Elem, prica ide ovako... dobijem sinoc od Boost-a email u vezi kocenja motorom (u nekom kontekstu ALS-a, ali za pocetak nebitno), nekonvencionalno resenje nema sta...
Standardno resenje za kocenje motorom je naravno zatvaranje dovoda vazduha. Pritisak u usisnoj grani opada, pa motor vrsi rad prepumpavajuci vazduh sa tog niskog pritiska na visi pritisak koji vlada u izduvnoj grani (ovaj pritisak blizak je atmosferskom, tokom kocenja motorom). Ovaj rad vrsi se na racun kineticke energije rotacionih delova pogonske grupe i samog vozila, te dolazi do usporavanja.
Medjutim, pomenuti vakuum ima tu negativnu osobinu da izvlaci ulje gde god moze. Kriticne zone su vodjice ventila i sami klipni prstenovi - karike. Standardno, to nije neki ozbiljan problem, medjutim, ukoliko se koriste niskofrikcione karike koje na cilindar deluju znatno manjom silom negoli konvencionalne, problem postaje izrazen - motor navlaci ulje u komoru za sagorevanje tokom kocenja motorom.
Boostova ideja je u sledecem: hajde umesto toga da otvorim klapnu gasa do kraja, ali da ne dovodim gorivo. Moram priznati da sem u startu bio skeptican prema ovoj ideji, a pre svega iz razloga sto imam iskustva sa gubicima prepumpavanja iz u**** ka izduvu i znam koliko su veci od svega ostalog sto koci u atmosferskom motoru. Radio sam izvesna testiranja sa iskljucivanjem pojedinacnih cilindara u cilju povecanja ekonomicnosti i smanjenja emisije izduvnih gasova, i znam koliki je problem element koji se zove zatvoren leptir gasa...
Medjutim, Boost je isao na nesto drugo... sto vazi samo kod turbo motora. Koriscenje turba kao kocnice. Sta radi turbo? Prepumpava vazduh sa atmosferskog pritiska na neki veci, na racun energije izduvnih gasova koji deluju na turbinsko kolo. E sad, cak i kada se gorivo ne dovodi, pri punom gasu protok vazduha dovoljan je da dovede kolo turba u solidne obrtaje. Ovo mi je bilo cudno - ocekivao sam da ce se postici neki obrtaji, ali da ce to kreirati bilo kakav znacajniji boost - to nisam bas mogao da prihvatim.
Okej, odluka je pala jutros oko 3h, mericemo. Auto zamorce je (sada vec cuvena) Delta Integrale 8v kat sa mojom upravljackom jedinicom. Standardne bregaste, standardni turbo (mali T3). Kao i obicno, zahvalnost ide vlasniku Ernestu (clan foruma Turbohead), koji mi vozilo nesebicno stavlja na raspolaganje za sve konvencionalne i ne tako konvencionalne testove.
Napravljena su dva merenja na nizbrdici. Motor se u trecoj dovede na nekih 4500-4700RPM i nailaskom na odgovarajuci reper na putu (saobracajni znak, referentna tacka za pocetak merenja, da bi nagib nizbrdice u oba merenja bio isti), zapocinje procedura kocenja motorom.
Prva je klasicna, jednostavno je otpusten gas, a druga je po Boost-ovom predlogu. Iskljuceno gorivo (multiplier dizni na 0) i pun gas.
Rezultati su vrlo zanimljivi. U oba slucaja se dobila gotovo identicna zaustavna sila (razlike su akademske u korist kocenja zatvorenom klapnom gasa).
Ukoliko bi se komponente malo drugacije izabrale (drugacije kuciste turba, drugacije bregaste) vrlo lako da bi se prednost okrenula u korist kocenja sa otvorenom klapnom.
Pogledajte grafike, uostalom... na levoj osi su TPS i ATS, na desnoj RPM i MAP. ATS naravno nizi pri merenju sa otvorenom klapnom... nadpritisak u usisnoj pri tome oko 0.1-0.2bar.
Zatvorena klapna gasa:

Potpuno otvorena klapna gasa:

