GARAZA MINIJATURNIH MODELA

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bora2cv
    Banovan
    • 12.08.2005
    • 49

    GARAZA MINIJATURNIH MODELA

    Drago mi je što mogu da vam predstavim minijaturne modele automobila i da sa vama podelim uživanje posmatrajući te do savršenstva napravljene modele. Za početak treba malo priče o modelima uopšte (verujem da će mnoge interesovati).
    To ću podeliti u tri dela, da ne bude dosadno a izmedju teksta ćemo postavljati fotografije modela i to tematski.
    Prvo će ići serija fotografija modela CITROENA (priznajem, pristrasan sam !) i o svakom će biti nešto interesantno da se kaže. Zatim ćemo stavljati neku drugu marku ili tematski : najluksuzniji, najneobičniji itd. Ili sami predložite šta biste hteli da vidite u ovoj ''garaži''.

    Uživajte u lepim modelima. Svi modeli koji će se videti su iz nečije kolekcije, nisu skinuti sa interneta pa vas molim ako neko želi da doda neki interesantan model neka to bude fotografija stvarnog modela koji stoji na nečijoj polici a ne fotografija sa interneta gde ima bar milijardu takvih slika.
    Tu će biti fotki iz skromne kolekcije koju imamo moj sin i ja a veći deo je iz bogate kolekcije g. Radančevića koji je i dobar restaurator modela i mnoge modele je spasao sigurne propasti a biće i modela iz zbirki još nekih kolekcionara.

    MINIJATURNI MODELI AUTOMOBILA 1 deo

    Ovaj tekst je posvećen minijaturnim modelima automobila. Puno ljudi u svetu se bavi ovim hobijem, sakupljanjem automobilčića – modela. Namerno ne kažem igračaka jer to jednostavno nisu igračke ali taj hobi jeste igra. A ipak je davno sve počelo sa igračkama. To počne kao igra, u detinjstvu i nema tog kolekcionara koji nije kao dete slupao više lepih modela koje je dobio kao igračke, a posle postane ozbiljno i onda nema povratka, obuzme vas potpuno.

    Kažu da je svaki odrasli muškarac pomalo i dečak koji nije hteo da odraste, ja se potpuno slažem i mislim da dokle god možemo da se igramo dotle smo mladi, bez obzira na stvarne godine.

    Baš zato sam mislio da bi ova tema mogla da bude zanimljiva. Svi koji vole automobile (u razmeri 1:1) sigurno neće ostati ravnodušni prema istim takvim samo malim, u razmeri 1:43. Nema korozije, nema održavanja, nema registracije ni dažbina. Možete imati i više komada, tim bolje !

    Naime, smatra se da je baš ta veličina 1:43 dobra jer može da se prikaže dovoljno detalja a nije prevelika za sakupljanje i čuvanje. Inače, postoje i razmere 1:18, 1:24 i neki kolekcionari skupljaju takve modele. Prave se i u razmeri 1:87 i takvi modeli su uskladjeni sa dimenzijama današnjih modela železnica i služe da budu dekor na maketama železnica ali neki kolekcionari skupljaju samo takve, male modele. Postoje i razmere 1:50, uglavnom kamioni, autobusi i poljoprivredne mašine a pojave se i modeli sa raznim čudnim razmerama. U svakom slučaju, nema čvrstog pravila iako je većina kolekcionara ipak za razmeru 1:43 što ne znači da one druge nisu lepe. Skoro svi kolekcionari koje poznajem ne mogu da odole kada vide neki lep model u drugoj razmeri, ustvari svako sakuplja ono što mu se dopada i – to je u redu.

    Početak je bio u Engleskoj ali Francuska je ipak dala najviše, oko 40 manjih i većih proizvodjača je proizvodilo modele automobila. Naravno, nisu svi bili čuveni i poznati ali su napravili ogroman broj modela koji su postavili standarde i za kojima većina kolekcionara uzdiše.

