Novi autoputevi u Srbiji...ima li nade?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stefan1
    CBC Veteran
    • 27.10.2004
    • 137
    • Beograd

    Novi autoputevi u Srbiji...ima li nade?

    Znam da to sto imamo i sto se zove autoput vise ne ispunjava ni minimum uslova da nosi tu "titulu",i da bi prvo trebalo razmisljati o njihovoj sanaciji a tek onda o gradnji novih...ali...
    Gledam OMV-ovu autokartu Hrvatske koju sam uzeo letos u Dubrovniku i malo searchujem po internetu i dolazim do sledecih podataka:
    Kod komsija postoji mnogo vise autoputeva nego u nas.Do 90-tih godina kdo nas je bilo vise autoputeva nego u CRO,ali sada je sasvim drugacije.
    Pored starog autoputa Granica sa Srbijom-Granica sa Slovenijom(oznaka A3 cini mi se) i starog autoputa ZG-Karlovac(i ono malo kod Rijeke) oni sada imaju:Autoput Zagreb-Split(pun profil u celosti oko 300km,preko 20 tunela,vijadukata...dosta tezak za izgradnju),ZG-Rijeka(tokom 90-tih sve do 2004 izgradjen u celosti,doduse valjda oko 60-tak km polu-autoput,ostatak od valjda oko 90km pun profil,isto teski uslovi izgradnje ima puno tunela i vijadukata),imaju nesto autoputeva u Istri (Istarski Y) ali to je polu-autuput,i ZG-severna granica sa SLO i ZG-granica sa HUNGARY.Cini mi se oko 1000 km autoputeva imaju trenutno.Dobar deo toga izgradjen u periodu od 2000-2004(pre svega mislim na autoput ZG-Split koji je izgradjen za samo 3 godine iako je jako tezak za gradnju mnogo tunela,vijadukata i slicno)...

    ...zao mi je sto ovakva mreza autoputeva nije izgradjena kod nas...steta!a imamo sve uslove,mislim na geografiju.
    Mi imamo 70-tih godina izgradjen autoput Beograd-Nis,i dogardjivan sve do Leskovca do danas,polu-autoput BG-Horgos(sreca pa su napravili pun profil konacno od Batajnice do Beske,a cuo sam da je poceo da se gradi pun profil i od Beske do Novog Sada,do leta bi valjda trebali da izgrade,ko se krece tim putem nek me potvrdi ili demantuje,posto godinu dana nisam tu prolazio),BG-granica sa CRO, i ono malo autoputa BG-Pancevo.Mnogo mala mreza kad je uporedimo sa Hrvatskom.
    LM,u novinama s'vremena na vreme procitam:
    1.kako su u zavrsnoj fazi pripreme za izgradnju prve deonice autoputa Beograd-j"uzni jadran" i to BG-Pozega(via Obrenovac,Gornji Milanovac i Cacak) znaci nekih 150 km,od toga 15 km tunela i 20 km vijadukata,pun profil u celoj deonici(super stvar),valjda bi i braca Crnogorci istovremeno poceli da grade i deonicu Kolasin-Podgorica od nekih 80 km,u profilu polu-autoputa(valjda za sada je tako,ali bolje pun profil).
    To bi sve trebalo po recima ministra gosn Velje,da se da na koncesiju,pa nek stranci grade to.Stranci bi to izgradili i odrazavali valjda 30 godina?! nisam siguran,ali sam siguran da bi izgradili za 3-4 godine u celosti prvu fazu(BG-Pozega i Kolasin-Podgorica) kao sto su i u Hrvatskoj izgradili autoput do Splita.
    A da uslov za koncesiju je da ista firma izgradi i pun profil na celoj deonici od BG do Horgosa.
    Mislim da bi to bilo super,bez obzira na verovatno visu cenu putarine(na CRO forumima kazu da je na autoputu ZG-Split bas bezobrazno visoka cena putarine,ali autoput mora nekako da se otplati).
    Mislim gledajte relno sa tih 150+80 km autoputa(+tunel Sozina koji je vec izgradjen skoro skroz) putovanje do mora bi se znacajno skratilo.
    Mada po meni treba da odrede celu rutu,znaci i deonicu od Pozege do Kolasina,pa da na koncesiji to izgrade kompanije u celosti pa da do mora ima 450 km autoputa(kolju se oko izbora da li da idu preko Ivanjice ili Zlatibora),sto znaci da bi se uz neku brzu voznju do mora stizalo za svega 3.5h sto je super-vec vidim sebe kako svaki vikend tokom leta picim na more
    2.Autoput Nis-Dimitrovgrad.Takodje u poslednje vreme se pise da se i oko tog novog autoputa dosta radi,mislim da se dosta radi da pocne da se gradi.Naravno isto bi bio dat na koncesiju...imao bi 88km u punom profilu.
    3.Malo manje se spominje i potencijalni autoput kroz Sumadiju,u pravu Mali Pozarevac,Mladenovac,Arandjelovac,Topola,Gornji Milanovac,gde bi se ukrstao sa ovim BG-Pozega.Ovaj autoput "oce opstine da grade" a ja se pitam od cega,u svakom slucaju inside sam saznao da opstina Topola bas planira da sto pre pocne sa izgradnjom prvih 15km ili tako nesto autoputa na relaciji "neko selo pod Bukuljom(ne mogu da se setim koje-ka Rudniku".Valjda bi se i taj autoput dao na koncesiju...valjda,s'obzirom da tih 100km u punom profilu kosta cca 550 miliona eur.A da letos sam na putu Arandjelovac-Topola video neku tablu gde pise da ce "tu" biti-prelaziti autoput...makar nesto sam video

