skoro je na jednom austrijskom forumu bila ogromna diskusija u vezi ove teme.
sledece je se isprobalo i doslo se do sledecih zakljucaka:
serijski tockovi-16kg.15 cola195-55,mereno vreme 100-200kmh
17 cola 20kg,225-35 gume
razlika oko 5 sekundi u korist manje gume i lakse felne.
primer drugi:
audi s3 serijske 17 cola i 18 cola sa istom sirinom gume,ali razlika u tezini je oko 5kg po felni ...izmereno 15kmh manje top brzine-auto nije mogao da izvuche onoliko koliko je mogao sa laksim felnama
treci primer:
100-200 vremena:
235/40/18 na 8x18 sa 17.5kg: 16.6 Sek (prosek)
235/40/18 na 8x18 sa 7.9kg: 13.1 Sek
imam primera koliko hoces jer je tema poprilicno dugo bila aktuelna..uglavnom masa jednog tocka je itekako bitna isto toliko kao i tezina gume same i sirina felne i gume..sirine gume i felne su bitne zbog samog povecanja povrsine trenja,i kasnije na vecim brzinama zbog CW vrednosti.
mali primer:uzmite stap i na kraju stapa stavite okruglo parce nechega sto se biti otprilike tesko 0,5 kg i pokusajte to rukom da pokrenete u pokret...sada to isto uradite sa nechim sto je 1kg tesko..samo ce vam se sve rechi.
uglavnom je neka nepisana formula -10 kg manje na tocku je kao da imas 10 vise konja u motoru.samim tim je motoru lakse pokrenuti taj tochak.
lakse gume i felne ne doprinose samo malo boljem ubrzavanjem vec mnogo vise dinamici jednog vozila,i olaksavaju posao amortizerima i ostalim komponentama trapova jer imaju manje neamortizovane mase da amortizuju,lezajevi tocka ce duze trajati,amorti isto,auto ce biti agilniji u krivinama i tako dalje..mislim da na netu ima negde sam podatak istog auta sa razlichitim tezinama felni po vremenima..
isto tako pre desetak godina je nemacki casopis"Sportauto" naravio mali test sa golfom gti 150 konja,sa razlichitim felnama :
16,1kg -15cola
18,4 kg -16 cola
18,9 7,5x17cola
19,8kg 8,5x17 cola
e sada dosli su do saznanja da su vremena od 0-100 bila skoro ista,ali zato su vremena od 60-180 bila poprilicno razlichita:
15 cola-27 sec
17 cola(ove najteze-razlika 3,7kg)32 sec
od 100 do 160 je auto sa 15 cola bio oko 2 sec brzi.
e sada ima i laganih felni koje nisu od magnezijuma i nisu tako skupe..samo treba traziti,i ne nisu OZ
hint:
rota
teamdynamics
"I am a rotorhead stuck with pistons for the moment. Its killin me." No ROTOR no MOTOR...
u 4*98 postoje magnezijumske felne od 13 i 14 cola od starih fiata i sve su sa malim et, u prevodu izbacice tockove napolje, uglavnom Cromodora. ima ih kod nas koliko hoces za 200e set. koliko ti odgovara dimenzija i dizajn to je vec drugo pitanje
Vec duze vreme sam se pitao zasto niko ne pravi felne od ugljenicnih vlakana kada je poznato da su ti materijali veom lagani a uz to i veoma cvrsti.
I naravno na netu sam nasao nekoliko firmi koje bas to i rade, prave felne od ugljenicnih vlakana. Doduse nisu cele felne od CF (carbon fiber) vec samo osovinski deo i deo koji nosi gumu, koji je u stvari i najtezi. Paoci se i dalje prave od standardnih materijala tipa Alu ili magnezijum ili sta vec.
Dobici? Nevidjeno smanjenje tezine felne ali sto je najvaznije smanjuje se momenat inercije tako da je pravi dobitak u ubrzanju i kocenju. Potreban je manji momenat motora da pokrene auto i manja sila kocenja da zaustavi auto (citaj krace zaustavno vreme).
Najveci je efekat u stvari na kocenju i sve vise trkackih automobila prelazi na CF felne jer se ustvari najvise dobija na olaksanom kocenju.
Cena? Totalno nije za nas obicne smrtnike.
Ali verovatno ce postati standard za 5 do 10 godina.
lakse gume i felne ne doprinose samo malo boljem ubrzavanjem vec mnogo vise dinamici jednog vozila,i olaksavaju posao amortizerima i ostalim komponentama trapova jer imaju manje neamortizovane mase da amortizuju,l
neogibljena masa..aha tako se kaze ja napisao neamortizovana masa
"I am a rotorhead stuck with pistons for the moment. Its killin me." No ROTOR no MOTOR...
jedno pitanje:ide li auto brze na isti broj obrtaja motora kad se stave vece gume?
I jos nesto,ima li promjena velicine gume veze sa mjerenjem predjene kilometraze u kolima?
Originally posted by Stefan_s
Ta dvojka je trosila stvarno malo, desavalo mi se da se ugasi jer ostanem bez goriva..naravno to kad teram pun gas. i nekako upalim i pola dana se jos vozim laganim gasom. Nekad sam imao tripove da ide na vazduh, majke mi...
primer: na starom fiatu 132 sam jedno vreme umesto fabrickih 175/70/14 vozio 195/65/15. nisam bas primecivao neke bitne razlike u ubrzanjima mada nisam ni merio. primetio sam da neke krivine koje sam sa starim tockovima ladno prolazio sad ne mogu da prodjem istom brzinom iako su gume sire?!? cimnem burazera da sedne u drugi auto i izadjemo na autoput kad ono kad meni pokazuje 100km/h kod njega je 120!!! zbog veceg obima tocka je pokazivao -20%. nisam probao max brzinu ali je veliko pitanje koliko bi uopste brze isao, ipak tu otpor vazduha postaje znacajan faktor.
Comment