Gotov monopol NIS-a?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sw.brick
    CBC Senator XXL
    • 09.10.2004
    • 8141
    • Beograd, barajevo-zemun
    • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

    #16
    odakle informacija da su BP i Shell jedna te ista firma? Jer, na berzi imaju VRLO odvojene akcije ...

    Koliko znam Shell je mesovito britansko-holandsko akcionarsko drustvo (pa se i zove Shell/Royal Dutch), dok je BP uglavnom britanskog porekla, mada ima neke znacajnije akcionare i u SAD.
    jeste, imaju odvojene akcije jer su razlicita pravna lica...i kod nas je recimo Zastava kamioni odvojena od Zastava automobili a ovo opet odvojeno od Zastava oruzje a ovo opet od Zastava servisna mreza ali znamo svi vertikalnu strukturu i povezanost ovih nezavisnih (na papiru) pravnih lica u jednu celinu sa istim gazdom/ vlasnikom.

    vlasnik Shella je formalno brtianska kraljica kao i jos poneka lica, sustinski vlasnik je engleska drzava i britanska Vlada odnosno premijer upravlja stretegijom firme. naravno dnevno poslovanje je potpuno odvojeno i dostupnije javnosti dok je ovaj drugi deo price malo bolje uvijen u oblande.

    svih tih 6 firmi ima manje ili vise medjuosbno ukrstene akcionarske odnose preko istih lica/ grupa koje su povezane.

    jos pre mnogo godina imao sam sticajem okolnosti priliku da se druzim sa sefom jedne od big boy naftnih kompanija iz zemlje koja je jedna od ovdecih onda i sada u OPECu i bitno utice na globalno poslovanje sa naftom u svakom pogledu.

    ne mislim naravno da je u svakoj firmi svaka akcija pa i malecnih anonimnih ulagaca u nekakvoj sprezi ali glavnina kapitala i komplet odlucivanje je sve drugo samo ne transparentno sto bi se danas reklo... a iza tih naftnih konglomerata stoje drzave ili obrnuto drzave su podanici naftnog udruzenja.


    nema niti jedne drzave na svetu gde je nafta slobodan biznis i gde nije do guse drzava upletena direktno ili manje direktno vidljivo. pitanje je forme, mislim na formalnosti registracije i berzi koje su strogo kontrolisane btw.


    Ne salzem se da su 6 sestara seli za sto i dogovorili cene. To je isuvise pojednostavljena slika, ne ide to tako.
    ok, na zapadu je ta pojednostavljena slika mozda jos i lakse vidljiva, ne mora da se sedne za sto...zato su tu rancevi, doceci na letovanjima i slicni neformalni sastanci gde se 'uzgred' prica o globalnoj kontorli energetike... pa Rusija je u G8 samo zbog nafte i gasa


    A to sto se slazu nije nikakvo cudo, oni i te kako prate stanje i trendove i imaju veoma jake i dobre sluzbe koje ih hrane prognozama; ako se te prognoze pokazu losim, ili nedovoljno dobrim, gube se lepi poslovi u takvim sektorima, pa ti ljudi i te kako paze sta rade.
    eto ja bih to nazvao suvise naivno, ne prate oni stanje koje neko (ko) drugi kreira niti se stvari slucajno dogadjaju a oni eto vracaju pa pogode ili ne...vec oni su ti koji stvaraju stanje, oni odredjuju sta ce se kako i kada dogadjati i oni su ti koji projektuju buduce dogadjaje.

    doduse desi se da neki put dozive neko iznenadjenje ili da ih neki neposlusni (vladar neke zemlje) izneveri pa privremeno izgube pare ali oni to vrlo brzo pokusaju da nadoknade a sredstva nemaju granica shodno visini uloga/profita.


    naftne kompanije tih danasnjih 6 a nekada i vise sestara NIKADA jos do sada nisu gubile pare i uvek posluju profitabilno posmatrano srednjo i dugorocno. jeste ima pokoji mesec ili koji kvartal da kao nesto gube sitno ali to odmah nadoknade u sledecem ciklusu.

    jeste, kada imas takav globalni monopol uz globalnu silu (vojsku uvek iza ledja) lako je pojednostaviti sustinu odnosa. naravno sitna iskakanja samo potvrdjuju pravilo a neposlusni ne opstaju dugo na vlasti.

    Uostalom, ne okruzuje njih Amerika iz sporta i razonode.
    he he, ipak je prilicno jednostavno, profitu ne smeta ni smrad nafte


    jesu i Rusija i Kina danas ogromnog uticaja ali su i totalno blokirane na najvaznijem mestu planete- Bliskom Istoku gde Shell/BP apsolutno dominira. takodje u Svewrnoj Americi je i Kini i Rusiji na sve moguce legalne i nelegalne nacine onemoguceno poslovanje njihovih firmi.

    komplikovano, ne bih rekao...


    Ostajem pri svojoj tezi da bi uvodjenje novih igraca i ukidanje monopola dovelo do poboljsanja kvaliteta goriva na pumpama putem konkurencije.
    mozda. a mozda i ne, kao sto pokazuju primeri iz okoline.

    ako je tacno (ako ?) da MMF zahteva pod hitno prodaju (predaju) rafinerija a bez otvaranja trzista maloprodaje to znaci da ih zanima odrzanje monopola ali samo sada u njihovim rukama.

    uopste nije potrebno prodavati rafinerije niti NIS da bi se ukinuo monopol, dovoljno je totalno liberalizovati uvoz derivata i eto nove ponude na pumpama. samo, tada nema vise poluge kojom moze da se ucenjuje

    ja iz iskustva iz malo sire perspektive zivota u zemlji koja pliva na nafti a opet dozivi redove na pumpama (da Shell je i to radio radi profita, ucene drzave da popusti socijalne dizgine cene benzina) znam da u naftnom biznisu pojam konkurencije iz obicnog zivota ne postoji, ili je tek jedva zametljiv u blagim dozama, u tragovima vec po potrebi imitacije i zamajavanja.

    upravo tamo gde ima najvise nafte, je kvalitet goriva prilicno los a svuda je tu bas gle cuda neka od tih 6 firmi koja upravlja i sirovom naftom i rafinerijama. dakle, kvalitet nije garantovan.

    Primer VW i FSI motora
    ma dobro, sto bas VW i FSI kada je to motor koji dolazi skoro sa 10 godina zakasnjenja za originalom- GDI Micubisijem a koji se kod nas odavno prodaje, odavno vozi i znam 2 vlasnika koja ga godinama voze na nas benzin i nikakvih problema.

    nije nas benzin uopste toliko los, koliko se prica. on nije energetski dovoljno "nabijen" , dovoljno rafinisan i nema one aditive koji se inace stavljaju.

    pa ne misli se valjda da Shell ili bilo ko stvarno proizvodi benzin u rafineriji sa 100+ oktana ? (da li je uopste moguce sa stanovista hemije?)
    ima tu i sintetike, dodataka koji oplemenjuju.


    Da NIS treba smanjiti, po meni, treba, ali nije ni malo svejedno koliko i jos vise kako. Prosto ga prodati je neozbiljno i neodgovorno, pa se nadam da se nece bas tako raditi.
    mogu samo da se slozim. kako i koliko je sustina koja odredjuje buducnost energetike a time i zivota (i standarda) gradjana ove zemlje u narednim decenijama.

    benzin je samo jedno od goriva, sporedno a tu je jos i mazut i loz ulje dva vrlo vazna artikla za privredu/privredni rast.
    volvo
    945 SE turbo lpg
    344 GL lpg

    Comment

    • sw.brick
      CBC Senator XXL
      • 09.10.2004
      • 8141
      • Beograd, barajevo-zemun
      • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

      #17
      A koliko nafte ima u Rusiji niko zivi ne zna, pa ni Rusi - negde sam procitao da je oko 90% rudnih i mineralnih bogatstava Sibira jos uvek nepoznat
      da, mozda samo Sibir uopste nije pogodan za ekonomski isplativu ekploataciju.

      jos se pricaju vicevi po svetu kako su Rusi zeznuli Amere kada su im prodali/ uvalili naftna polja oko Kaspijskog mora/jezera.

      klima i opsti uslovi su tako ocajni da trosak vadjenja 1 barela kosta (lupam ali niej daleko) reda 200 dolara a moze da se proda po 50tak dolara / to je bilo pre podosta godina/.

      i...Ameri su na tom poslu propali, uglavnom rasprodali sta se moglo za sitne pare novoruskim tajkunima, povukli se i podvili rep...ali i naucili da je gadno prespavati na casu ))

      kada pitas Amere direktno o tim poduhvatima odmah se mrste i krecu psovke, pitam se zasto

      u doba SSSR-a ekonomija je bila besmislen pojam i nafta se vadila za potrebe domovine, ako treba i bicem i puskom ali cena vadjenja nije bila u igri, kao ni cena samog benzina na pumpama.


      danas su vremena drugacija i Rusija hoce da zaradi a to ne ide bas tako lako sa Sibirom i eksploatacijom odnosno vezanim troskovima.

      ima i na Aljasci nafte pa je uglavnom tesko dostupna- neisplativa eskploatacija.

      naravno kada dogori do nokata barel ce kostati desetine puta vise nego danas pa ce i Sibir, ALjaska i ko zna koje zabiti postati interesantne.

      sto se nas tice to je tako daleko, i vremenski i teritorijalno a mi smo mizerni i proizvodjaci i potrosaci nafte u svetskim razmerama...prakticno ne postojimo na mapi.
      volvo
      945 SE turbo lpg
      344 GL lpg

      Comment

      • DejanV
        CBC Senator XXL
        • 19.07.2005
        • 682
        • Beograd

        #18
        Originally posted by brick
        ... ma dobro, sto bas VW i FSI kada je to motor koji dolazi skoro sa 10 godina zakasnjenja za originalom- GDI Micubisijem a koji se kod nas odavno prodaje, odavno vozi i znam 2 vlasnika koja ga godinama voze na nas benzin i nikakvih problema.
        Mitsubishi GDI motori su, po njivom katalogu, pravljeni da rade sa Super benzinom, tj. BMB 98 oktana, dok je VW FSI serija eksplicitno pravljena za 100+ oktansko gorivo.

