Da dopunim. BMW R25 i R 26 su najcesce iz 1956 do 1958. bar sto sam i ja vidjao.
MZ se nekada davno pravio i u varijantama od 125, 150 i 175 ccm u tzv. "televizor" varijanti. Sto je to bilo za styling
Posto je tema o cuvenom MZ-u, evo jedne lepe reportaze sa jednog hrvatskog sajta o tom motociklu.
MZ TS 250
Svaki motor ima svoju dusu, i cuva vlastitu tajnu. To su price o vlasnicima, predjenim kilometrima, kvarovima i voznjama sa drugim motorima. Bez njih bi reportaze o motorima bile dosadne. Uz TS 250 me vezu posebna sijecanja. To je prica o pocetku mog prijateljstva sa Djurom (Djuro-sport / motohappening).
U Zagrebu sam pohadjao Saobracajnu tehnicku skolu (onda se tako zvala). Prije ljetnih praznika je trebalo donjeti odluku. Praksa ili Radne akcije. Jedna okolnost mi je olaksala odluku. Na Savi se gradio nasip. U sklopu Zagrebacke brigade je osnovana jedinica za cuvanje voznog parka. On se sastojao od tri CZ-a 350, i jednog ficeka. Ucenici Saobracjne tehnicke skole su bili odgovorni za taj vozni park. Nagrada na kraju radnih akcija je bila vozacka dozvola A i B kategorije., Mozete si predpostaviti da je ?dosla baba kolacima?. Prica je uzela drugaciji tok. Bilo je to vrijeme Indosa, Vrbana; Motoplusa (druga imena ne zelim ni spominjati), i ostalih.
Po danu se jurilo sa CZ-tkama i suvozacicama po logoru. Na vecer se cugalo. Radne akcije ??? Sto je to ???. Racun je dosao nakon dva tijedna. ?Uz pohvale svim brigadama moramo objaviti i jednu losu vijest. Prisiljeni smo izbaciti cijelu Zagrebacku brigadu sa radnih akcija?, visilo je na obavijestajnoj tabli organizatora. Praksa ??? Vozacka ??? Vec smo polagali teoretski i prakticni ispit. Na srecu sve je zavrsilo dobro. Svi smo dobili, vjerojatno zbog toga da organizatori nebi imali problema, potvrde za praksu i vozacke dozvole.
Godine kasnije, mi je ta vozacka sluzila za dolazak iz Njemacke u Zagreb. Upisao sam se na DIF (tako se tada zvao). Dosao sam u prvom mijesecu sa Hondom 750 F1. Put je bio neopisiv. Temperatura je bila plus deset stupnjeva. Prvu veliku pauzu sam napravio kod sestricne u Kufsteinu (A).
Toplu kavu i odlicne Austrijske zemlje su pokvarile vijesti sa radija. ?Za sve Alpske prijelaze je obavezna zimska oprema?. Preko noci je napadao snjeg. Sto napraviti ?? Krenuti prema jugu ili se vratiti na sjever. Odluka je pala za doruckom. Natrag se uvijek moze. Idem dalje. Na srecu Austrijanci, zbog zastite prirode, ne sipaju sol po normalnim cestama. To mi je pomoglo. Granulat kojega su posuli po snjegu je omogucavao voznju sa motorom. Sa spustenim nogama, i brzinom od 10 km na sat sam se priblizavao Felbertauern tunelu. Zimu od ukocenosti nisam ni primjetio. Sigurno su vam poznata stajalista u tunelima. Svakih par stotina metara jedno. Ugodne temperature su me prisilile da stanem. Dali vam je poznat osijecaj, da vam nije zima vec da vas sve boli? Mislio sam da ce mi prsti otpasti. Na izlazu iz tunela je zasijalo sunce. Prvi nagovijestaji juga. Sve do Zagreba sam imao srece. Ta zima je bila dosta blaga.
Semestar je poceo u proljece. Nije bilo niceg ljepseg, nego sa Hondom dolaziti na faks. Sijecam se da je uvijek bilo par ljudi oko motora, Jednog dana mi je prisao jedan student sa moje godine. ?Izvini, kakva je Honda??. ?Jel dobra??. ?Volim motore i zelim si jednoga kupiti. Sto mislis koji je najbolji motor za mene??, letila su pitanja bez da je u medjuvremenu pokusao udahnuti malo zraka. ?Kojim sportom se bavis??, bio je moj odgovor. ?Karateom?, odgovorio je Djuro. ?Izvrsno, ja sa boksom?. Bio je to pocetak prijateljstva koje traje jos dan danas.
Odluka je pala:
Motor je morao biti nov i nije smio puno kostati. Djuro je zelio sa njim na more. Ovijesi su morali odgovarati nasim cestama. ?Zelim se voziti i sa deckima kad idemo na kratke ture?, nabrajao je Djuro dalje. Imali smo samo jedno rijesenje. MZ ? TS 250.