    Mali modeli automobila proizvode se veoma dugo, gotovo isto toliko dugo koliko i pravi automobili. Početkom dvadesetog veka, u Engleskoj su se pojavile prve preteče današnjih modela. Pravljeni su u malim radionicama od otpadnog lima, ručno su farbani i ukrašavani a prodavali su ih ulični prodavci po ceni od jednog penija. Zbog toga su nazvani ?peni modeli? i veoma malo ih je sačuvano do današnjih dana. To bi moglo da se smatra početkom.

    Francuz, g. Ferdinand de Vazeilles prvi je počeo ozbiljniju proizvodnju i to tako što je za francusku fabriku svećica za automobile GERGOVIA, za sajam automobila napravio reklamne automobilčiće koji su izgledali kao vodoravno položena svećica na točkovima. To se ljudima dopalo i g. Ferdinand je nastavio da proizvodi automobilčiće – igračke od legure olova i cinka koja se zvala manzak i bila je dovoljno otporna na dečje nestašluke. Fabrika je nazvana SOLIDO i pravila je modele u razmeri 1:43 što je i danas standard za kolekcionare. Modeli SOLIDO postoje i danas i veoma su lepi a deo proizvodnje je preseljen u Kinu.






  • bora2cv
    Banovan
    • 12.08.2005
    • 49

    #2
    A ovo je čuveni DINKY model negde iz 70-tih.



    i restaururan furgon, isto DINKY

    Comment

    • bora2cv
      Banovan
      • 12.08.2005
      • 49

      #3
      A ovo je jedan redak i vrlo star model 2CV, DINKY iz
      vremena kada su tek počeli da ih prave. Sačuvan je
      onakav kakav je i baš to ga čini interesantnim.







      Comment

      • bora2cv
        Banovan
        • 12.08.2005
        • 49

        #4
        Ovo je CITROEN ID-19 BREAK DINKY koji je bio u
        dosta lošem stanju kada je pronadjen na buvljaku
        ali veštim rukama je doteran da izgleda sasvim ok.
        Zadnja vrata su mu napravljena nova tako što su
        skinuta sa istog takvog samo čitavog modela i onda je
        uzet otisak pa su izlivena u specijalnoj plastičnoj masi.




        Comment

        • bora2cv
          Banovan
          • 12.08.2005
          • 49

          #5
          MINIJATURNI MODELI AUTOMOBILA 2 deo

          Skoro u isto vreme, g. Frank Hornby u Liverpulu, u Engleskoj osniva fabriku igračaka MECCANO. Pravio je lokomotive i železničke vagone koji su u to vreme, 1929. godine bili veoma popularne i gotovo jedine igračke za decu. Da bi kompletirao svoju ponudu, pravio je i makete železničkih stanica, kućice, figure putnika, železničara, nosača prtljaga i to se uz modele železnica lepo prodavalo. Jedan saradnik mu je predložio da prave i modele automobila koje bi prodavali kao dodatak uz modele železnica. Pošto su modeli železnica bili u razmeri 1:43, tako su pravili i automobile. Na opšte čudjenje, vrlo brzo su videli da se modeli automobila prodaju izuzetno dobro i da ih ljudi kupuju radi njih samih. Bili su lepi, živih boja i deca su ih obožavala. Ubrzo, jedan od saradnika spontano im daje ime DINKY (što znači praporčić) i od tada se zovu DINKY TOYS. Fabrika MECCANO otvara u Bobinjiju pored Pariza svoju francusku filijalu u kojoj je napravljeno puno divnih modela automobila raznih marki toga doba.
          Zlatno doba za modele automobila moglo je da počne.

          Neku godinu kasnije, braća Veron, Francuzi, osnivaju fabriku NOREV (njihovo prezime napisano unazad) koja je prva uvela plastične modele kao i stakla na prozorima modela. Prvi model na kome su se pojavila stakla na prozorima bio je CITROEN ajkula. Citroen im je dao odobrenje da prave sve njihove modele i oni su to zaista lepo radili.

          Početkom 1950. godine na tržište izlaze modeli engleske firme MATCHBOX (kutija šibica) koji su doslovno bili tako mali da ih deca lakše nose u džepovima.
          Ove modele su više cenila i kupovala deca nego pravi kolekcionari ali ipak i danas imaju cenu posebno kada su sačuvani u originalnoj kutiji. Čak se i prazne sačuvane kutije prodaju kolekcionarima na sajmovima.
          Tih godina se u Engleskoj pojavljuje i CORGY TOYS koji postoji i danas i pravi veoma lepe modele uglavnom engleskih vozila, posebno kamiona i autobusa.