        Nije rec o tome da li mogu - naravno da mogu, sa stanjem danasnjih ECU moguc je jako veliki raspon - nego da li treba. Na primer, moja Daewoo Nubira ima Opel motor od 2 litra, ali 3 KS manje od Opela. Razlog je jednostavan - umesto za 98 oktana, ona je preprogramirana za 95 oktana, i shodno tome, donja granica tolerancije je pomerena sa Opelovih 93 na veoma skromnih 89 oktana.

        SVI motori koje pravi BMW su namenjeni 100+ oktanskom gorivu, itd. Nije ih malo koji to traze.

        Najveci deo tih motora ce raditi i sa nizom oktanskom vrednosti, ali i dve mane: 1) imace manje snage, i 2) trosice vise goriva.

        U Grckoj sam probe radi hranio Nubiru 100+ oktanskim gorivom, zanimalo me je sta ce se dogoditi kada prebacim nominalni maksimum za lepih 5+ oktana. Em je osetno bolje vukla, em je osetno manje trosila, po nekoj ne bas ultra preciznoj matematici oko litar manje ("oko" shvatiti kao malo preko litra). To je jedan jako smiren motor (ta verzija), koji je maksimalno podesen za porodicnu voznju - da se malo cuje, da lepo vuce na niskim obrtajima, da malo trosi, ali po cenu neke apsolutne snage. Kao takav, pun je pogodak, ali rezonujem ovako - ako se na takvom motoru lako oseti razlika, kako li ce se tek osetiti na recimo VW FSI ili BMW motoru, koji su fakticki izgladnjeni ovde?

        VRLO tuzno, posebno u zemlji koja je 70-ih godina proslog veka imala verovatno najbolji benzin u Evropi. Godinama sam gledao Svabe kako pune kanistere na nasim pumpama; kada sam ih pitao da li je to zbog nize cene ovde, rekli su mi ne, cena jeste nesto zanemarivo niza nego kod njih, ali je nase gorivo (Jugopetrol, INA) bilo bolje od njihovog. A danas je eto sasvim obrnuto.

        nije nas benzin uopste toliko los, koliko se prica. on nije energetski dovoljno "nabijen" , dovoljno rafinisan i nema one aditive koji se inace stavljaju.
        Samo toliko - "nije energetski dovoljno "nabijen"". Pa sta ces vise? Sta treba, da plivaju pirane u njemu?

        pa ne misli se valjda da Shell ili bilo ko stvarno proizvodi benzin u rafineriji sa 100+ oktana ? (da li je uopste moguce sa stanovista hemije?)
        ima tu i sintetike, dodataka koji oplemenjuju.
        Vidi, mene kao potrosaca realno ne zanima da li oni dodaju aditive ili bajaju nad benzinom, mene zanima energetska vrednost koju dobijam. Ja njima placam da oni resavaju te probleme. A ako zenske mogu da pumpaju grudi, sta fali sa pumpanjem goriva, ako daje rezultat? Jesi li cuo nekoga da se buni na napumpane grudi recimo Pamele Anderson?

        benzin je samo jedno od goriva, sporedno a tu je jos i mazut i loz ulje dva vrlo vazna artikla za privredu/privredni rast.
        Naravno, precutno se i to podrazumeva u diskusiji, ali posto je ovo forum posvecen automobilima, normalno je da se eksplicitno pominju benzin i nafta kao kljucna pogonska goriva cetvorotockasa.

        Pozdrav,
        DVV
        Brzina košta. Koliko brzo hoæeš da ideš?

        Comment

        • overspeed
          CBC Senator XXL
          • 24.05.2005
          • 2779
          • Kosovska Mitrovica

          #19
          DejanV

          SVI motori koje pravi BMW su namenjeni 100+ oktanskom gorivu, itd. Nije ih malo koji to traze.


          Zar ima bezolovnog benzina od 100 + oktana (na redovnim pumpama) za civilnu upotrebu (ne pricham o dragu i sl.)?

          Pozz =]
          http://www.bmw.tv

          Comment

          • DejanV
            CBC Senator XXL
            • 19.07.2005
            • 682
            • Beograd

            #20
            Originally posted by overspeed_1976
            DejanV

            SVI motori koje pravi BMW su namenjeni 100+ oktanskom gorivu, itd. Nije ih malo koji to traze.


            Zar ima bezolovnog benzina od 100 + oktana (na redovnim pumpama) za civilnu upotrebu (ne pricham o dragu i sl.)?

            Pozz =]
            U Grckoj ima, u Makedoniji ga nisam video.

            Gradacija je ovakva:

            N = Normal = BMB 95 oktana
            S = Super = BMB 98 oktana
            SP = Super Plus = 100+ oktava (Shell V-Power+, itd).

            U zavisnosti od pumpe do pumpe, u Grckoj su cene ovakve: Normal oko 93 centa, Super oko 97 centi, Super Plus oko 1.08 ecra. Ovo ce varirati par centi gore-dole.

            Stavis 100+ u rezervoar i cudis se kako ti auto ide, niti smrdi, niti cima, samo klizi. Posle drugog-treceg puta, vise ne mozes da odolis, pa se potpises 10-15 m na izlazu sa pumpe.

            Pozdrav,
            DVV
            Brzina košta. Koliko brzo hoæeš da ideš?

            Comment

            • sw.brick
              CBC Senator XXL
              • 09.10.2004
              • 8141
              • Beograd, barajevo-zemun
              • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

              #21
              Najveci deo tih motora ce raditi i sa nizom oktanskom vrednosti, ali i dve mane: 1) imace manje snage, i 2) trosice vise goriva.
              slazem se. i sa onim sto si prethodno naveo da ne citiram.

              ti tehnoloski novi motori zahtevaju i specijalno gorivo, specijalna ulja (npr VW FSI motori ne mogu da rade, ili nema garancije fabrike tacnije, na standardna motorna sinteticka ulja), auti specijalne gume, specijalne delove vesanja poput aktivnih amortizera itd...

              ti auti nisu za nerazvijene zemlje i naravno nisu za mogucnosti naseg prosecnog kupca.
              lici mi da nisu uskladjene zelje i mogucnosti.

              i u Nemackoj je gorivo problematicno na nekim pumpama za takve nove konstrukcije, ja bih to nazvao periodom prilagodjavanja isto kao sto je bilo pre 15tak godina sa uvodjenjem bezolovnog kada su mnogi motori tesko funkcionisali pri benzinu bez olova.


              ali rezonujem ovako - ako se na takvom motoru lako oseti razlika, kako li ce se tek osetiti na recimo VW FSI ili BMW motoru, koji su fakticki izgladnjeni ovde?
              manje ce se osetiti razlika jer moderni motori imaju daleko napredniju upravljacku elektroniku od tog Daewoo (ili slicnih te generacije, konstrukcije 80tih) koja mnogo bolje prilagodjava uslove paljenja prema ponudjenom gorivu.

              kod benzinaca kritican je sistem paljenja i sistem u**** odnosno formiranja gorive smese znatno vise od samog goriva na ponasanje motora.

              Samo toliko
              da, samo toliko. kvalitet je po standardu sa pocetka 90tih godina. hocu da kazem da nije los u smilsu da ce pokvariti motor, samo je nesto veca potrosnja i nije optimalana za motore sa vecom komrpesijom od grubo oko 10,5 :1.
              za vecinu automobila koji se voze u Srbiji nas benzin je sasvim ok kvaliteta, za prosecan auto.

              za sportske, tjunirane, i ostale vanserijske motore i aute naravno da je potreban i drugaciji benzin...tu nemam dileme.

              Ja njima placam da oni resavaju te probleme
              ok, to je tvoj stav i nema se sta dodati. ali, to je jednostran pogled na samo jednu stranu medalje, iz licnog ugla koji ne vidi malo siru sliku, prosecnog gradjanina u Srbiji. a ti ne placas njima za te probleme vec za resavanje problema plata, socijale, penzija, itd, itd.

              jos dugo vremena ce benzin i ostala goriva biti prevashodno socijalna kategorija a ne cist biznis.

              mene kao potrosaca realno ne zanima da li oni dodaju aditive
              uh, fina postavka u nekoj idealizovanoj nadrealnoj situaciji. kada se spustimo na zemlju i sa lepih zelja predjemo na realne mogucnosti stvari izgledaju malko drugacije.

              ako je broj oktana bas ono sto ti neizostavno treba na svakoj pumpi ili po radnjama moze da se kupi aditiv Octane Booster (recimo za STP neki kazu da je vrlo dobar). sa ovom cenom benzina + taj aditiv imaces slicnu/ istu cenu i isti broj oktana kao da koristis recimo austrijski benzin.

              ono sto mene zanima je da li je to zaista neophodno sa tehnicke strane posmatrano.

