Željko DERAJIĆ
03.12.2007 18:05
Dugačak pravac, nigdje se ne nazire policijska patrola, niko ko vam ide u susret ne ablenduje pa kako odoljeti i malo jače ne pritisnuti gas pritom znajući da ćete proći nekažnjeni. Međutim, imajte na umu da vas baš u tim trenucima motri polocija i da će te neizbježno biti kažnjeni.
Ako u retrovizuru primijetite da vam se približava bijeli golf, a pritom idete brzinom većom od propisane, slobodno počnite da razmišljate o tome koliku ćete kaznu platiti.
Naime, obični golf pet, kojem naizgled ne bi dali ni trunku sumnje da je policijski, svakodnevno patrolira najbržim banjalučkim saobraćajnicama i pomoću savremene opreme "lovi" nesavjesne vozače koji vole da voze brže nego što je propisano, ne daju žmigavce kad treba, pričaju mobilnim telefonom u toku vožnje i prave niz drugih prekršaja.
Centar javne bezbjednosti Banjaluka je prije pet godina nabavio uređaj za kontrolu brzine vozila u pokretu sa video nadzorom, i od tada vozači na putevima koje pokriva ovaj centar moraju biti oprezni i spremni na iznenađanje kada ih sustignu "presretači". Siguran znak da ćete platiti kaznu je kada vas zaobiđe bijeli golf i na zadnjem staklu se pojavi crveni natpis "Stop policija".
Ekipa "Nezavisnih novina" imala je priliku da se na licu mjesta s partolom popularno nazvanog "presretača" uvjeri u dobro funkcionisanje uređaja i efikasnost koja se postiže radom ove patrole.
Prema riječima saobraćajnih policajaca Aleksandra Lazića i Dragana Kljajića, uvođenjem ovog uređaja u upotrebu postignut je veći efekat sprečavanja kršenja prekršaja na putevima.
"Prije godinu dana obučeni smo da radimo sa ovim uređajem i do sada smo zaustavili veliki broj vozača koji su sa svojim automobilima činili razne prekršaje. Osim nas CJB Bnjaluka ima još četiri policajca obučena za rad na ovom uređaju", rekao je Lazić.
Uređaj za video nadzor
Uređaj "trafipaks" koji je ugrađen u policijski automobil bez vidnih obilježja MUP-a, proizveden je u Švajcarskoj i služi za video nadzor određenog automobila za koji policijska patrola utvrdi da se nepropisno ponaša na putu.
"Ovim uređajem se vrši praćenje i snimanje automobila kada se utvrdi da se nepropisno ponaša. Zaustavljamo ga kod prekoračenja brzine, a reagujemo i kod nevezivanja pojasa, razgovora mobilnim telefonom u toku vožnje, nepravilnog prestrojavanja, prolaska kroz crveno svjetlo i druge prekršaje koje vozači mogu napraviti u toku vožnje", objasnio je Lazić.
Uređaj se sastoji od monitora, kamere za snimanje i kontrolnog tastera pomoću kojeg se namješta kamera, zumira, snima i na kraju vozaču pokazuju dokazi o počinjenom prekršaju.
"Sam proces rada je jako jednostavan. Nakon sjedanja u vozilo odmah pokrećemo uređaj koji je odmah spreman za praćenje. Nakon izlaska na dionicu puta pratimo kretanje vozača i ponašanje na putu i ukoliko utvrdimo da vozi brzinom većom od dozvoljene, zaustavljamo ga", kaže Lazić.
Prema njegovim riječima ne postoje mehanizmi za ometanje rada tog uređaja koji se svake godine baždira u ovlaštenom servisu koji je i ugradio uređaj u auto tako da o njegovim tehničkim karakteristikama dežurna ekipa nema puno podataka. Bitno je da ih nikada nije izdao i da je od početka njihovog rada sa njim sve proteklo u najboljem redu.
Od naloga do zaustavljanja
"Nekada je dovoljno i da samo prođemo određenom dionicom puta kako bi se vozači obuzdali i propisno postupali na putevima. Najčešće dionice na kojima patroliramo su tranzitni putevi na kojima se može razviti veća brzina kretanja", kaže Kljajić.
Na samom polasku iz policijske stanice, patrola dobija putni nalog po kojem postupa u toku vršenja svojih dužnosti. Po izlasku na teren patrola kreće u obavljanje svojih dužnosti. Na monitoru prate prikaz brzine kretanja automobila. Nakon određanog vremena na ekranu se pokazuje prosječna brzina kretanja vozila. Nekada se zna desiti da vozači prekorače brzinu i više od 50 kilometara na čas. Nakon ispunjavanja uslova za zaustavljanje vozača na prednjem vjetrobranu se pali treptajuće svjetlo koje vozaču skreće pažnju da se iza njega kreće policijska patrola. Na zadnjem staklu blinkanjem se pali upozorenje "Stop policija" i na prvom većem proširenju patrola zaustavlja vozača automobila.