    Potpitanje,sta treba da nasi autoputevi ispune da nose oznaku "A"(primer A1,A2,A3...) kao sto autoputevi nose u koliko vidim svim zemljama Evrope pa i u Sloveniji i Hrvatskoj.
    Sta vi mislite o tome(da se ogranicimo na te potencijalne nove autoputeve,a ne kako sanirati postojece)
  • sw.brick
    CBC Senator XXL
    • 09.10.2004
    • 8141
    • Beograd, barajevo-zemun
    • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

    #2
    kao sto autoputevi nose u koliko vidim svim zemljama Evrope
    netacno, u Engleskoj se zovu M- broj, isto i u Madjarskoj, u nemackoj jesu A - jedno ili dvocifren broj, u drugim zemljama razlicite oznake. sve te oznake su cisto administrativne prirode.

    pri poredjenju Srbije prema Hrvatskoj treba imati u vidu bar 2 bitne razlike. Hrvatska ima bar 3 puta veci GDP po stanovniku sto znaci da ima cime da plati i gradnju i upotrebu puteva. i drugo ima turizam koji generisu stranci i koji su glavni korisnici autoputeva u HR.

    i najbitnija razlika, svi putevu u Srbiji su izgradjeni od srpskih para (i krediti su na teret srpskih poreskih obveznika) dok su pomenuti ZG- Split koji jos nije zavrsen, zatim Karlovac- Rijeka i istarski autoput u sustini strano vlasnistvo i Hrvatska nema nikakve ingerencije niti naplacuje koriscenje.

    ono sto je Hrvatska izgradila tokom zadnjih 15 godina je vrlo malo kao i ovde, 30tak km prema Zupanji, oko 50km ka Sloveniji (Maribor odnosno Macelj) , zatim 10tak km ka Ljubljani i deonicu ka Varazdinu.

    sve zajedno nesto preko 100km za 15 godina.

    kod nas je izgradjeno ka Pancevu 10tak km (veoma tezak mocvarni teren), oko 40km ka Novom Sadu, oko 60km od Nisa ka Leskovcu sto izadje u zbiru nesto manje nego u Hrvatskoj, opet oko 100km.

    razlika je takodje i sto je u Hrvatskoj autoput privatna svojina, odnosno samostalno preduzece njima upravlja i da je cena putarine enormno veca, neuporedivo veca nego ovde i potpuno nedostupne cene za srpsku platu. (skoro 10 puta veca nego ovde po km puta).