Svima koji su kupili novi motor je poznati taj miris. Samo novi motori mirisu na taj nacin. Mislim da nije bilo sretnije osobe od Djure. Od tog trenutka smo se skoro svaki dan vozili zajdno. Prvi kilometri su bili u pravcu Cateskih Toplica. Suvozacica sa DIF-a je bilo dovoljno. Par puta smo lezali na travi sa lijeve strane ?Autoputa? (naravno u cetvero), i prije kupanja promatrali Moto Cross stazu u Sloveniji. ?To ti je najbolji trening? sinulo mi je u glavi, ?MZ ima dugacke hodove opruge. Sa njim mozes i na Cross stazu", uvijeravao sam Djuru. ?Ni slucajno? doslo je kao iz topa. ?Motor je jos novi?. ?Daj onda meni da probam?. ?Nedam?. ?Daj?. ?Nedam?. .Nakon deset minuta sam sijedio na MZ-u i uzivao u voznji na dnu staze. Vrag mi nije dao mira. Uzeo sam dobar zalet i pokusao ?osvojiti? prvi veliki uspon. Na pol brda motor vise nije imao snage, ili sam se ja ukenjao. Morao sam stati. Mekana zemlja, uzrovana od Moto-Cross guma, je pocela lagano popustati. Masina je jos radila. Stisnuta kocnica i spojka nisu pomagali. Prevrnuo sam se kao da sam popio sanduk pive. Udarac u rebra je bio jak. Osam tijedana poslije toga nisam mogao sa punim plucima udahnuti zrak. Lezao sam ispod MZ-a, masina je radila a moj pogled je trazio Djuru. Miris benzina se sirio. ?Djuro brzo?. ?Zapalit ce se?. Jedino sto sam vidio je bio ljut pokret Djurine ruke i njegova ledja. Mislim da mi je psovao sve zivo u zivotu. Moram reci da se nesijecam kako sam se iz te situacije izvukao. Motor vise nije mirisao tako novo.
Djurina osveta je slijedila. Dva mijeseca kasnije na utrci za Svijetsko prvenstvo na Preluci (mislim da je upravo pobijedio Katayama), sam lezao na zidicu magistrale i uzivao. Kao da se sva tezina ovoga svijeta spustila na mene. Djuro se sa svom snagom sjeo na mene. Rebro je puklo jos jedanputa. Slijedeca dva mijeseca opet nije bilo nista od voznje.
MZ-ov ovijes, sa kojem se moglo voziti po terenu je bio izvrstan za nase ceste. U ono vrijeme smo u ?skvadri? imali motore kao sto su Honda CB 750 F, Suzuki GS 750, Suzuki GT 550 i 380, Nortona Comanda 850 te niz drugih Japanaca. Skoro sam zaboravio Musa sa Ducatiem. MZ nikada nije previse zaostajao. Bilo je brzih, ali smo na cilj uvijek dolazili zajdno.
TS 250 je prezentiran na sajmu u Leipzigu 1972 godine. TS stoji za ? Telegabel/Schwinge ? (Teleskopska vilica/straznja vilica). Novinari u DDR-u su bili odusecvljeni. ?MZ sa TS-om pokazuje da je svjesan odgovornosti koja je potrebna za proizvodnju vozila sa visokim tehnickim dostignucima.? Za ovaj model su nagradjeni sa zlatnom medaljom, koja se dijeli za vrhunske eksponate u bivsoj socialistickoj republici. Nemojte se smijati.
Japanski proizvodjaci u to vrijeme rade motore sa sve vecom snagom i tehnickim inovacijama. Motorkotac u socialistickim zemljama ostaje prevozno sredstvo. ?Nije nam cilj podizanje snage pod svaku cijenu. Prijateljima motora zelimo ponuditi vozilo, koje ima dobra svojstva upravljanja, povoljan okretni moment, motor koji se ne kvari i malo trosi? izjavili su u MZ-u. To zvuci kao dobar Statement tadasnjih politicara, ali je cinjenica da su se kvalitete MZ-a procule u cijelome svijetu. 1971 godine silazi 1 000 000sti Mz sa trake. 1973 je proizvodnja porasla na 2 000 000 komada. Polovica produkcije je predvidjena za Export. MZ se u najboljim godinama isporucivao u 100 razlicitih zemalja svijeta. Trzista su vecinom bila bivse socialisticke zemlje. Medjutim na exportnoj listi su stajale i zemlje Juzne Amerike, Afrike, Dalekog i Bliskog Istoka, te Juzne i Istocne Azije. Cak se ni zemlje kao sto su Engleska, spanjolska, Nizozemska i SAD nisu ustrucavale uvesti ovaj model.
