Mazda MX-5 Miata

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gatti.Gatozza
    CBC Senator XXL
    • 26.09.2006
    • 411
    • Zemun
    • Lybra 1.9 / XJ600S

    #31
    Sekula, svaka ?ast na opisu ose?anja koje Miata stvara pri vožnji. Ovakvi opisi su mnogo smisleniji od sirovih podataka.
    MAZDA

    Comment

    • sekula
      CBC Član
      • 03.07.2007
      • 67
      • Beograd

      #32
      Subjektivan osecaj - nastavak

      Vožnja

      Dakle, dolazimo i do, za ovo vozilo, najvažnije teme - osećaj u vožnji.

      Kako je Mazda MX-5 pre svega sportski auto verujem da se mnogi pitaju (a naročito van granica naše sirotinjske zemlje) kako se nešto sa 1.6 litara i 115 KS može smatrati sportskim automobilom, kad su to sada parametri koje isporučuje već i jedna Dacia Logan. I zaista, kada upalite motor i čujete zvuk četvorocilindričnog motora na prvi mah možete pomisliti kako od uzbuđenja nema ništa. Motor radi "sasvim obično" i za sportski auto čak i previše tiho. Pa čak i kad lagano pokrenete vozilo i krenete u vožnju iznenadi neverovatna "običnost" i na neki način poznat, prepoznatljiv osećaj koji tek donekle kvare amortizeri nešto kraćeg hoda. Međutim, uopšte nije tako!

      Jesam li ja pominjao Lotusa? Kroz celu svoju tvrdoglavu istoriju ova fabrika kao osnovnu filozofiju daje prednost smanjenju mase vozila i ukupnoj izbalansiranosti nad snagom i veličinom motora. I to funkcioniše decenijama! Postoji još dosta sjajnih primera ovakve filozofije u auto industriji (da ne zaboravimo čuvene trke Honde NSX sa znatno moćnijim super-sportskim mašinama sa gotovo duplo većim motorima u kojima ova prva pobeđuje na stazi!) ali da se vratimo na suštinu - Mazda je upravo ovu filozofiju primenila na Miati. I rezultat je sjajan!
      Prva krivina (još bolje sa malo većom brzinom) i osmeh br. 5 se sam postavlja na facu a vozač počinje da uviđa razliku u odnosu na "konvencionalna" vozila. 30 minuta vožnje i ima osećaj da se auto može okrenuti oko bandere samo gasom i volanom (najbolje od svega je što stvarno može). No krenimo redom.

      Ubrzanja i elastičnost
      Naglašavam da sam MX-5 kupio nakon Honde Civic 1.6 v-tec (doduše one ređe verzije sa 125 KS) koja neverovatno linearno vuče već od 1.000 obrtaja. Mazda se ne ponaša tako. Generalno uzev, do sada sam stekao utisak da je Mazda sa svojim motorima nešto bliža evropskim vozilima (izuzimajući BMW) od Honde i Toyote u vidu načina razvoja snage. Drugim rečima dok Honda i Toyota "vuku" i u najnižoj turi, a evropski motori imaju nešto manju snagu i moment do nekih 3.000 obrtaja, Mazda je negde između. Miata, za normalnu opuštenu vožnju, pa i lagano krstarenje (i za to je pravljena, zar ne ) ima sasvim dovoljno obrtnog momenta i sumnjam da je iko može dovesti u stanje da se "guši". Međutim, za bilo kakvu sportskiju vožnju ili iznenadno preticanje, neophodno je "šaltovanje" u nižu brzinu kako bi motor "uterali" u područje iznad 3.000 obrtaja. Pri tom, u razvoju snage ne postoji nikakva "stepenica" ili nagli skok a motor progresivno povećava svoju snagu kako se bližite maksimumu na 6.500 obrtaja. Obzirom da motor podnosi turu a pri tom stvara prijatan zvuk (mada ne i za padanje u nesvest) većina vozača može da "izvuče" iz Miate ono što im je i potrebno.
      Ipak, iako sasvim dobro ubrzava, zaključak je da MX-5 nije pravljena za drag trke. Što se elastičnosti tiče, ja sam bio sasvim zadovoljan.

      Krivine
      Moju Miatu sam kupio svojevremeno u Novom Sadu. Provozao par krugova (tek da vidim da li je ispravna) dao pare i krenuo za Beograd. Izabrao sam put preko Fruške Gore ne bih li utvrdio kako se auto ponaša u svim režimima vožnje (čitaj krivinama). Iako nisam od onih koji kad prvi put sednu za volan nepoznatog automobila odmah stisnu pun gas, već treća krivina fruškogorskog uspona (od skoro 180 stepeni) naterala me je na "eksperiment" (naime toliko mi je trebalo da se osetim potpuno siguran u ovom automobilu, tih 7-8 km koliko ima od Novog Sada). Nešto slabije kočenje pred levu krivinu nakon pravca, "spuštanje" u drugu brzinu i već pri započinjanju zaokreta skoro pun gas. OK nije da mi je to bio prvi put da mi prokliza zadnji deo kola, ali nikada, baš nikada ranije to nisam mogao tako lako da kontrolišem. I to u automobilu koji vozim tek pola sata! Alo! Mala "kontra" volanom u desno, bez puštanja gasa (od sledeće krivine čak i sa neznatnim dodavanjem istog ) i eto moje prve krivine provezene popreko sa mojom novom Miatom. Ma dečija igra ljudi kad vam kažem. Nakon ovakvog iskustva svaka sledeća krivina je bila sve brža.
      Auto se u krivinama gotovo ne naginje sve do krajnjih opterećenja (sa serijskim vešanjem starim 10 godina) i po putu leži "kao pegla". Osećaj na volanu je neprikosnoven. Svakome ko je imao prilike da vozi karting, osećaj je već poznat, s tim što se objektivno nalazi između kartinga i klasičnih automobila. U principu, veči zaokret volanom nije ni potreban (naročito uz asistenciju gasom ) a sve informacije se prenose trenutno i direktno, kako sa puta ka vozaču tako i obratno (što je, na žalost, sve veća retkost na modernim automobilima). Da napomenem u pitanju je bila verzija bez servo pojačivača, koji iskreno nikad ne bih izabrao uz ovo vozilo.

