Citroen Traction Avant
Časopis ?Le Journal? napisao je 19. travnja 1934.godine: ?Traction Avant je tako nov, tako odvažan, tako bogat sa originalnim rješenjima, tako drugačiji od svega što je napravljeno do te mjere da zaslužuje epitet senzacionalnosti?.
Nakon pada burze u Wall Streetu 1929. godine Citroen se našao u financijskim problemima. Ipak, u takvoj prilično neobećavajućoj situaciji Citroen uspijeva rekonstruirati tvornice za izradu posve nove serije modela. No kriza je preduboka i Citroen zapada u još veće dugove. Tada se pojavljuje financijski snažan gumarski div Michelin s kojim počinje izrada nove serije modela potpuno drugačijih od svega tada poznatog: aerodinamičan oblik, samostojeća jednodijelna karoserija, ovjes na torzijskim polugama, hidraulična kočnica, ventili u glavi motora, upravljač s nazubljenom letvom i, naravno, novi princip pogona na prednje kotače. Možda je i najvažnija osobina modela Traction Avant Type 7 bila to što je bio čak 20 cm niži od svojih prethodnika što mu je, uz prednji pogon, jamčilo izvrsnu upravljivost.
I s osam cilindara
Citroen Traction Avant predstavljen je novinarima na salonu automobila u Parizu 18.travnja1934. godine. U početku se automobil opremao 1303 cm3 motorom od 32 KS (dovoljno za 95 km/h) no taj je ?premijerni? model imao i podosta sitnih problema. Iste godine dolazi puno bolja verzija s 1529 cm3, odnosno 1911 cm3 (model 7S postizao je 110 km/h). Automobil tada dobiva ime 11CV, a ime Traction Avant postaje poznato širom svijeta. Uz tek minimalne izmjene automobil ostaje u produkciji sve do 1957. godine. Iste godine kada je počela proizvodnja, dakle 1934, Citroen predstavlja nekoliko famoznih prototipova s osmerocilindričnim motorom –22CV. Troje je bilo prikazano na auto salonu u Parizu no otada im se gubi svaki trag.
?Kraljica ceste? omiljena i kod gangstera
Početkom 1939. godine predstavljen je 11CV Commerciale s dugačkim međuosovinskim razmakom. Osim njega Citroen predstavlja i Traction Avant 15/Six koji je uz maksimalnu brzinu od 130 km/h bio poznat i po zadivljujućim voznim osobinama. Njegov šesterocilindrični motor od 2867 ccm priskrbio mu je nadimak ?Reine de la Route?, odnosno ?Kraljica ceste?. Kako je i podzemlje voljelo ovaj specijalno brz automobil Traction Avant uskoro postaje poznat kao ?Gangster Limousine?. Policijski četverocilindrični automobili teško su se mogli nositi s gangsterima u Tractionima.
Tijekom Drugog svjetskog rata produkcija je zaustavljena. Traction Avante zbog svoje fantastične pouzdanosti ubrzo uzimaju njemačke okupacijske snage kao i suprotstavljene im snage francuskog pokreta otpora. Nakon rata produkcija većine predratnih modela ponovno je zaživjela, no tek u limitiranoj seriji. Kupci, osobito bogati, i dalje su ga voljeli. Većina modela je isporučivana u crnoj boji i kao takvog ga je većina ljudi zapamtila. Nažalost, nakon rata više nikada nije probuđena izrada Tractiona u Cabriolet i Coupe formi, no bez obzira na nove nadolazeće modele posljednji 11CV Familiale sišao je s proizvodne trake 25. srpnja 1957. godine.
Traction je postavio standard
Od 1934. do 1957. godine proizvedeno je 753.123 primjerka modela Traction Avant. Kao princip arhitekture vozila, Traction je krenuo u osvajanje svijeta. Naime, od 1934. godine do danas, većina svjetskih proizvođača, s manje ili više zakašnjenja, slijedili su postavljeni put nadograđujući na njihov način prednji pogon.
Crash test na Citroenov način
Tijekom auto salona u Parizu 1934. godine Citroen je javnosti prikazao film na kojem se mogao vidjeti novo predstavljeni Traction Avant kako pada s ruba osam metarske litice. Automobil je ?sletio? na nos, nakon čega biva ponovno bačen s iste litice – naravno, ponovno slijeće na nos i nakon prevrtanja se zaustavlja na kotačima. Bilanca: potrgan je samo jedan prozor, a sva se vrata otvaraju i zatvaraju. Automobil na kraju odlazi vlastitim pogonom!
15.maj 1922.
