Za turbo punjenje - cetiri ili pet cilindara?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rubi
    CBC Senator XXL
    • 06.05.2005
    • 519
    • Beograd

    Za turbo punjenje - cetiri ili pet cilindara?

    Nakon hvalospeva & hvalospeva (zasluzenih) o rednom turbopunjenom cetvorocilindrasu (iz Saab-a ili Fiat/Lancia-e), nesto sam se zapitao...
    Otkud redni petocilindrasi u novijim automobilima? Konkretno, Fiat je zamenio 1995ccm 16v R4 sa 1998ccm 20v R5 u Coupe-u.

    1995cc (84x90mm) 4 cylinder in-line dohc 16V turbo with 195bhp @ 5,500rpm

    1998cc (82x75.65mm) 5 cylinder in-line dohc 20V turbo with 220bhp @ 5,750rpm

    Pored ovoga, i novi Volvo S60R ima turbopunjeni petocilindras...

    Zanima me koliko su petocilindrasi dobra "podloga" za tuning? Blok i radilica su ocigledno duzi, sto verovatno vodi vecem uvijanju. Voleo bih da cujem strucnija misljenja o prednostima i manama ove dve koncepcije...
    (\__/)
    (='.' This is Bunny. Copy and paste Bunny into
    (")_(") your signature to help him gain world domination.

    http://www.flickr.com/photos/rubinjoni/
  • sw.brick
    CBC Senator XXL
    • 09.10.2004
    • 8141
    • Beograd, barajevo-zemun
    • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

    #2
    samo da dopunim, Volvo je jos sa serijom 850 pre 10 godina presao sa turbo 4 na turbo 5 cilindara.
    time je snaga dignuta iz fabrike sa nekih 210KS koliko je imao stari 2.0 16V turbo na 300KS koliko ima R verzija turbo 2.4.
    volvo
    945 SE turbo lpg
    344 GL lpg

    Comment

    • 206
      Admin od ispočetka :)
      • 09.12.2004
      • 9548
      • Beograd
      • 206

      #3
      Bolje od 4, jeftinije od 6.
      The difference between men and boys is the price of their toys

      Comment

      • Nenad
        CBC Senator XXL
        • 06.01.2005
        • 1364
        • BBgd/Mow

        #4
        Uvijanje je najmanji problem s'obzirom da je motor redni a ne V
        Boost or bust...

        Comment

        • Uros Piperski
          CBC Senator XXL
          • 31.01.2005
          • 2978
          • Beograd

          #5

          Sto je duzi apsolutno uvijanje je vece, zar ne?


          RALLYING - Like drag racing but with jumps, turns, snow, mud, gravel skill and balls.

          Comment

          • Rubi
            CBC Senator XXL
            • 06.05.2005
            • 519
            • Beograd

            #6
            Ne samo to, R4 - dugohodi, R5 - kratkohodi... Novi motor u fabrickom setup-u ima vise konja od starog, ali doticni cetvorocilindras je cuven po potencijalu za "azdahanje" (pravljenje azdahe). Da li ima neka konstrukcijska "fora" koja bi ucinila petocilindarski motor bolji od cetvorocilindarskog iste zapremine (OK, jedan cilindar vise, pet manjih, umesto cetiri vece komore za sagorevanje... Vibracije? Bolja izbalansiranost motora? Stabilniji pritisak na usisu/izduvu?)
            (\__/)
            (='.' This is Bunny. Copy and paste Bunny into
            (")_(") your signature to help him gain world domination.

            http://www.flickr.com/photos/rubinjoni/

            Comment

            • kilson
              Moderator
              • 09.10.2004
              • 3216
              • NoviBGD
              • AR 75 GT

              #7
              Recimo neki od razloga; duzhi vek trajanja (kratki hod), logichno lakshe "podnosi" vishe obrtaje. Nova generacija motora koja je zamenila konstrukciju staru vec 20 i kusur godina treba da znachi neki napredak...

