proracun ogibljenja (hod, tvrdoca...)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Uzelac
    CBC Senator XXL
    • 03.12.2006
    • 1717
    • munZe

    proracun ogibljenja (hod, tvrdoca...)

    Ne nalazim nigde neki primer kako se proracunava potreban hod i tvrdoca ogibljenja u zavisnosti od tipa vesanja i potrebih performansi.

    Ima li neko neki linak ili cak kalkultor ?

    Osnovno me zanima kako se na osnovu amortizera/opruge pravi izbor opruge/amortizera.
    Ili da polazna tacka bude postojeca geometrija pa da se na osnovu zelja i nekih parametara auto spusta i "otvrdnjava".

    Hvala
    work in progress
  • Van
    CBC Senator XXL
    • 16.02.2007
    • 1425
    • Nbgd

    #2
    Re: proracun ogibljenja (hod, tvrdoca...)

    Ovo sto tebe interesuje je jako komplikovana racunica koja ukljuzuje masu vozila , raspored mase po osovinama , zeljenu frekvenciju oscilovanja , kada se javalju rezonance itd ... I naravno uredjaj koji to sve moze na kraju da izmeri , a koji nije ni zastava posedovala . Ali uvek imas empiriju
    Sto se tice gometrije vesanja , tu je zadatak dosta laksi . Snimis postojecu geometriju vesanja na vozilu , o proanaliziras ta se desava kada spustis auto , kada se auto nagne , sta rade nagibi i pravci tockova pri prelasku preko neravnina , i uporedis dobijene podatke sa zeljama , pa imas neku predstavu sta treba da modifikujes
    ...zivi , Franjo je ziv !!!

    Comment

    • Uzelac
      CBC Senator XXL
      • 03.12.2006
      • 1717
      • munZe

      #3
      Re: proracun ogibljenja (hod, tvrdoca...)

      Jasno mi je da ovo nije prosto, ali ako se uzme default stanje (fabricko) kao pocetna vrednost, zanima me sta se desava ako recimo skratim hod amortizera za 7cm ? Sa 204mm hoda sidjem na 134mm. Pri tome, "tvrdoca amortizera" poraste za recimo 3x.
      Za koliko treba da bude opruga kraca i tvrdja.
      U principu, verujem da za jednu vrednost duzine hoda amortizera postoji neka idealna vrednost duzine opruge.
      Na primer
      duz opruga = duzina amortizera + parametar X + parametar Y

      Ne znam sta su X i Y, ali mi pada svasta na pamet, od toga koliko je razlika u visini kacenja opruge gore dole, do nekih standardnih vrednosti, lupam treba da opruga bude kraca/duza za 10%.

      Ako me razumes/te
      Ne treba mi super precizna matematika, ali ne bih da umesto opruge od 20cm stavljam onu od 30cm ili tome slicno

      Da za pocekak zanemarimo tezinu.
      work in progress

      Comment

      • Van
        CBC Senator XXL
        • 16.02.2007
        • 1425
        • Nbgd

        #4
        Re: proracun ogibljenja (hod, tvrdoca...)

        Ti pricas o nekom univerzalnom slucaju ,a to sve zavisi od tipa vesanja .
        Pretpostavljam da je McPher u pitanu posot to nosi 90 % automobila . Tesko da ces spustiti auto 13 cm da geometrija vesanja i njegova mogucnost da upija neravnine ne budu ozbiljno narusena .
        Sto se tvrdoce opruga i amortizera , dota zavisi od puta po kome ce se auto voziti , tj. nije isto za reli , za brzu voznju po putevima ili za trke ...
        ...zivi , Franjo je ziv !!!

        Comment

        • Uzelac
          CBC Senator XXL
          • 03.12.2006
          • 1717
          • munZe

          #5
          Re: proracun ogibljenja (hod, tvrdoca...)

          Originally posted by Van
          Ti pricas o nekom univerzalnom slucaju ,a to sve zavisi od tipa vesanja .
          Pretpostavljam da je McPher u pitanu posot to nosi 90 % automobila . Tesko da ces spustiti auto 13 cm da geometrija vesanja i njegova mogucnost da upija neravnine ne budu ozbiljno narusena .
          Sto se tvrdoce opruga i amortizera , dota zavisi od puta po kome ce se auto voziti , tj. nije isto za reli , za brzu voznju po putevima ili za trke ...
          Daj nesto konkretno!
          Salim se, tesko je ovde izvesti ista konkretno, stoga me i zanima vise neki link ka racunici, opcijama,...