Pozdrav,
Nikola
p.s. Evo i kao PDF dokumenti:
Standardno resenje za kocenje motorom je naravno zatvaranje dovoda vazduha. Pritisak u usisnoj grani opada, pa motor vrsi rad prepumpavajuci vazduh sa tog niskog pritiska na visi pritisak koji vlada u izduvnoj grani (ovaj pritisak blizak je atmosferskom, tokom kocenja motorom). Ovaj rad vrsi se na racun kineticke energije rotacionih delova pogonske grupe i samog vozila, te dolazi do usporavanja.
Medjutim, pomenuti vakuum ima tu negativnu osobinu da izvlaci ulje gde god moze. Kriticne zone su vodjice ventila i sami klipni prstenovi - karike. Standardno, to nije neki ozbiljan problem, medjutim, ukoliko se koriste niskofrikcione karike koje na cilindar deluju znatno manjom silom negoli konvencionalne, problem postaje izrazen - motor navlaci ulje u komoru za sagorevanje tokom kocenja motorom.
Boostova ideja je u sledecem: hajde umesto toga da otvorim klapnu gasa do kraja, ali da ne dovodim gorivo. Moram priznati da sem u startu bio skeptican prema ovoj ideji, a pre svega iz razloga sto imam iskustva sa gubicima prepumpavanja iz u**** ka izduvu i znam koliko su veci od svega ostalog sto koci u atmosferskom motoru. Radio sam izvesna testiranja sa iskljucivanjem pojedinacnih cilindara u cilju povecanja ekonomicnosti i smanjenja emisije izduvnih gasova, i znam koliki je problem element koji se zove zatvoren leptir gasa...
Medjutim, Boost je isao na nesto drugo... sto vazi samo kod turbo motora. Koriscenje turba kao kocnice. Sta radi turbo? Prepumpava vazduh sa atmosferskog pritiska na neki veci, na racun energije izduvnih gasova koji deluju na turbinsko kolo. E sad, cak i kada se gorivo ne dovodi, pri punom gasu protok vazduha dovoljan je da dovede kolo turba u solidne obrtaje. Ovo mi je bilo cudno - ocekivao sam da ce se postici neki obrtaji, ali da ce to kreirati bilo kakav znacajniji boost - to nisam bas mogao da prihvatim.
Okej, odluka je pala jutros oko 3h, mericemo. Auto zamorce je (sada vec cuvena) Delta Integrale 8v kat sa mojom upravljackom jedinicom. Standardne bregaste, standardni turbo (mali T3). Kao i obicno, zahvalnost ide vlasniku Ernestu (clan foruma Turbohead), koji mi vozilo nesebicno stavlja na raspolaganje za sve konvencionalne i ne tako konvencionalne testove.
Napravljena su dva merenja na nizbrdici. Motor se u trecoj dovede na nekih 4500-4700RPM i nailaskom na odgovarajuci reper na putu (saobracajni znak, referentna tacka za pocetak merenja, da bi nagib nizbrdice u oba merenja bio isti), zapocinje procedura kocenja motorom.
Prva je klasicna, jednostavno je otpusten gas, a druga je po Boost-ovom predlogu. Iskljuceno gorivo (multiplier dizni na 0) i pun gas.
Rezultati su vrlo zanimljivi. U oba slucaja se dobila gotovo identicna zaustavna sila (razlike su akademske u korist kocenja zatvorenom klapnom gasa).
Ukoliko bi se komponente malo drugacije izabrale (drugacije kuciste turba, drugacije bregaste) vrlo lako da bi se prednost okrenula u korist kocenja sa otvorenom klapnom.
Pogledajte grafike, uostalom... na levoj osi su TPS i ATS, na desnoj RPM i MAP. ATS naravno nizi pri merenju sa otvorenom klapnom... nadpritisak u usisnoj pri tome oko 0.1-0.2bar.
Zatvorena klapna gasa:

Potpuno otvorena klapna gasa:

Pozdrav,
Nikola
p.s. Evo i kao PDF dokumenti:
Comment