              Naravno, precutno se i to podrazumeva u diskusiji, ali posto je ovo forum posvecen automobilima, normalno je da se eksplicitno pominju benzin i nafta kao kljucna pogonska goriva cetvorotockasa.
              ok, hteo sam da i to pomenem jer je to glavni faktor u razmatranju sta dalje sa nasim potrebama u energetici imajuci u vidu da je benzin za automobile sasvim sporedna stvar za ovu zemlju i njene gradjane.

              odnosno da je prioritet privreda i privredni rast da bi kao posledica i nasi privatni auti bili bolji, moderniji, skuplji, jacih motora, boljeg benzina i sta vec imamo kao pojedinacne zelje.


              btw, kada pricamo o nasem benzinu postoji plan javno dostupan o obavezama NISa kada prelazi na nove vrste benzina odnosno nove stnadarde kvaliteta.

              kako je nas dizel danas vrlo dobar i sasvim adekvatan potrebama motora, sto je bila prva faza izgradnje /obnove rafienrije na redu je i benzin. samo konstatujem da se ne tapka u mestu, da se ozbiljno radi u NISu i da smo mozda zbog zadnjih 20tak godina svi pomalo nestrpljivi i zelimo preko noci standard zivota EU, onako precicom.

              ja recimo imam strpljenja da sacekam 2008. godinu za kada je najavljen zavrsetak izgradnje nove rafinerije (na istom mestu nova tehnologija) i uvodjenje bezolovnog gradacije 98-100 oktana ili poznatijeg trgovacki kao Super Plus.

              znam da nije uteha, ali ja sam spreman na tu zrtvu ogranicenog trajanja ako je pouzdani rezultat opsta dobrobit za sve nas.

              e sad politika, politicari i ostali ako umesaju prste vise nego sto treba... ma necu ni da mislim crno
              volvo
              945 SE turbo lpg
              344 GL lpg

              Comment

              • sw.brick
                CBC Senator XXL
                • 09.10.2004
                • 8141
                • Beograd, barajevo-zemun
                • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

                #22
                Gradacija je ovakva:

                N = Normal = BMB 95 oktana
                S = Super = BMB 98 oktana
                SP = Super Plus = 100+ oktava (Shell V-Power+, itd).
                zar nije po standardu u EU malo drugacije-

                N= 92 oktana
                S= 95oktana
                SP= 98 oktana

                benzin sa 100 oktana nije definisan u standardu, vazecim EN normama.


                ????pitam da bi otklonio dilemu.

                u SAD je benzin po gradacijama, obican 89 oktana , super 92 oktana i estra 96 oktana. Isto je i u Rusiji, obican je 90 oktana.


                kod nas je normal 87-88 oktana, super 98 oktana a euro 95 bezolovni oktana, kasnije uveden.
                volvo
                945 SE turbo lpg
                344 GL lpg

                Comment

                • Darko
                  CBC Senator XXL
                  • 29.03.2005
                  • 528
                  • Beograd

                  #23
                  Kod mene u servisnoj knjizici pise:

                  N-91
                  S-95
                  SP-98

                  ali se pominje i N-87.

                  Comment

                  • DejanV
                    CBC Senator XXL
                    • 19.07.2005
                    • 682
                    • Beograd

                    #24
                    Originally posted by brick
                    ...
                    manje ce se osetiti razlika jer moderni motori imaju daleko napredniju upravljacku elektroniku od tog Daewoo (ili slicnih te generacije, konstrukcije 80tih) koja mnogo bolje prilagodjava uslove paljenja prema ponudjenom gorivu.
                    To je motor iz 1998, odnosno to je poslednja generacija Vectra II motora (86x86 mm, DOHC, 16V, kompresija 9,6:1, 133 KS pri 5.400 o/min, 184 Nm pri 4.500 o/min).

                    kod benzinaca kritican je sistem paljenja i sistem u**** odnosno formiranja gorive smese znatno vise od samog goriva na ponasanje motora.
                    Poznato.

                    da, samo toliko. kvalitet je po standardu sa pocetka 90tih godina. hocu da kazem da nije los u smilsu da ce pokvariti motor, samo je nesto veca potrosnja i nije optimalana za motore sa vecom komrpesijom od grubo oko 10,5 :1.
                    za vecinu automobila koji se voze u Srbiji nas benzin je sasvim ok kvaliteta, za prosecan auto.
                    Sem za vozila izricito namenjan drugim gorivima. Za pocetak - Yugo. U servisnoj knjizici lepo pise da je za 98 oktana super (olovni, stari benzin koga maltene vise nigde ni nema). Ozbirom na nisku kompresiju od 9,2:1 (po knjizici), nema problema sa lokalnim "98 oktanskim" ako se malo obogati booster-om.

                    ok, to je tvoj stav i nema se sta dodati. ali, to je jednostran pogled na samo jednu stranu medalje, iz licnog ugla koji ne vidi malo siru sliku, prosecnog gradjanina u Srbiji. a ti ne placas njima za te probleme vec za resavanje problema plata, socijale, penzija, itd, itd.
                    Pa to sam i rekao. Zasto bi mene kao kupca zanimalo kako se dobija benzin? Valjda je to posao onoga koji mi ga prodaje i proizvodi? Drugim recima, ako mi neko kaze da kupujem benzin od 98 oktana, i za to mi trazi odredjeni cenu, ja ocekujem i da dobijem takvo gorivo; to nema veze iskljucivo sa benzinom, to je valjda opsti stav trgovine od kada postoji.

                    A to sto je taj nazovi 98 oktanski realno 94-95 oktana u najboljem slucaju, sto moze da potvrdi svako ko ima motor pravljen za 98 oktana, to je sada vec lokalna pojava. I tacno je da se preko cene benzina placa sve sem unapredjenja kvaliteta benzina - za to nekako nikada ne ostane ama bas nista.

                    Prijatelj sa hemijskog fakulteta je za svoj cef radio analizu benzina i zakljucio da je ovaj koji se danas prodaje GORI od formalno istog od pre dve godine (gori u smislu smanjene energetske vrednosti).

                    jos dugo vremena ce benzin i ostala goriva biti prevashodno socijalna kategorija a ne cist biznis.
                    Uslovno da - jer lose gorivo znaci i gori izduv, i to u zemlji koja ionako ili nema, ili ne postuje propise o okolini i zagadjenju. Tako da sada "zradjujem" tako sto prebacujem u soc. i penz. fondove, a sto cu sutra imati vise bolesnika i preranih penzionera, ma ko te pita, to ce ionako biti u necijem tudjem mandatu.

                    uh, fina postavka u nekoj idealizovanoj nadrealnoj situaciji. kada se spustimo na zemlju i sa lepih zelja predjemo na realne mogucnosti stvari izgledaju malko drugacije.
                    Hajde? A kako to drugacije, molim te? Objasni mi kako treba da posmatram to sto mi se prodaje i naplacuje 98 oktana, a dobijam 95 u najboljem slucaju?

                    ako je broj oktana bas ono sto ti neizostavno treba na svakoj pumpi ili po radnjama moze da se kupi aditiv Octane Booster (recimo za STP neki kazu da je vrlo dobar). sa ovom cenom benzina + taj aditiv imaces slicnu/ istu cenu i isti broj oktana kao da koristis recimo austrijski benzin.
                    To radim vec 11 godina, odnosno od kada vise ne mogu da nabavim rumunski vojni benzin. Taj je bio zakon - ne toliko zbog apsolutne energetske vrednosti, koliko zbog strahovite cistoce, bar iz mojih izvora. Ali, od 1994 ga vise nemam - na zalost.

                    ono sto mene zanima je da li je to zaista neophodno sa tehnicke strane posmatrano.
                    Naostri dobro neki motor pa da vidis koja je to razlika. Jer, kako god da pogledas, ozbiljni tuning bilo kog motora ce podrazumevati i podizanje kompresije - ne mora do ludila tipa 12,5:1 i preko, dovoljno je do 10,5:1 ili tu negde.

                    ok, hteo sam da i to pomenem jer je to glavni faktor u razmatranju sta dalje sa nasim potrebama u energetici imajuci u vidu da je benzin za automobile sasvim sporedna stvar za ovu zemlju i njene gradjane.

                    odnosno da je prioritet privreda i privredni rast da bi kao posledica i nasi privatni auti bili bolji, moderniji, skuplji, jacih motora, boljeg benzina i sta vec imamo kao pojedinacne zelje.
                    Ma jasno, samo da se razumemo. Naravno da je industrija u prvom planu, ona je i najveci potrosac.


                    btw, kada pricamo o nasem benzinu postoji plan javno dostupan o obavezama NISa kada prelazi na nove vrste benzina odnosno nove stnadarde kvaliteta.