              Poredjenje Fiat Coupe Turbo:
              Code:
              4cyl                |        5cyl
              228Nm/2000rpm       |        225Nm/2000rpm
              289Nm/3500rpm       |        289Nm/4500rpm
              184Nm/6500rpm       |        219Nm/6500rpm
              Srpski klub ljubitelja Alfa Romeo automobila

              Comment

              • BOOST
                Founder - Admin od Začetka
                • 29.09.2004
                • 8726
                • Gislaved//Sweden
                • SAAB 9000 AERO R; SA

                #8
                Originally posted by Rubi
                Ne samo to, R4 - dugohodi, R5 - kratkohodi... Novi motor u fabrickom setup-u ima vise konja od starog, ali doticni cetvorocilindras je cuven po potencijalu za "azdahanje" (pravljenje azdahe). Da li ima neka konstrukcijska "fora" koja bi ucinila petocilindarski motor bolji od cetvorocilindarskog iste zapremine (OK, jedan cilindar vise, pet manjih, umesto cetiri vece komore za sagorevanje... Vibracije? Bolja izbalansiranost motora? Stabilniji pritisak na usisu/izduvu?)
                Postavio si pitanje:

                Kultura ili divljastvo?

                Jedno nosi jedno a drugo nosi drugo sa sobom.

                Nadam se da sam sasvim jasan, da zakoni prirode vaze i ovde.
                Att mäta är att veta...to measure is to know...meriti je znati..
                move your mind

                Comment

                • Rubi
                  CBC Senator XXL
                  • 06.05.2005
                  • 519
                  • Beograd

                  #9
                  Lakonski, nema sta...

                  Moje pitanje je vise bilo "Sta je ovde kultura, a sta divljastvo? I zasto..."
                  Moje znanje iz masinskog inzenjerstva se svodi na par procitanih knjiga, i dosta procitanih strana na internetu (hvala, Cannonballovci!), pa je pitanje mozda na nivou "Ko je jaci, Roki ili Brus Li?". Nasao sam vrlo malo podataka, a jos manje iskustava "iz prve ruke" o tuningu petocilindarskih motora, a vidim da ih ima na trzistu, i to i benzinaca i dizelasa. Za tri cilindra mi je jasno - strategija "manja potrosnja - vece vibracije". Za rednih 6 cilindara ima dosta primera (uglavnom Englezi). Nekako imam utisak da ovde ima vise od "bolje od 4, jeftinije od 6"...

                  Ne morate da elaborirate ovde, ako neko ima koristan link na ovu temu, molim neka ga posalje... (ili knjigu da mi preporuci)
                  (\__/)
                  (='.' This is Bunny. Copy and paste Bunny into
                  (")_(") your signature to help him gain world domination.

                  http://www.flickr.com/photos/rubinjoni/

                  Comment

                  • BOOST
                    Founder - Admin od Začetka
                    • 29.09.2004
                    • 8726
                    • Gislaved//Sweden
                    • SAAB 9000 AERO R; SA

                    #10
                    Ovako, iz ciste geometrije je 5 cilindras manje stresan motor.
                    Dakle, to sto ga cini manje stresanim je da za isti efekat moze sa 25% manjim totalnim ekspanzijskim pritiskom da postigne isti obrtni momenat kao 4 cilindras (pod uslovom da je ostatak geometrije isti, natavno) .
                    Sad upravo tu i lezi problem za tuning 5 cilindrasa. Fabrike jureci za profitom brzo su se naucile da iskoriste manji stres u motoru. Naime, podkrada se na kvalitetu komponenti iz istog razloga posto nema potrebe za bolim kvalitetom. To sve cini tuning dosta skupljim, pored toga imamo i jes jednu klipnjacu i klip za zameniti

                    4 cilindrasi imaju divlji karakter jer se medju inertnim masama krije relativno mala masa inercije i akseleracioni momenat klipa je veci te samim tim se neujednacenost taktova svodi kao zadatak zamajca da popuni rupe pikova obrtnog momenta.