          DINKY TOYS, posebno onaj u Francuskoj je ipak ostao neprevazidjen iako njihovi modeli u početku nisu imali stakla na prozorima, sjajne radkapne na točkovima a često su pravljeni i bez sedišta. I danas se smatraju ponosom svakog kolekcionara jer su skoro svi modeli iako spartanski napravljeni izuzetno dobro ''pogodjeni''.

          Negde oko 1968. godine u Evropi se pojavljuju prvi modeli američkog proizvodjača MATEL i izazivaju pravu revoluciju. Prodaju se pod imenom HOT WHEELS, svi su lepo ofarbani sjajnim bojama i skoro da nije bilo dva ista modela. Za razliku od evropskih proizvodjača koji su za osovine koristili čeličnu žicu prečnika i do 1,5 mm, američki modeli su imali tanke osovine i prosto leteli u rukama dece. Prodaja evropskih modela je tih godina osetno opala.
          Zlatno doba za modele automobila u Francuskoj se polako završava 1972. godine kada se fabrika MECCANO pored Pariza zatvara. Nekoliko godina kasnije, 1979. godine, zatvara se i matična fabrika u Liverpulu.
          Proizvodnja se seli u Kinu a pojavljuju se i neki ?novi klinci? koji prave sve lepše i bolje modele koji imaju sjajne lajsne, sedišta od kože i volan koji okreće točkove ali im nedostaje ono ?nešto? čega je kod DINKY-ja bilo u izobilju.

          Comment

          • bora2cv
            Banovan
            • 12.08.2005
            • 49

            #6
            AMI 6 je bio lep i izuzetno udoban automobil koji
            je uz to bio i vrlo mali potrošač.
            Ovaj DINKY model je izuzetno uspeo.



            A ovo je model prvog kombija sa prednjom vučom
            koji je CITROEN napravio, HY, kod nas popularno nazvan HAŠ
            opet DINKY.


            Comment

            • bora2cv
              Banovan
              • 12.08.2005
              • 49

              #7
              Ovo je model CITROENA DS u verziji taxi i to PETROVIĆ
              (mora da je naše gore list) a napravila ga je poznata
              portugalska firma VITESSE.
              Inače, model DS slavi ove godine 50 ti rodjendan
              (6-og oktobra 1955 u 9 sati je predstavljen prvi DS na pariskom
              salonu) i u Parizu će u oktobru biti velika fešta.



              A ovo je još jedan CITROEN taxi, čuveni model ROSALIE,
              šampion izdržljivosti svog vremena. Model je napravila
              francuska firma ELIGOR

              Comment

              • bora2cv
                Banovan
                • 12.08.2005
                • 49

                #8
                Citroen "ajkula" je u najstandardnijoj varijanti dovoljno
                avangardan a kad izadje iz radionice Henri Chaprona
                onda postaje umetnicko delo...
                Henri Chapron je pravio kabriolete i posebno doradjene
                DS-ove za posebnu klijentelu. Vecina i dan danas
                postoji i iako su sve stariji, cena im je sve veca





                A tek SM, cudo mehanike i hidraulike nastalo u saradnji
                CITROENA i MASERATIJA (motor) i danas izgleda avangardno.

                Comment

                • bora2cv
                  Banovan
                  • 12.08.2005
                  • 49

                  #9
                  Pošto je uskoro (u oktobru) 50 godina kako se model DS iliti
                  ajkula pojavio, evo još par lepih primeraka



                  Comment

                  • bora2cv
                    Banovan
                    • 12.08.2005
                    • 49

                    #10
                    evo i zadnjeg nastavka teksta o minijaturnim modelima.

                    MINIJATURNI MODELI AUTOMOBILA 3 deo

                    Ko sve pravi minijaturne modele ?