"Nakon toga pristupamo redovnoj kontroli putnih isprava, a ukoliko je potrebno i alko-testiranju. Vozaču skrećemo pažnju na učinjenu grešku koje su oni u većini slučajeva svjesni i bez velikih rasprava prihvataju je. Sama činjenica da se sve snima uređajem daje prednost policiji da dokaže da je vozač pogriješio", kaže Lazić.
On dodaje da je prednost ovog uređaja nad klasičnim radarom ta što vozač može u svakom trenutku pokazati koliko je išao kilometara na čas na određenoj dionici.
Priliku da na svojoj koži osjeti efikasnost uređaja za kontrolu brzine imao je i Banjlučanin Milan Ivić, vozač pola, koji je vozio prosječnom brzinom od 136 kilometara na čas što je za 36 kilometara više od dozvoljene brzine. Nakon zaustavljanja od strane patrole, Ivić je bio svjestan svoje greške i nije se puno pravdao. Uostalom, za razliku od zaustavljanja klasičnim radarom, prekršioci se ne mogu izvlačiti na to da oni nisu vozili tom brzinom ili da im se pokazuje neka stara izmjerena vrijednost brzine. Ovdje na licu mjesta mogu pogledati na monitoru prekršaj koji su napravili i tu nema izvlačenja.
"Uvijek sam u životu poštovao pravila, ali ovaj put sam stvarno pogriješio", kaže zaustavljeni vozač, pravdajući se da je stavio nove prednje gume te da ih je htio "samo isprobati".
Ipak, svjestan svoje greške, Ivić kaže da podržava ovaj način rada policije jer su na ovaj način u mogućnosti da više kontrolišu ponašanje na putevima, za razliku od obične policijske patrole.
Bez ustezanja potpisao je policijaki nalog o prekršaju i prihvatio da kroz osam dana plati kaznu u iznosu od 50 KM.
Međutim, nisu svi nedisciplinovani vozači kao Ivić. Kako pričaju naši sagovornici, dešavalo im se da jure egzibicioniste koji su na tranzitnim putevima oko Banjaluke vozili i po 186 kilometara na čas.
"Više puta se zna desiti da kad nesavjesni vozači shvate da ćemo ih zaustaviti krenu u bijeg", priča policajac Kljajić ponosno ističući da to do sada nikome nije uspjelo. "Drže odstojanje dok ne uvide da ne mogu pobjeći i onda shvate da je neminovno da moraju stati", kaže Kljajić objašnjavajući da na našim putevima nema uslova da iko razvije veću brzinu od policijskog golfa pet koji ima 2.000 kubika. Pored toga nijedna patrola nije do sada imala potrebe da provjeri da li može ovaj specijalni policijski golf da zaista razvije 260 kilometara na čas, na koliko je izgraviran.
Prilikom uočavanja da pojedini vozači ne koriste sigurnosni pojas tokom vožnje policijska patrola zaustavlja vozača i putem platnog naloga određuje kaznu koja je propisana Zakonom o bezbjednosti saobraćaja u BiH, a to je slučaj i s korištenjem mobilnih telefona.
"Do sada smo najviše zaustavili vozača koji su prekoračili dozvoljenu brzinu i tako ugrozili bezbjednost učesnika u saobraćaju. Ljudi nam najviše zamjere kada zaustavimo starije auto koje ide 120 kilometara na čas, a nekada ne zaustavimo mercedes. Međutim, jasno je da je vozač mercedesa pri toj brzini sigurniji, za razliku od vozača starih auta. Na taj način policija štiti vozače starijih auta koji pri velikim brzinama sebe i druge izlažu većoj opasnosti", dodaje on.
Korištenjem ovog uređaja za kontrolu brzine kretanja auta banjalučka policija je postigla nekoliko efekata. Prije svega auto za koje vozači u prvi mah ne bi ni pomislili da je policijsko, patrolira najbržim saobraćajnicama i na taj način kažnjava vozače za učinjene prekršaje, a sa druge strane budi pažnju kod vozača kada posumnjaju da se radi o patroli.
U efekte smo se uvjerili sami jer na dionici od Banjaluke do Klašnica gdje je naša ekipa patrolirala svaki vozač koji je uočio da se radi o policijskoj patroli vozio je strogo po ograničenju i pravilima.
"Evo, ovo je potvrda da smo uvođenjem ovog sistema postigli mnogo za bezbjednost vozača i drugih učesnika u saobraćaju", zaključuje Lazić.