    mi para nemamo za sve puteve koji su nam potrebni, krediti su nam vec preveliki za nas nivo GDPa, a kolicina saobracaja na tim autoputevima bi bila mizerna i sa stanovista isplativosti su uglavnom neisplativi za gradnju po sadasnjim cenama gradnje vs. moguca cena putarine.

    cena od oko 10 dinara po km puta za putnicki auto bi bila prevelika za ovdasnje prosecne prihode, slobodna procena, to znaci da bi BG- CG obala kostalo sa napaltom tunela i mostova oko 6.000 do 8.000 dinara putarine za auto i oko 20.000-30.000 dinara za kamion sto bi tesko proslo kod populacije vozaca.


    usput, CG je pocela da gradi autoput kroz kanjon Morace posto je prodala Telekom i objavila da ce te pari potrositi za tu namenu.

    s obziroma da je CG pocela tu gradnju pre oko 30 godina, i na postojece stanje ostale infrasturkture (struja, voda, marine gde je stanje ocajno u svakom pogledu) za ocekivati je da ce uz njihov ritam gradnje trebati jedno 50tak godina za realizaciju. malo sale, ali ko zna- do sada je u CG uvek bilo unikuma u svetu po takvim pitanjima.

    u Srbiji je situacija takodje prilicno nevesela, premalo je registrovanih vozila, premalo predjenih kilometara po stanovniku godisnje da bi sami mogli da generisemo dovoljan saobracaj makar samo za odrzavanje autoputa a kamoli za vracanje kredita ili placanje realne koncesione putarine.

    nuzan uslov da jedna zemlja ima dobru mrezu puteva je GDP od oko 5-6.000 eura po stanovniku minimum a sto je oko 4 puta vise nego sto mi stvorim svi zajedno danas.

    realno je da se da u koncesiju Nis- Dimitrovgrad kompletan autoput, realno je da sami zavrsimo Bgd- Subotica bez pomoci sa strane, realno je da napravimo novouvedeni autoput Pancevo- Vrsac usled ulaska Rumunije u EU i koriscenja EU fonda za tu namenu, realno je da sami ili uz kredite uradimo deonicu Vladicin Han- Vranje- MK granica a za to se moze traziti i donacija/pomoc u drugom obliku u funkciji resavanje pitanja KiM. i realno je da se na neki nacin napravi poluautoput ili cak i autoput Bg- Uzice bilo preko kragujevca (opcija ako Zastava bude dobro udomljena, takvoj fabrici je nuzan autoput da bi mogla da radi ozbiljno) ili preko Obrenovca koji je vec zapocet.

    od nas i nasih sposobnosti projekcije da zavrsimo zapoceto na vreme moguci su razni scenariji, i moguca je realn izgradnja oko 30tak km punog profila autoputa godisnje iz tekucih prihoda od putarine i budzetskih para za tu namenu.

    eto, recimo jedno vidjenje realnih dometa u odnosu na zelje.

    a pri svemu tome ono sto sada imamo mora da se dovede na nivo autoputa (toaleti, telefon SOS na svakih 2 km, signalizacija, navigacija, obilaznice gradova, uredjenje sistema naplate bezgotovinski/ vaucerom/ elektronski bez zaustavljanja, saniranje samog kolovoza tamo gde je potrebno, itd) a sto zahteva takodje ozbiljan rad i ozbiljne pare.

    sve u svemu koliko para i organizacije upotrebe tih para toliko i muzike.

    ovo je licno misljenje na bazi dostupnih informacija i malo analize razvojnih sansi.
    volvo
    945 SE turbo lpg
    344 GL lpg

    Comment

    • Stefan1
      CBC Veteran
      • 27.10.2004
      • 137
      • Beograd

      #3
      Nisam znao da su Crnogorci poceli izgradnju autoputa,znas li koliko je to ozbiljno,mislim na kojoj se deonici radi,posto sam ja cuo da ce raditi izvan kanjona morace(uokviru ovog buduceg BG-JJ autoputa).Da li rade pun profil ili polu-autoput.U svakom slucaju dobro bi doslo izbegavanje kanjona morace putem vijadukata.

