Da li je opasno ''nakrcati'' rezervoar?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joca
    CBC Član
    • 18.01.2008
    • 28
    • Beograd

    Da li je opasno ''nakrcati'' rezervoar?

    + + +
    Temperaturno širenje tečne faze TNG-a uopšte nije naivno, ono je veoma veliko. Po tome je ponašanje tečne faze TNG-a sličnije gasovima nego tečnostima, sličnije je vazduhu nego vodi.

    Dokaz:

    Formula zapreminskog širenja neke tečnosti prilikom zagrevanja za 20 ºC, ista je kao i za neki gas, i glasi:

    V20 = V0 (1 + 20 B)

    gde su:
    V20 – zapremina koju zauzima tečnost ili gas pošto je zagrejana za 20 ºC,
    V0 – zapremina koju je zauzimala ista tečnost ili gas pre nego što je zagrevana,
    B – koeficijent zapreminskog širenja tečnosti i gasova prilikom zagrevanja.

    Podatak za B je različit za različite tečne materije, dok je za sve gasove podjednak, i iznosi 1/273,16 = 0,00366 ºC-¹.
    B za neke materije ima vrednost:
    za vodu .................................................. ....... 0,00018 ºC-¹
    za benzol .................................................. .... 0,00106 ºC-¹
    za alkohol .................................................. ... 0,00119 ºC-¹
    za tečnu fazu TNG-a, B se
    menja sa temperaturom,
    a na 20 ºC ima vrednost................................. 0,00255 ºC-¹
    za vazduh .................................................. .... 0,00366 ºC-¹

    Prema formuli se lako izračunava procentualna promena zapremina navedene 4 tečnosti i vazduha, usled zagrevanja od 20 ºC:

    Širenje vode iznosi ................................................. 0,4 %
    Širenje benzola iznosi ........................................ .... 2,1 %
    Širenje alkohola iznosi ............................................ 2,4 %
    Širenje tečne faze TNG iznosi znatnih ..................... 5,1 % !!!
    Širenje vazduha iznosi ............................................. 7,3 %

    Komentar:

    1 - Tečna faza našeg TNG-a širi se usled zagrevanja 14 puta više od vode.

    2 - Tečna faza TNG-a širi se oko 2 puta više od alkohola.

    [ Meni se jednom prilikom desilo pucanje
    staklene flaše prepunjene rakijom i dobro zatvorene,
    usled unošenja sa spoljne zimske temperature
    u toplu sobu. Da je tada u njoj bio tečni TNG
    umesto smeše alkohola i vode,
    pucanje staklene flaše bi se desilo 3 puta lakše. ]

    3 - Širenje tečne faze TNG-a je tako intenzivno da je
    uporedivo sa širenjem vazduha u istim uslovima zagrevanja.

    [ A radi ilustracije koliko je veliko širenje
    ili skupljanje vazduha usled promene temperature,
    prisetimo se iskustva koje smo verovatno svi imali.
    Naime, već posle par minuta je uočljivo
    kako dolazi do velikog smežuravanja, gužvanja
    prazne i zatvorene plastične PET boce (npr. od kisele vode),
    kada se ona iz tople sobe iznese na hladan zimski vazduh. ]

    # # #

    Blisko tako upečatljivom skupljanju PET boce je i širenje TNG rezervoara krcatog tečnom fazom. U literaturi sam našao ovakav podatak o kretanju pritiska u rezervoaru krcatom tečne faze TNG-a:
    Povećanje temperature od samo 1 ºC dovodi do povišenja pritiska u rezervoaru od oko 7,5 bara.
    Dosledno tome, zagrevanje od
    svega 10 ºC
    dodalo bi ogromnih
    75 bara
    u rezervoar.

    Sada je jasnije zašto ne bismo smeli tolerisati prepunjavanje rezervoara TNG-a preko propisanih 80%, čak do 100 % ! Zato što je 100 % ovoliko efektno.

    Doduše, istina je da bi na 25 bara trebao da proradi sigurnosni nadpritisni ventil, kao sastavni deo multiventila.

    Ali:
    trebalo bi najpre da smo sigurni da ga uopšte imamo, pa da je zadovoljavajućeg kvaliteta, pa da je ispravan, pa da je dobro montiran, pa gde će da ispusti višak gasa - da neće na neki plamen, varničenje...
    Kao i uvek kada se radi o sigurnosnim uređajima, bolje je da se na njihovu intervenciju ne oslanjamo radi regulisanja normalne eksploatacije.

    A ako bi zatajio sigurnosni ventil:
    Daleko ispod 100 bara, već preko
    67,5 bara
    se može očekivati havarija rezervoara u formi njegovog pucanja po tankoj liniji, ili popuštanja na nekom slabijem mestu montaže multiventila i sl..

