Trenutne cene gasa i kvalitet istoga?! Deo 2.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • expendable
    CBC Senator XXL
    • 04.11.2009
    • 3662
    • Bor

    Originally posted by cikabosko View Post
    Ne, ne,

    Ovo nije standard.

    Ima li gde EN 589:2010. ili još bolje EN 589:2012.

    Mene konkretno interesuje podaci u propisanim udelima propana i butana u TNG.
    Jeste standard ali nije nijedan od pomenutih. I nema propisanih udela propana i butana.
    Sam SPRS ne mogu naći. Mislim da je u jednom SAT-u citiran baš deo o udelu butana i propana (SPRS EN 589:2010).
    No, možda je u verziji 2012 prepravljeno (uzgred 2013. su uneti amandmani u EN 589:2008 na koje se SPRS-i pozivaju).
    Ostaje mi da nađem primerak časopisa (tamo negde na tavanu, jedino mi na ruku ide ovo "miholjsko leto").

    Kako god, sam EN 589 (izgleda) NE propisuje ovaj odnos u udeo jednog u drugom. Ovo je učinjeno zbog fleksibilnosti (da bi se mogao koristiti u celoj EU). Očigledno je ostavljeno domaćem zakonodavcu da to definiše (ako hoće, a kod nas, očigledno - NEĆE, ne mešaju se u svoj posao ... kao da su odsek "debela 'ladovina").
    JEDINO JE BITNO DA SE ISPUNE ZAHTEVI MINIMALNOG PRITISKA GASNE FAZE.
    Letnji "grade E" je tako sročen da dopušta veći sadržaj butana. Neke zemlje Južne Evrope propisuju min. sadržaj propana od 20% molskih (sa primesama praktično ograničen butan na 70% masenih).
    Ovo je (praktično) dodatni sigurnosni propis. U Španiji je uobičajen letnji LPG sastava: 70/30 (butan/propan) a u Grčkoj 80/20 (ovo sam ranije nagađao da je a isplao je da jeste, baš tako).
    Znači da kao "grade E" (kako je definisano u EN 589) prolazi 70% pa čak i 80%.
    Da li se radi o iskorišćavanju "rupe u zakonu"? DA. Ipak to nije zloupotreba a zakonodavac je morao da se pobrine za taj detalj.
    Verovatno je "grade D" ograničen na 65% ali ...
    Čak i bez fugaciteta (računajući samo pritiske a gasove kao idealne) nije lako proračunati odnose jer ima i dozvoljenih primesa.
    Isto tako je uobičajeno da je "zimski" TNG do 40/60 (butan/propan) ali je takođe moguć i veći sadržaj propana, jer se traži samo minimalan a ne i maksimalan pritisak na datoj temperaturi. Tako da "grade A" u Skandinaviji verovatno ima i više od 60% propana.
    Na kraju krajeva:
    KO KAŽE DA NISMO EVROPA? Pa po rasponu mogućeg sadržaja gasova (pod pritiskom tečnosti) u TNG-u smo: EVROPA CELA! (pola moga sela ...)

    P.S.
    Šta određuje sastav u Šljivropi? Pa, cena naravno ... neće valjda kvalitet ili tako nešto "nebulozno".
    Osim toga, brinu ljudi za našu bezbednost ... mnogo je lakše sa butanom nego propanom (može malo ventil i da "zariba").

    P.P.S.
    Izgleda da je zbog ovog "panevropskog" EN 589 i odustato da min. MON bude 90,5 (mislim da je Austrija i još par zemalja to usvojilo) nego je ostalo 89,0. Tako je lakše da se "šteluje" smeša (ne traži izomerno razdvajanje, butana, koje je skupo i zahtevno).
    Last edited by expendable; 05.11.2013, 12:36.
    Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).

    Comment

    • cikabosko
      CBC Veteran
      • 13.11.2008
      • 146
      • Novi Beograd

      Proverio sam koji je odnos butana i propana u TNG-u zadnjih desetak dana.
      Nije 72 prema 28 kako sam ranije napisao već je 70,8 prema 26,5.
      Izvinjavam se zbog nepreciznosti.

      Comment

      • Franjo
        Banovan
        • 14.08.2009
        • 2831
        • Inđija - Beograd
        • Renault megan II res

        Originally posted by cikabosko View Post
        Ovo nije standard.

        Mene konkretno interesuje podaci u propisanim udelima propana i butana u TNG.
        Pogledaj, pažljivije i videt ćeš, da je omer 34:65!

        goriva2.indd - goriva.pdf

        Kao što Profa reče, na jednom mestu, žao mi je, da platim 900 dinara, da bih dobio (kupio) najnoviji standard i da bih utvrdio, da se ništa ne menja! U odnosu na EN 589:2008!

        SRPS EN 589:2012

        Uzgred, standard ne sadrži odredbe o omeru smeše!

        Comment

        • cikabosko
          CBC Veteran
          • 13.11.2008
          • 146
          • Novi Beograd

          Originally posted by Franjo View Post
          Pogledaj, pažljivije i videt ćeš, da je omer 34:65!
          To je kako vidim podatak za PROPAN-BUTAN SMEŠU (PBS) JUS B.H2.134. i omer je

          3
          : 65 : 1 : 31

          (C1 i C2)
          : C4 : C5 : C3.


          Nema podataka za TNG (tečni naftni gas) JUS EN 589 2005 identičan sa EN 589:2004

          Comment

          • Franjo
            Banovan
            • 14.08.2009
            • 2831
            • Inđija - Beograd
            • Renault megan II res

            U pravu si, u brzini prevideh C1 i C2, ali PBS se prodaje kao TNG, ili auto-gas. Ako pročitaš EN 589, nigde nećeš naći, striktno "propisani" omer P:B!