                    kako je nas dizel danas vrlo dobar i sasvim adekvatan potrebama motora, sto je bila prva faza izgradnje /obnove rafienrije na redu je i benzin. samo konstatujem da se ne tapka u mestu, da se ozbiljno radi u NISu i da smo mozda zbog zadnjih 20tak godina svi pomalo nestrpljivi i zelimo preko noci standard zivota EU, onako precicom.
                    Bar kod nas, odstupanja plana od stvarnosti je dobro poznat proces, mnogo puta potvrdjen u praksi. Dok ne vidim, ne verujem, politicari ce sve obecati, a uraditi samo ono sto bas nikako ne mogu da izbegnu da urade.

                    ja recimo imam strpljenja da sacekam 2008. godinu za kada je najavljen zavrsetak izgradnje nove rafinerije (na istom mestu nova tehnologija) i uvodjenje bezolovnog gradacije 98-100 oktana ili poznatijeg trgovacki kao Super Plus.
                    Svaka cast - ja nisam toliko strpljiv, za tri godine mozemo da promenimo bar tri vlade, a to gotovo sigurno znaci i tri kompletno drugacija plana razvoja. Nikada nismo imali iole jasniji, opste prihvacen nacionalni program, sto vec dugo placamo i ne delujemo nista pametnije.

                    znam da nije uteha, ali ja sam spreman na tu zrtvu ogranicenog trajanja ako je pouzdani rezultat opsta dobrobit za sve nas.

                    e sad politika, politicari i ostali ako umesaju prste vise nego sto treba... ma necu ni da mislim crno
                    U pravu si, nije neka uteha. Odnosno, i ja bih pozdravio to, ali u medjuvremenu neka uvoze takav benzin po REALNIM cenama, a ne da nas deru kao da kupujemo tecnu platinu. Neka bude skuplji od domaceg, slazem se, ali neka to sada ne bude totalno ludilo od cene. I neka to uopste i urade, nema veze ako se kao uvoznik pojavi NIS ili neki njegov naslednik.

                    Pozdrav,
                    DVV
                    Brzina košta. Koliko brzo hoæeš da ideš?

                    Comment

                    • DejanV
                      CBC Senator XXL
                      • 19.07.2005
                      • 682
                      • Beograd

                      #25
                      Originally posted by brick
                      Gradacija je ovakva:

                      N = Normal = BMB 95 oktana
                      S = Super = BMB 98 oktana
                      SP = Super Plus = 100+ oktava (Shell V-Power+, itd).
                      zar nije po standardu u EU malo drugacije-

                      N= 92 oktana
                      S= 95oktana
                      SP= 98 oktana

                      benzin sa 100 oktana nije definisan u standardu, vazecim EN normama.


                      ????pitam da bi otklonio dilemu.

                      u SAD je benzin po gradacijama, obican 89 oktana , super 92 oktana i estra 96 oktana. Isto je i u Rusiji, obican je 90 oktana.


                      kod nas je normal 87-88 oktana, super 98 oktana a euro 95 bezolovni oktana, kasnije uveden.
                      Koliko znam, pre nekoliko godina to je promenjeno, tako da je 95 oktana Normal, 98 oktana Super a Super Plus je 99 i vise oktana (sto je danas vec 100+ oktana i kod BP, i kod Shell, i kod Eko, itd, bar u Grckoj).

                      Pozdrav,
                      DVV
                      Brzina košta. Koliko brzo hoæeš da ideš?

                      Comment

                      • sw.brick
                        CBC Senator XXL
                        • 09.10.2004
                        • 8141
                        • Beograd, barajevo-zemun
                        • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

                        #26
                        To je motor iz 1998, odnosno to je poslednja generacija Vectra II motora (86x86 mm, DOHC, 16V, kompresija 9,6:1, 133 KS pri 5.400 o/min, 184 Nm pri 4.500 o/min).
                        on jeste proizveden te 98 ali se ugradjuje u Opele poodavno, od negde bese 1989, a princip upravljanja motorom je negde iz 82/83...ako se ne varam. mislim da je na tom motoru jos uvek analogno paljenje/ imas razvodnik paljenja ?

                        Za pocetak - Yugo. U servisnoj knjizici lepo pise da je za 98 oktana super (olovni, stari benzin koga maltene vise nigde ni nema
                        pa da, nas voljeni ljubimac Yugo. kada bi se uveo pod odmah kvalitetni benzin a to podrazumeva nestanak olovnog Yugo ne bi imao n a sta da se vozi )
                        znam za jadac, Yugov motor je iz 60tih godina i ocajno je uradjena glava/ komora za sagorevanje tako da ni benzin od 150 oktana ne bi pomogao ...

                        primer je odlican.

                        Zasto bi mene kao kupca zanimalo kako se dobija benzin?
                        zbog svog dzepa, zbog svoje dece, zbog svojih sugradjana, zbog svih nas i nase buducnosti... pricam o ukupnoj ceni naftne industrije, koja jne nesto sira i vaznija od samog benzina (koji je sporedna stvar kako rekoh).

                        Drugim recima, ako mi neko kaze da kupujem benzin od 98 oktana, i za to mi trazi odredjeni cenu, ja ocekujem i da dobijem takvo gorivo; to nema veze iskljucivo sa benzinom, to je valjda opsti stav trgovine od kada postoji
                        naravno, ja pricam o zeljama za 100oktanskim benzinom, odmah i sada.

                        nepojmljivo je da neko prodaje 98 oktana na papiru i po ceni a da isporuci 55 oktana.

                        A to sto je taj nazovi 98 oktanski realno 94-95 oktana u najboljem slucaju, sto moze da potvrdi svako ko ima motor pravljen za 98 oktana
                        evo ti jednog koji ne spada u grupu "svako"- motor je sa kompresijom 10,5 fabrika savetuje 98 oktana a na nas super se ni najmanje ne buni.

                        ne secam se vise ko je pre jedno dve godine (mozda malo jace) dana bas ispitivao oktanski broj nasumice tajno uzetog uzorka supera ali sam zapamtio da je rezultat bio iznenadjujuci- nekoliko uzoraka je imao 99 oktana a nijedan nije bio ispod 97 oktana.

                        Uslovno da - jer lose gorivo znaci i gori izduv, i to u zemlji koja ionako ili nema, ili ne postuje propise o okolini i zagadjenju. Tako da sada "zradjujem" tako sto prebacujem u soc. i penz. fondove, a sto cu sutra imati vise bolesnika i preranih penzionera, ma ko te pita, to ce ionako biti u necijem tudjem mandatu.
                        )) jeste, tako je. vec samo postojanje Yuga, Ikarbusa i ostaloga sto je odavno za otpade je pitanje da se zamislimo o buducnosti i zdravlju.
                        ali, kako je to uvek za neki drugi mandat tako je i benzin krava muzara za poreze a kvalitet ko jos pita, samo da ga ima na pumpama.

                        kada se setim da je benzin na pumpi do pre samo nekoliko godina bio svetsko cudo u nasim krajevima ))

                        Bar kod nas, odstupanja plana od stvarnosti je dobro poznat proces, mnogo puta potvrdjen u praksi. Dok ne vidim, ne verujem,
                        pa evo praksa potvrdjuje da je plan realizovan i da je osvojena tehnologija nisko sumpronog dizela (euro dizel) i niskosumpornog benzina (euro premium)...tako da eto vidim- verujem i za druge faze plana da ce biti realizovane. plan je bese NISov, nema veze sa politicarima koliko sam upucen.

                        Svaka cast - ja nisam toliko strpljiv, za tri godine mozemo da promenimo bar tri vlade,
                        imam dobre zivce )) malo manje neozbiljnosti, 2 i po godine je mozda na papiru dugo ali prodje ocas posla. mozemo da promenimo i 3 vlade i 3 BP ili bilo koja ali ce osnovan postavka rafinerija ostati ista ako se ne zasuku rukavi (nasi) da se promeni a i ne otvore dzepovi (opet nasi) da se sve to isfinansira.
                        nijedan stranac nece uloziti 1 jedini svoj dinar da bi nama eto ugodio, nema besplatnog rucka

                        ali u medjuvremenu neka uvoze takav benzin po REALNIM cenama, a ne da nas deru kao da kupujemo tecnu platinu. Neka bude skuplji od domaceg, slazem se, ali neka to sada ne bude totalno ludilo od cene. I neka to uopste i urade, nema veze ako se kao uvoznik pojavi NIS ili neki njegov naslednik
                        da, sto ne bi moglo. omoguciti svakome izbor po zelji a ionako ce vecina vozaca kupovati domaci upravo zbog razlike cene (transport, skladistenje, strani benzin u rafineriji tamo negde je ionako bitno skuplji od domaceg) koja ne bi mogla da bude bas mala. jedno 10tak dinara bi taj bolji uvozni recimo bio skuplji, taman koliko je realna razlika cene domace vs neke strane rafinerijske cene.

                        ionako je vec proteklo 5 godina evo skoro od restarta NISa u stabilnijim uslovima a time i istice period popusta i razloga za monopol na distribuciju benzina.

                        rekoh vec, od januara 2006. dozvoljen je uvoz benzina proizvedenog u MK i to bez ikakve carine e sad je pitanje da li ce taj benzin biti trazenog kvaliteta ( u sta licno sumnjam).

                        kako bude tekla tranzicija bice liberalizacije i sa ostalim zemljama iz postojece carinske unije prema vec utvrdjenim rokovima i potpisanim ugovorima.