                    Naravno da 5 cilindrasi mogu da budu i divlji i potentni za to imamo i dokaze na vise strana, na primerima Volva, nista neuobicajeno da njihovi motori zavrse na 500-600+KS i da imaju rezultate kao i 4 cilindrasi sa istom snagom. No, ipak je cenaprerade hardware u ovim motorima jedna od kljucnih problematika i razloga zasto ih nema puno.

                    Da se nadovezem na jedan interesantan tehnicki detalj kod volvo 5 cilindrasa.
                    Naime, nesto se desilo sto nije trebalo sa kalupom za radilicu kad je radjen model 850 sa 5 cilindara.

                    Radilica bezi iz faze 360/5 za 2 stepena, znaci usukana je i tako odlivena.
                    Rezultat toga nije posebno primetan, volvo je kasnij korigovao to u paljenju ali je jedan fenomen ostao:
                    Zvuk motora po prolazu svih 5 cilindara i vracanjem na sledeci red, izaziva jedan vrlo specifican "kotrljajuci" frekventni spektar
                    I dan danas se iste radilice koriste u V i S 70 seriji , jednostavno im se greska svidela i dala jedan image motoru sa vrlo ubikatnim zvukom
                    Dakle jedna fazna greska na koju je uvo osetljivo ali vrlo harmonicna
                    Att mäta är att veta...to measure is to know...meriti je znati..
                    move your mind

                    Comment

                    • Nikola
                      CBC Senator XXL
                      • 29.09.2004
                      • 975
                      • Indjija/Vojvodina

                      #11
                      A sta je sa V6 turbo motorima, npr. malo stariji Alfin V6 2.0 turbo sa pocetka 90`-ih...?

                      Recimo da si vozio takav motor u tvojoj 164-ci
                      .:Cuore Sportivo:.
                      Alfa Romeo 145 1.6 Boxer 103HP 96`

                      Comment

                      • BOOST
                        Founder - Admin od Začetka
                        • 29.09.2004
                        • 8726
                        • Gislaved//Sweden
                        • SAAB 9000 AERO R; SA

                        #12
                        Nije za preterivanje , trazi drugi koncept , radje da se prebaci sve u obrtaje i da se tera sa turbinom cisto za poboljsanje performansi, dakle, nekih 350Nm odrzati visocije u obrtajima ali imati ih kao max takodje. Dakle ne veci obrtni.
                        Naravno da moze ako se radi na bloku.
                        Att mäta är att veta...to measure is to know...meriti je znati..
                        move your mind

                        Comment

                        • Nikola
                          CBC Senator XXL
                          • 29.09.2004
                          • 975
                          • Indjija/Vojvodina

                          #13
                          Fabricki ima nesto ispod 300Nm na 2750 o/min, Mitsubishi TD 05H, 8:1 stepen kompresije, 80.00mm × 66.20mm, 210KS na 6000 o/min, 2 ventila po cilindru, V6 (60 stepeni) 2.0...
                          U kasnije serije stavljan Garrett T25, obrtni smanjen na 280Nm ali vec na 2400 o/min, snaga smanjena na 200ks

                          Uktatko, jel moze do 300 ks, bez da se dira blok? Znaci promena turbine, injectora i ponesto na glavi...?

                          Squadra tuning obecava samo sa cipom, 230ks i skoro 340Nm


                          .:Cuore Sportivo:.
                          Alfa Romeo 145 1.6 Boxer 103HP 96`

                          Comment

                          • Rubi
                            CBC Senator XXL
                            • 06.05.2005
                            • 519
                            • Beograd

                            #14
                            @ BOOST



                            OK, ovo je pojasnilo dosta stvari...
                            (\__/)
                            (='.' This is Bunny. Copy and paste Bunny into
                            (")_(") your signature to help him gain world domination.

                            http://www.flickr.com/photos/rubinjoni/

                            Comment

                            Working...
                            X