Upravni odbor korporacije „Tigar" iz Pirota odlučio je da ta kompanija izađe iz zajedničkog preduzeća sa Mišlenom (Michelin) i proizvodnje guma, koji je skoro pola veka bio osnovna delatnost kompanije. Ukoliko taj predlog prihvati Skupština akcionara za nešto više od mesec dana, Tigar će svojih 30 odsto u zajedničkom preduzeću Tigar Tajersu (Tyres), prodati svom poslovnom partneru do 2010. godine.
Izvršna direktorka „Tigra“ Jelena Petković objašnjava:
- Odluka kompanije da izađe iz posla sa gumama bazirana je na realnim poslovnim procenama. Gumarski biznis danas je u svetu podeljen između vodećih kompanija koje su u stanju da investiraju milijarde dolara u razvoj. U Evropi danas nema proizvođača guma koji ne pripadaju nekom od međunarodnih multinacionalnih proizvođača, tako da je neralno očekivati da mi možemo biti izuzetak. Menadžment je procenio, a Upravni odbor prihvatio, da je sada pravi momenat za realizaciju transakcije pod dogovorenim, fer uslovima. Tigar Holding nema ni razvojnih, ni komercijalnih, ni investicionih potencijala da ravnopravno prati Mišlen Grupu u daljem razvoju Tigar Tajersa, što može da ima za posledicu ili razvojno i poslovno zaostajanje zajedničkog preduzeća ili smanjenje procenta udela Tigra kod eventualne dokapitalizacije. Taj prelazak od proizvođača guma, ka Tigru koji je investiciono-razvojni sistem može nekome da ne izgleda tako dobro, nekome neizvesno, ali je to prema našem uverenju najbolji put koji su prošli i neki drugi, poput Save Kranja, i to veoma uspešno.
- Predviđeno je da Mišlen za 30 odsto kapitala u Tigar Tajersu, fabriku i zemljište plati 2,6 milijardi dinara, od čega će Tigru u ovoj godini biti isplaćeno 1,5 milijardi, što je vrednost akcija. Novac koji dobijemo od prodaje skoro je jednak knjigovodstvenoj vrednosti kapitala i nešto manji od tržišne kapitalizacije korporacije. Sa aspekta cifara, evidentno je da se radi o dobroj transakciji iz razloga što jednu vrstu imovine u infrastrukturi i zgradama prevodimo u keš, a istovremeno Tigar ostaje vlasnik sve imovine uključujući Tigar 3, većinsko vlasništvo u Slobodnoj zoni Pirot, servisnu mrežu i što je najvažnije biznis u zemlji i inostranstvu, koji je ove godine, kao rezultat, dao više od 50 miliona evra konsolidovanog prihoda i koji ima sve uslove da se dalje uspešno razvija. To je ključ za razumevanje transakcije.
- U periodu 2008-2010. planiramo investicije od 27 miliona evra. Od ovog iznosa 15 miliona evra biće učešće korporacije Tigar, a ostatak učešće strateških partnera, po programima i finansijskih institucija. Prioritet je obuća gde treba da se uloži oko 10 miliona evra, zatim tehnička guma sa reciklažom, sa približno istim nivoom investiranja. Posle toga dolaze trgovačka mreža i građevinska operativa, a s obzirom na potencijale, odnosno vlasništvo koje imamo u okviru Nacionalnog parka Stara Planina i turizam. Ovo su investicije u zgrade, infrastrukturu i opremu, a treba istaći i ulaganja u brend, marketing, potencijalne akvizicije i nove projekte.
- Odluka kompanije da izađe iz posla sa gumama bazirana je na realnim poslovnim procenama. Gumarski biznis danas je u svetu podeljen između vodećih kompanija koje su u stanju da investiraju milijarde dolara u razvoj. U Evropi danas nema proizvođača guma koji ne pripadaju nekom od međunarodnih multinacionalnih proizvođača, tako da je neralno očekivati da mi možemo biti izuzetak. Menadžment je procenio, a Upravni odbor prihvatio, da je sada pravi momenat za realizaciju transakcije pod dogovorenim, fer uslovima. Tigar Holding nema ni razvojnih, ni komercijalnih, ni investicionih potencijala da ravnopravno prati Mišlen Grupu u daljem razvoju Tigar Tajersa, što može da ima za posledicu ili razvojno i poslovno zaostajanje zajedničkog preduzeća ili smanjenje procenta udela Tigra kod eventualne dokapitalizacije. Taj prelazak od proizvođača guma, ka Tigru koji je investiciono-razvojni sistem može nekome da ne izgleda tako dobro, nekome neizvesno, ali je to prema našem uverenju najbolji put koji su prošli i neki drugi, poput Save Kranja, i to veoma uspešno.
- Predviđeno je da Mišlen za 30 odsto kapitala u Tigar Tajersu, fabriku i zemljište plati 2,6 milijardi dinara, od čega će Tigru u ovoj godini biti isplaćeno 1,5 milijardi, što je vrednost akcija. Novac koji dobijemo od prodaje skoro je jednak knjigovodstvenoj vrednosti kapitala i nešto manji od tržišne kapitalizacije korporacije. Sa aspekta cifara, evidentno je da se radi o dobroj transakciji iz razloga što jednu vrstu imovine u infrastrukturi i zgradama prevodimo u keš, a istovremeno Tigar ostaje vlasnik sve imovine uključujući Tigar 3, većinsko vlasništvo u Slobodnoj zoni Pirot, servisnu mrežu i što je najvažnije biznis u zemlji i inostranstvu, koji je ove godine, kao rezultat, dao više od 50 miliona evra konsolidovanog prihoda i koji ima sve uslove da se dalje uspešno razvija. To je ključ za razumevanje transakcije.
- U periodu 2008-2010. planiramo investicije od 27 miliona evra. Od ovog iznosa 15 miliona evra biće učešće korporacije Tigar, a ostatak učešće strateških partnera, po programima i finansijskih institucija. Prioritet je obuća gde treba da se uloži oko 10 miliona evra, zatim tehnička guma sa reciklažom, sa približno istim nivoom investiranja. Posle toga dolaze trgovačka mreža i građevinska operativa, a s obzirom na potencijale, odnosno vlasništvo koje imamo u okviru Nacionalnog parka Stara Planina i turizam. Ovo su investicije u zgrade, infrastrukturu i opremu, a treba istaći i ulaganja u brend, marketing, potencijalne akvizicije i nove projekte.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Nazhalost, globalizacija chini svoje. Dotichna g-dja je u pravu kad kazhe da "Tigar" jednostavno nema dovoljno finansijske osnove za razvojne kapacitete i kojekakve istrazhivachke centre koji su sastavni deo (i) svakog ozbiljnog proizvodjacha auto guma.
Shteta, jer od Prime, Hitrisa ili Wintere, u toj cenovnoj klasi, teshko da imalo bolje gume. A o tome da ce korisnici itekako osetiti njihov nestanak sa trzhishta nema ni smisla govoriti.

Tako da, ako neko ima nameru da i u nekoj doglednoj buducnosti vozi Tigrice, neka razmishlja o pravovremenom "shtekovanju" jednog seta.

Comment