Kod zapadne brace i sestara MZ nije imao toliko uspijeha. U Njemackoj su se uvoznici mijenjali jedan za drugim (Neckerman, Hein Gericke, Zwerad Roth), ali ?Honecker Harley? nikad nije usao u srca Njemackih motorista. Kupci su se nalazili na politicko lijevom spektru orijentiranih studenata, Od tuda MZ dobiva i drugi nadimak ?Studenten-Choper?. Motor je baziran na dvostruko centralnom okviru, koji se vec upotrebljavao u MZ-ovim terenskim motorima. Tvornicki tim MZ-a sa njima osvaja izmedju 1963 i 1969 godine sest Trophy-a na Sixdays-ima . Tvorci TS-a sa ponosom izjavljuju da Laverda 750 ima isti okvir.Rama se preko dva amortizera oslanja na straznju vilicu. Naprijed se ugradjuje nova teleskopska vilica sa hodom opruge od 185 mm. Ta vilica kao da je stvorena za nase lose ceste. Ko god da je sjeo na ovaj motor, je uvijek ostao iznenadjen. ?Stvarno dobro lezi u zavojima?, Masina je preuzeta iz ETS modela. Rasplinjac sa 30 mm (ETS 28 mm) pomaze pri povecanju snage na 19 KS, i okretnom momentu od 2.5 mkp kod 4 800 okretaja u minuti. U Zapadnu Njemacku su isporucivani modeli sa 17 ks. (rasplinjac 26 mm). Smijesa mijesavine je promijenjena na 1 : 50.
Podrucje izmedju ?Rostocka? i ?Karl-Marx-Stadt-a? je jedno od najgusce opskrbljenih sa motorima po broju stanovnika u svijetu. Koliko god mi omalovazavali ovaj motor, mogu sa sigurnoscu tvrditi da je uljepsao zivot mnogima od tih motorista.
Na Zapadu TS 250 danas zauzima mjesto "Kult objekta".
Tehnicki podatci : Ciklistika:
Masina - Jedan cilindar / Dvotaktna
Mijenjac - Cetri brzine
Promijer cilindra - 69.0 mm
Hod klipa - 65 mm
Zapremina - 243 ccm
Snaga - 19 ks kod 5 700 o/min
Okretni moment - 25 Nm kod 4 800 o/min Okvir - Dvostruki / centralni
Ovijes n. - Teleskopska vilica
Ovijes s. - Str. vilica sa dva amortizera
Kocnice - Bubnjevi sprijeda i strga
Tezina punoga motora - 144 kg
Evo ti br. lika koji drzi tezgu na buvljaku i imao je prosle god. sve za Jawa, MZ, tomos i tako te motore pa probaj.
011/8440-248
063/7700386
064/15-07-680
OTC N. Beograd
tezga 1341 - 12. red
To date there has never been a faster car built for the public road and,
it has been suggested, there never will be. McLaren F1.
Samo da se zna, farbanje bi izaslo oko 100e. Skupo za mene, tako da cu ofarbati sam jer imam ok uslove za to.
Zvao sam ovog lika cije brojeve mi je dao M-power.
Kocione gumice su 60din/kom bez obzira koja gumica je u pitanju. Znaci komplet gumica treba da bude 360din. Kocione plocice su 360din/par a paknovi su 730din. Filter za vazduh 500din.
Eto... ako nekoga zanima
RALLYING - Like drag racing but with jumps, turns, snow, mud, gravel skill and balls.
Uh bre, koliko vremena je proslo od kad sam "poceo" da ga sredjujem
Boco, da nisi nasao onaj prirucnik o friziranju dvotaktnih masina? Najverovatnije necu dirati nista na motoru za ovu sezonu, ali voleo bih da vidim to, da znam sta moze da se uradi.
Evo ga i spisak delova koji treba da se kupi/napravi i zameni:
-Dva semeringa viljuske da ne pusta ulje iz amortizera na prednju kocnicu.
-Navrtka radilice. Ovo ce da mi napravi strugar. Originalna navrtka ima zupcanik za pogon sajle za obrtomer ali posto je to lose resenje stavicu elektronski obrtomer i eliminisacu sajlu i pogon.
-Poklopac za pogon obrtomera. Ovo isto moram da napravim da zamenim originalni koji ima izlaz za sajlu i leziste za zupcanik.
-O-ring poklipca, da sve to lepo dihtuje
-Oba prekidaca za stopaljke
-Kocione plocice
-Gume
-Novi rukohvati (one obloge koje idu na krajeve volana)
-Filter za vazduh
-Akumulator
Pre par meseci sam kupio kocione gumice i zamenio ih.
Uzgred, resio sam da ga ofarbam u mat ili polusjajnu crnu boju . Naplatke tockova su ispolirati (aluminijumski su), a zice su plastificirati, isto mat crno. To je sto se tice stajlinga... Mozda i sediste odnesem na presvlacenje ako cena bude ok. Da li je eko koza dobra za ovo? koji materijal mi preporucujete ako nije?
RALLYING - Like drag racing but with jumps, turns, snow, mud, gravel skill and balls.
Stalno sam gledao u domacim casopisima neki lik prodaje kit od 300ccm sa jacim karbom za MZ, cini mi se za oko 150EU. Novo.
Imam i ja u nekom casopisu clanak za dizanje fabricke masine sa 17 na 21 KS pa cu potraziti.
Eko koza je ok. Mislim ne traje dugo, ali je toliko jeftina da se isplati cesce je menjati.
To date there has never been a faster car built for the public road and,
it has been suggested, there never will be. McLaren F1.
Comment