Nismo se razumeli, tj. nisam se dobro izrazio... Mislio sam na prevod samo ceramic coating, sto je u direktnom prevodu keramicko oblaganje, al da li to ima kod nas i ako ima kako se zove. Hteo sam da kopiram sadrzaj sajta, al sam razmislio ko bi to citao jos je i na engleskom... mada sam stavio link jer je zanimljivo, a sad da li je nama korisno to ostavljam iskusnijima da odluce i da nas posavetuju... Nisam bio u prilici da procitam ceo tekst, al na preskakanje otprilike znam o cemu se radi...
Zato sto se sr**e od Ceramic coatinga otkacili drugaru i ljuskice uletele u TuRbo i zeznule terbinu
Oblazu se klipovi sa gornje strane ( Ko nema uljano hladjene klipove )
Ventili sa donje strane, izduvni kanali i izduvna grana na TuRbo motorima SPOLJA da bi se sto vise toplote srucilo na turbinu .
That´s it.
Rezultat svega je rupa u novcaniku, efekat po obicaju izostao
Att mäta är att veta...to measure is to know...meriti je znati..
move your mind
E pa ima i drugi nacin, nitriranje motora. Odnosno komponenti koje ima poente nitrirati, znaci stubline, celo klipa, ventili, bregovi bregastih i radilica. Deo koji se nitrira stavi se u posebnu pec, pod odredjeni pritisak i temperaturu, u azotnu atmosferu. Pod dejstvom ovih faktora, povrsinski deo (obicno se radi o hiljaditim delovima mm) postaje impregniran azotom, odnosno nitratom, je li, cime se postize izuzetno velika povrsinska tvrdoca materijala, na skali merenja (Borova skala, cini mi se) ima koef. 9.
E sad ja ne znam ima li kakve poente nitrirati koju od komponenti motora Jasno mi je da u teoriji ovaj proces ima smisla, ali praksa i teorija se obicno ne gadjaju. Znam da se recimo uz nitriranje stublina moraju koristiti i nitrirane karike inace ode blok. Ali ima li ko ideju da li ovo ima smisla raditi na ventilima ili bregovima bregastih? Ima li kakve prakticne dobiti (manje habanje ventila, recimo?) Mnogi jaci motocikli(Kawasaki ZX9R recimo) imaju nitrirane viljuske vesanja, odnosno stapove amortizera, radi smanjenja koeficijenta habanja. A Impreza STI recimo ima nitriranu radilicu.
Ima li ko konkretnog iskustva sa ovim? Ja iako imam masinu za nitriranje pojma nemam da li ti valja icemu
The difference between men and boys is the price of their toys
TiAlN da dok TiN ne. Na delovima koji su izlozeni toploti.
TiN moze do max 600 stepeni celzijusa radne okoline dok TiAlN do 900 stepeni.
Ima smisla na ukoliko vrsis masinsku obradu delova inace vrlo malo .
Jedna tehnologija koja je perfektna za sve sto si naveo je DLC (Diamnond like Carbon) ali imam poteskoca da naletim na prave. Ova povrsina ima tvrdocu do 8000 vikersa, i koristi se na F1 motorima gde su akseleracione sile toliko velike na velikim obrtajima da lezajevi pucaju.
Na taj nacin se pomocu DLC tehnike radi coating na radilici i klipnjacama i sedistu lezecih lezajeva. Konstrukcija je unikatna jer motor nema ni letecih ni lezecih lezajeva a frikcija DLC na DLC je totalno neprevazidjena.
Takodje se DLCom radi bolcna klipa tako da se lezaj u maloj pesnici odstranjuje sto smanjuje mogucnost havarije.
TiAIN je ok za ventile ali misli na to da su mozda vec od strane fabrike dobili coating.
Npr. SAAB TuRbo motori imaju coating sa stellitom, tako da je nesto daljnje nepotrebno.
Leci kolac na kolac obicno gubi smisao.
Uredu ukoliko pravis ventile od Titana ili od rostfraja onda ih treba raditi jer ni jedan od ova 2 nije pogodan direktno u radnu okolinu (hemijski) u kojoj bi se nasao. TiAIN moze da produzi vek trajanja takvim ventilima do 4 puta.
Tehnike coatinga su jonski- nitrering i PLASMA centar u Skoplju je jedini na podrucnjima Balkana koji je spreman da odradi tehnolosi proces.
Malo nesiguran da li sam rasvetlio ili zamutio pa da pojednostavim.
TiN na radilicu, zupcanike, podizace ventila , bregastu npr je OK
TiAIN na ventile .
Svugde gde ide TiN moze da se stavi DLC sa pno vecom tvrdocom.
Inace nitrirane povrsine traze mekane klizne delove, tako da karike tipa obicne gusane idu najbolje. Trkacki motori obicno koriste obicne gusane karike na nitrirane povrsine.
Dakle, tvrdo na tvrdo nefunkcionise vec tvrd i mekan deo. Tako da treba dobro razmisliti sta i gde.
Klipove nediraj! Za trkacke svrhe postoje kovani klipovi sve drugo je samo previse zeza bez rezultata.
Att mäta är att veta...to measure is to know...meriti je znati..
move your mind
OK, kapiram. Ventili su od rostfraja, i vec imam kovane klipove. Svejedno, kako god okrenes Skoplje mi malo daleko, tako da mrka kapa...Mada, ja bih radio bilo koju od ovih tehnika iskljucivo radi cuvanja komponenti od preteranog habanja, ali ako vec necu da dobijem bog zna sta onda bolje da nahranim prasice i ne diram dugmice
The difference between men and boys is the price of their toys
Cirkoniumoxid u stabilisanom stanju se koristi kao termicka barijera na ventilima , izduvnim kanalima i celu klipova. Sve ostalo zaboravite.
Mislim da je Plasma centar u Skoplju nesto planirao sa ovim jer sam dobio pitanje o nabavci cirkoniuma za njih, ali pogledaj sa Luka1 na forumu, on ti moze dati vise detalja na sta su spremni da odrade a sta treba cekati.
Ja ih izmedju ostalog cekam za DLC jer nema zamenu za moje planove.
Zasad mogu da se proguram sa TiN oblogom ali uskoro ne
Att mäta är att veta...to measure is to know...meriti je znati..
move your mind
Da li su ventili coated ili ne? Ako nisu onda bas iz razloga veka trajanja mozes da odradis TiAIN na njuma dok TiN bi preporucio na bregastoj i na podizacima ventila.
Radilica manje vise zavisi kolike je efekat jer je ista vec indukciono odradjena i ocvrscena.
Att mäta är att veta...to measure is to know...meriti je znati..
move your mind
Nisu, obican rostfraj. Doduse, poslednji put kada sam ih gledao, posle 133.000km nisu imali primetnijih tragova habanja ili nekih mehanickih ostecenja, niti bilo sta slicno. Sto naravno nista ne znaci jer motor kakav je sad nece imati bas mnogo veze sa onim kakav bi trebao da bude za koji mesec. Usput, TiN je Ti nitrid, TiAIN...?
Imas nekog pouzdanog ko bi mogao da odradi ventile, bregastu i podizace?
The difference between men and boys is the price of their toys
Comment