Koliko je stetan za motor ovaj rezim?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sw.brick
    CBC Senator XXL
    • 09.10.2004
    • 8141
    • Beograd, barajevo-zemun
    • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

    #16
    neću ti dati konkretan odgovor jer to zahteva puno ozbiljniji pristup nego što sam spreman da idem, počevši od proračuna vučne sile na točku, mase vozila, mogućih opterećenja, vrste puteva gde će se voziti pretežno itd.

    ali, posmatramo li na primer na drugačiji način.

    držaću se mog auta za koji imam brojke, a princip je isti za tvoj i bilo koji.


    na 100 km/h se motor vrti (oko) 2200 rpm.
    to znači da na 150 km/h se vrti oko 3300 rpm.

    sa 3300 rpm može udobno da se krstari i vozi satima i satima a da se motor praktično ne čuje niti stvara vibracije.

    što bi rekli sweet spot, zona ugodnog rada.

    ako bi da malo pojuriš, recimo podigneš obrtaje na 4000 rpm što je situacija koju si opisao kao granica za udobnost na dužem putu, to je oko 180 km/h.

    to je već zavidna brzina za krstarenje i relativno teško održiva u saobraćaju kakav je danas.

    sa takvim srednje dugim prenosom ubrzanje je sporedna kategorija mada može sasvim fino da se ubrzava.

    da se vratimo na onih 100 km/h...

    voziš sa 2200 rpm i poželiš da ubrzaš.

    prešaltaš u drugu brzinu i zavrtiš motor dok stiskaš gas.
    u drugoj je 100 km/h oko 4000 rpm, tako da kreneš u ubrzavanje sa 4000 rpm kada motor sasvim lepo može da povuče a nije tako blizu limitu obrtaja odnosno ima dovoljno dugu interval kontinualne vuče na točku bez promene na menjaču.

    i tako recimo ubrzaš drugom do 130-140 i tada ubaciš u treću brzinu za dalje ubrzavanje.

    dakle, imaš u toj drugoj odnosno trećoj brzini željeni kratkio prenos što ti garantuje maksimum ubrzavanja, a kada dostigneš željenu brzinu ubaciš u četvrtu ili petu i nastaviš lagano okretanje motora odnosno fazu krstarenja.


    zamisli, kao da imaš to što si poželeo, dugi prenos za autoput i brži ritam, i kraći prenos za otvorenim put- ubrzavanje a sve u istom menjaču.

    ti po želji biraš želiš li tog trenutka dug ili kratak prenos.

    u stvari srednji ili kratak prenos.

    dugi prenos se praktikuje kod dizela, oni se vrte pri 100 km/h oko 1600-1700 rpm u petoj.

    kod dizela su prva i druga brzina obično kraće podešene pošto je dizel malo inertan pa mu treba "podsticaja" da krene iz mesta a treća srednji prenos, onako razvučena da može dobro da ubrzava u širokom rasponu.

    zapravo kada se na kraju svede, prenos u menjaču (i diferencijalu) uskladjen je sa mogućnostima motora u Nm odnosno očekivanim opterećenjima (masa+ otpor vazduha+ ubrzanje) kao balansom.

    da se vratim na podatke koje znam i praksu.
    kada poželim ubrzanje kao cilj, prebacim u drugu i zadržavam se u drugoj u opsegu 15 km/h do 140 km/h.

    kada poželim laganica vožnju ubacim u četvrtu i tu je opseg 50km/h do 190 km/h

    po želji treća opciono kada se vozi uz jako brdo u opsegu 40-100 km/h uz maksimalno opterećen auto.

    prva je manje više ukras, tj baš za žestoka opterećenja odnosno za laganica povlačenje po gradu na ler obrtajima ( 11 km/h pri 1000 rpm) bez davanja gasa.

    da li mi treba multitronic menjač sa hiljadu brzina, tj 7 ili 8 kako sada već guraju u nove modele.

    mislim da baš i ne, i da je i ovo sasvim dovoljno za današnje uslove saobraćaja, u kombinaciji sa ovim motorom.
    inače je masa praznog auta oko 1650kg a u voznom stanju kod mene redovno oko 1800-1900kg.


    možeš komotno da napraviš duži peti stepen prenosa za udobnost krstarenja a onda po potrebi uvek imaš i treću za "poigrati se" fazu.
    volvo
    945 SE turbo lpg
    344 GL lpg

    Comment

    • srdjan_p
      CBC Senator XXL
      • 01.12.2004
      • 1915
      • ZR

      #17
      Tako sam nesto i mislio, razlika izmedju cetvrte i pete je jako mala tako da ova moja ideja izgleda skroz ima smisla... Zaletanje & obilazenje u cetvrtoj i onda krstarenje petom...

      Comment

      • srdjan_p
        CBC Senator XXL
        • 01.12.2004
        • 1915
        • ZR

        #18

        Evo i tablice prenosnih odnosa, mislim da bi cak i prosta zamena za menjac od 1.6ts modela radila posao

        Uglavnom vozim ovde po ravnici, opterecenje je uglavnom ili ja sam ili jos 2-3 osobe samnom u autu, jako retko preko 300-350kg, maks dozvoljena nosivost je oko 500kg...
        Ima jos jedan moguci trik, da li bi zamena guma za vislji profil postigla ovo, manje obrtaja motora za istu brzinu? Time bi ubio 2 muve jednim udarcem jer je auto dosta nizak a i profil gume pa bi se i komfor malo povecao...Trenutno je 195/50 r15, isao bi npr na 195/55 r15...

        Comment

        • Saby
          CBC Senator XXL
          • 25.11.2004
          • 408
          • Horgos

          #19
          a ja taman da kupim od tebe te /50 zato sto ja imam /55 taman posla :d
          Fun starts @ 3000 RPM
          Alfa Romeo 146 1.8 Ts

          Comment

          • srdjan_p
            CBC Senator XXL
            • 01.12.2004
            • 1915
            • ZR

            #20
            Sta fali /55? Lakse se penjes po trotoarima...

            Comment

            • Aki
              CBC Senator XXL
              • 04.08.2006
              • 1133
              • Beograd
              • Yugo 1603, Yugo 1301

              #21
              ...a ti vozi traktor, ne alfu.
              "Sometimes it seemed like the more you drove the less money you had. I remember one time Buck Baker and Lee Petty and I had to put our money together just to split a hot dog and a Coke."
              - Lousie Smith

              Comment

              • srdjan_p
                CBC Senator XXL
                • 01.12.2004
                • 1915
                • ZR

                #22

                Comment

                Working...
                X