    Utešno:

    Za razliku od ponašanja pri zagrevanju rezervoara punog nekim gasom, ili da sadrži osetnu količinu parne faze TNG-a, eksplozija rezervoara ''krcatog'' tečnom fazom TNG-a nije moguća. Barem ne kao njegovo rasparčavanje uz razletanje ''šrapnela i gelera''.
    Razlog tome je da se radi o širenju tečnosti a ne gasa.
    Naime:
    Čim tečnost iz rezervoara započne svoje isticanje, kroz prvu i najmanju naprslinu rezervoara, usled jako izražene osobine nestišljivosti tečnosti, pritisak se momentalno i drastično snižava i prestaje razlog daljeg razaranja konstrukcije rezervoara.
    Sve se može završiti bezbolno, ukoliko britak mlaz isteknute tečnosti nekoga ne povredi.

    (Veza: post od 25.jan.2008. u temi
    ''Poređenje propana i butana'' / 3. slučaj
    - - -
  • marinac
    CBC Senator
    • 13.03.2006
    • 277
    • Beograd
    • Alfa 156 JTS

    #2
    Prosto receno, ako rezervoar napunite do vrha, znaci 100%, pri porastu temperature od 1 stepen celzijusov, pritisak u rezervoaru se povecava za 7 bara. Veoma opasno.

    Comment

    • Williams
      CBC Senator XXL
      • 07.02.2006
      • 556
      • Beograd- Cerak

      #3
      Jel nisu zato izmisljeni multiventil i plovak?

      Comment

      • Uros Piperski
        CBC Senator XXL
        • 31.01.2005
        • 2978
        • Beograd

        #4
        Naravno, ali mene je uvoznik poslao u neki njegov servis da ugradim plin da bi mi zadrzao garanciju. Tamo su mi ugradili multiventil bez sigurnosnog ventila i bocu nisu ugradili pod odgovarajucim uglom tako da je pitanje koliko se boca punila. Kasnije sam to u ACR-u zamenio za multiventil sa ventilom i boca je pravilno montirana.
        Osim toga ljudi cesti skidaju plovak da bi mogli da natoce vise tecne faze i tako povecaju autonomiju.


        RALLYING - Like drag racing but with jumps, turns, snow, mud, gravel skill and balls.

        Comment

        • prolupator
          CBC Senator XXL
          • 02.09.2005
          • 3968
          • Zemun

          #5
          Koliko vidim ... sve je reseno, tj. resenja prakticna, proverena i upotrebljiva u praksi, u normalnim drzavama obavezna, postoje, samo nas "pamet" sprecava da ih koristimo?!

          Sreca pa nisam mod, zvizn'o bih ovde LOCK za sva vremena...
          OPEL KLUB SRBIJA - http://www.opelclub.rs - dođi, vidi ...

          prolupator.mojblog.rs

          Comment

          • Dora
            Nadzornik!!!
            • 24.10.2004
            • 17451
            • Novi Sad
            • FIAT

            #6
            Ako ste rešili da cepate dlaku, onda me zanima proračun kad rezervoar nije pun 100% nego recimo 95%.
            Kako se može napuniti rezervoar 100% sem ako se ne odvrne neki odušak prilikom punjenja?
            Ovde se piše nešto pametno, samo ne znam šta...

            https.autogas.rs

            Comment

            • Fabia & Avensis
              CBC Senator
              • 25.05.2006
              • 215
              • Podgorica - MNE!

              #7
              Ja sam uspio da pumpam 52l plina u bocu od 60l, i on bi da ide jos...
              Multiventil pocne da se cuje na 37-om litru.
              DRIVE A BMW IF YOU WANT TO BE SOMEBODY
              DRIVE A LEXUS IF YOU ARE SOMEBODY

              Comment

              • nijebitno
                CBC Senator XXL
                • 14.03.2006
                • 629
                • Modrica

                #8
                @Dora
                Mora da je neko od musterija pitao :"Hoce li da eksplodira plin ako auto ne parkiram u garazi? Citao sam canonbalu da moze a rekao mi je i komsija moje tetke."
                Difference between man and boys is the price of their toys

                Comment

                • sw.brick
                  CBC Senator XXL
                  • 09.10.2004
                  • 8141
                  • Beograd, barajevo-zemun
                  • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

                  #9
                  Ako ste rešili da cepate dlaku, onda me zanima proračun kad rezervoar nije pun 100% nego recimo 95%.
                  Kako se može napuniti rezervoar 100% sem ako se ne odvrne neki odušak prilikom punjenja
                  bilo bi zanimljivo obrazlozenje takvog postupka, kako je moguce u postojecima autgasnim instalacijama.

