AUTO - TRANZICIJA PO MERI COVEKA
Pre trinaest godina došlo je do kraha Varšavskog bloka kao političkog saveza, a neposredno zatim jedna za drugom kolabirale su ekonomije istočnoevropskih zemalja. Velika državna preduzeća u tim zemljama, godinama uljuljkivana lažnom sigurnošću planske ekonomije, suočila su se sa ogromnim teškoćama. Predimenzionisana, nenavikla na tržišnu dinamiku, sa uglavnom zastarelim tehnologijama i proizvodnim programima, kao i sa velikim viškovima radne snage, ova preduzeća morala su da se suoče sa bolnim procesom tranzicije. Ovaj proces je bio praćen velikim i teškim socijalnim i ekonomskim, kao i političkim problemima, pa stoga čak i u najnaprednijim istočnoevropskim zemljama nije u potpunosti završen. Ipak, prošlo je dovoljno vremena da se na osnovu primera najuspešnijih firmi može zaključiti kojim putem treba da se krene. Preživeli su i uspeli oni koji su imali najviše hrabrosti i političke volje da, uprkos otporima, tranziciji pristupe odmah, temeljno i brzo. Takav je primer firme Škoda auto, češkog proizvođača automobila, koja je ne samo preživela proces tranzicije, već je otpočela dinamičan razvoj i širom sveta uspela da se nametne kao renomirani proizvođač. Put do ovog uspeha bio je vrlo težak i trnovit, pa baš zbog toga može da posluži kao dobar primer, s obzirom da i našim preduzećima predstoji sličan proces.
Pre trinaest godina došlo je do kraha Varšavskog bloka kao političkog saveza, a neposredno zatim jedna za drugom kolabirale su ekonomije istočnoevropskih zemalja. Velika državna preduzeća u tim zemljama, godinama uljuljkivana lažnom sigurnošću planske ekonomije, suočila su se sa ogromnim teškoćama. Predimenzionisana, nenavikla na tržišnu dinamiku, sa uglavnom zastarelim tehnologijama i proizvodnim programima, kao i sa velikim viškovima radne snage, ova preduzeća morala su da se suoče sa bolnim procesom tranzicije. Ovaj proces je bio praćen velikim i teškim socijalnim i ekonomskim, kao i političkim problemima, pa stoga čak i u najnaprednijim istočnoevropskim zemljama nije u potpunosti završen. Ipak, prošlo je dovoljno vremena da se na osnovu primera najuspešnijih firmi može zaključiti kojim putem treba da se krene. Preživeli su i uspeli oni koji su imali najviše hrabrosti i političke volje da, uprkos otporima, tranziciji pristupe odmah, temeljno i brzo. Takav je primer firme Škoda auto, češkog proizvođača automobila, koja je ne samo preživela proces tranzicije, već je otpočela dinamičan razvoj i širom sveta uspela da se nametne kao renomirani proizvođač. Put do ovog uspeha bio je vrlo težak i trnovit, pa baš zbog toga može da posluži kao dobar primer, s obzirom da i našim preduzećima predstoji sličan proces.
Comment