Kocenje motorom - vakuum ili natpritisak !?!?!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • NickRP
    CBC Senator
    • 19.10.2005
    • 263
    • Serbia - Germany

    Kocenje motorom - vakuum ili natpritisak !?!?!

    Elem, prica ide ovako... dobijem sinoc od Boost-a email u vezi kocenja motorom (u nekom kontekstu ALS-a, ali za pocetak nebitno), nekonvencionalno resenje nema sta...

    Standardno resenje za kocenje motorom je naravno zatvaranje dovoda vazduha. Pritisak u usisnoj grani opada, pa motor vrsi rad prepumpavajuci vazduh sa tog niskog pritiska na visi pritisak koji vlada u izduvnoj grani (ovaj pritisak blizak je atmosferskom, tokom kocenja motorom). Ovaj rad vrsi se na racun kineticke energije rotacionih delova pogonske grupe i samog vozila, te dolazi do usporavanja.

    Medjutim, pomenuti vakuum ima tu negativnu osobinu da izvlaci ulje gde god moze. Kriticne zone su vodjice ventila i sami klipni prstenovi - karike. Standardno, to nije neki ozbiljan problem, medjutim, ukoliko se koriste niskofrikcione karike koje na cilindar deluju znatno manjom silom negoli konvencionalne, problem postaje izrazen - motor navlaci ulje u komoru za sagorevanje tokom kocenja motorom.

    Boostova ideja je u sledecem: hajde umesto toga da otvorim klapnu gasa do kraja, ali da ne dovodim gorivo. Moram priznati da sem u startu bio skeptican prema ovoj ideji, a pre svega iz razloga sto imam iskustva sa gubicima prepumpavanja iz u**** ka izduvu i znam koliko su veci od svega ostalog sto koci u atmosferskom motoru. Radio sam izvesna testiranja sa iskljucivanjem pojedinacnih cilindara u cilju povecanja ekonomicnosti i smanjenja emisije izduvnih gasova, i znam koliki je problem element koji se zove zatvoren leptir gasa...

    Medjutim, Boost je isao na nesto drugo... sto vazi samo kod turbo motora. Koriscenje turba kao kocnice. Sta radi turbo? Prepumpava vazduh sa atmosferskog pritiska na neki veci, na racun energije izduvnih gasova koji deluju na turbinsko kolo. E sad, cak i kada se gorivo ne dovodi, pri punom gasu protok vazduha dovoljan je da dovede kolo turba u solidne obrtaje. Ovo mi je bilo cudno - ocekivao sam da ce se postici neki obrtaji, ali da ce to kreirati bilo kakav znacajniji boost - to nisam bas mogao da prihvatim.

    Okej, odluka je pala jutros oko 3h, mericemo. Auto zamorce je (sada vec cuvena) Delta Integrale 8v kat sa mojom upravljackom jedinicom. Standardne bregaste, standardni turbo (mali T3). Kao i obicno, zahvalnost ide vlasniku Ernestu (clan foruma Turbohead), koji mi vozilo nesebicno stavlja na raspolaganje za sve konvencionalne i ne tako konvencionalne testove.

    Napravljena su dva merenja na nizbrdici. Motor se u trecoj dovede na nekih 4500-4700RPM i nailaskom na odgovarajuci reper na putu (saobracajni znak, referentna tacka za pocetak merenja, da bi nagib nizbrdice u oba merenja bio isti), zapocinje procedura kocenja motorom.

    Prva je klasicna, jednostavno je otpusten gas, a druga je po Boost-ovom predlogu. Iskljuceno gorivo (multiplier dizni na 0) i pun gas.

    Rezultati su vrlo zanimljivi. U oba slucaja se dobila gotovo identicna zaustavna sila (razlike su akademske u korist kocenja zatvorenom klapnom gasa).

    Ukoliko bi se komponente malo drugacije izabrale (drugacije kuciste turba, drugacije bregaste) vrlo lako da bi se prednost okrenula u korist kocenja sa otvorenom klapnom.

    Pogledajte grafike, uostalom... na levoj osi su TPS i ATS, na desnoj RPM i MAP. ATS naravno nizi pri merenju sa otvorenom klapnom... nadpritisak u usisnoj pri tome oko 0.1-0.2bar.

    Zatvorena klapna gasa:


    Potpuno otvorena klapna gasa:


    Pozdrav,
    Nikola
    p.s. Evo i kao PDF dokumenti:

  • mirdza
    CBC Senator XXL
    • 14.03.2005
    • 2437
    • Katowice (PL) / Banja Luka
    • AGP / W126

    #2
    moze jedno laicko pitanje - zatvaranjem goriva nastaje momenat gdjemotor radi na veoma siromasnoj smjesi (kratko ali ipak). kako je to rijeseno? (odnosno da previsoka temperatura ne ubije klipove, ventile i turbo)

    izvinjavam se ako sam nesto lupio...
    Zovem se Miroslav i pravim igračke.