                    Bilo bi nepravedno da pored Francuske i Engleske ne spomenemo još neke zemlje iz kojih stižu lepi modeli. Za mnoge će biti iznenadjenje ali to su ruski modeli za koje bi mnogi rekli da i ne postoje. Postoje i izvanredno su napravljeni. Ima veoma lepih i starih i novijih ruskih automobila i kamiona strogo u razmeri 1:43 od metala sa puno detalja, lepo ofarbanih, da ne poverujete. Na svakom odozdo piše ?сделано в СССР?
                    a na nekima i cena, obično 4-5 rubalja, ondašnjih. Kod nas su se prodavali za smešno male pare, donosili su ih i razni šverceri a po Evropi ste mogli da birate modele koje želite u zamenu za ?rusa?. Više nema SSSR-a pa ni lepih modela. Nedavno sam video model nove Lade, ali to nije ni blizu ...
                    Modeli se prave u mnogim zemljama i nemoguće je nabrojati baš sve proizvođače. Pomenuću one koje kolekcionari najviše cene.

                    Engleska : Dinki Toys ? Meccano, Corgy Toys, Lledo, Matchbox.

                    Francuska : Dinky Toys ? Meccano (francuska filijala), Solido, Norev, Eligor, Verem, R.A.M.I.

                    Italija : Brum, Rio, Polistil, Politoys, Mebetoys, Mercury, Detailcar, pa da hajde da pomenemo i Bburago iako su njihovi modeli 1:43 mnogo više igračke nego modeli.

                    Portugalija : Vitesse

                    Nemačka : Gama, Siku, Marklin, Schuco, Mini Champs, Cursor, Schabak, Conrad

                    Španija : Auto Pilen, Guisval
                    Pored ovih, da ih nazovemo fabrika iako to nisu po veličini postoje i mnogi individualni modelari i entuzijasti koji prave egzotične modele po porudžbini i po cenama koje su za nas obične smrtnike nepojmljive.

                    Kod nas se baš ne mogu naći sve ove marke ali se tu i tamo pojave. Lep primer je Mercedes koji u svom prodajnom salonu nudi i odlične modele Mercedesa koji nisu baš jeftini (oko 20-25 evra sa porezom) ali to toliko košta svuda po svetu.

                    U zadnje vreme se kod nas pojavljuje firma New Ray (Cararama) iz Kine koja nudi veliki broj izvanredno lepih modela po vrlo pristupačnim cenama.

                    Malo je poznato da je i CITROEN jedno vreme pravio modele svojih automobila. Svi su bili u razmeri 1:43 a napravili su ukupno 43 različita modela naravno svojih automobila a onda su to prepustili drugima a oni su izmišljali i proizvodili one prave koje mi danas volimo, vozimo i pokušavamo (sa manje ili više uspeha) da dovedemo u stanje u kome su bili kada su napuštali fabriku.

                    Navešću samo jedan kataloški opis jednog od modela koji je napravio CITROEN:

                    CITROEN B14 COUPE ? 85 mm kupe sa metalnim telom, šasijom, točkovima, rezervnim točkom. Crno telo, crveni krov, nefarban hladnjak, beli ili crni točkovi.

                    Ako ga kojim slučajem pronadjete na nekoj buvljoj pijaci, znajte da vredi najmanje 100 US$ a zavisno od stanja i više. Ovaj opis i procenu prepisao sam iz kataloga. Inače, katalozi se redovno izdaju i tu možete da pronadjete fotografiju i opis praktično svakog modela koji je ikad proizveden.

                    Verovali ili ne, na jednoj licitaciji u Engleskoj je veoma stari i neugledni model DINKY-a prodat za čitavih 12.500 funti ! Iako volim modele automobila, da imam takav ne bih se dvoumio ni trenutak, prodao bih ga a lovu bih upotrebio na mog spačeka u razmeri 1:1 a sigurno bih potražio i furgona u istoj razmeri.

                    Inače, glavna pravila za procenu vrednosti nekog modela su sledeća:

                    1. model mora da bude što očuvaniji, originalan i obavezno u originalnoj kutiji.
                    2. ako je model oguljen i oštećen, definisana su i opisana tri stepena oštećenja koja mu smanjuju vrednost.
                    3. Ako je model naknadno ofarban, makar i najbolje, mnogo manje vredi nego ako je oguljen i originalan.
                    4. Svaka promena izgleda u odnosu na originalan drastično smanjuje vrednost.
                    5. Nedostatak originalne kutije takodje smanjuje vrednost.

