Etanol ili etil alkohol je tečno gorivo koje se dobija preradom određenih biljnih produkata i stoga se svrstava u goriva dobijena iz biomase, odnosno iz obnovljivih izvora energije. U istu grupu goriva spadaju i metanol i biodizel.Primena ovakvih goriva u motorima sa unutrašnjim sagorevanjem datira od samih početaka razvoja motora, odnosno automobila. Široj javnosti malo je poznato da su otac dizel motora Rudolph Diesel, začetnik moderne automobilske industrije Henry Ford i poznati naučnici i konstruktori Charles Kettering, Tomas Edison, Alexander Graham Bell i dr. delili istu viziju i veru u potencijal biogoriva za pogon motora, odnosno automobila. U svojoj patentnoj prijavi iz 1912. godine Diesel piše istorijsku rečenicu: ?Korišćenje biljnog ulja kao goriva u današnjem trenutku može se oceniti beznačajnim. Međutim, tokom vremena će i ovi proizvodi dobiti na važnosti, kao što je to danas slučaj sa proizvodima dobijenim preradom nafte.?
Istorija razvoja goriva za motore sa unutrašnjim sagorevanjem vrlo je interesantna i puna kontraverzi. Kada su se pojavili prvi motori nije bilo motorskih goriva, već je korišćeno ono tečno gorivo koje je do tada bilo na raspolaganju za druge svrhe, a najviše za osvetljenje.
Za početak komercijalne eksploatacije nafte uzima se 1959. godina, kada je počela eksploatacija prvog naftonosnog polja u Pensilvaniji. Međutim, od početka eksploatacije nafte, pa do osvajanja tehnologija za proizvodnju adekvatnog goriva za motore, prošlo je puno vremena, tokom kojega su razni tržišni i netržišni faktori doprineli ustoličenju derivata nafte. Priča o etanolu najbolje ilustruje ove krivudave tokove istorije. Glavno područje sučeljavanja pobornika derivata nafte i pobornika biogoriva bilo je u SAD, s obzirom da one u organizovanoj masovnoj proizvodnji i primeni, kako etanola tako i nafte, imaju najdužu istoriju. Pored toga, automobil, a sa njime i motor sa unutrašnjim sagorevanjem, najbrže su ušli u masovnu upotrebu upravo u SAD, doprinevši u ogromnoj meri svetskoj dominaciji ove zemlje.
Još u devetnaestom veku etanol je imao status proizvoda od posebnog značaja, a obim proizvodnje u SAD (25 miliona galona 1800. godine), ali i u Evropi bio je ogroman. Korišćen je za osvetljenje (sam, ili u kombinaciji sa drugim gorivima), kao rastvarač, ali i kao sastojak u alkoholnim pićima. Kao takav, bio je najinteresantniji za oporezivanje. Interesantno je da je predsednik Linkoln za vreme građanskog rata uveo poseban ratni porez na etanol, iz koga su se finansirale ratne potrebe, a kasnije i budžet SAD. Ovaj porez je bio vrlo destimulativan kako za proizvođače, tako i za potencijalne potrošače etanola i ostao je na snazi sve do 1906. godine. Za to vreme proizvodnja etanola je ušla u duboku krizu zbog nekonkurentne cene, koju je uslovio visoki državni namet.Taj period se poklapa sa početkom eksploatacije nafte. Tokom ovog perioda, od naftnih derivata, najbrži prodor među tečna goriva načinio je kerozin, koji je bio idealan za upotrebu u lampama. Može se reći da je upravo zahvaljujući visokoj ceni etanola krajem 19. veka kerozin uspeo da se izuzetno brzo afirmiše na tržištu i tako utre put ostalim naftnim derivatima. Kada je otpočela era automobila, kao gorivo su korišćeni i etanol i benzin, s tim što je etanol korišćen i kao dodatak benzinu (5-10%) radi povećanja oktanskog broja.
Istorija razvoja goriva za motore sa unutrašnjim sagorevanjem vrlo je interesantna i puna kontraverzi. Kada su se pojavili prvi motori nije bilo motorskih goriva, već je korišćeno ono tečno gorivo koje je do tada bilo na raspolaganju za druge svrhe, a najviše za osvetljenje.
Za početak komercijalne eksploatacije nafte uzima se 1959. godina, kada je počela eksploatacija prvog naftonosnog polja u Pensilvaniji. Međutim, od početka eksploatacije nafte, pa do osvajanja tehnologija za proizvodnju adekvatnog goriva za motore, prošlo je puno vremena, tokom kojega su razni tržišni i netržišni faktori doprineli ustoličenju derivata nafte. Priča o etanolu najbolje ilustruje ove krivudave tokove istorije. Glavno područje sučeljavanja pobornika derivata nafte i pobornika biogoriva bilo je u SAD, s obzirom da one u organizovanoj masovnoj proizvodnji i primeni, kako etanola tako i nafte, imaju najdužu istoriju. Pored toga, automobil, a sa njime i motor sa unutrašnjim sagorevanjem, najbrže su ušli u masovnu upotrebu upravo u SAD, doprinevši u ogromnoj meri svetskoj dominaciji ove zemlje.
Još u devetnaestom veku etanol je imao status proizvoda od posebnog značaja, a obim proizvodnje u SAD (25 miliona galona 1800. godine), ali i u Evropi bio je ogroman. Korišćen je za osvetljenje (sam, ili u kombinaciji sa drugim gorivima), kao rastvarač, ali i kao sastojak u alkoholnim pićima. Kao takav, bio je najinteresantniji za oporezivanje. Interesantno je da je predsednik Linkoln za vreme građanskog rata uveo poseban ratni porez na etanol, iz koga su se finansirale ratne potrebe, a kasnije i budžet SAD. Ovaj porez je bio vrlo destimulativan kako za proizvođače, tako i za potencijalne potrošače etanola i ostao je na snazi sve do 1906. godine. Za to vreme proizvodnja etanola je ušla u duboku krizu zbog nekonkurentne cene, koju je uslovio visoki državni namet.Taj period se poklapa sa početkom eksploatacije nafte. Tokom ovog perioda, od naftnih derivata, najbrži prodor među tečna goriva načinio je kerozin, koji je bio idealan za upotrebu u lampama. Može se reći da je upravo zahvaljujući visokoj ceni etanola krajem 19. veka kerozin uspeo da se izuzetno brzo afirmiše na tržištu i tako utre put ostalim naftnim derivatima. Kada je otpočela era automobila, kao gorivo su korišćeni i etanol i benzin, s tim što je etanol korišćen i kao dodatak benzinu (5-10%) radi povećanja oktanskog broja.
Comment