neću ti dati konkretan odgovor jer to zahteva puno ozbiljniji pristup nego što sam spreman da idem, počevši od proračuna vučne sile na točku, mase vozila, mogućih opterećenja, vrste puteva gde će se voziti pretežno itd.
ali, posmatramo li na primer na drugačiji način.
držaću se mog auta za koji imam brojke, a princip je isti za tvoj i bilo koji.
na 100 km/h se motor vrti (oko) 2200 rpm.
to znači da na 150 km/h se vrti oko 3300 rpm.
sa 3300 rpm može udobno da se krstari i vozi satima i satima a da se motor praktično ne čuje niti stvara vibracije.
što bi rekli sweet spot, zona ugodnog rada.
ako bi da malo pojuriš, recimo podigneš obrtaje na 4000 rpm što je situacija koju si opisao kao granica za udobnost na dužem putu, to je oko 180 km/h.
to je već zavidna brzina za krstarenje i relativno teško održiva u saobraćaju kakav je danas.
sa takvim srednje dugim prenosom ubrzanje je sporedna kategorija mada može sasvim fino da se ubrzava.
da se vratimo na onih 100 km/h...
voziš sa 2200 rpm i poželiš da ubrzaš.
prešaltaš u drugu brzinu i zavrtiš motor dok stiskaš gas.
u drugoj je 100 km/h oko 4000 rpm, tako da kreneš u ubrzavanje sa 4000 rpm kada motor sasvim lepo može da povuče a nije tako blizu limitu obrtaja odnosno ima dovoljno dugu interval kontinualne vuče na točku bez promene na menjaču.
i tako recimo ubrzaš drugom do 130-140 i tada ubaciš u treću brzinu za dalje ubrzavanje.
dakle, imaš u toj drugoj odnosno trećoj brzini željeni kratkio prenos što ti garantuje maksimum ubrzavanja, a kada dostigneš željenu brzinu ubaciš u četvrtu ili petu i nastaviš lagano okretanje motora odnosno fazu krstarenja.
zamisli, kao da imaš to što si poželeo, dugi prenos za autoput i brži ritam, i kraći prenos za otvorenim put- ubrzavanje a sve u istom menjaču.
ti po želji biraš želiš li tog trenutka dug ili kratak prenos.
u stvari srednji ili kratak prenos.
dugi prenos se praktikuje kod dizela, oni se vrte pri 100 km/h oko 1600-1700 rpm u petoj.
kod dizela su prva i druga brzina obično kraće podešene pošto je dizel malo inertan pa mu treba "podsticaja" da krene iz mesta a treća srednji prenos, onako razvučena da može dobro da ubrzava u širokom rasponu.
zapravo kada se na kraju svede, prenos u menjaču (i diferencijalu) uskladjen je sa mogućnostima motora u Nm odnosno očekivanim opterećenjima (masa+ otpor vazduha+ ubrzanje) kao balansom.
da se vratim na podatke koje znam i praksu.
kada poželim ubrzanje kao cilj, prebacim u drugu i zadržavam se u drugoj u opsegu 15 km/h do 140 km/h.
kada poželim laganica vožnju ubacim u četvrtu i tu je opseg 50km/h do 190 km/h
po želji treća opciono kada se vozi uz jako brdo u opsegu 40-100 km/h uz maksimalno opterećen auto.
prva je manje više ukras, tj baš za žestoka opterećenja odnosno za laganica povlačenje po gradu na ler obrtajima ( 11 km/h pri 1000 rpm) bez davanja gasa.
da li mi treba multitronic menjač sa hiljadu brzina, tj 7 ili 8 kako sada već guraju u nove modele.
mislim da baš i ne, i da je i ovo sasvim dovoljno za današnje uslove saobraćaja, u kombinaciji sa ovim motorom.
inače je masa praznog auta oko 1650kg a u voznom stanju kod mene redovno oko 1800-1900kg.
možeš komotno da napraviš duži peti stepen prenosa za udobnost krstarenja a onda po potrebi uvek imaš i treću za "poigrati se" fazu.
ali, posmatramo li na primer na drugačiji način.
držaću se mog auta za koji imam brojke, a princip je isti za tvoj i bilo koji.
na 100 km/h se motor vrti (oko) 2200 rpm.
to znači da na 150 km/h se vrti oko 3300 rpm.
sa 3300 rpm može udobno da se krstari i vozi satima i satima a da se motor praktično ne čuje niti stvara vibracije.