                  imam i dodatnu primedbu na tekst, u zatvorenom sudu gas (bilo koji) se ne siri i ne povecava mu se zapremina sa zagrevanjem.
                  po definiciji, cim je zatvoren sud.

                  dakle, vazduh se NE siri u zatvorenom sudu sa povecanjem temperature vec mu raste pritisak.
                  pritisak raste sve dok materijal zida suda mehanicki trpi takav pritisak.

                  tek kada pukne tj nastane rupa u sudu, gas se siri sve do izjednacavanje pritiska unutar sada otvorenog suda i spoljasne okoline.

                  poredenje sirenja tecnosti koja je nestisljiva i gasa koji je stisljiv unutar jedne fiksne zapremine dovodi do zablude o prepunjavanju gasa (gasne faze).

                  takodje, prica o punjenju suda sa 100% zapremine ispunjene tecnosti podrazumeva extremne zahvate sto je mislim vec obradjeno u drugoj temi.

                  zlu i opasnu nameru da se to uz citav niz specificnih i komplikovanih radnji posluzioca uradi, kroz postupak koji ne postoji kod normalnih autogasnih sistema.

                  ako se zeli izrada opasne stvari (bombe) postoje daleko jeftiniji a efikasniji metodi kako se izradjuju sa mnogo manje muke.

                  a kao i uvek resenje je obicno prosto i efikasno.
                  ugraditi multiventil u sud u koji ce se tociti LPG.

                  ugraditi podrazumeva da se to uradi ispravno.

                  pogresna ugradnja bilo cega, od vodokotlica do prekidaca struje za svetlo je opasno i predstavlja zloupotrebu.

                  niti autogasni uredjaj tu nije izuzetak.

                  zasto se kod nas pravi fama oko uredjaja u autu koji je jednostavniji i sigurniji od obicnog bojlera za toplu vodu u kupatilu nije mi bas razumljivo. (bojler je isto sud u kome je tecnost koja se zagreva i siri. i cak da bude jos gore uopste nema vazduha).
                  volvo
                  945 SE turbo lpg
                  344 GL lpg

                  Comment

                  • CannoN
                    CBC Senator XXL
                    • 15.09.2007
                    • 485
                    • Beograd

                    #10
                    Na koliko bara se atestiraju boce? 300?

                    Verovatno da nema realne opasnosti ni u slucaju nefunkcionalnog multiventila tj. plovka (ako se puni preko 80%), mozda bi se posle vise godina takva boca eventualno malo izdeformisala...

                    I jos nesto me zanima posto vidim da je joca nasao da na jedan stepen celzija u plusu boca dobije povecanje pritiska od 7.5bara.
                    To bi znacilo da bi pun rezervoar tecne faze na 40 celzija sasvim sigurno popustio sto se provereno ne desava.

                    Da li se to povecanje pritiska u odnosu na temperaturu desava tek posle odredjenje spoljne temperature i sta se desava pri negativnim/minus temperaturama?

                    Comment

                    • joca
                      CBC Član
                      • 18.01.2008
                      • 28
                      • Beograd

                      #11
                      + + +
                      Ima 1 način da se rezervoar napuni 100 % tečnom fazom.
                      On je NEREGULARAN, ZABRANJEN... i zahteva NEDOZVOLJENU intervenciju na ugrađenoj i atestiranoj gasnoj instalaciji.
                      Odnosi se na ''široko poznato'' demontiranje i uklanjanje nivo ventila, plovka.
                      (Koje, izgleda, možemo očekivati i od ''ovlašćenih'' ugrađivača...!?)

                      Potom... istrajnim, dugotrajnim, punjenjem TNG-a u takav OŠTEĆENI, OBOGALJENI rezervoar (bez plovka), iz koga je, brojnim ciklusima punjenja i pražnjenja u toku eksploatacije, evakuisan prvobitni vazduh, nivo tečne faze se može postići i preko 95%. U preostalih 5% se nalazi parna faza TNG-a.

                      Ako se zatim desi intenzivno zagrevanje tako napunjenog rezervoara (npr. jakim osunčavanjem), porastom temperature se tečna faza u rezervoaru širi.
                      To širenje je veoma veliko – kako je pokazano u postu, dostiglo bi
                      10% za 40°C
                      prirasta temperature, ukoliko se nešto pre toga ne desi.
                      Ovakvo jako ''disanje'' tečne faze žestoko sabija zatečenu parnu fazu u onih 5%, i taj % opada na 4 pa na 3 pa na još manje %, kako se tečna faza TNG-a zagreva.
                      Usled tako ostvarenog visokog pritiska u rezervoaru, parna faza se kondenzuje, odn. utečnjava (i pored toga što je na znatnoj temperaturi), i praktično nestaje. Tj. potpuno se pretvorila u tečnost.
                      I tako se postiže 100% napunjenosti rezervoara tečnom fazom TNG-a.