                    Koliko je sakupljanje modela ozbiljan posao, može da ilustruje podatak da postoji firma koja se bavi izradom rezervnih delova za modele koji su nekad davno napravljeni pa im se, naprimer polomi točak ili branik ili ošteti pneumatik. Skoro sve to može da se nabavi ali nije jeftino jer - i oni imaju kataloge.

                    Po evropskim gradovima često se organizuju vrlo posećene pijace gde se okupljaju kolekcionari i ljubitelji modela i donose svoje modele koje prodaju ili razmenjuju. Tu se mogu videti i dečaci i starija gospoda koja sa podjednakom pažnjom razgledaju i traže model koji im nedostaje.

                    Kao jedinstven primer kolekcionara svakako treba da pomenem fenomenalnog g. Rolfa iz Švajcarske, profesora matematike i 100% CITROMANA. On je naime vlasnik 5 pravih CITROENA 2CV i oko 3.500 modela isključivo i samo 2CV u svim mogućim i nemogućim varijantama i bojama, kao model, kao igračka i kao ne-znam-šta-već !!!

                    Kod nas se svake zadnje nedelje u mesecu održava skromna berza modela u Beogradu u Djušinoj ulici u klubu ??Kuglaš?? i tu se mogu pronaći razni modeli automobila kao i modeli železnica i aviona. Nije baš kao berze po inostranstvu ali je ipak neki početak.

                    Svi ovi modeli odnosno njihovi proizvodjači su na svoj način doprineli popularnosti automobila čije modele prave. Verovatno nisu ni sanjali da će njihovi modeli koji su nekad davno pravljeni kao igračke prevazići svoju namenu i da će od igračaka za decu postati predmeti koje bi svaki kolekcionar skupo platio i ponosno pokazivao.

                    Nadam se da vam je bilo interesantno da saznate nešto više o ovom hobiju. Nastaviću da predstavljam modele lepih automobila samo sam u dilemi sa kojim modelima da nastavim posle Citroena. Ima ih toliko mnogo, da li da to bude opet određena marka ili da bude izbor naprimer, najluksuznijih, najbržih, najstarijih ili nešto drugo ?

                    Na kraju krajeva, možete da predložite i vi koji ovu rubriku pratite a ja mislim da ću pronaći odgovarajuće modele ako ne u svojoj onda u kolekciji nekog od prijatelja kolekcionara. Ako imate neki model za koji mislite da vredi da se pokaže u ovoj rubrici, slikajte ga i postujte. Jedino ćemo se držati pravila da to uvek bude fotografija konkretnog modela koji stoji na nečijoj polici a ne neka imaginarna slika sa interneta.

                    Ovo je 2cv Charleston koji nije baš po svim pravilima
                    jer ima malo nabudžene točkove ali je ipak lep



                    a ovom prelepom 2cv portugalskog VITESSA nism našao manu !

                    [/img]

                    Comment

                    • bora2cv
                      Banovan
                      • 12.08.2005
                      • 49

                      #11
                      Ovako izgleda berza modela u Beogradu.

                      Comment

                      • bora2cv
                        Banovan
                        • 12.08.2005
                        • 49

                        #12
                        Ovo je jedan redak Citroen, dizajnirao ga je Bertone
                        i nije zaživeo kao automobil iako izgleda dobro.



                        Comment

                        • bora2cv
                          Banovan
                          • 12.08.2005
                          • 49

                          #13
                          Evo dva lepa SOLIDO (F) modela ajkule i manje poznatog
                          malog modela LN :



                          Comment

                          • bora2cv
                            Banovan
                            • 12.08.2005
                            • 49

                            #14
                            Još lepih modela Citroena :


                            Comment

                            • bora2cv
                              Banovan
                              • 12.08.2005
                              • 49

                              #15
                              I još jedan poznat automobil, Traction Avant,
                              u vatrogasnoj varijanti.



                              Comment

                              Working...
                              X