    Comment

    • Dora
      Nadzornik!!!
      • 24.10.2004
      • 17451
      • Novi Sad
      • FIAT

      #3
      Mislim da je ve?i dobitak na hladjenju ako "hladan" vazduh iz turba struji preko klipova dok se ko?i motorom.
      Ina?e ve?ina motora i tako gasi dizne kad se ko?i motorom a pali ih kad obrtaji padnu na "ler" pa se to ina?e dogadja u motoru svakako....
      Ovde se piše nešto pametno, samo ne znam šta...

      https.autogas.rs

      Comment

      • mirdza
        CBC Senator XXL
        • 14.03.2005
        • 2437
        • Katowice (PL) / Banja Luka
        • AGP / W126

        #4
        ok, jasnije
        Zovem se Miroslav i pravim igračke.

        Comment

        • Gumetina
          Banovan
          • 12.12.2004
          • 1082
          • Novi Sad

          #5
          da li si tokom kocenja natpritiskom iskljucio mehanicki blow off ventil ?

          Comment

          • BOOST
            Founder - Admin od Začetka
            • 29.09.2004
            • 8726
            • Gislaved//Sweden
            • SAAB 9000 AERO R; SA

            #6
            Ima jos par izvesnih prednosti, gde se forsirano odvodi temperatura sa intercoolera, kompresora turbine i u****. Dakle direktno po davanju gasa, recimo da se sistem vrati momentalno u normalan rezim rada, imamo jednu urbinu koja je vec u izvesnim obrtajima spremna da krene dalje i sa rashladjenim komponentama.

            U isto vreme imamo hladjenje klipova i komore za sagorevanja, u jednu ruku korisno i potrebno ali duzi vremenski interval mogao bi da dovede do nepozeljnog hladjenja klipa (dakle izazivanje stresa) i isto tako stresna situacija za grupu , blok/glava motora.
            Glava kao takva od Lakih metala bi brze reagovala na hladjenje od bloka sto bi izazvalo izvesna pomeranja .
            Ma koliko puta da sam testirao nije se desilo nikad nista ali da je stres prisutan, resenje da bi bilo konvencionalno zahteva malo bolju kontrolu prilikom hladjenja koje je forsirano.
            Att mäta är att veta...to measure is to know...meriti je znati..
            move your mind

            Comment

            • BOOST
              Founder - Admin od Začetka
              • 29.09.2004
              • 8726
              • Gislaved//Sweden
              • SAAB 9000 AERO R; SA

              #7
              Originally posted by Gumetina
              da li si tokom kocenja natpritiskom iskljucio mehanicki blow off ventil ?
              Sam se iskljuchi
              Att mäta är att veta...to measure is to know...meriti je znati..
              move your mind

              Comment

              • 206
                Admin od ispočetka :)
                • 09.12.2004
                • 9548
                • Beograd
                • 206

                #8
                Ako je leptir gasa otvoren, isti je pritisak pre i posle klapne, pa BOV i nema na sta da reaguje, zar ne?
                The difference between men and boys is the price of their toys

                Comment

                • Gumetina
                  Banovan
                  • 12.12.2004
                  • 1082
                  • Novi Sad

                  #9
                  umoran je rale, ceo dan sheta maltezera po keju (ko kreten...)

                  eh, sad mi pade na pamet, kad bi se spustao sa venca cca 3-4 minuta bez gasa, motor bi se jadan smrzao...

                  mora i neki timer tu da se ugradi.....

                  Comment

                  • 206
                    Admin od ispočetka :)
                    • 09.12.2004
                    • 9548
                    • Beograd
                    • 206

                    #10
                    A i ja sam pa ne kapiram najbolje sta sad koci auto u ovoj varijanti... Termokineticka energija se prenosi da bi se turbo zavrteo te praveci pritisak uzima energiju?
                    The difference between men and boys is the price of their toys

                    Comment

                    • NickRP
                      CBC Senator
                      • 19.10.2005
                      • 263
                      • Serbia - Germany

                      #11
                      Principijelno, kada je gas otvoren taj isti pritisak koji se stvara tokom sabijanja, gura klip na dole u taktu ekspanzije (bez obzira sto nema eksplozije) i tu su gubici i kocenje minimalni (svode se na trenje i ono sto se provuce pored karika).

                      Kocenje sa otvorenim gasom je malo kompleksnija pojava, koja u jednacinu ukljucuje i turbinu.

                      Ono sto bih zaista voleo da znam je natpritisak ispred turbinskog kola u ovakvim uslovima. Ali to nema sanse da izmerim - nemam adekvatan senzor (unistio bi se tokom normalne voznje).

