Automatski menjac – prednost ili ne?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sasha
    CBC Senator XXL
    • 04.10.2004
    • 4126
    • Novi Sad

    Automatski menjac – prednost ili ne?

    Prvi automatski menjač Hydra Matic predstavio je američki proizvođač Oldsmobile davne 1939. godine, kao revolucionarni proizvod. Vrlo brzo su ga prihvatili vozači širom Amerike, tako da je do 1950. godine većina automobila bila opremljena upravo automatskim menjačem. Tada je automatika bila namenjena pre svega komfornijoj vožnji, i u ranoj fazi su ti menjači imali samo dve brzine, tek kasnije se pojavio menjač sa tri i četiri brzine. Međutim u Evropi se takav tip prenosa nalazio samo u luksuznim limuzinama, pa čak i tamo retko. Evropski vozač je bio razočaran većom potrošnjom, ali i manjom snagom, te se automatika na starom kontinentu ali i u ostatku sveta sporo probijala. Posebno su loše rezultate davale kombinacije poput benzinskih motora male kubikaže sa automatskim menjačem. Naftna kriza 70-tih i velike cene benzina su dobrano udaljile kupce od automatike, koja je tada postala pravi luksuz.

    Do skora se o automatskim menjačima mislilo kako su rastrošni, i da u toj meri ubijaju živost motoru da o sportskim perfomansama nema ni govora. Dugo se mislilo da zauzvrat ne pružaju gotovo ništa. Međutim danas je automatska transmisija u toj meri unapređena da neznatno povećava potrošnju. Kod automatskog menjača koristi se umesto čvrste mehaničke veze, hidrodinamički pretvarač okretnog momenta. U pretvaraču je smešteno kolo pumpe koje pogoni motor, a ona putem ulja predaje energiju kolu turbine i tako ga okreće. Od kola turbine snaga teče do pojedinih specijalnih prenosnika, uz pomoć kojih se ostvaruju različiti prenosni odnosi. Ovim je vozač ne samo lišen pritiskanja kvačila i biranjem brzine ručicom menjača, već su i udarna opterećenja mnogo manja. Osim toga zbog specifične konstrukcije, zahvata se istovremeno više zupčanika, tako da zub zupčanika trpi manja opterećenja, pa je moguće prenositi veće okretne momente. Kod motora velikih zapremina i kod novih turbo dizel agregata obrtni moment je često i preko 400 Nm, ali to je veliko opterećenje za manuelni menjač. Ručni menjači koji prenose ogromne obrtne momente, kao što je slučaj kod recimo Dodge Vipera (tačno 664 Nm) su ogromnih dimenzija, te je moderan automatski menjač bolje rešenje.
    13
    Da
    0%
    9
    Ne
    0%
    3
    Pod uslovom da moram ili vozim taxi
    0%
    1
    www.arcs.org.rs/forum
  • Sasha
    CBC Senator XXL
    • 04.10.2004
    • 4126
    • Novi Sad

    #2
    Ono što je najviše nedostajalo starim automatskim menjačima je spona za premošćavanje pretvarača, odnosno čvrsta veza pumpe i turbine koja omogućava prenos snage bez klizanja, a time i manje gubitke obrtnog momenta. Naravno, o elektronici tada nije bilo ni reči, pa možete misliti koliko su današnji menjači napredniji. Savremeni automatski menjači komuniciraju sa glavnim procesorom u motoru, te njegov rad prilagođavaju stilu vožnje. Te tako kada se vozi opušteno, bez naglih promena brzine kretanja, automatika maksimalno štedi i gorivo i motor, dok kada se neprestano naglo ubrzava, motor zajedno sa menjačem reaguje znatno brže. Pri tome je zabava vožnje čak i veća, jer je vozač svo vreme koncetrisan samo na vožnju i sledeću krivinu, da ne govorimo o udobnosti i zamoru, koji stvara neprestano pritiskanje i puštanje kvačila, i konstatnom upotrebom desne ruke kako bi se pronašla što adekvatnija brzina.