      Nisam znao ni da se planira Pancevo-Vrsac
      Upravu si ovo sto kazes,recimo znam da mi poznanik iz Splita kaze da mu se nikako ne isplati da ide do Zadra autoputem zbog putarine koja je za njega prevelika za tu relaciju(a i autoput je malo podalje od grada pa se gubi u vremenu dok dodjes do njega).

      Da vidimo i misljenja drugih.

      Comment

      • Darko
        CBC Senator XXL
        • 29.03.2005
        • 528
        • Beograd

        #4
        Prosle godine je Zupanja(granica sa SiCG) - Zagreb bila 93kn(oko 1000din). Sta bi tek kod nas bilo sa takvim cenama...

        Comment

        • sw.brick
          CBC Senator XXL
          • 09.10.2004
          • 8141
          • Beograd, barajevo-zemun
          • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

          #5
          bice i kod nas takve cene, relativno brzo, recimo za 8- 24 meseca zavisno od razvoja situacije.

          autoput je takodje i biznis, nije kao kod nas bilo socijalna katergorija i nasa tranzicija i u tom domenu donece mozda za neke i iznenadjenja koja se ne ocekuju.
          volvo
          945 SE turbo lpg
          344 GL lpg

          Comment

          • sw.brick
            CBC Senator XXL
            • 09.10.2004
            • 8141
            • Beograd, barajevo-zemun
            • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

            #6
            Pancevo Virsac je vec isplaniran pre nekoliko godina, samo nema dovoljno saobracaja da opravda investiciju.
            ali ako neko obezbedi pare na nacin da nije iz budzeta i dzepa gradjana taj autoput se moze realizovati vrlo brzo- ravnica, trasa jednostavna, samo malo oko Vrsca nezgodno zbog obilaznice...

            moglo bi da se uradi za 6- 15 meseci uz organizaciju i pare na gomili, komplet pun profil sa svom pratecom opremom koja ide uz autoput.

            a moglo bi da se to poveze sa radovim na izgradnji naftovoda sto je vec prakticno ugovoren posao, koristi se ista trasa pa kada su masine vec tu...
            volvo
            945 SE turbo lpg
            344 GL lpg

            Comment

            • TETAK
              CBC Senator XXL
              • 30.09.2004
              • 3034
              • Čačak, Srbija

              #7
              U CRO su pitanje auto puteva rešili koncesijama.Ameri naravno skidaju kajmak.Kod nas su putarine oterale sve kamiomdžije sa auto puteva na magistralne pravce i tako uništavamo i ono malo puteva što je ostalo!
              Uz laž uvek ide istina, istina je dovoljna sama!

              Comment

              • Jakovljevic
                CBC Senator
                • 11.10.2004
                • 205
                • Paracin

                #8
                Ma ne samo kamione nego polako i nas sklanjaju,.......
                Nisu normalni za mesec do 2 najavljuju poskupljenje za 50 %... i jos hoce da izjednace cene za domaca i strana vozila...
                Stvarno preterano... Hajmo da RUSIMO Velju i kompaniju,...
                Ionako samo mastaju o izgradnji novog auto-puta...

                Comment

                • sw.brick
                  CBC Senator XXL
                  • 09.10.2004
                  • 8141
                  • Beograd, barajevo-zemun
                  • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

                  #9
                  to nema veze sa Veljom. odavno je poznato da je protivzakonito da se koristi diksriminacija po nacionalnom poreklu za jednu te istu vrstu robe/usluga. i cela Evropa je nama jos pre 5 godina dala rok za ukidanje diskriminacije stranaca.
                  isto kao sto je bilo u MK pre 7-8 godina, i u drugim zemljama sa slicnom praksom.

                  sldece je ukidanje diskriminacije u hotelima sa dvojnim cenama, i uopste turistickoj bransi.

                  traba da se naviknemo na opste vazeca pravila igre, zavrsen je Sloboleon rezim nebeskih odnosa
                  volvo
                  945 SE turbo lpg
                  344 GL lpg

                  Comment

                  • Heinz
                    CBC Senator XXL
                    • 30.09.2004
                    • 1027
                    • Beograd, Voždovac
                    • Avensis 2.0 D4D