03.12.2007 18:05
Dugačak pravac, nigdje se ne nazire policijska patrola, niko ko vam ide u susret ne ablenduje pa kako odoljeti i malo jače ne pritisnuti gas pritom znajući da ćete proći nekažnjeni. Međutim, imajte na umu da vas baš u tim trenucima motri polocija i da će te neizbježno biti kažnjeni.
Ako u retrovizuru primijetite da vam se približava bijeli golf, a pritom idete brzinom većom od propisane, slobodno počnite da razmišljate o tome koliku ćete kaznu platiti.
Naime, obični golf pet, kojem naizgled ne bi dali ni trunku sumnje da je policijski, svakodnevno patrolira najbržim banjalučkim saobraćajnicama i pomoću savremene opreme "lovi" nesavjesne vozače koji vole da voze brže nego što je propisano, ne daju žmigavce kad treba, pričaju mobilnim telefonom u toku vožnje i prave niz drugih prekršaja.
Centar javne bezbjednosti Banjaluka je prije pet godina nabavio uređaj za kontrolu brzine vozila u pokretu sa video nadzorom, i od tada vozači na putevima koje pokriva ovaj centar moraju biti oprezni i spremni na iznenađanje kada ih sustignu "presretači". Siguran znak da ćete platiti kaznu je kada vas zaobiđe bijeli golf i na zadnjem staklu se pojavi crveni natpis "Stop policija".
Ekipa "Nezavisnih novina" imala je priliku da se na licu mjesta s partolom popularno nazvanog "presretača" uvjeri u dobro funkcionisanje uređaja i efikasnost koja se postiže radom ove patrole.
Prema riječima saobraćajnih policajaca Aleksandra Lazića i Dragana Kljajića, uvođenjem ovog uređaja u upotrebu postignut je veći efekat sprečavanja kršenja prekršaja na putevima.
"Prije godinu dana obučeni smo da radimo sa ovim uređajem i do sada smo zaustavili veliki broj vozača koji su sa svojim automobilima činili razne prekršaje. Osim nas CJB Bnjaluka ima još četiri policajca obučena za rad na ovom uređaju", rekao je Lazić.
Uređaj za video nadzor
Uređaj "trafipaks" koji je ugrađen u policijski automobil bez vidnih obilježja MUP-a, proizveden je u Švajcarskoj i služi za video nadzor određenog automobila za koji policijska patrola utvrdi da se nepropisno ponaša na putu.
"Ovim uređajem se vrši praćenje i snimanje automobila kada se utvrdi da se nepropisno ponaša. Zaustavljamo ga kod prekoračenja brzine, a reagujemo i kod nevezivanja pojasa, razgovora mobilnim telefonom u toku vožnje, nepravilnog prestrojavanja, prolaska kroz crveno svjetlo i druge prekršaje koje vozači mogu napraviti u toku vožnje", objasnio je Lazić.
Uređaj se sastoji od monitora, kamere za snimanje i kontrolnog tastera pomoću kojeg se namješta kamera, zumira, snima i na kraju vozaču pokazuju dokazi o počinjenom prekršaju.
"Sam proces rada je jako jednostavan. Nakon sjedanja u vozilo odmah pokrećemo uređaj koji je odmah spreman za praćenje. Nakon izlaska na dionicu puta pratimo kretanje vozača i ponašanje na putu i ukoliko utvrdimo da vozi brzinom većom od dozvoljene, zaustavljamo ga", kaže Lazić.
Prema njegovim riječima ne postoje mehanizmi za ometanje rada tog uređaja koji se svake godine baždira u ovlaštenom servisu koji je i ugradio uređaj u auto tako da o njegovim tehničkim karakteristikama dežurna ekipa nema puno podataka. Bitno je da ih nikada nije izdao i da je od početka njihovog rada sa njim sve proteklo u najboljem redu.
Od naloga do zaustavljanja
"Nekada je dovoljno i da samo prođemo određenom dionicom puta kako bi se vozači obuzdali i propisno postupali na putevima. Najčešće dionice na kojima patroliramo su tranzitni putevi na kojima se može razviti veća brzina kretanja", kaže Kljajić.
Na samom polasku iz policijske stanice, patrola dobija putni nalog po kojem postupa u toku vršenja svojih dužnosti. Po izlasku na teren patrola kreće u obavljanje svojih dužnosti. Na monitoru prate prikaz brzine kretanja automobila. Nakon određanog vremena na ekranu se pokazuje prosječna brzina kretanja vozila. Nekada se zna desiti da vozači prekorače brzinu i više od 50 kilometara na čas. Nakon ispunjavanja uslova za zaustavljanje vozača na prednjem vjetrobranu se pali treptajuće svjetlo koje vozaču skreće pažnju da se iza njega kreće policijska patrola. Na zadnjem staklu blinkanjem se pali upozorenje "Stop policija" i na prvom većem proširenju patrola zaustavlja vozača automobila.