    Danas automatika nudi mnogo više. Nekada ste se jednostavno morali pomiriti sa činjenicom da menjač trza, tako da su se promene stepena prenosa jasno osećale. O sportskoj vožnji nije bilo ni govora, jer ni prebacivanje menjača u kickdown nije bitno menjalo stvari. Trebalo mu je u proseku nekoliko sekundi da bi menjač shvatio da želite agresivno ubrzati. Ponekad su se ubrzanja činila beskrajno dugim, recimo kada bi na auto putu pri nekoj prosečnoj brzini od 120 km/h pritisnuli papučicu gasa do daske ubrzanja su bila više nego neodlučna. Mercedes je u tom periodu sa automatikom važio za puža bez obzira o kome se modelu radilo. Danas je takva konstatacija smešna. Još ako vam navedemo podatak da se tada, dakle 70-tih samo najluksuzniji Mercedesi nuđeni sa automatikom uz paprenu doplatu za istu. Ni danas doplata za takav menjač (doduše neuporedivo savremeniji) nije jeftina, ali je cena od oko 1.200 eura mnogo manja, da ne kažemo smešna u odnosu na cifre koje su tada figurirale. Danas neke automobile ne možete kupiti sa manuelnim menjačem. Pitate se zašto? Pa odgovor je jasan, nude više prednosti nego mana. Osmocilindrični motori su zahvaljujući svojoj radnoj zapremini i dinamici posebno pogodni za automatske menjače. Tako da recimo Mercedesima S 500, E 500 ili SL 500 (svi osmocilindraši) mnogo bolje leži automatika. Ako poželite, brzine možete menjati i sami, laganim dodirom menjača, a kvačilo je definitivno istorija, bar u ovom slučaju. Pri tome je interesantno da sa ovim menjačima Mercedesi imaju dobru ekonomiju, odnosno potrošnju, naravno uzevši u obzir snagu i težinu vozila. Kako bi dokazali da automatski menjač može izvući maksimum iz motora nemački inženjeri su konstruisali novi automatski menjač sa čak 7 stepeni prenosa, i nosi oznaku W7A700. To je novo Mercedesovo tehnološko čudo i predstavlja maksimum koja kuća iz Štutgarta može da pruži u ovom trenutku. U tom novom menjaču je i ogromno iskustvo na osnovu 11 miliona proizvedenih automatskih menjača, te sa ne malom tradicijom koračaju u istoriju sa novim shvatanjem automatskog menjača.
    www.arcs.org.rs/forum

    Comment

    • Sasha
      CBC Senator XXL
      • 04.10.2004
      • 4126
      • Novi Sad

      #3
      Pitate se da li je 7 stepeni previše i šta se dobilo time? Pa verovali ili ne mnogo toga. Time se ostvaruje veći ukupni prenosni raspon. Dakle agresivnije ubrzanje, jer je prva brzina još kraća, i manje opterećuje motor na auto putu jer je sedma brzina duža od pete. Pri tome je potrošnja niža, kao i nivo buke u putničkom prostoru. Motor radi još uglađenije jer su skokovi obrtaja motora manji kod uključivanja pojedinih stepeni prenosa, pa gotovo da postoji određeni prenos za svaku situaciju u vožnji. Navešćemo vam i podatak da je odnos između najkraćeg i najdužeg stepena prenosa (peta brzina) oko 4,5, dok je kod ovog novog Mercedesovog sedmostepenog taj odnos čak 6. U praksi to izgleda ovako, bolje ubrzanje do 100 km/h za 0,3 s, što i nije veliki napredak, ali je kod međuubrzanja od recimo 80 do 120 km/h razlika 1.5 s što u kritičnim situacijama nije uopšte zanemarljivo. Ono što je možda manje bitno kupcima ovih limuzina je manja potrošnja od 0,5 litra. Ali nesumnjivo je da se stepeni prenosa menjaju neprimetno i nečujno.

      Automatski menjač danas nudi više nego ikad. Mnogi proizvođači automobila već danas nude mogućnost ručnog prebacivanja brzina na svojim automatskim menjačima. Ako jedan Alfa Romeo nudi svoj sistem Selespid, ili BMW Steptronic, i to na izuzetnim sportskim automobilima, zašto onda sumnjati u njihovu efikasnost.
      www.arcs.org.rs/forum

      Comment

      • Sasha
        CBC Senator XXL
        • 04.10.2004
        • 4126
        • Novi Sad

        #4
        Moje misljenje je da bez saltanja nema pravog filinga u voznji,tako da sam protiv automatika.
        www.arcs.org.rs/forum

        Comment

        • sw.brick
          CBC Senator XXL
          • 09.10.2004
          • 8141
          • Beograd, barajevo-zemun
          • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

