Prema Nacrtu zakona o bezbednosti saobraćaju koji uskoro treba da se nađe pred Vladom Srbije, vozači koji budu koristili mobilne telefone ili druga sredstva komunikacije tokom vožnje biće kažnjeni sa 50 evra. U ovom nacrtu je predloženo i uvođenje kaznenih poena za vozače koji prekrše saobraćajne propise i mnoge druge izmene u oblasti bezbednosti koje se već primenjuju u zemljama Evropske unije, a biće uvedene i strože kazne za vožnju pod dejstvom alkohola.
Upotreba alkohola biće potpuno zabranjena. U slučaju da se u krvi vozača pronađe do 0,3 promila alkohola, to se neće sankcionisati, jer tolika količina alkohola u krvi može da nastane, na primer, i od neke hrane. Ako je koncentracija od 0,3 do 0,5 promila, vozaču će biti naplaćena kazna, ali će biti pušten da nastavi vožnju. Za koncentraciju veću od 0,5 vozač će dobijati negativne poene i biće mu zabranjeno dalje upravljanje vozilom, a ako ima 1,2 i više promila, sledi mu kazna zatvora od 24 sata i sve ostalo što je predviđeno postojećim Zakonom o bezbednosti saobraćaja (novčana kazna do 9.000 i privremeno oduzimanje vozačke dozvole).
Od zabrane upotrebe mobilnog telefona biće izuzeti samo policija, Hitna pomoć i vojska. Ubuduće će vozač, ako želi da koristi mobilni telefon, morati da zaustavi vozilo. Predlog je da se korišćenje mobilnog telefona ne dozvoli čak ni ako se u vozilu nalaze nosač i slušalice. Po sadašnjem zakonu, telefoniranje za vreme vožnje nije kažnjivo, ali vozač može biti kažnjen zbog ugrožavanja bezbednosti saobraćaja ako se utvrdi da je korišćenje telefona bilo uzrok nekog prekršaja.
Novi zakon je pripreman pet meseci. Profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu Milan Vujanić koji je radio na prednacrtu novog zakona kaže da su odredbe novog zakona usaglašene s tendencijama u Evropi.
- Predviđena je novčana, mandatna kazna za vozače koji prave prekršaje, ali ne kao osnovni vid kažnjavanja. Osnovni vid kažnjavanja je dobijanje negativnih poena za prekršaje. Postoji deset nivoa kažnjavanja koji se sprovode postepeno. Na primer, kada vozač sakupi određen broj negativnih poena, na kućnu adresu dobija pismo od saobraćajne policije u kojem se navode svi dotadašnji njegovi prekršaji i policija ga moli da ubuduće bude pažljiviji - objašnjava Vujanić.
Sledeći stepen je, prema njegovim rečima, poziv na razgovor u policiju s namerom da se vozač usmeno opomene. Naredni korak je poziv na grupni razgovor sa vozačima koji prave slične prekršaje, a ako i to ne da rezultat, uvodi se privremena zabrana upravljanja vozilom od najmanje mesec, a najviše tri meseca. Kazne se, kaže Vujanić, sabiraju, pa uz ovu meru može da usledi i neka novčana kazna ukoliko vozač ima još negativnih poena.
Ostale mere podrazumevaju poništavanje vozačke dozvole sa pravom na polaganja nakon jedne ili dve godine, zatim trajno oduzimanje dozvole i, na kraju, privremeno a potom i trajno oduzimanje vozila. Privremeno oduzimanje vozila znači da vlasnik ostavi vozilo u javnu garažu i da za sve to vreme plaća ležarinu. Trajno oduzeto vozilo se prodaje na licitaciji, a novac odlazi u fond za bezbednost saobraćaja.
Upotreba alkohola biće potpuno zabranjena. U slučaju da se u krvi vozača pronađe do 0,3 promila alkohola, to se neće sankcionisati, jer tolika količina alkohola u krvi može da nastane, na primer, i od neke hrane. Ako je koncentracija od 0,3 do 0,5 promila, vozaču će biti naplaćena kazna, ali će biti pušten da nastavi vožnju. Za koncentraciju veću od 0,5 vozač će dobijati negativne poene i biće mu zabranjeno dalje upravljanje vozilom, a ako ima 1,2 i više promila, sledi mu kazna zatvora od 24 sata i sve ostalo što je predviđeno postojećim Zakonom o bezbednosti saobraćaja (novčana kazna do 9.000 i privremeno oduzimanje vozačke dozvole).
Od zabrane upotrebe mobilnog telefona biće izuzeti samo policija, Hitna pomoć i vojska. Ubuduće će vozač, ako želi da koristi mobilni telefon, morati da zaustavi vozilo. Predlog je da se korišćenje mobilnog telefona ne dozvoli čak ni ako se u vozilu nalaze nosač i slušalice. Po sadašnjem zakonu, telefoniranje za vreme vožnje nije kažnjivo, ali vozač može biti kažnjen zbog ugrožavanja bezbednosti saobraćaja ako se utvrdi da je korišćenje telefona bilo uzrok nekog prekršaja.
Novi zakon je pripreman pet meseci. Profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu Milan Vujanić koji je radio na prednacrtu novog zakona kaže da su odredbe novog zakona usaglašene s tendencijama u Evropi.
- Predviđena je novčana, mandatna kazna za vozače koji prave prekršaje, ali ne kao osnovni vid kažnjavanja. Osnovni vid kažnjavanja je dobijanje negativnih poena za prekršaje. Postoji deset nivoa kažnjavanja koji se sprovode postepeno. Na primer, kada vozač sakupi određen broj negativnih poena, na kućnu adresu dobija pismo od saobraćajne policije u kojem se navode svi dotadašnji njegovi prekršaji i policija ga moli da ubuduće bude pažljiviji - objašnjava Vujanić.
Sledeći stepen je, prema njegovim rečima, poziv na razgovor u policiju s namerom da se vozač usmeno opomene. Naredni korak je poziv na grupni razgovor sa vozačima koji prave slične prekršaje, a ako i to ne da rezultat, uvodi se privremena zabrana upravljanja vozilom od najmanje mesec, a najviše tri meseca. Kazne se, kaže Vujanić, sabiraju, pa uz ovu meru može da usledi i neka novčana kazna ukoliko vozač ima još negativnih poena.
Ostale mere podrazumevaju poništavanje vozačke dozvole sa pravom na polaganja nakon jedne ili dve godine, zatim trajno oduzimanje dozvole i, na kraju, privremeno a potom i trajno oduzimanje vozila. Privremeno oduzimanje vozila znači da vlasnik ostavi vozilo u javnu garažu i da za sve to vreme plaća ležarinu. Trajno oduzeto vozilo se prodaje na licitaciji, a novac odlazi u fond za bezbednost saobraćaja.
Comment