          Previse toga zavisi od puta, tezine.... zelja... mesecvih mena, cega god

          I ne mislim da ga spustim 13cm, vec je hod amortizera kraci za 7cm. Ali obzirom da je amortizer negde na pola ogibljenja, hod sasije ce biti smanjen za vise od toga.
          Ipak, velika je razlika na koju ce se visinu to sve postavit, naravno da je sasvim moguce imati auto saklirensom od 50cm i hodom ogibljenja od 10cm.
          Ne pricamo koliko to nema smisla, samo navodim kao mogucnost.

          Anyway, zanima me pre svega kako utice promena hoda amortizera ili duzine opruge na ono drugo, oprugu tj. amortizer.
          work in progress

          Comment

          • Van
            CBC Senator XXL
            • 16.02.2007
            • 1425
            • Nbgd

            #6
            Re: proracun ogibljenja (hod, tvrdoca...)

            Pa kada smanjih hod treba da postavis tvrdju oprugu a samim tim i povecas frekvenciju oscilovanja karoserije , tj. lansiraces auto preko neravnine i tockovi ce izgubiti kontak sa podlogom ... i rezuletat moze bit kanal pored puta ako ti se to desi u krivini
            Sto ne prepravis vesanje , tj oslonjacek tacke da vesanje ima hod priblizan fabrickom ?
            Geometrija vesanja i pomeranje u selen blokovima vise u vozne osobine nego opruge i amortizeri , sem ako neces na reli po dzombama ...
            ...zivi , Franjo je ziv !!!

            Comment

            • Uzelac
              CBC Senator XXL
              • 03.12.2006
              • 1717
              • munZe

              #7
              Re: proracun ogibljenja (hod, tvrdoca...)

              Originally posted by Van
              Pa kada smanjih hod treba da postavis tvrdju oprugu a samim tim i povecas frekvenciju oscilovanja karoserije , tj. lansiraces auto preko neravnine i tockovi ce izgubiti kontak sa podlogom ... i rezuletat moze bit kanal pored puta ako ti se to desi u krivini
              naravno, ali ce dok nema neravnina bolje da prijanja zbog nize gravitacije i manjeg rolla.
              Svestan sam prednosti i mana, ali to opet nije predmet diskusije.

              Mene zanima koliko treba smanjiti oprugu i tvrdocu za primer koji sam dao
              7cm kraci hod amorta i 3x veca "tvrdoca" amortizera.

              Originally posted by Van
              Sto ne prepravis vesanje , tj oslonjacek tacke da vesanje ima hod priblizan fabrickom ?
              Geometrija vesanja i pomeranje u selen blokovima vise u vozne osobine nego opruge i amortizeri , sem ako neces na reli po dzombama ...
              Za sada, samo opruge i amortizeri
              work in progress

              Comment

              • cvrle
                CBC Senator XXL
                • 11.06.2006
                • 1008
                • Beograd,Banovo brdo

                #8
                Re: proracun ogibljenja (hod, tvrdoca...)

                U principu ti je sve u nekoj racunici, ali posto si vec otisao daleko ajde da malo i ja skomplikujem stvari ili cak olaksam iz svog ugla, mozda cak i pogresi covek a mozda i ne.

                AE86 prednja opruga:
                134hod/ Xmm = 204hod /380mm( fabricka opruga 1.8kg/mm)
                204Xmm=134x380
                X=50920/204
                X=249.60

                Da zaokruzimo 250mm duzina opruge za amortizer sa hodom 134mm iste tvrdoce
                Posto je fabricka opruga 1.8kg/mm a amortizeri su 3x tvrdji isto toliko bi trebalo da budu tvrdje i opruge da bi se kompenzovao hod.
                1.8kg/mm x 3 = 5.4kg bi bila idealna opruga za te amortizere koji su tri puta tvrdji i te duzine itd.