                    #10
                    Ako neko smatra da je 10 din/km nerealno za SCG, neka ide za Inđiju Platiće 110 din za nekih 10km puta, pa ako završi posao u Inđiji u odluči da nastavi ka Novom Sadu, opa - ponovo 110 din. I tako stižemo do najskuplje putarine u okruženju...
                    Toyota Avensis 2.0 D-4D (2007)

                    Comment

                    • BOOST
                      Founder - Admin od Začetka
                      • 29.09.2004
                      • 8726
                      • Gislaved//Sweden
                      • SAAB 9000 AERO R; SA

                      #11
                      U Austriji, Madjarskoj, ma svugde su cene jednake i za domace i strane tablice.
                      Auto put ako se naplacuje onda mora da bude ista cena.

                      Ajde, dosta su me derali ko Musa jarca, solidarisite se malo
                      Shalu nastranu ali vreme je za ukidanje diskriminacije!

                      Autoputevi su biznis samo u zemljama koje nisu imale pare da prave svoju mrezu od novca koji se preko registracije vozila ulaze u fond za razvoj mreze.

                      Nemacka, Scandinavija nikad nisu imale naplacivanje auto puta niti ce ga imati. Cilj auto puta je za takve zemlje prvenstveno usteda vremena gradjanstva i pomaze infrastrukturom firmama da obavljaju svoju delatnost aktivno.
                      Att mäta är att veta...to measure is to know...meriti je znati..
                      move your mind

                      Comment

                      • sri98
                        Admin od Trpeze
                        • 24.10.2004
                        • 7262
                        • Republic of Konjarnik
                        • Toyota Corolla E 210

                        #12
                        Originally posted by brick

                        sldece je ukidanje diskriminacije u hotelima sa dvojnim cenama, i uopste turistickoj bransi.
                        To je, makar u BG, ukinuto jos pre dve godine.
                        Kids in the back seat cause accidents, accidents in the back seat cause kids.

                        Comment

                        • Heinz
                          CBC Senator XXL
                          • 30.09.2004
                          • 1027
                          • Beograd, Voždovac
                          • Avensis 2.0 D4D

                          #13
                          Originally posted by brick
                          odavno je poznato da je protivzakonito da se koristi diksriminacija po nacionalnom poreklu za jednu te istu vrstu robe/usluga. i cela Evropa je nama jos pre 5 godina dala rok za ukidanje diskriminacije stranaca.
                          Brick, mi smo u ovu zemlju ulagali 60 godina, i taj autoput nije pao sa Marsa, tako da mora da mi smeta ukidanje diskriminacije. Kapiram ja da je usluga - usluga, kao šolja kafe ili pivo u kafiću, ali eto... Nak spuste strancima cene, zašto nama da dižu, pogotovo za BG-NS, jer je očaj živi od puta osim onih 40km novog deka, mada je i taj truckav.
                          Toyota Avensis 2.0 D-4D (2007)

                          Comment

                          • BOOST
                            Founder - Admin od Začetka
                            • 29.09.2004
                            • 8726
                            • Gislaved//Sweden
                            • SAAB 9000 AERO R; SA

                            #14
                            Nekapiram rezon

                            Po tim pitanjima znaci da bi tek poneko iz Srbije imao kintu da plati zapadne cene putarina i prenocista ako bi iste odjednom bile skuplje za Vas 10 puta?
                            Att mäta är att veta...to measure is to know...meriti je znati..
                            move your mind

                            Comment

                            • Heinz
                              CBC Senator XXL
                              • 30.09.2004
                              • 1027
                              • Beograd, Voždovac
                              • Avensis 2.0 D4D

                              #15
                              Originally posted by BOOST
                              Nekapiram rezon

                              Po tim pitanjima znaci da bi tek poneko iz Srbije imao kintu da plati zapadne cene putarina i prenocista ako bi iste odjednom bile skuplje za Vas 10 puta?
                              Prihvatam ja da je za sve isto.

                              Problem su cene kod nas. Oni hoće da nama dignu 50%, ja kažem da treba samo strancima da spuste cene.
                              Toyota Avensis 2.0 D-4D (2007)

                              Comment

                              Working...
                              X