          #5
          moje misljenje je da nije bas najsrecnije odabran termin automatski za danasnje menjace jer jedino sto je automatsko je kvacilo dok promenu brzina, ako zeli, i dalje vrsi vozac na isti nacin kao kod manuelnog. a ako ne zeli tek onda sve radi samo od sebe. a cak i tada menjac pruza vise osd manuelnog u smislu prilagodjenosti skolpa motor-menjac-put kojim se vozi. jedina mana koju ja vidim je obaveza servisiranja relativno cesto sto uz cenu nabavke bitno poskupljuje upotrebu auta u odnosu na manuelni klasicni.
          kada bih birao auto koji neko drugi odrzava ona bi zasigurno bio automatik modernog doba.
          volvo
          945 SE turbo lpg
          344 GL lpg

          Comment

          • dexter
            CBC Član
            • 08.10.2004
            • 98
            • Banja Luka

            #6
            automatski mjenjac koliko god ga usavrsavali je sr*nje...

            Comment

            • tenzo RS
              CBC Senator XXL
              • 01.11.2004
              • 309
              • Krusevac
              • Saab 9-3 TiD

              #7
              ...zavisi od auta u kom se ugradjuje...tj. sporstkim automobilima automatski menjac narusava sportski duh ali ne i performanse...ipak "medju gas" je nezamenljivi adrenalin booster...

              ...BMW je svojim SMG menjacem napravio pomak po tom pitanju...samo sto to nije klasican automatski menjac vec manuelni menjac u kombinaciji sa hidraulikom kontrolisanom kompjuterom...
              ...6 rezima menjanja brzina (uskladjenost brzine promena stepena prenosa i odaziva na pedalu gasa u zavisnosti od uslova na putu i ambicija vozaca)...mogucnost sekvencionalnog i automatskog moda...automatski medjugas pri saltanju u nizu brzinu...f1 opcija menjanja brzina na volanu sa daleko vecom brzinom promene stepena prenosa u odnosu na sve automatske menjace tima Tiptronic, Selespid, Steptronic itd...
              ...inace da kazem da sam se vozio u M3 E46 SMG i imao prilike da vidim kako to funkcionise...
              8 i 300...u firungu !!!

              trazis kvalitetan turbo servis za remont turbine?

              Comment

              • Sasha
                CBC Senator XXL
                • 04.10.2004
                • 4126
                • Novi Sad

                #8
                Originally posted by tenzo RS
                ...ipak "medju gas" je nezamenljivi adrenalin booster...
                Bas tako....
                www.arcs.org.rs/forum

                Comment

                • dexter
                  CBC Član
                  • 08.10.2004
                  • 98
                  • Banja Luka

                  #9
                  samo meni nije jasno ko voli automatske mjenjace?? ok sad tipa SMG... al klasicne automatske... To je dosadno za voziti da se ubijes i gubi se sva car voznje... prvo sto moras doplatiti za takav mjenjac a gubis uzitak...

                  Comment

                  • Wiz
                    CBC Senator XXL
                    • 30.09.2004
                    • 3104
                    • Nish

                    #10
                    Automatic sucks

                    Comment

                    • Saabo
                      Moderator
                      • 29.09.2004
                      • 1724
                      • Vrbas
                      • SAAB 9000 2.3T STANDARD :D

                      #11
                      Do sad sam se vozio u dva automobila sa automatskim menjacem. Prvi je bio MB 123-jka, a drugi je bio Dodge Neon II. Zakljucak: skoro se nista nije promenilo u ?uzivanju? automatskog prebacivanja brzine. Kad se samo setim kako to funkcionise, fuj NIKAD Manuelno il nista
                      SAAB 9000 CSE B234R MAPTUN AERO STEG 3+ powered by BOOST & Goran ... Body Fat 98 Machine Fat 305 KS ... Lamela fact 490 Nm ...

                      Comment

                      • dexter
                        CBC Član
                        • 08.10.2004
                        • 98
                        • Banja Luka

                        #12
                        normalno...

                        Comment

                        • BRABUS
                          CBC Senator XXL
                          • 15.10.2004
                          • 2399
                          • London

                          #13
                          S obzirom na prirodu posla, imam priliku da cesto vozim novije Mercedese sa automatskim menjacem.

                          Iako sam protivnik automatskih menjaca, mogu da vam kazem da sam odusevljen njihovim radom. Naravno, sto je jaci motor pod haubom, zadovoljniji sam menjacem.

