Uvodjenje normi u smislu ogranichavanja kolichine shtetnih supstanci (CO, HC, NOx, chvrste chestice) koje mogu biti ispushtane u atmosferu izduvnim gasovima a sa ciljem zashtite zhivotne okoline, a samim tim i zdravlja ljudi, je praksa prisutna u zapadnoj Evropi od ranih '70-ih. Trenutno je na snazi Euro 4 norma, a sledeci korak je uvodjenje norme Euro 5, planirano za 2008. godinu.
Trenutno pravosnazhna Euro 4 norma obavezuje proizvodjache vozila na benzinski pogon da limitiraju kolichinu CO na 1,0 gr/km, HC 0,1 gr/km, NOx 0,08 gr/km, odnosno sa pogonom na dizel motor Co 0,5 gr/km, NOx 0,25 gr/km, HC+NOx 0,30 gr/km i tvrde chestice 0,025 gr/km.
Nakon nagoveshtaja Vlade o skorashnjoj dozvoli uvoza polovnjaka koji zadovoljavaju minimum Euro 3 normu, treba imati na umu sledece:
- Po prvi put se Euro 3 norma zvanichno javlja 1998. godine, mada nije bilo zakonske uredbe/obaveze da se ista mora i primenjivati od te godine. U svakom sluchaju, pojedini proizvodjachi su pocheli sa proizvodnjom Euro 3 motora josh od 1998. godine. (Mercedes klase CLK, S, SLK, pojedine verzije Opel Astre itd)
- Obavezna primena Euro 3 norme je na snazi od januara 2000. godine, shto znachi da svi automobili proizvedeni na evropskom trzhishtu pochevshi sa 1. januarom 2000. bez izuzetka zadovoljavaju Euro 3 normu.
- Najjednostavniji i najlakshi nachin za utvrdjivanje "ekoloshke podobnosti" automobila jeste uvid u tzv. COC (Certificate of Conformity) dokument, koji bi trebalo da ima svaki automobil trenutno vozhen na evropskom trzhishtu a koji zadovoljava minimum Euro 3 normu o kvalitetu izduvnih gasova. Mada u ovom dokumentu nije jasno ispisano da automobil zadovoljava Euro 3 normu, vec je upisana "sluzhbena oznaka" ovog standarda, samo postojanje ovog dokumenta znachi da dotichni auto zadovoljava Euro 3 normu, poshto COC dokument nije izdavan za Euro 2 i starija vozila.
- Josh jedan pouzdan nachin za utvrdjivanje ekoloshke podobnosti vozila je da se zainteresovano lice obrati zvanichnom uvozniku dotichnog brenda. Uvoznik mozhe kontaktirati proizvodjacha, i na osnovu broja shasije i broja motora od istog (proizvodjacha) trazhiti informaciju da li je automobil "ekoloshki chist".
- U inostranstvu se ovo isto mozhe uraditi ako se obrati specijalizovanoj ustanovi, kao shto je TUV u Nemachkoj. Kad se sluzhbeniku izdiktiraju brojevi, on ce kroz bazu podataka proizvodjacha moci da proveri apsolutno sve u vezi dotichnog automobila, ukljuchujuci tu i zadovoljene ekoloshke norme i kriterijume.
- Ne postoji spisak automobila, modela ili chitavih serija, chak ni kod proizvodjacha, koji jasno pokazuje koje serije/modeli ispunjavaju koju ekoloshku normu, upravo iz razloga shto u pochetku nije bilo tako strogih kriterijuma u smislu primene. Tek se poslednjih godina proizvodjachi naprosto "utrkuju" koji ce pre uvesti u proizvodnju "ekoloshki chistije" automobile. Tako je Opel u Vectru i Corsu otpocheo sa ugradnjom Euro 4 motora josh od 2000. godine.
- Pojedini proizvodjachi, kao na primer Ford, na natpisnoj plochi, uz broj shasije i druge osnovne podatke, upisuje i oznaku izduvne emisije (EXH EMISS) i shifru koja se mozhe "deshifrovati" samo uz pomoc fabrichkog "shifrarnika".
- Kod Opela prvo slovo u oznaci motora ukazuje na Euro normu koju taj motor ispunjava (ukoliko je prvo slovo Y - motor izpunjava Euro 3 normu, npr. Y17DT, a slovo Z se odnosi na Euro 4 normu).
- Kod Mercedesa, Toyote, Renaulta, Nissana, Fiata i Peugeota nema apsolutno nikakvih oznaka ili markera koji oznachavaju koju Euro normu zadovoljava dotichni automobil, pa se informacija o tome mozhe dobiti jedino od ovlashcenog uvoznika na ranije opisan nachin. Medjutim, i ovde ima odstupanja, i postoje i pomalo neobichni nachini da se utvrdi Euro norma (kod Mercedesa, npr., motor zadovoljava Euro 3 normu ukoliko je upozoravajuca lampica "check engine" - zhute boje!)
- Mozhda najuniverzalnije od svih reshenja za utvrdjivanje koju Euro normu zadovoljava automobil jeste jednostavna provera izduvnog sistema. Ukoliko je u izduvu (na katalizatoru) prisutna jedna lambda sonda - motor je Euro 2 ili stariji. Kod Euro 3 motora na katalizatoru postoje dve lambda sonde - jedna ispred i jedna iza katalizatora.
