Pritajena je želja mnogih automobilističkih fanova zasnivanje svojevrsne "formule libre", u kojoj bi se mogla natjecati vozila bez ikakvih tehničkih ograničenja i propisa, nešto poput utrka dragstera na kružnim stazama. To je, dakako, koliko privlačno toliko i neizvedivo, kako zbog troškova, tako i zbog opasnosti. Pa ipak, u trenucima kada bi tehnologija značajno napredovala unutar limita starih restrikcija, nastajali su neki od najfascinantnijih trkaćih automobila.
Početkom sedamdesetih natjecanja u CanAm seriji postajala su sve sličnija takvoj fantaziji. Najrazličitije su konstrukcije viđane na stazama, neke od njih vrlo hrabre i inovativne. Istovremeno, nepostojanje ograničenja zapremine motora označilo je početak nevjerojatne utrke za snagom. Ulazak Porschea u seriju s prerađenim modelom 917 ("trkaćim autom stoljeća" po svim relevantnim anketama) doveo je tu utrku do nevjerojatne završnice.
Porsche 917 već je osvojio Le Mans i zacrtao budućnost natjecanja prototipova (i danas većina takvih bolida slijedi tehničke i dizajnerske zasade devetstosedamnaestice), kada ga je 1972. Roger Penske uveo u CanAm. Dvanaestcilindrični bokser motori verzije 917/10 izvlačili su 840-850 KS iz 4.5 litre zapremine i Greg Follmer je lakoćom odnio naslov nakon ozlijede momčadskog kolege i vozača koji je obavio većinu testiranja, Marka Donohuea.
U Porscheu su već tijekom te sezone, zadivljeni pouzdanošću motora, zaključili kako ovaj bez većih problema može podnijeti i znatno povećanje snage. Stoga su mu inženjeri pod vodstvom Valentina Schaffera dodali još jedan turbo punjač i "izbušili" ga na 5 litara. Sada je 917 na dinamu razvijao oko 1000 KS, stotinjak više nego na utrkama, gdje je 8000 okretaja u minuti bilo optimum. Auti se i dalje nisu kvarili, motori su sve izdržavali, pa su u Porscheu odlučili povećati zapreminu za još 400 cm3, poboljšati rad pri nižim okretajima i odziv na gas, i stvoriti tako 917/30, ultimativni Panzerwagen.
Na dinamu je sada, doduše pod osjetno većim pritiskom turba od korištenog na utrkama, novi model razvio 1560 KS. U natjecateljskoj se inačici Porsche ipak odlučio na "samo" 1100 KS pri 7800/min uz moment od 1100 Nm pri 6400/min. Donohue je za testiranja na Paul Ricardu projurio ravninom Mistral sa 342 km/h, što je s eksperimentalnim dugim stražnjim krajem podigao na 392 km/h.
Ni na čije iznenađenje (osim možda Follmerovo), Donohue je dominantno osvojio CanAm titulu 1973. Za sljedeću su sezonu uvedena nova pravila - restrikcije su uništile i zadnju ideju o formuli libre. Dvije godine kasnije, CanAm serija je pala u zaborav, iako će životaritioš desetak godina. Nažalost, ne i vozač koji je razvio najmoćniji trkaći auto svog vremena i ostao zauvijek povezan s njim. Mark Donohue se po svršetku svoje pobjedničke sezone odlučio povući, ali nakon što je u nekoliko demonstracionih utrka Porscheima 911 "rasturio" sve tada najbolje vozače Indya i formule 1, uključujući Emersona Fittipaldija i A.J. Foyta, predomislio se. Odlučio je pomoći Rogeru Penskeu u pohodu na formulu 1. Nažalost, za njega će i taj pohod i život završiti 1975. u ogradi Zeltwega, na istom onom ?stereichringu gdje će godinu dana potom John Watson donijeti jedinu F1 pobjedu Penskeu.
A što bi bilo da CanAm serija nije doživjela restrikcije? Nažalost, nikada nećemo saznati, ali u Porscheovom muzeju može se vidjeti eksperimentalni šesnaestcilindrični bokser motor, uz napomenu kako je njegova najveća snaga procijenjena na otprilike 1700 KS.
Pozdrav, da li neko moze da odgovori na pitanje od kog modela Porsche-a motor pase originalno u bubu?Ja i prijatelj imamo neku raspravu, mislim da je 914?
924 znaci?OK, jel ima neko da prodaje motor od 924?Stavio bih ga u ovu bubu iz 1965, ne mogu vjerovati kakva je limarija na tom autu...Nema SANSE da savijes lim na blatobranu ili negdje...Perverzija...E sad trazim motor oko 100-tinjak i vise konja, onda idu alu felne, metalik boja, koza....BUBA JE ZAKON!!!!!
Comment