                      * * *

                      Svaki gasni sistem normalnog kvaliteta i stručno ugrađen, naravno eliminiše takav slučaj. Korisnik ne treba da brine – sve će dobro raditi, i on treba samo da sistem redovno servisira.

                      Međutim.
                      Post je napisan zato što se i na forumu pojavljuju svedočenja naših drugara da takve intervencije rade, da su njima zadovoljni, da se prepunjavanje dobro pokazalo, da nikada nije bilo nikakvih problema...
                      Da su se baš lepo dosetili...
                      Malte ne, mi koji održavamo svoje uređaje kako ih je fabrika predvidela – grešimo, ili smo uskraćeni blagodeti sa kojom, eto, o žalosti... nismo imali prilike da se upoznamo...

                      Zbog, ili protiv, takvih mišljenja je post napisan.
                      Da malo trgne iz opuštanja one koji rade zabranjene intervencije – možda nisu znali šta rade. Npr. možda nisu bili upoznati sa onim što je navedeno u postu: da je ponašanje tečne faze TNG-a prilikom zagrevanja iznenađujuće burno. Da može biti OPASNO prepunjavati rezervoar.

                      Koliko sam ja upoznat sa svedočenjima o raznim problemima u bezbednom korišćenju auto gasa, oni se najčešće odnose baš na prepunjavanje rezervoara.

                      Iako će ''vršioci zabranjenih radnji'' verovatno i dalje da rade po svome, post je, možda i više namenjen nama, normalnim ''uživaocima gasnih blagodeti'' - po džep, po motor, po okolinu... Da se i dalje lepo i bezbrižno vozimo, ne pristajući na ''još veću sreću'' koju nam savetuju.

                      # # #

                      Molim da me neko ispravi ako grešim.
                      Jer, kako sam ovde na forumu pročitao da je rekao 1:
                      ''Pretpostavka je majka svih zaj...bavancija.''
                      - - -

                      Comment

                      • sw.brick
                        CBC Senator XXL
                        • 09.10.2004
                        • 8141
                        • Beograd, barajevo-zemun
                        • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

                        #12
                        volvo
                        945 SE turbo lpg
                        344 GL lpg

                        Comment

                        • sasa km
                          CBC Senator
                          • 23.10.2007
                          • 241
                          • kosovska mitrovica

                          #13
                          kada sam radio atest lepo sam pitao inspektora : "dali treba povremeno odnosno na trece - cetvrto punjenje ispustati vazduh iz boce, jer su mi neki rekli da to rade da smanje pritisak u boci"
                          a on je odgovorio : " to sto neki ispustaju vazduh iz boce je pogresno jer kada se boca napuni visak vazduha ( izjednacava pritiska ) se vrati u pumpu pa pistolj uradi ono drn-drn i prekine punjenje"

                          prema tome uvek kada punim punu ne razmisljam dali je 40 ili 100 l sada ima plina skoro na svakoj pumpi kad nestane plina prebacim na benzin pa do prve pumpe i sipaj majstore

                          jedino sto posle svaku potrosenu bocu plina vozim 40-50 km na benzin zbog motora
                          ALFA-naravno, molim jednu u fulu za poneti

                          Comment

                          • joca
                            CBC Član
                            • 18.01.2008
                            • 28
                            • Beograd

                            #14
                            + + +
                            300 bara ?
                            67,5 bara.
                            CannoN, molim te da pogledaš obrazloženje na ovom mestu:

                            post od
                            Pet 25 Jan 2008 10:13
                            u temi
                            ''Poređenje propana i butana'' / 3. slučaj:

                            Pozdrav
                            - - -

                            Comment

                            • CannoN
                              CBC Senator XXL
                              • 15.09.2007
                              • 485
                              • Beograd

                              #15
                              V20 – zapremina koju zauzima tečnost ili gas pošto je zagrejana za 20 , ºC

                              Prema formuli se lako izračunava procentualna promena zapremina navedene 4 tečnosti i vazduha, usled zagrevanja od 20 ºC

                              Moje pitanje je bilo od koje pocetne temperature je taj gas zagrejan za 20 ºC?

                              Ovo pitam da bi saznao ima li formula znacaja u realnom zivotu tj. da li ovo temperaturom uslovljeno povecanje pritiska moze drasticno da utice na koherentnost pune boce, dakle pri Zemaljskim temperaturnim uslovima.

                              Iskustvo mi govori da ne moze.

                              Comment

                              Working...
                              X