fiatom" je saradnja prekinuta 1974. godine i tada se ustanovilo da je fabrika u veoma teskom finansijskom polozaju. Jos dva ozbiljna komercijalna neuspeha ,,ami super" i nesto kasnije ,,GS ? birotor" (vankel-motor) doveli su fabriku prvi put u njenoj istoriji do veoma ozbiljne krize.
U toj i takvoj situaciji ,,Pezo" preuzima kontrolu nad ,,nacionalnim Sitroenom", jer to je fabrika na koju je ponosan svaki Francuz. Odmah je prestala proizvodnja ,,GS-birotor"-a i ,,SM"-a, a konstatovano je da je serija ,,D" zastarela i da je treba zameniti. Zbog toga se ubrzalo lansiranje novog ,,CX"-a na Salonu automobila u Parizu 1975. godine, gde je predstavljen kao naslednik starog ,,DS"-a. Novi ,,CX" poceo je da bere lovorike vec od prvog dana na svetskom trzistu i ?Sitroen" je poceo da staje na noge. Tome je, naravno, mnogo doprineo i veoma uspeli model ,,GS" koji je lansiran jos 1970. godine, ali sam nije mogao da se izbori za spas fabrike u vreme njene krize.
Od 1919. godine ,,Sitroen" je uveo proizvodnju na montaznoj traci po ugledu na americki ,,Ford", koji je to ucinio deset godina ranije. Tako je napravljen prvi ,,sitroen" tip ,,A". Konstruktor je bio 2il Salomon i napravio ga je po dobivenom zadatku: izraditi izdrzljivo vozilo koje ce moci da se proizvodi u velikim serijama. Prvi,,sitroen" nije bio narocito lep, ali je bio dopadljiv i skoro neunistiv.
Posle drugog svetskog rata proizvodnja je obnovljena. Do tada je proizvoden cuveni tip ,,7 CH traksiori" (sedam konja, prednja vuca), vozilo koje se pojavilo 1934. godine i izazvalo pravu revoluciju na evropskom trziStu nizom potpuno novih tehnickih resenja i primenom najnovijih pronalazaka, a narocito efikasno resenom prednjom vu6om, nezavisno vesanim to6kovima na principu torzionih poluga, ventilima u glavi motora i jedinstvenom skoljkom karoserije. Obnavljajuci proizvodnju 1948. godine lansiran je senzacionalni ,,de svo" (dva konja) koji je kod nas, kadase pojavio iz Kopra, nazvan Mspa6ek". To je bio neobican automobil, veoma jednostavne konstrukcije i vrlo siromasno opremljen, tako da su ga neki nazvali ,,kisobran na cetiri tocka". To vozilo je ppcelo da se konstruise pred rat, kao odgovor na ,,folksvagen bubu", atokom rata je tajno ispitivano po nekim malim radionicama van fabrike. Njegova pojava bila je veliki uspeh ,,Sitroena" u novom razdoblju.
Godine 1955. prikazan je u Parizu na Salonu a'utomobila novi ,,sitroen" serije ,,D", koga su ubrzo nazvali ,,ajkula" ili ,,zaban, jer mu je prednji deo po obliku asocirao na njih. Bio je to veliki, reprezentativan automobil, tehnicki veoma usavrsen i susta suprotnost ,,spaceku". Naravno, pogon je imao na prednje toSkove kao i svi ,,sitroeni" od 1934. godine. Model ,,D" je najvise doprineo afirmaciji ,,Sitroena" posle drugog svetskog rata.
Iste godine kada je lansirao novo vozilo fabrika se povezala sa doajenom francuske auto-industrije firmom ,,Panar", da bi nesto kasnije apsorbovala tu fabriku, a 1967. prekinula proizvodnju tih veoma dobrih i slavnih automobila. Maja 1967. godine ,,Sitroen" i ,,NSU" su stvorili zajednicko druStvo za istrazivanje, proizvodnju i prodaju roto-motora ,,Komotor". Te godine sklopljen je i ugovor sa fabrikom ,,Berlije" (teretnavozila).
Od 1968. godine ,,Sitroen" je u nameri da poveca proizvodnju usmerio svoje ambicije na saradnju sa italijanskim ,,Fiatom" i MMaseratijem". Na zalost, ova saradnja nije dala ocekivane rezultate, pa je bila kratkog veka. U saradnji sa MMaseratijem" (motor) nastao je izvanredni avangardni reprezentativni automobil ,,SM", ali nije postigao potreban komercijalni uspeh (bio je veoma skup) pa se proizvodio veoma kratko. Sa ,,Fiatom" je saradnja prekinuta 1974. godine i tada se ustanovilo da je fabrika u veoma teskom finansijskom polozaju. Jos dva ozbiljna komercijalna neuspeha ,,ami super" i nesto kasnije ,,GS ? birotor" (vankel-motor) doveli su fabriku prvi put u njenoj istoriji do veoma ozbiljne krize.
U toj i takvoj situaciji ,,Pezo" preuzima kontrolu nad ,,nacionalnim Sitroenom", jer to je fabrika na koju je ponosan svaki Francuz. Odmah je prestala proizvodnja ,,GS-birotor"-a i ,,SM"-a, a konstatovano je da je serija ,,D" zastarela i da je treba zameniti. Zbog toga se ubrzalo lansiranje novog ,,CX"-a na Salonu automobila u Parizu 1975. godine, gde je predstavljen kao naslednik starog ,,DS"-a. Novi ,,CX" poceo je da bere lovorike vec od prvog dana na svetskom trzistu i ?Sitroen" je poceo da staje na noge. Tome je, naravno, mnogo doprineo i veoma uspeli model ,,GS" koji je lansiran jos 1970. godine, ali sam nije mogao da se izbori za spas fabrike u vreme njene krize.
Comment