                        gore ne moze biti a vrlo brzo (za manje od 5 godina) i naftna industrija kod nas ce dostici nivo proseka EU, ako se bude savesno, vredno i pametno radilo.
                        valjda smo ipak naucili lekcije iz 90tih i ranije sa bonovima pare nepar i ostalo iz 80tih. mislim da jesmo svi zajedno ipak sazreli za jedan novi iskorak nabolje.
                        volvo
                        945 SE turbo lpg
                        344 GL lpg

                        Comment

                        • DejanV
                          CBC Senator XXL
                          • 19.07.2005
                          • 682
                          • Beograd

                          #27
                          Originally posted by brick
                          To je motor iz 1998, odnosno to je poslednja generacija Vectra II motora (86x86 mm, DOHC, 16V, kompresija 9,6:1, 133 KS pri 5.400 o/min, 184 Nm pri 4.500 o/min).
                          on jeste proizveden te 98 ali se ugradjuje u Opele poodavno, od negde bese 1989, a princip upravljanja motorom je negde iz 82/83...ako se ne varam. mislim da je na tom motoru jos uvek analogno paljenje/ imas razvodnik paljenja ?
                          Ako mislis da ima korene unazad, tu si u pravu. To je smirena verzija (neznije bregaste, manja kompresija, manji ventili) motora iz pokojne Kalibre, gde je imao 150 KS.

                          Ova verzija koju ja imam nema Bosch vec Denco ubrizgavanje i ima digitalno paljenje. Cak su i brizgaljke malo drugacije, sa 6 umesto 4 rupice kao ranije.

                          [quote:sc16u9gy]Za pocetak - Yugo. U servisnoj knjizici lepo pise da je za 98 oktana super (olovni, stari benzin koga maltene vise nigde ni nema
                          pa da, nas voljeni ljubimac Yugo. kada bi se uveo pod odmah kvalitetni benzin a to podrazumeva nestanak olovnog Yugo ne bi imao na sta da se vozi )
                          znam za jadac, Yugov motor je iz 60tih godina i ocajno je uradjena glava/ komora za sagorevanje tako da ni benzin od 150 oktana ne bi pomogao ...

                          primer je odlican. [/quote:sc16u9gy]

                          Naravno, izlaz je u zameni karba ubrizgavanjem, nista novo, to i oni dobro znaju, a uostalom, i radili su to, ma kako blentavo (pa su uspeli da ih Bosch stavi na crni spisak kao totove koji ni posle 15 godine jos uvek ne umeju da povezu to ubrizgavanje kako treba, budale Nemci, nisu culi za cuvenu srpsku "stednju").

                          Cim ti mozes da se maltene beskrajno igras sa odnosom vazduha i goriva u celom spektru, a ne samo u delu kao kod karba, odmah si resio citav niz problema, a pre svega toleranciju na losija goriva. Imaces manje snage, pice vise, ali nema "kliktanja ventila" ni pod razno.

                          Uzgred, procitah u nekim novinama da je DMB napravio neko svoje single point ubrizgavanje, i da sada rade na multipoint verziji. Ne znam o cemu se radi, ne znam kakvo je, ali i to je bolje od karba, mada cak i tako, cena nece moci da ostane ista ako time zamene karb.

                          [quote:sc16u9gy]Zasto bi mene kao kupca zanimalo kako se dobija benzin?
                          zbog svog dzepa, zbog svoje dece, zbog svojih sugradjana, zbog svih nas i nase buducnosti... pricam o ukupnoj ceni naftne industrije, koja jne nesto sira i vaznija od samog benzina (koji je sporedna stvar kako rekoh). [/quote:sc16u9gy]

                          Nisam to mislio - naravno da mi nije svejedno sta cemo svi da udisemo i za koje pare, mislio sam tehnoloski.

                          naravno, ja pricam o zeljama za 100oktanskim benzinom, odmah i sada.

                          nepojmljivo je da neko prodaje 98 oktana na papiru i po ceni a da isporuci 55 oktana.
                          Pojmljivo je, pojmljivo, kod nas nemoguce postaje normalno samo tako. Rekoh, pokaza mi covek dostavnicu, lepo pise "92-95 oktana, BMB", licno sam video.

                          evo ti jednog koji ne spada u grupu "svako"- motor je sa kompresijom 10,5 fabrika savetuje 98 oktana a na nas super se ni najmanje ne buni.
                          Vidi, nisam rekao da se ne buni, sa danasnjim ubrizgavanjima i rasponima koje ona obuhvataju, tesko da ce se ikada buniti. Ali, ako je motor napravljen za recimo 98 oktana, a ti mu sipas domace gorivo i imas srece pa je ono recimo 94 oktana, motor ce raditi, ali nece moci da razvije ni maksimalnu snagu, ni obrtni momenat i pice vise. Koliko vise, ne znam, zavisi od motora, ubrizgavanja i mapiranja.

                          U knjizici za Nubiru pise da trpi goriva i do 89 oktana - ali je i dalje pravljena za 95 oktana.

                          ne secam se vise ko je pre jedno dve godine (mozda malo jace) dana bas ispitivao oktanski broj nasumice tajno uzetog uzorka supera ali sam zapamtio da je rezultat bio iznenadjujuci- nekoliko uzoraka je imao 99 oktana a nijedan nije bio ispod 97 oktana.
                          Izvini, ali to mi je tesko da poverujem. Imamo tri vozila u kuci, dva na bezolovno gorivo, jedan klasican Yugo sa karbom (istina, jako dobrim Weber/Abarth 34/34 i posebnom usisnom granom, sto pomaze), i imamo dobar uvid u kvalitet goriva po vrstama. Kupis grcko gorivo - jao bato, koja razlika, pa da smo bogalji na ruke osetili bi je, tolika je.

                          Uslovno da - jer lose gorivo znaci i gori izduv, i to u zemlji koja ionako ili nema, ili ne postuje propise o okolini i zagadjenju. Tako da sada "zradjujem" tako sto prebacujem u soc. i penz. fondove, a sto cu sutra imati vise bolesnika i preranih penzionera, ma ko te pita, to ce ionako biti u necijem tudjem mandatu.
                          )) jeste, tako je. vec samo postojanje Yuga, Ikarbusa i ostaloga sto je odavno za otpade je pitanje da se zamislimo o buducnosti i zdravlju.
                          ali, kako je to uvek za neki drugi mandat tako je i benzin krava muzara za poreze a kvalitet ko jos pita, samo da ga ima na pumpama.
                          E, TO je sustina stvari! Nema tehnickog razloga zbog koga se cak i stari 128 i 138 blokovi ne bi mogli dovesti u red da postuju Euro 4 norme. To bi sigurno promenilo citavu njihovu koncepciju, jer to bez ubrizgavanja ne bi moglo da prodje, sto ako se ono dobro primeni znaci i bitno vecu cenu. Zasto to nije uradjeno, zna se, tako je u Srbiji oduvek i bilo - kupis licencu za nesto, a nemas ni razvojno odeljenje koje funkcionise, postoji samo na papiru.

                          Pa oni nisu u stanju evo vec 22 godine za Yugo ni da ga spuste onih 2-3 cm, za koje vec i vrabci znaju da popravlja lezanje. Za vazduhom hladjene diskove jos nisu culi, rano je, ugradjuju se u serijska vozila tek 30-ak godina, di zuris?

                          Poenta je, nije Yugo los zato sto to tako mora da bude, nego zato sto ga niko u Zastavi ne razvija ni za dlaku, urade nesto samo kada im stavis pistolj na slepoocnicu.

                          pa evo praksa potvrdjuje da je plan realizovan i da je osvojena tehnologija nisko sumpronog dizela (euro dizel) i niskosumpornog benzina (euro premium)...tako da eto vidim- verujem i za druge faze plana da ce biti realizovane. plan je bese NISov, nema veze sa politicarima koliko sam upucen.
                          Lepo zvuci, ali lepih slagera se naslusamo onoliko, pa na kraju ne ostade nista. Otom-potom, zivi bili pa videli.

                          Svaka cast - ja nisam toliko strpljiv, za tri godine mozemo da promenimo bar tri vlade,
                          imam dobre zivce )) malo manje neozbiljnosti, 2 i po godine je mozda na papiru dugo ali prodje ocas posla. mozemo da promenimo i 3 vlade i 3 BP ili bilo koja ali ce osnovan postavka rafinerija ostati ista ako se ne zasuku rukavi (nasi) da se promeni a i ne otvore dzepovi (opet nasi) da se sve to isfinansira. nijedan stranac nece uloziti 1 jedini svoj dinar da bi nama eto ugodio, nema besplatnog rucka
                          Posto sam privatnik celog zivota, ja to jako dobro znam. I ne ocekujem ga, ali ni uporno drzanje NIS-a, Zastave i slicnih na drzavnoj sisi, bez potrebe da pokazu ikakve STVARNE rezultate (oni na papiru su sasvim dovoljni) vrlo ocigledno nije odgovor.

                          Zato smo sada u situaciji da se imamo istorijske proizvode, koji sa trake mogu odmah u muzej. A ono sto boli je kada pogledas sta su ljudi, kao ovi koji dolaze ovde, uradili sami sa tim primercima. Na stranu moj primerak, ali video sam nekoliko tako dobro odradjenih Yugoslava da mi je srce zapevalo.