što bi rekli sweet spot, zona ugodnog rada.
ako bi da malo pojuriš, recimo podigneš obrtaje na 4000 rpm što je situacija koju si opisao kao granica za udobnost na dužem putu, to je oko 180 km/h.
to je već zavidna brzina za krstarenje i relativno teško održiva u saobraćaju kakav je danas.
sa takvim srednje dugim prenosom ubrzanje je sporedna kategorija mada može sasvim fino da se ubrzava.
da se vratimo na onih 100 km/h...
voziš sa 2200 rpm i poželiš da ubrzaš.
prešaltaš u drugu brzinu i zavrtiš motor dok stiskaš gas.
u drugoj je 100 km/h oko 4000 rpm, tako da kreneš u ubrzavanje sa 4000 rpm kada motor sasvim lepo može da povuče a nije tako blizu limitu obrtaja odnosno ima dovoljno dugu interval kontinualne vuče na točku bez promene na menjaču.
i tako recimo ubrzaš drugom do 130-140 i tada ubaciš u treću brzinu za dalje ubrzavanje.
dakle, imaš u toj drugoj odnosno trećoj brzini željeni kratkio prenos što ti garantuje maksimum ubrzavanja, a kada dostigneš željenu brzinu ubaciš u četvrtu ili petu i nastaviš lagano okretanje motora odnosno fazu krstarenja.
zamisli, kao da imaš to što si poželeo, dugi prenos za autoput i brži ritam, i kraći prenos za otvorenim put- ubrzavanje a sve u istom menjaču.
ti po želji biraš želiš li tog trenutka dug ili kratak prenos.
u stvari srednji ili kratak prenos.
dugi prenos se praktikuje kod dizela, oni se vrte pri 100 km/h oko 1600-1700 rpm u petoj.
kod dizela su prva i druga brzina obično kraće podešene pošto je dizel malo inertan pa mu treba "podsticaja" da krene iz mesta a treća srednji prenos, onako razvučena da može dobro da ubrzava u širokom rasponu.
zapravo kada se na kraju svede, prenos u menjaču (i diferencijalu) uskladjen je sa mogućnostima motora u Nm odnosno očekivanim opterećenjima (masa+ otpor vazduha+ ubrzanje) kao balansom.
da se vratim na podatke koje znam i praksu.
kada poželim ubrzanje kao cilj, prebacim u drugu i zadržavam se u drugoj u opsegu 15 km/h do 140 km/h.
kada poželim laganica vožnju ubacim u četvrtu i tu je opseg 50km/h do 190 km/h
po želji treća opciono kada se vozi uz jako brdo u opsegu 40-100 km/h uz maksimalno opterećen auto.
prva je manje više ukras, tj baš za žestoka opterećenja odnosno za laganica povlačenje po gradu na ler obrtajima ( 11 km/h pri 1000 rpm) bez davanja gasa.
da li mi treba multitronic menjač sa hiljadu brzina, tj 7 ili 8 kako sada već guraju u nove modele.
mislim da baš i ne, i da je i ovo sasvim dovoljno za današnje uslove saobraćaja, u kombinaciji sa ovim motorom.
inače je masa praznog auta oko 1650kg a u voznom stanju kod mene redovno oko 1800-1900kg.
možeš komotno da napraviš duži peti stepen prenosa za udobnost krstarenja a onda po potrebi uvek imaš i treću za "poigrati se" fazu.
Comment