Na raspolaganju jedino u varijanti torpedo, tip 5HP, to su mala kola sa 543kg, opremljena motorom od 856 cm3 i jednim menjačem sa tri brzine, sposobna da dostignu brzinu od 60 km/h. Njegova cena je trenutno 3900 F. Dostupan isključivo u jasno žutoj boji "citron", 5HP će se komercijalizovati za mesec dana. Imaće ojačanu šasiju i magnetno paljenje (5 HP C2), a predviđena je i verzija kabriolet sa sklapajućim krovom.
Šasija
Šasija 5HP izrađena je spajanjem limenih profila. Trapeznog je oblika, kako bi se izbeglo deformisanje uzdužnih greda-lonžerona.
Lonžeroni su među sobom spojeni sa tri poprečne grede-traverzne: srednja traverzna služi kao nosač sa prednje strane motora.
Na lonžeronima su zakovane ?vešalice? za koje su fiksirani prednji i zadnji gibnjevi.
Motor je četvorocilindrični unutrašnjeg prečnika cilindra od 55mm i hoda klipa od 90mm, što mu u režimu od 2100 obrtaja u minuti daje 11KS. Blok motora je liven a cilindarska glava se može skinuti čime je omogućeno lako cišćenje čela klipa i unutra-šnjosti komora za sagorevanje bez demontaže cilindarskog bloka. Podmazivanje se vrši ?buckanjem? ulja konstantnog nivoa. Pumpa u****va ulje sa dna kartera i razvodi ga do kanala u kliznim ležajima ili se tokom rada motora ulje zahvata potopljenim delom klipnjače na kolenastom vratilu čime se ulje prenosi dalje na zidove cilindara.
Razvod se vrši pomoću helikoidnih zupčanika. Klackalice ventila su podešavajuće, između klackalice i ventila mora postojati zazor od 3/10 mm. Veličina zazora je ista kako za usisni tako i za izduvni ventil.
Paljenje je magnetno. Ugao predpaljenja je fiksan i iznosi 3 mm pre kraja hoda sabijanja. Jedno dugme montirano na komandnu tablu omogućava prekid paljenja u cilju zaustavljanja rada motora.
Hlađenje je vodeno, cirkulacija vode se ostvaruje termo-sifonski uz korišćenje ventilatora. Kapacitet hladnjaka je približno 7 litara.
Karburator je horizontalno postavljeni SOLEX. Poseduje dve mlaznice, pri čemu jedna od pomenutih, ler-mlaznica, funkcioniše pri pokretanju i tokom rada motora na malim brzinama. U zavisnosti od otvaranja usisnog ventila kojim se komanduje pedalom gasa, ler-mlaznica postepeno prestaje sa funkcionisanjem a jedna velika mlaznica preuzima na sebe dalji rad i kretanje pri normalnim brzinama.
Napajanje motora gorivom je gravitaciono tj. pomoću slobodnog pada. Rezervoar goriva kapaciteta 18 litara postavljen je ispod sklopljenog krova.
Menjač: poseduje tri brzine za kretanje u napred i jednu brzinu za kretanje u nazad. Jednom pomičnom ručicom se ostvaruje pomeranje dva zupčanička vratila dok je zaključavanje obezbeđeno pomoću loptastih osigurača koje drže lisnate opruge.
Kočnice
Kočenje je ostvareno korišćenjem 2 tipa kočnica:
Kočnica na diferencijalu postavljenih na izlazu iz menjačke kutije i upravljanih preko pedale kočnice.
Kočnica na zadnjim točkovima upravljanih korišćenjem ručice uz posredovanje kompenzacionih sajli.
Električna oprema
Električna oprema 5HP, podrazumeva:
Dinamo generator postavljen na prednjem kraju radilice koja ga istovremeno i pokreće. Obezbeđuje struju neophodnu za punjenje akumulatorskih baterija i funkcionisanje različitih električnih uređaja.
Akumulatorsku bateriju od 45 Ah koja može obezbeđivati struju za svetla u trajanju od oko 30 časova.
Starter, koji se sastoji od dinamo prijemnika struje baterije uz posredovanje pedale za pokretanje, nosećeg komandnog bendiksa i ozubljenog venca smeštenog na zamajcu motora
Komutator osvetljenja i ampermetar smešteni na komandnoj tabli i jedno dugme sirene smešteno na sredini točka upravljača.
Dva parabolična projektora svetlosti koji se mogu koristiti bilo kao farovi, bilo kao lampe.
Mislim da je DS puno nagrada pokupio na rally utrkama. Pitali su ih kako uspijevaju? Odgovor je bio da samo treba kupiti serijski DS sa boshevim ubrizgavanjem i pobjeda je zagarantovana, preinake nisu bile potrebne Tako sam pročitao
... a ja dijete radničko, ne znam što je to tunning show...
Comment