            Dobro objašnjenje, za korisnike (vozače), imaš ovde:

            TNG autogas « Standard Gas


            Comment

            • Flavio
              CBC Senator XXL
              • 13.06.2006
              • 1926
              • 012 Centar
              • KaraWagon 1.4T.Spark

              Ovako ili onako, MP cena opet raste.
              Od jutros je 84,90

              Comment

              • Saša
                CBC Senator
                • 05.11.2006
                • 277
                • NS

                Kod menu u okolini na tri pumpe je 80.90 (NIS, Avia, Mol).

                Comment

                • expendable
                  CBC Senator XXL
                  • 04.11.2009
                  • 3662
                  • Bor

                  Originally posted by cikabosko View Post
                  Proverio sam koji je odnos butana i propana u TNG-u zadnjih desetak dana.
                  Nije 72 prema 28 kako sam ranije napisao već je 70,8 prema 26,5.
                  Izvinjavam se zbog nepreciznosti.

                  Uzgred, dobar gas, osim što je "Španski" (za subtropske predele).
                  Na +40°C tek 7,5bar. Može taj i do +50, ko od šale.

                  I dok mi tako (lepo) ćaskamo, naftaši samo "rokaju" ... NIS kod mene već na 84,40.
                  (da nije slučajno od jutrošnjeg (sinoćnjeg) poskupljenja nafte sa 105 na 106$, 77,77 na 78,50€ )
                  Onda imaju dobru vračaru (pošto su poskupeli 24h ranije).
                  Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).

                  Comment

                  • expendable
                    CBC Senator XXL
                    • 04.11.2009
                    • 3662
                    • Bor

                    Knez: 84,90 ?! (alo, majstori! jesmo mi za hebaćinu ali vi udarate "grub sex", što bi rekla "narodna" pesma "krk u ljubu")
                    Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).

                    Comment

                    • Keketarac
                      CBC Senator XXL
                      • 01.09.2007
                      • 588
                      • Novi Sad
                      • Seat Ibiza 1.2 TSI

                      Sipao na Knezu u Sr. Karlovcima, prosecna potrosnja do Nisa (na autoputu 130 km/h) i po Nisu lokal oko 10,5 l/100 km.

                      U Nisu sipao na Lukoilu, prosecna potrosnja do Bg (ponovo autoput 130 km/h) i po Bg lokal-8,2 l/100 km.

                      Neverovatna razlika.

                      Comment

                      • Franjo
                        Banovan
                        • 14.08.2009
                        • 2831
                        • Inđija - Beograd
                        • Renault megan II res

                        Iako je moguće, ipak je za diskusiju. Razlika preko 20% - usled kvaliteta goriva, ili načina merenja? Ili, do pištolja?
                        Da li si, prvo punjenje u prazan rezervoar i prosečnu potrošnju utvrdio, odmah po potrošenom i prelasku na benzin?
                        Isto tako, u Niš(u), u prazan rezervoar sipao određenu količinu i vozio, dok nisi potrošio poslednju kap?
                        I, da li si beležio kilometražu prilikom sipanja i kad si prešao na benzin?

                        Comment

                        • expendable
                          CBC Senator XXL
                          • 04.11.2009
                          • 3662
                          • Bor

                          Originally posted by Franjo View Post
                          Iako je moguće, ipak je za diskusiju. Razlika preko 20% - usled kvaliteta goriva, ili načina merenja? Ili, do pištolja?
                          Da li si, prvo punjenje u prazan rezervoar i prosečnu potrošnju utvrdio, odmah po potrošenom i prelasku na benzin?
                          Isto tako, u Niš(u), u prazan rezervoar sipao određenu količinu i vozio, dok nisi potrošio poslednju kap?
                          I, da li si beležio kilometražu prilikom sipanja i kad si prešao na benzin?
                          Upravo tako. Ne postoji TEORIJA koja bi, pri istim (sličnim, kako je navedeno) uslovima vožnje, objasnila toliku razliku.
                          Jednostavno - NEMOGUĆE JE (a da bude do kvaliteta TNG). Ne postoji odnos propan/butan za tako nešto.
                          Čak i da je venturi sistem (a nije) i 80% butana (a ne mož' biti, eventualno je 70%) u smeši (a paljeno na TNG) pa bi efekat bio takav samo na kratkim relacijama a nikako na 200km ili više.
                          Mislim da je nešto od onog što je Franjo naveo, iz domena netačnog merenja (opekli su se čak i CERN-ovci na tom polju).
                          Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).

                          Comment

                          • Keketarac
                            CBC Senator XXL
                            • 01.09.2007
                            • 588
                            • Novi Sad
                            • Seat Ibiza 1.2 TSI

                            Ceoni vetar

                            Comment

                            • cikabosko
                              CBC Veteran
                              • 13.11.2008
                              • 146
                              • Novi Beograd

                              Lukoil - 85,40

                              Comment

                              • expendable
                                CBC Senator XXL
                                • 04.11.2009
                                • 3662
                                • Bor

                                Originally posted by cikabosko View Post
                                Lukoil - 85,40


                                Ovde "sindikat" drži 84,90.

                                Ja sipah na OMV-u (Zaječar) po 80,40

                                Jest' da je to produžena "vikend akcija", ali ipak prija (k'o pivo na ovoj jesenjoj vrućini).
                                Nastavljam sa čajankom (na svoju štetu) ... 6,8 litara za jednu crvenu (146,9).
                                Dakle tek sa ovih -3,50 cene (koliko-toliko) izgledaju blizu normale (a normala je, ponavljam: 79,90 i 144,90).
                                Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).

                                Comment

                                Working...
                                X