                          Ostade nam da se tesimo istorijom - Yugo America je, uz Lambroghini Countach, bio poslednji automobil isporucivan u SAD sa karbom (ubrizgavanje su uveli godinu dana kasnije, tj. 1988). U lepom smo drustvu, nema sta! No, sumnjam da izmedju njima ipak ima neka razlika ...

                          da, sto ne bi moglo. omoguciti svakome izbor po zelji a ionako ce vecina vozaca kupovati domaci upravo zbog razlike cene (transport, skladistenje, strani benzin u rafineriji tamo negde je ionako bitno skuplji od domaceg) koja ne bi mogla da bude bas mala. jedno 10tak dinara bi taj bolji uvozni recimo bio skuplji, taman koliko je realna razlika cene domace vs neke strane rafinerijske cene.
                          Tako nekako. Evo, ja prvi bih platio tu razliku, pod uslovom da stvarno dobijem gorivo vece oktanske vrednosti. I ovako to placam, kada na cenu goriva dodam STP Octane Booster.

                          ionako je vec proteklo 5 godina evo skoro od restarta NISa u stabilnijim uslovima a time i istice period popusta i razloga za monopol na distribuciju benzina.
                          I sem centralizacije trgovine gorivom i sigurno smanjenja ucesca sive ekonomije, malo sta se drugacije dogodilo. Sto je ipak, za 5 godina, prilicno porazno.

                          rekoh vec, od januara 2006. dozvoljen je uvoz benzina proizvedenog u MK i to bez ikakve carine e sad je pitanje da li ce taj benzin biti trazenog kvaliteta ( u sta licno sumnjam).
                          Ko zna, videcemo. Ako i on bude pretakan "n" puta, i "krsten" dovoljno puta kao sto se ovaj benzin sada "krsti", razlike ili nece biti, ili ce biti smesno mala. Zivi bili pa videli.

                          kako bude tekla tranzicija bice liberalizacije i sa ostalim zemljama iz postojece carinske unije prema vec utvrdjenim rokovima i potpisanim ugovorima.

                          gore ne moze biti a vrlo brzo (za manje od 5 godina) i naftna industrija kod nas ce dostici nivo proseka EU, ako se bude savesno, vredno i pametno radilo.
                          valjda smo ipak naucili lekcije iz 90tih i ranije sa bonovima pare nepar i ostalo iz 80tih. mislim da jesmo svi zajedno ipak sazreli za jedan novi iskorak nabolje.
                          Kada se kod nas savesno, vredno i pametno radilo? Da ikada jeste, imali bi danas bar neke jace industrijske grane, a umesto toga imamo jednu fakticki bankrotiranu privredu i restriktivnu investicionu politiku. I dalje hocemo nemacku platu uz srpski rad, tj. nemoguce.

                          I ono sto smo nekada imali kao jake ili bar jace grane, recimo tekstilna industrija, pa industrija stakla i kristala, itd, je i onda bilo nasledjeno iz Jugoslavije iz 1941, mada, valja priznati, neke od tih fabrika su imale pametne iako partijske kadrove, koji ih jesu bili dobro podigli. Mozemo mi da pricamo sta hocemo, ali ing Prvoslav Rakovic je bio doveo Zastavu na spic nivo proizvodnje od nekih, ako se dobro secam, 220.000 vozila godisnje, sto je u ono vreme bila ozbiljna brojka.

                          I to je nasa tragedija - mozemo cuda da uradimo kada hocemo, ali necemo, mrzi nas, vise volimo da budemo predsednici parlamenta i/ili selektori fudbalske reprezentacije.

                          Pozdrav,
                          DVV
                          Brzina košta. Koliko brzo hoæeš da ideš?

                          Comment

                          • sw.brick
                            CBC Senator XXL
                            • 09.10.2004
                            • 8141
                            • Beograd, barajevo-zemun
                            • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

                            #28
                            motora iz pokojne Kalibre, gde je imao 150 KS
                            uh, sjajan motor.

                            Ova verzija koju ja imam nema Bosch vec Denco ubrizgavanje i ima digitalno paljenje
                            ok, sorry. samo kako je tako slabasan onda

                            ne secam se vise ko je pre jedno dve godine (mozda malo jace) dana bas ispitivao oktanski broj nasumice tajno uzetog uzorka supera ali sam zapamtio da je rezultat bio iznenadjujuci- nekoliko uzoraka je imao 99 oktana a nijedan nije bio ispod 97 oktana.


                            Izvini, ali to mi je tesko da poverujem.
                            ne sumnjam da je tesko, ali tako je. to je bilo par meseci posto se ponovo pojavio super (taj 98 olovni) koga pre toga nije bilo podosta godina u ponudi.

                            Kupis grcko gorivo - jao bato, koja razlika, pa da smo bogalji na ruke osetili bi je, tolika je
                            hm, tesko mi je da poverujem. kupis recimo grcki benzin od 92 oktana i on je kao superioran nasem od 98 ?
                            jeste da sam zadnji put kada sma koristio grcko gorvio vozio auto na karburator i koliko se secam nije bilo ama bas nikakaverazlike niti prednosti.

                            prosle godine samo koristio grcko gorivo u MK i bilo je isto kao i nase, ako i ima neke razlike nisam uspeo da primetim.
                            eto imaces prilike od nove godine da uzivas u tom grckom gorivu koje se pravi u MK pa cemo videti koliko je bolje..

                            Nema tehnickog razloga zbog koga se cak i stari 128 i 138 blokovi ne bi mogli dovesti u red da postuju Euro 4 norme. To bi sigurno promenilo citavu njihovu koncepciju, jer to bez ubrizgavanja ne bi moglo da prodje, sto ako se ono dobro primeni znaci i bitno vecu cenu. Zasto to nije uradjeno, zna se, tako je u Srbiji oduvek i bilo - kupis licencu za nesto, a nemas ni razvojno odeljenje koje funkcionise, postoji samo na papiru
                            ne slazem se ali ajde nebitno. niti u Italiji Fiat nije znao/umeo/ nije isplativo tako nesto pa je batalio 128 blok koji je presao u daleku istoriju.

                            blok 128 nije mogao ni Euro 2 da ispostuje i to sa ubrizgavanjem a o Euro 4 ne bih ni ni u masti pomislio.

                            Poenta je, nije Yugo los zato sto to tako mora da bude, nego zato sto ga niko u Zastavi ne razvija ni za dlaku,
                            hm, Yugo je licenca i koliko znam Zastava ne sme da ga razvija, niti da bilo sta menja bez pismenog odobrenja vlasnika licence tj Fiata. sve i da je u KG strasan razvojni tim Zastava NIJE proizvodjac automobila kao sto se cesto misli vec samo montazer (srafciger biznis) po osnovu tudje tehnicke dokumentacije, tudjeg razvoja i tudjeg know how paketa koji je spakovan u ugovor- licencu.

                            posebna je prica sto danas u Zastavi ne umeju ili ne zele ni da sastave Yugo u ispravnom stanju, odnosno veoma su retki ispravni auti u svemu koji izadju iz fabrike.

                            evo Yugo se pravi od 1971. godine u Italiji (pod imenom 127) a danas je prakticno vec modelska 2006.ta godina- celih 35 godina sto je mnogo pa i da je Rols u pitanju )

                            Lepo zvuci, ali lepih slagera se naslusamo onoliko, pa na kraju ne ostade nista
                            hm, ne znam da li smo u istom gradu, ja redovno vidjam na pumpama i bezolovni benzin i euro dizel...rezultat pomenutog razvoja rafineraija.

                            ikakve STVARNE rezultate (oni na papiru su sasvim dovoljni) vrlo ocigledno nije odgovor.
                            za mene je euro dizel ocigledan stvarni rezultat NISa. ne vidim kako je to moguce ne primetiti ali ajde, stvar ukusa i ocekivanja.

                            I sem centralizacije trgovine gorivom i sigurno smanjenja ucesca sive ekonomije, malo sta se drugacije dogodilo. Sto je ipak, za 5 godina, prilicno porazno.
                            uh, pa ne bih se slozio. to je jaaaako mnogo i to za manje od 5 godina. tamo negde 2001. se procenjivalo da ce trebati oko 8-10 godina za bas to posto je slicno vreme bilo potrebno u nama slicnim (nerazvijenim) zemljama za postizanje toga.

                            mi uopste nismo imali euro dizel u prodaji, nismo uglavnom imali uopste benzina na pumpama a ako se i pojavi bili su kilometarski redovi. da mi je neko tada pricao bajku da ce za samo 2-3 godine moci da se kupuje na pumpi u neogranicenim kolicinama mislio bi da je dobar saljivdzija...

                            mislim da svi mi olako i brzo zabravljamo odakle smo krenuli, na sve ono sto je bilo pre skorog vremena pa bi odjednom da preskocimo u neki novi svet blagostanja preko noci. ok, lepe zelje su fine samo realnost je obicno malo manje lepa a vise surova- ne uzimajuci u obzir pojedinacne slucajeve vec prosek.

                            lako je nama da mi ovde divanimo o broju oktana ali za vecinu gradjana ove zemlje je bilo kakav benzin preveliki luksuz jer se niti pije niti maze na hleb a kosta. mislim(o) malo i o tome za opstu sliku potreba svih nas.