Izvor: SAT, broj 111, 14/07/2005.
Obzirom na aktuelnost teme
, "okachih" ovo, mozhda ce nekome zatrebati... Sorry na eventualnom smaranju
Pozz
Trenutno pravosnazhna Euro 4 norma obavezuje proizvodjache vozila na benzinski pogon da limitiraju kolichinu CO na 1,0 gr/km, HC 0,1 gr/km, NOx 0,08 gr/km, odnosno sa pogonom na dizel motor Co 0,5 gr/km, NOx 0,25 gr/km, HC+NOx 0,30 gr/km i tvrde chestice 0,025 gr/km.
Nakon nagoveshtaja Vlade o skorashnjoj dozvoli uvoza polovnjaka koji zadovoljavaju minimum Euro 3 normu, treba imati na umu sledece:
- Po prvi put se Euro 3 norma zvanichno javlja 1998. godine, mada nije bilo zakonske uredbe/obaveze da se ista mora i primenjivati od te godine. U svakom sluchaju, pojedini proizvodjachi su pocheli sa proizvodnjom Euro 3 motora josh od 1998. godine. (Mercedes klase CLK, S, SLK, pojedine verzije Opel Astre itd)
- Obavezna primena Euro 3 norme je na snazi od januara 2000. godine, shto znachi da svi automobili proizvedeni na evropskom trzhishtu pochevshi sa 1. januarom 2000. bez izuzetka zadovoljavaju Euro 3 normu.
- Najjednostavniji i najlakshi nachin za utvrdjivanje "ekoloshke podobnosti" automobila jeste uvid u tzv. COC (Certificate of Conformity) dokument, koji bi trebalo da ima svaki automobil trenutno vozhen na evropskom trzhishtu a koji zadovoljava minimum Euro 3 normu o kvalitetu izduvnih gasova. Mada u ovom dokumentu nije jasno ispisano da automobil zadovoljava Euro 3 normu, vec je upisana "sluzhbena oznaka" ovog standarda, samo postojanje ovog dokumenta znachi da dotichni auto zadovoljava Euro 3 normu, poshto COC dokument nije izdavan za Euro 2 i starija vozila.
- Josh jedan pouzdan nachin za utvrdjivanje ekoloshke podobnosti vozila je da se zainteresovano lice obrati zvanichnom uvozniku dotichnog brenda. Uvoznik mozhe kontaktirati proizvodjacha, i na osnovu broja shasije i broja motora od istog (proizvodjacha) trazhiti informaciju da li je automobil "ekoloshki chist".
- U inostranstvu se ovo isto mozhe uraditi ako se obrati specijalizovanoj ustanovi, kao shto je TUV u Nemachkoj. Kad se sluzhbeniku izdiktiraju brojevi, on ce kroz bazu podataka proizvodjacha moci da proveri apsolutno sve u vezi dotichnog automobila, ukljuchujuci tu i zadovoljene ekoloshke norme i kriterijume.
- Ne postoji spisak automobila, modela ili chitavih serija, chak ni kod proizvodjacha, koji jasno pokazuje koje serije/modeli ispunjavaju koju ekoloshku normu, upravo iz razloga shto u pochetku nije bilo tako strogih kriterijuma u smislu primene. Tek se poslednjih godina proizvodjachi naprosto "utrkuju" koji ce pre uvesti u proizvodnju "ekoloshki chistije" automobile. Tako je Opel u Vectru i Corsu otpocheo sa ugradnjom Euro 4 motora josh od 2000. godine.
- Pojedini proizvodjachi, kao na primer Ford, na natpisnoj plochi, uz broj shasije i druge osnovne podatke, upisuje i oznaku izduvne emisije (EXH EMISS) i shifru koja se mozhe "deshifrovati" samo uz pomoc fabrichkog "shifrarnika".
- Kod Opela prvo slovo u oznaci motora ukazuje na Euro normu koju taj motor ispunjava (ukoliko je prvo slovo Y - motor izpunjava Euro 3 normu, npr. Y17DT, a slovo Z se odnosi na Euro 4 normu).
- Kod Mercedesa, Toyote, Renaulta, Nissana, Fiata i Peugeota nema apsolutno nikakvih oznaka ili markera koji oznachavaju koju Euro normu zadovoljava dotichni automobil, pa se informacija o tome mozhe dobiti jedino od ovlashcenog uvoznika na ranije opisan nachin. Medjutim, i ovde ima odstupanja, i postoje i pomalo neobichni nachini da se utvrdi Euro norma (kod Mercedesa, npr., motor zadovoljava Euro 3 normu ukoliko je upozoravajuca lampica "check engine" - zhute boje!)
- Mozhda najuniverzalnije od svih reshenja za utvrdjivanje koju Euro normu zadovoljava automobil jeste jednostavna provera izduvnog sistema. Ukoliko je u izduvu (na katalizatoru) prisutna jedna lambda sonda - motor je Euro 2 ili stariji. Kod Euro 3 motora na katalizatoru postoje dve lambda sonde - jedna ispred i jedna iza katalizatora.
Izvor: SAT, broj 111, 14/07/2005.
Obzirom na aktuelnost teme


Pozz

Comment