                          Promena je brza, i meka. Svi oni imaju i mogucnost manuelne promena, koja je u zavisnosti od modela bolja ili gora. Na 200 kompressor modelima je bolja nego na 240 modelima. Glavni problem je saltanje nanize, koje ide prilicno sporo. Saltanje navise je bolje prepustiti automatici, jer je brze. U modelima ispod 3200 kubika kod MB-a, nebih uzimao automatik....a preko 3200 kuibika dolaze standarno sa automatskim menjacem.

                          Tu tek pocinje zabava Ono sto odusevljava je kick-down koji izvlaci maksimalno moguce ubrzanje. Vozio sam skoro CLK500.....kako je dobar dozivljaj kad na 140kmh stisnes gas do kraja, a on iz 5. vrati u 3. i za tren oka si na 200, i ne shvatas da je menjac vec dva puta presaltao. Inace, kod vecih motora, i sportskih Mercedesa menac je prilagodjen sportskoj voznji, pa je tako promena manuelnim modom znatno kraca, takodje i nanize. Ali....automatski mod tako dobro radi, da sam ja, protivnik automatika izgubio volju da saltam preko onih pipaka na volanu.


                          Dakle....jos uvek sam pre za manuelni menjac, ali je automatika mnogo napredovala. Moj cale je imao Mondeo 1.8 automatik, tako da imam iskustva i sa starijim automaticima.....napredak je ogroman.

                          Comment

                          • bluealek
                            CBC Član
                            • 10.11.2004
                            • 85
                            • Beograd

                            #14
                            Svi vi što tako paušalno tvrdite kako je "automatski menjač s**nje" delujete mi kao neki neiživljeni klinci . Kladim se da neki od vas nisu ni probali da voze auto sa automatskim menjačem?

                            I ja sam verovatno ranijih godina dok se nisam iživeo hvatanje za menjač i igranje sa papučicom kvačila doživljavao u fazonu "ja sam veliki baja i volim da sve držim pod kontrolom i zamišljam kako vozim formulu", ali sam onog momenta kada sam prvi put došao u priliku da ceo dan VOZIM auto sa automatskim menjačem shvatio kolika sam budaletina bio. Tada rekoh sebi - moj sledeći auto ovo MORA da ima ) .

                            Šta mi se toliko dopalo?

                            Pre svega, činjenica da sve vozne parametre apsolutno možeš da držiš pod kontrolom bez dve suvišne komande, samim tim i uz potpuno rasterećenje dva od četiri uda koja su angažovana u procesu vožnje. Kretanje iz mesta praktično trenutno - još mi se nije desilo da neki klinac što se k**či i turira pored mene na semaforu tako dobro kontroliše kvačilo da uspe da krene brže od mene sa automatikom . Ubrzavanje savršeno glatko, bez ikakvih trzajeva, bez gledanja u obrtomer ponekad teško da uopšte primetiš promenu brzine (nema ni gubljenja ubrzanja pri menjanju brzina). Kickdown izuzetno agilan i vrlo se jednostavno kontroliše - stisneš papučicu naglo jedno 80-90% i momentalno spusti jednu brzinu niže; stisneš je 101% i uz riku motora te zalepi za sedište spustivši 2 brzine niže. Osećaj je zaista neverovatan i apsolutno nije potrebno da ti tu nešto "dokazuješ" mašući po kabini desnom rukom i levom nogom . Na duge staze, vozi se mnogo opuštenije, pretiče mnogo preciznije i na kraju vožnje mnogo si odmorniji. A što se gradskih gužvi tiče, šta da vam kažem - totalno kuliranje . Umesto da imaš efekat boravka u teretani zbog stalnog dr*anja kvačila i menjača, samo malo vrhovima prstiju desne noge pipkaš papučice i auto sam ide . Da ne pominjem i one mnogo zabavnije aspekte potpune slobode desne ruke, kao što je recimo mogućnost da ona sve vreme vožnje bude angažovana oko saputnice, ili prosto na pijuckanju nečeg osvežavajućeg .

                            Automatik je zapravo formula za totalno uživanje u životu, samo što svako mora sam da doživi to prosvetljenje .

                            Comment

                            • BOOST
                              Founder - Admin od Začetka
                              • 29.09.2004
                              • 8726
                              • Gislaved//Sweden
                              • SAAB 9000 AERO R; SA

                              #15
                              Hmm...
                              Att mäta är att veta...to measure is to know...meriti je znati..
                              move your mind

                              Comment

                              Working...
                              X