                            Ko zna, videcemo. Ako i on bude pretakan "n" puta, i "krsten" dovoljno puta kao sto se ovaj benzin sada "krsti", razlike ili nece biti, ili ce biti smesno mala. Zivi bili pa videli.
                            pa to i kazem, bice slican ili malo razlicit benzin iako ce biti stranog porekla.

                            Mozemo mi da pricamo sta hocemo, ali ing Prvoslav Rakovic je bio doveo Zastavu na spic nivo proizvodnje od nekih, ako se dobro secam, 220.000 vozila godisnje, sto je u ono vreme bila ozbiljna brojka

                            da, mozemo da pricamo i to je lako. treba zasukati stvarno rukave a to je nesto teze... koliko se ja secam brojke su nesto drugacije- proizvodnja u KG je bila oko 140.000 komada a ostalo do 220.000 je bio javni sverc Zastave odnosno Fiati, Lade, Pezejci i Peglice koji su se prodavali i vodili kao proizvodnja Zastave a nikada nisu videli KG osim na papiru.

                            ja to ne bih nazvao ozbiljna brojka, ni tih 220.000 jer se toliko pravilo mesecno u ozbiljnim fabrikama.

                            pa prosek auto proizvodnje danas je oko 350 vozila po radniku godisnje odnosno 1 dnevno. koja je brojka za Zastavu ? 1 godisnje mozda, ili 350 puta manja produktivnost.

                            a to znaci i 350 puta manju platu od nekog turskog (a kamoli nemackog) radnika. boli ?? znam, realnost obicno boli.

                            slazem se ja da NIS nije cvecka kao sto i ne moze da bude jedna (para) drzavna firma ali i vidim jasan i konkretan napredak zadnjih 5 godina i veoma jasne rezultate. zato i imam nesto vise poverenja i za realizaciju postavljenih ciljeva jer su prethodno u praksi pokazani.

                            da se vratim na ranije, sta lepse smrdi nase ili strano gxxno, mislim ista stvar ovako ili onako upakovana

                            I to je nasa tragedija - mozemo cuda da uradimo kada hocemo, ali necemo, mrzi nas, vise volimo da budemo predsednici parlamenta i/ili selektori fudbalske reprezentacije.
                            he he, pa bar ovde na forumu smo malo drugaciji. kada vidim sta rade mlade snage prestanem da se brinem za buducnost
                            volvo
                            945 SE turbo lpg
                            344 GL lpg

                            Comment

                            • KdF
                              CBC Senator
                              • 06.12.2004
                              • 242
                              • Beograd

                              #29
                              Ako se ja dobro secam, kod nas obican benzin ima 86 oktana (ako jos uvek postoji uopste).

                              Comment

                              • DejanV
                                CBC Senator XXL
                                • 19.07.2005
                                • 682
                                • Beograd

                                #30
                                Originally posted by brick
                                motora iz pokojne Kalibre, gde je imao 150 KS
                                uh, sjajan motor.
                                Pa ziv je on i zdrav i bog te pita u kojoj je iteraciji do sada; eno ga kao Opelov i OPC-oc turbo motor od 175, 200 i 240 KS, te kao pogonski agregat za Saab seriju 9-3, Daewoo/Chevrolet Evandi i Rezzo/Tacuma, itd.

                                ok, sorry. samo kako je tako slabasan onda
                                Pa rekoh ti - to je "kucna" verzija, namerno smiren na odredjen nacin da zadovolji mirne domacine. Usput, preprogramiran sa 98 na 95 oktana i, nemoj da sumnjas, sa jeftinijim bregastim i glavom motora.

                                Mislim da ga je najbolje opisao jedan moj drug koji ima Skodu Octavju TDI - kada ga je provozao, rekao je da je ovo prvi benzinski motor koji je ikada vozio koji se na donjem opsegu ponasa kao dizel, ali za razliku od dizela, moze da se zavrti i lepo preko 6.000 o/min.

                                Ja ga obozavam, za duga putovanja je san snova, zivog ga ne cujes, a dva somica kubika je dva somica, vuce brate kao sretno. U Grckoj sam isao na tik ispod, ili hajde okruglo na 10 litara/100 km, prosecna brzina oko 130 km/h (znate vec Grke, umru od smeha kada vide ogranicenje brzine), nas troje u kolima i bagaz (oko 60% dozvoljenog opterecenja od 550 kg), radio radi svo vreme, klima hladi svo vreme. Pa sama klima kosta oko 2 litra/100 km.

                                ne sumnjam da je tesko, ali tako je. to je bilo par meseci posto se ponovo pojavio super (taj 98 olovni) koga pre toga nije bilo podosta godina u ponudi.
                                Jao, tek za to gorivo ti ne verujem, a ne veruje ti ni moj Yugo, sipas to gorivo, a on samo zastekce. A kada mu sipas kantu od 20 litara grckog benzina, nominalno 95 oktana (staro gorivo), ziv se ne cuje i vuce. Hajde sada objasni tu diskrepancu.

                                Mada, posto je taj Yugo u medjuvremenu dobio custom ubrizgavanje, dakle presao na BMB gorivo, i to se promenilo, bogu hvala.

                                hm, tesko mi je da poverujem. kupis recimo grcki benzin od 92 oktana i on je kao superioran nasem od 98 ?
                                Ne, kupim grcki od 98 oktana i on JESTE debelo superioran nasem od 95 oktana. A kada kupim grcko gorivo od 100+ oktana, tek onda da vidis sta auto radi. Pipnes gas i potpises se, mada, istini za volju, u medjuvremenu je cip tjunovan, tako da je dobio nekih 14 KS (kazu oni, ja ne znam koliko je stvarno dobio, ali znam da bolje vuce).

                                Sto je jos gore, grcki od 98 oktana je bolji od naseg nazovi 95 oktana sa STP Octane Booster-om; mozes proveriti kada god hoces, UVEK imam bar po jednu bocicu i u Nubiri, i u Yugu.

                                Dakle, izvini, ali za mene su tvoji stavovi o nasem dobrom gorivu ipak samo lepa zelja koja neme mnogo veze sa stvarnosti. Ali, ako hoces, mozemo to da proverimo - kratak izlet do Evzonija je dovoljan, eno na grani BP pumpa sa visokooktanskim gorivom, corbiramo i nazad ako treba. Ja dajem auto, ti plati racune, pa da proverimo. Mozemo usput i vratiti nazad par kanistera za lokalne probe.

                                jeste da sam zadnji put kada sma koristio grcko gorvio vozio auto na karburator i koliko se secam nije bilo ama bas nikakave razlike niti prednosti.
                                Opet se ne slazem. I ja sam u Yuga strpao 20 litara iz kanistera nekoliko sedmica pre nego sto je dobio ubrizgavanje i te kako sam osetio razliku. Nije imao bitno vise snage, ali je motor radio daleko mirnije.

                                E sada, taj Yugo je vec bio lepo naostren, sa nekih 90 KS iz 1,3 litra (blok 128 sa produzenim hodom), a karburator je bio Weber/Abarth 34/34. Poenta je, na takvim masinama uopste razlike se mnogo vise osecaju nego na serijskim motorima, uvek i svuda.

                                prosle godine samo koristio grcko gorivo u MK i bilo je isto kao i nase, ako i ima neke razlike nisam uspeo da primetim. eto imaces prilike od nove godine da uzivas u tom grckom gorivu koje se pravi u MK pa cemo videti koliko je bolje..
                                Zivi bili pa videli.

                                ne slazem se ali ajde nebitno. niti u Italiji Fiat nije znao/umeo/ nije isplativo tako nesto pa je batalio 128 blok koji je presao u daleku istoriju.

                                blok 128 nije mogao ni Euro 2 da ispostuje i to sa ubrizgavanjem a o Euro 4 ne bih ni ni u masti pomislio.

                                hm, Yugo je licenca i koliko znam Zastava ne sme da ga razvija, niti da bilo sta menja bez pismenog odobrenja vlasnika licence tj Fiata. sve i da je u KG strasan razvojni tim Zastava NIJE proizvodjac automobila kao sto se cesto misli vec samo montazer (srafciger biznis) po osnovu tudje tehnicke dokumentacije, tudjeg razvoja i tudjeg know how paketa koji je spakovan u ugovor- licencu.
                                Licenca NE zabranjuje dalji razvoj, ali ne dozvoljava da se tako dobijeni motoru nazivaju FIAT motorima. Procitaj ugovor, lepo pise.

                                Ali, pre svega, procitaj danasnju SAT reviju o Zastavi i naknadnom montiranju ubrizgavanja na postojece i stare motore. Yugov 128 blok sa 55 KS dobija 60 KS i ispunjava Euro 3 norme, naravno, uz katalizator. Strana 9, cini mi se. 138 blok, 1,3 litra, sa 65 na 70 KS.

                                Oni sada hoce da urade ono sto sam ja upravo uradio (mada jos nisam gotov, treba ni drugacija bregasta, veca kompresija i da ugradim ona 4 leptira koji mi se vuku po sobi).

                                posebna je prica sto danas u Zastavi ne umeju ili ne zele ni da sastave Yugo u ispravnom stanju, odnosno veoma su retki ispravni auti u svemu koji izadju iz fabrike.
                                Tacno. To je samo njihov problem.