                Ovo je neko moje vidjenje situacije pa eto moz da prodiskutujemo

                Pored opruga i amorta obrati paznju posto znam koji je auto i sta u pitanju na zadnji deo jer ces njegovim spustanjem dobiti ozbiljan plus pozadi jer mu poprecna sipka( ne znam pravi naziv) neda da se tockovi sire a samim tim ih i skuplja. U aftermarket delovima ima da se kupi to sa podesavanjem a moze se isto i napraviti prepravkom postojece.Cisto da imas u glavi
                Boj ne bije svetlo oruzje vec boj bije srce u junaka

                Comment

                • Van
                  CBC Senator XXL
                  • 16.02.2007
                  • 1425
                  • Nbgd

                  #9
                  Re: proracun ogibljenja (hod, tvrdoca...)

                  Tvrdoca vesanja nije toliko presudna za kvalitet upravljivosti ...
                  Prvo ukruti vesanje , selen blokovi od poliamida 9 ili tako nesto , raspitaj se kod strugara . Onda provera zatura napred . Ako je rwd auto spustanjem zadnjeg dela povecavas i zatur sto utice na to da auto bolje drzi pravac . Obrnuto , izaziva i obrnuti efekt .
                  Zatim poradi na stelujucem rolbar-u , i na kraju prepravi opruge i amortizere . 3x tvrdje ce biti ocajno za voznju po "normalnim " srpskim putevima ...
                  Mozes da koristis i unibolove umesto selen blokova
                  ...zivi , Franjo je ziv !!!

                  Comment

                  • cvrle
                    CBC Senator XXL
                    • 11.06.2006
                    • 1008
                    • Beograd,Banovo brdo

                    #10
                    Re: proracun ogibljenja (hod, tvrdoca...)

                    Ima ceo gotov kit da se uzme za malo preko 100 dolara to znas verovatno vec sto se tice selena i zamene a ovo o cemu govori Van je Poliamid PA6, kupuje se u sipkama i nije skup ali je potrebno praviti po meri lezista na strugu. Takodje za neko poboljsanje upravljivosti i smanjenje naginjanja u krivinama (lezanja) ti mnogo vise znace i jace balans stangle.
                    Boj ne bije svetlo oruzje vec boj bije srce u junaka

                    Comment

                    • Uzelac
                      CBC Senator XXL
                      • 03.12.2006
                      • 1717
                      • munZe

                      #11
                      Re: proracun ogibljenja (hod, tvrdoca...)

                      Drugar, mnogo si opsiran

                      Hvala ti ali ne treba mi savet sta da uradim na ogibljenju .
                      Cenim sto pokusavas da mi pomognes, ali silen blokovi, unibal, ramena i ostali delovi vesanja nisu ono sto me zanima.
                      Takodje mislenje da li je ok voziti 3x tvrdji amortizer mi ne znaci previse

                      Ajde da probam opet. zanima me u kojoj su vezi skracivanje hoda amortizera i otvrdnjavanje amortizera i promena opruge, tj. kako menjati opruge po tome kako su zamenjeni amortizeri.
                      work in progress

                      Comment

                      • cvrle
                        CBC Senator XXL
                        • 11.06.2006
                        • 1008
                        • Beograd,Banovo brdo

                        #12
                        Re: proracun ogibljenja (hod, tvrdoca...)

                        Pa upravo u onoj vezi kako sam ti izracunao. To je jedna od metoda i verujem ispravna stim sto mozes malo i da odstupis od iste ( malo jace/slabije opruge) i da neces dobiti kontra efekte stosovanja amortizera, skakutanja i sl.. ukoliko si u nekim granicama. Polazna osnova je uvek fabricki amortizer i fabricka opruga za taj auto i da imas prave podatke o tim amortizerima dal su stvarno 3x tvrdji od fabrickih ili 2x,5x...kao i duzine, ostalo se da izracunati, ako je nagadjanje nepoznatih onda je i sve ostalo nagadjanje i kako ispadne.
                        Boj ne bije svetlo oruzje vec boj bije srce u junaka

                        Comment

                        • Van
                          CBC Senator XXL
                          • 16.02.2007
                          • 1425
                          • Nbgd

                          #13
                          Re: proracun ogibljenja (hod, tvrdoca...)

                          Stavi tvrdje opruge i probaj . Ne znam kako ces naci tacno 3x tvrdje opruge , a kao ces imati 3x tvrdje amotrizere ali to je tvoj problem i znas verovatno unapred resenje. Kada budes provozao auto znaces sta trebas dalje da modifikujes .
                          Ako spustas auto zbog izgleda , onda je ok, ako ga spustas toliko zbog voznih osobina , i pri tome nista ne modifikujes ostalo , mislim da neces popraviti vozne osobine .
                          Uopste ne ulazim u razloge zasto nesto radis , bitno mi je sta hoces da postignes tim , pa da vidimo koje je najoptimalnije resenje problema .
                          I nisi rekao koji je tip vesanja , ali predpostavljam da je McPher iz tvojih postova .
                          ...zivi , Franjo je ziv !!!