                      Pozdrav,
                      Nikola

                      Comment

                      • Memphis_Raines
                        CBC Član
                        • 07.12.2006
                        • 99
                        • NBG Blok 30

                        #12
                        ...
                        The time you enjoy wasting is not wasted time
                        Growing old is mandatory, growing wise is optional

                        Comment

                        • BOOST
                          Founder - Admin od Začetka
                          • 29.09.2004
                          • 8726
                          • Gislaved//Sweden
                          • SAAB 9000 AERO R; SA

                          #13
                          PS: Svi sto misle nesto neka rado preskoce misli koje nemaju opravdanje.
                          Pitanja su dobrodosla u redovnoj formi pitanja a misli ostavimo za sebe, jer chesto znaju da budu tumacene od citalaca kao referentne tacke i pamte se mada mogu biti cesto nevezane sa naucne strane za temu u kojoj se nalaze.

                          Hvala.

                          ===============================================

                          Principijelno gledajuci , kad se koci motorom sa zatvorenim trotelom na TuRbo motoru i tada turbinsko kolo ima rotaciju ali nema gubitaka energije jer je BOV ventil otvoren te imamo recirkulaciju.
                          Opterecenje na samoj osovini turbine je minimalno.
                          Za razliko od kocenja sa otvorenim trotelom, gde je normalan BOV zatvoren i sto bi manje turbinsko kuciste + veci kompresor imali na turbini tim bi overload bio veci i samim tim energija utrosena na pogon turbine.

                          Otprilike imamo slicnost sa diselskim motorima i retarderom.

                          Da bi slicnost sa retarderom bila veca, umesto da se komprimovani vazduh vodi u motor koji ga inache trosi, svaka redukcija od samog izlaza na kompresoru , intercooler itd su tacke koje povecavaju otpor na osovini turbine.

                          Ako bi cilj bio izazvati kocenje redukcijom ili zatvaranjem izlaza kompresora a dozvoljavanjem motoru da u****va iz atmosfere sa otvorenim trotelom dalo bi rezultat najveceg kocenja.

                          No, to u mom slucaju nije bio primarni cilj.

                          Experiment koji je Nikola odradio je na motoru manje zapremine a sa vecim turbinskim kucistem nego li je na motorima na kojima sam ja experimentisao.

                          Npr. na motoru sa 2,3l radne zapremine i sa T25 turbinom protoka 5cm2, sa standardim InterCoolerom umesto 6-8 na T3 kucistima dobija se veci pritisak koristan chak i za izvesne ALS funkcije.

                          Zeli li se iskoristiti inertna masa na turbini, trebalo bi izvesti da sav overload preko 0,1 bar bude dumpovan ili u atmosferu ilinazad pred usis turbine, radi rasterecenja na turbini i dovodjenja iste na sto visocije obrtaje.

                          Moze sistem da se razradi da i bez bang-bang radi kao ASL ali zahteva malo upornosti i razmisljanja na drugom koloseku.

                          Kako god, lepo od Nikole da je istestirao i logovao sta se desava, samim tim da vishe od 1 choveka zna da nesto radi kako radi otvara nove puteve i mogucnosti prema razvitku neceg korisnog iz jedne observacije.
                          Att mäta är att veta...to measure is to know...meriti je znati..
                          move your mind

                          Comment

                          • BOOST
                            Founder - Admin od Začetka
                            • 29.09.2004
                            • 8726
                            • Gislaved//Sweden
                            • SAAB 9000 AERO R; SA

                            #14
                            Originally posted by NickRP
                            i tu su gubici i kocenje minimalni (svode se na trenje i ono sto se provuce pored karika).

                            Pozdrav,
                            Nikola
                            Nikola, gubitci frikcije karika su najveci gubitci u jednom motoru.
                            Prilikom ekspanzije karike pod potiskom od strane pritisaka su reda ca: 3 bara.

                            Dakle, nimalo nezanemarujuci u celoj prici jer se lako daju preracunati za odredjeni motor koliko N je potrebno za savladati tu silu.
                            Ovo dajem cisto kao podatak za vecinu koja nije svesna kolike su frikcije na karikama i sto je veci pritisak kako u taktu u**** tako i u taktu "ekspanzije" tako su i frikcije izazvane od strane karika vece.

                            Dakle, kolach po kolach ... kao sto si i sam naveo da je vrlo kompleksan proces kocenje motorom sa otvorenim trotelom

                            Pozz // Presho
                            Att mäta är att veta...to measure is to know...meriti je znati..
                            move your mind

                            Comment

                            • Komex
                              CBC Veteran
                              • 20.10.2005
                              • 100
                              • Beograd

                              #15
                              Izvinjavam se unapred sto cu ovoj ozbiljnoj diskusiji da postavim totalno laicko pitanje...

                              Zanima me samo, da li je istina da turbo motoru steti kocenje motorom...
                              Dovoljan mi je i kratak odgovor sa DA ili NE

                              Unapred zahvalan

                              Comment

                              Working...
                              X