                                evo Yugo se pravi od 1971. godine u Italiji (pod imenom 127) a danas je prakticno vec modelska 2006.ta godina- celih 35 godina sto je mnogo pa i da je Rols u pitanju )
                                Cekaj malo. Kao koncepcija malog hatchback-a, slazem se. Ali, kao kompletno vozilo, to su dva prilicno razlicita vozila. Na primer, 127 je imao OHV motor od 903 ccm, a Yugo je od pocetka imao OHC motor sa 1.116 ccm sa pokojnog FIAT 128, vozila godine u Evropi 1968 (ili 1969, ne secam se vise tacno).

                                Koliko se secam, a za ovo nisam siguran, 127 je prestao da se proizvodi negde 1973 ili 1974, tako nekako, a Yugo se pojavio 1983 (kao proizvod). Eno jednog od prvih 10 komada isporucenih za beograd ispred kuce parkiran, kupio ga je moj pokojni otac. To je bio Yugo 45, sa 127 motorom od 903 ccm i 45 KS, eno i dalje je tamo, original FIAT, tada DMB jos nije pravio te motore. Vrlo brzo iza njega se pojavio model 55, koji je imao 128 blok i 55 KS, pa onda onaj sa 138 blokom od 1,3 litra i 65 KS, itd, itd.

                                hm, ne znam da li smo u istom gradu, ja redovno vidjam na pumpama i bezolovni benzin i euro dizel...rezultat pomenutog razvoja rafineraija.
                                Za bezolovni nikada nisam ni rekao da je neki problem oko kupovine, ima ga gde hoces. Nije sporna raspolozivost, vec oktanski broj.

                                A za euro dizel, molim te, hajde reci gde ga ima, mene ne zanima, ali na pumpama vidim mnogo ljudi koji ga traze i dobijaju odgovor da ga nema, pa ce njih sigurno to zanimati.

                                za mene je euro dizel ocigledan stvarni rezultat NISa. ne vidim kako je to moguce ne primetiti ali ajde, stvar ukusa i ocekivanja.
                                Jos samo da ga negde i ima da se kupi ...

                                uh, pa ne bih se slozio. to je jaaaako mnogo i to za manje od 5 godina. tamo negde 2001. se procenjivalo da ce trebati oko 8-10 godina za bas to posto je slicno vreme bilo potrebno u nama slicnim (nerazvijenim) zemljama za postizanje toga.

                                mi uopste nismo imali euro dizel u prodaji, nismo uglavnom imali uopste benzina na pumpama a ako se i pojavi bili su kilometarski redovi. da mi je neko tada pricao bajku da ce za samo 2-3 godine moci da se kupuje na pumpi u neogranicenim kolicinama mislio bi da je dobar saljivdzija...
                                Ne znam zasto? Sta je tu tako nenormalno? Kakav je to tako veliki uspeh sto rafinerije rade svoj posao najbolje kako umeju? Valjda one od toga zive?

                                I zaista ne znam zasto je euro dizel koga nema tako veliki uspeh? A ako jeste, zasto je onda dostavnica napravljena za "92-95 oktana"? Je li i to veliki uspeh NIS-a, koji ti je ocigledno srcu drag?

                                Za mene je vidis to jako lepa slika niskog, niskog nivoa drustva kao celine, u kome moze da postoji iko ko prodaje robu sa tako kliznom skalom energetske vrednosti. Molim da mi se navede neki drugi primer neke druge evropske zemlje (za ostale me bas briga, mi ipak zivimo u Evropi, sto nas uvek potsecaju svi kada treba da dignu cene) gde je tako nesto uopste moguce?

                                mislim da svi mi olako i brzo zabravljamo odakle smo krenuli, na sve ono sto je bilo pre skorog vremena pa bi odjednom da preskocimo u neki novi svet blagostanja preko noci. ok, lepe zelje su fine samo realnost je obicno malo manje lepa a vise surova- ne uzimajuci u obzir pojedinacne slucajeve vec prosek.

                                lako je nama da mi ovde divanimo o broju oktana ali za vecinu gradjana ove zemlje je bilo kakav benzin preveliki luksuz jer se niti pije niti maze na hleb a kosta. mislim(o) malo i o tome za opstu sliku potreba svih nas.
                                Au nemoj molim te, ovakve relativizacija i stavljanja u diskutabilne perspektive previse lice na skupstinsku govornicu.

                                Ko saoseca sa gladnima, neka ide u Afriku i gladuje sa njima. Manimo se tih prica komunistickih lidera o saosecanju sa gladnima koje kapitalizam eksploatise, a ti isti koji to pricaju svaki po 110 kg i vise. Jes', puni su saosecanja za gladne, posebno tokom ruckova.

                                Sto se goriva tice, ja nikada nisam trazio da NIS de fakto proizvede to gorivo; nista mi ne bi smetalo da ga oni uvezu i ponude na svojim pumpama, po naravno odgovarajuce visoj ceni.

                                Ovako, mi imamo vece zagadjenje i kratkotrajnije motore usled losijeg goriva, kaze nam se da ne moze sve odjednom, a u stvari njima bas ovakvo stanje JAKO odgovara ekonomski, jer se losije gorivo vise trosi, pa se cesce svraca kod njih na pumpu, a ni pod razno nam ne nude stvarni izbor.

                                Dakle, ti izvoli razmisljaj o mukama NIS-a, onako masno profitabilnog, a ja cu da razmisljam o mojim malim mukama, koje se zovu nedostatak ozbiljnih goriva.

                                Ja ostajem pri svome - iako mi se sve nekako cini da ili radis u NIS-u, ili si tesno povezan sa njima (sto nije problem, naravno, ali ipak hteo-ne hteo pomalo pomera tvoje stanoviste), a ja sa njima imam veze jedino prekop pumpe i novcanika. Treba po svaku cenu uvesti REALNU konkurenciju, iako se slazem da se NIS-a ne treba odreci tek tako.

                                da, mozemo da pricamo i to je lako. treba zasukati stvarno rukave a to je nesto teze... koliko se ja secam brojke su nesto drugacije- proizvodnja u KG je bila oko 140.000 komada a ostalo do 220.000 je bio javni sverc Zastave odnosno Fiati, Lade, Pezejci i Peglice koji su se prodavali i vodili kao proizvodnja Zastave a nikada nisu videli KG osim na papiru.

                                ja to ne bih nazvao ozbiljna brojka, ni tih 220.000 jer se toliko pravilo mesecno u ozbiljnim fabrikama.
                                Ma nece biti. Molim te, u kojoj se to fabrici 1984. godine pravilo 220.000 automobila mesecno, sto daje 2,64 miliona vozila godisnje?

                                Ili, ako kao bazu uzmes brojku od 140.000, u kojoj se to fabrici 1984. godine pravilo 140.000 vozila mesecno, odnosno 1.680.000 vozila godisnje? Samo konkretno, molim te, i nemoj da kao primer spominjes GM ili tako nekoga, u ciju godisnju proizvodnju ulaze i sve pridruzene marke, sto pod njihovim, sto pod drugim imenom (na primer, za Ford, u SAD to bio Mercury)?

                                Koliko je recimo Alfa Romeo napravio vozila te godine? Ili Lancia? Za Lanciu znam - ispod 100.000 komada, i bila je na muku rentabilna (da vec sledece godine ode pod led).

                                pa prosek auto proizvodnje danas je oko 350 vozila po radniku godisnje odnosno 1 dnevno. koja je brojka za Zastavu ? 1 godisnje mozda, ili 350 puta manja produktivnost.

                                a to znaci i 350 puta manju platu od nekog turskog (a kamoli nemackog) radnika. boli ?? znam, realnost obicno boli.
                                Ovo je sada vec mesanja baba i zaba. Poredimo debelo zaostalu Zastavu sa savremenim pogonima u kojima roboti rade 70+% celog posla. Tu sasvim jasno nema poredjenja. A zasto Zasatav nije na vreme insvestirala u robotizaciju, koja se nije pojavila juce, nego krajem 70-ih, to neka oni sami kazu.

                                slazem se ja da NIS nije cvecka kao sto i ne moze da bude jedna (para) drzavna firma ali i vidim jasan i konkretan napredak zadnjih 5 godina i veoma jasne rezultate. zato i imam nesto vise poverenja i za realizaciju postavljenih ciljeva jer su prethodno u praksi pokazani.

                                da se vratim na ranije, sta lepse *stinking* nase ili strano gxxno, mislim ista stvar ovako ili onako upakovana
                                Svaka cast, ja ti ne sporim tvoje pravo na tvoje misljenje, ali se na zalost ne slazem sa tobom, ja nisam optimista. Ne kazem da je NIS jedini i iskljucivi krivac, naravno da nije, ne moze ni biti sa onikvim poslovanjem, on je naprotiv prirodna zrtva beslovesnih politicara koji ce na njega uvek kidisati, jer znaju i oni - stvarnu vlast nema onaj koji je na funkciji, nego onaj koji kontrolise pare.

                                Medjutim, da se i sam za sebe NIS nije proslavio, vala nije - to je moje misljenje.

                                I ne smatram bilo kakvim pomena vrednim uspehom to sto su poceli cak i da rade u roku od 5 godina. Ja to smatram normalnim i ocekivanim minimum razloga za njihovu egzistenciju. U suprotnom, sta ce nam?

                                Pozdrav,
                                DVV
                                Brzina košta. Koliko brzo hoæeš da ideš?

                                Comment

                                Working...
                                X