"Nakon toga pristupamo redovnoj kontroli putnih isprava, a ukoliko je potrebno i alko-testiranju. Vozaču skrećemo pažnju na učinjenu grešku koje su oni u većini slučajeva svjesni i bez velikih rasprava prihvataju je. Sama činjenica da se sve snima uređajem daje prednost policiji da dokaže da je vozač pogriješio", kaže Lazić.
On dodaje da je prednost ovog uređaja nad klasičnim radarom ta što vozač može u svakom trenutku pokazati koliko je išao kilometara na čas na određenoj dionici.
Priliku da na svojoj koži osjeti efikasnost uređaja za kontrolu brzine imao je i Banjlučanin Milan Ivić, vozač pola, koji je vozio prosječnom brzinom od 136 kilometara na čas što je za 36 kilometara više od dozvoljene brzine. Nakon zaustavljanja od strane patrole, Ivić je bio svjestan svoje greške i nije se puno pravdao. Uostalom, za razliku od zaustavljanja klasičnim radarom, prekršioci se ne mogu izvlačiti na to da oni nisu vozili tom brzinom ili da im se pokazuje neka stara izmjerena vrijednost brzine. Ovdje na licu mjesta mogu pogledati na monitoru prekršaj koji su napravili i tu nema izvlačenja.
"Uvijek sam u životu poštovao pravila, ali ovaj put sam stvarno pogriješio", kaže zaustavljeni vozač, pravdajući se da je stavio nove prednje gume te da ih je htio "samo isprobati".
Ipak, svjestan svoje greške, Ivić kaže da podržava ovaj način rada policije jer su na ovaj način u mogućnosti da više kontrolišu ponašanje na putevima, za razliku od obične policijske patrole.
Bez ustezanja potpisao je policijaki nalog o prekršaju i prihvatio da kroz osam dana plati kaznu u iznosu od 50 KM.
Međutim, nisu svi nedisciplinovani vozači kao Ivić. Kako pričaju naši sagovornici, dešavalo im se da jure egzibicioniste koji su na tranzitnim putevima oko Banjaluke vozili i po 186 kilometara na čas.
"Više puta se zna desiti da kad nesavjesni vozači shvate da ćemo ih zaustaviti krenu u bijeg", priča policajac Kljajić ponosno ističući da to do sada nikome nije uspjelo. "Drže odstojanje dok ne uvide da ne mogu pobjeći i onda shvate da je neminovno da moraju stati", kaže Kljajić objašnjavajući da na našim putevima nema uslova da iko razvije veću brzinu od policijskog golfa pet koji ima 2.000 kubika. Pored toga nijedna patrola nije do sada imala potrebe da provjeri da li može ovaj specijalni policijski golf da zaista razvije 260 kilometara na čas, na koliko je izgraviran.
Prilikom uočavanja da pojedini vozači ne koriste sigurnosni pojas tokom vožnje policijska patrola zaustavlja vozača i putem platnog naloga određuje kaznu koja je propisana Zakonom o bezbjednosti saobraćaja u BiH, a to je slučaj i s korištenjem mobilnih telefona.
"Do sada smo najviše zaustavili vozača koji su prekoračili dozvoljenu brzinu i tako ugrozili bezbjednost učesnika u saobraćaju. Ljudi nam najviše zamjere kada zaustavimo starije auto koje ide 120 kilometara na čas, a nekada ne zaustavimo mercedes. Međutim, jasno je da je vozač mercedesa pri toj brzini sigurniji, za razliku od vozača starih auta. Na taj način policija štiti vozače starijih auta koji pri velikim brzinama sebe i druge izlažu većoj opasnosti", dodaje on.
Korištenjem ovog uređaja za kontrolu brzine kretanja auta banjalučka policija je postigla nekoliko efekata. Prije svega auto za koje vozači u prvi mah ne bi ni pomislili da je policijsko, patrolira najbržim saobraćajnicama i na taj način kažnjava vozače za učinjene prekršaje, a sa druge strane budi pažnju kod vozača kada posumnjaju da se radi o patroli.
U efekte smo se uvjerili sami jer na dionici od Banjaluke do Klašnica gdje je naša ekipa patrolirala svaki vozač koji je uočio da se radi o policijskoj patroli vozio je strogo po ograničenju i pravilima.
"Evo, ovo je potvrda da smo uvođenjem ovog sistema postigli mnogo za bezbjednost vozača i drugih učesnika u saobraćaju", zaključuje Lazić.
Pa ovo je zalosno, nije cak ni smijesno...
Comment