                          Comment

                          • Uzelac
                            CBC Senator XXL
                            • 03.12.2006
                            • 1717
                            • munZe

                            #14
                            Re: proracun ogibljenja (hod, tvrdoca...)

                            Tip vesanja jeste McPherson.

                            Auto ne mora da se spusta, visina tacke na koju se montiraju opruga i amortizer nije definisana i lako semoze podici.
                            Kao sto sam rekao, auto moze da ima klirens od 50cm, pa da i dalje imam hod amortizera od 14cm.

                            Sve su to stavke koje nema potrebe da diskutujemo.

                            Meni treba da sto je moguce definisem oprugu koju treba da kupim.
                            Po specifikaciji, amortizeri stelovanjem mogu da se nameste da "dampuju" opruge tvrdoce od 3 do 12 kg/mm a to je svakako raspon u kome cu izabrati oprugu. Farbicke opruge su ~2.5 kg/mm i fabricki amortizeri su namesteni prema njima, bez mogucnosti stelovanja (sta ce im).

                            Ja gadjam nekih 5 kg/mm i to je poznata velicina. Da hod amortizera nije menjan ne bi imao dilemu, uzeo bi malo kracu oprugu i zavrsio (da kompenzujem nesto vecu tvrdocu).

                            No, kako je novi amortizer dramaticno promenjen, 35% kraci i do 5x tvrdji, imam dilemu. Hod amortizera je smanjen za 7cm i nisam siguran da li je ispravno razmisljanje da treba uzeti i 7cm kracu oprugu.
                            Priblizno da, ali ja bih ipak da budemo nesto precizniji, sto zbog mog sadasnjeg izbora sto zbog onih kojima ce ovo mozda koristiti u buducnosti.

                            Euklidska logika nije bas isplativa, opruge kostaju 100+ evra za par i malo je bezveze da ih narucim, cekam 20 dana i kad dodju shvatim da sam se zajebao .

                            Ovo je skica "tjuniranog" prednjeg ogibljenja na AE86


                            Crvena opruga je predmet diskusije, donje roze je dodatak (negative roll camber adjustement) koje ispravlja geometriju kada se previse skrate amortizer/opruga. Nije predmet diskusije, jer taj deo necu stavljati tako sto cu vise podici amortizer/oprugu pa visina automobila i time geometrija trapa nece biti znacajno promenjena.


                            Hvala, pozdrav

                            p.s. dobro je, konacno smo na putu
                            work in progress

                            Comment

                            • Van
                              CBC Senator XXL
                              • 16.02.2007
                              • 1425
                              • Nbgd

                              #15
                              Re: proracun ogibljenja (hod, tvrdoca...)

                              Jel ti je coil-over stub amortizera ? Stim ces resiti problem ,jer mozes da stelujes visinu . A nagib tocka ces zahebati , posto polozaj viljuske utice na njega na , sem ako neces i 7 cm pomeris na gore oslonac ramena a i letva mozda mora gore .
                              Sto se tice duzine opruge koja ti treba , montiraj amortizer bez obruge nazad na kola , stavi tockove i spusti auto na tockove i dizalicom ga dovedi na zeljenu visinu ( mora da stoji na dizalici posto nema opruge ) . Premeri koliko imas od jednog do drugog oslonca opruge ( npr 300mm) i na tu duzinu dodaj tezinu po tocku podeljenu sa parametom kg/mm tipa 250 kg / 5 kg/mm = 50 mm + npr 300mm premerenog rastojanja i to ti je to . Znaci 350 mm ti je duzina za paramete koje sa izlupao ovde ...
                              Kada nabijes nagib tocka auto ima da ti se otima kao ljud po talasastom putu , sem ako nemas neki bolestan zatur , koji i nemas post je McPher u pitanju . Spustaj ti **** , dobices vise . nego zezanjem oko prednjeg trapa koji mozes da uhebes
                              ps. Ova tvoja skica vrca od unibolova
                              ...zivi , Franjo je ziv !!!

                              Comment

                              Working...
                              X