      Dakle, MX-5 je (u smislu vožnje radi vožnje) napravljen za krivine. Zahvaljujući rasporedu mase, zadnjoj vuči a ponajviše sjajnom menjaču ni u jednom trenutku mi nije nedostajalo snage. Naravno, za sve ovo je valjalo motor držati u nešto većoj turi, ali to nije nešto što je škodilo (kako meni tako ni Mazdi).
      Ko je ono rekao da je za sportski osećaj potrebno mnogo "konja"?

      Mala digresija: jednom prilikom sam imao prilike da se, uslovno rečeno, potrkam sa Grend Čirokijem sa 4,7 l V8 i 230 KS. Znam da je poređenje suludo, ali je interesantno upravo zbog dijametralno suprotnih koncepata. I dok mi od centra do hajdučke česme Jeep nije izlazio iz b... (mislim da je na pravcu mogao da me bukvalno oduva da je hteo), čim smo krenuli uz košutnjak oduvao sam ga za bar trećinu vremena. Neverovatne suprotnosti.

      Autoput
      Nije baš prirodno stanište Miate. Iako je vešanje sa duplim trouglim ramenima sjajno, ovde do izražaja dolazi njeno malo međuosovinsko rastojanje. I dok je upravo to ono što joj u krivinama daje neviđenu prednost na autoputu je hedikep. Nedostaci se ogledaju u smanjenoj udobnosti na većim brzinama ali i u nešto "nervoznijem" ponašanju automobila na brzinama iznad 140 km/h. Meni je vožnja pri npr. 160 bila najsličnija Opel Corsi B gsi, što je i dalje bolje od prosečnog automobila tog segmenta. Ipak MX-5 nije pravljen za putovanje pri 200 km/h.
      Drugi ograničavajući faktor za brzinu je krov. Obzirom da je zaštita od vetra odlična (a imam utisak da bi uz "wind deflector", koji nisam imao, bila jedna od najboljih u klasi), problem je predstavljala buka. Bez obzira na položaj krova buka je, pri brzinama preko 120 km/h, postajala prevelika za npr. korišćenje mobilnog telefona.
      Naravno, većina korisnika MX-5 i ne kupuje ovaj auto da bi obarale rekorde u maksimalnoj brzini.

      Grad
      Miata je, ako izuzmemo nedostatak tovarnog prostora za šoping, idealan gradski auto. Mada, da budem iskren, ja lično nisam imao problema sa raspoloživih 180 litara u gepeku ni kada krenem u nedeljnu nabavku. Ipak, ako planirate da kupite sto ili neki sličan komadni nameštaj, preporučujem da pozajmite karavan od ćaleta . Potrošnja je u granicama prihvatljive i iznosi oko 10 litara (šta bi vi od 1.600 kubika) po gužvi. Sa dužinom nešto manjom od 4 metra zato nema problema sa parkiranjem, a već pomenuta sportska nota omogućava lako preticanje debila koji krstare pored beogradskog sajma levom trakom jureći 30 na sat. Vaše je samo da izaberete kojom trakom ćete ge prestići. Iz gor pomenutog je jasno da je zgodan i za "provlačenja", mada, moram biti potpuno iskren, Miata i nije baš auto koji vas "vuče" na tako nešto. Mislim da ćete u njemu mnogo više krstariti spuštenog krova, a preticanje i jurcanje ostaviti za trenutak kad vas neko baš iznervira (i to samo dok ga ne obiđete).

      Nastaviće se...
      Automobili ubrzavaju do 100 km/h za manje od 10 s. Sve ostalo su prevozna sredstva.

      Comment

      • RedboX
        CBC Senator XXL
        • 28.11.2006
        • 1537
        • Novi Beograd

        #33
        Zar moze da bude jos nesto lepse od ovog recenog, eeeeeee
        I don't care if there are no user serviceable parts inside... I'm going in...

        Comment

        • Vocko
          CBC Senator XXL
          • 25.04.2005
          • 4556
          • nBGd

          #34
          Izuzetno, ali izuzetno lepo i pismeno napisan utisak, bivseg, vlasnika Miate.
          Iako sam dosta navedenih stvari znao, neke i iskusio u kratkoj voznji NB modelom, mogu samo reci - Bravo, sekula!!

          Comment

          • V-Tec
            CBC Senator XXL
            • 30.06.2006
            • 1615
            • Beograd
            • '89 Civic d16a6

            #35
            Sekula, svaka cast!!!
            Jer si ti urednik nekog casopisa?
            Bas lepo i poucno pises!
            shuto-expressway.com

            Comment

            • ReDevil
              CBC Član
              • 28.08.2007
              • 66
              • Kamnik - SLO

              #36
              Ljepo ste sve ovo napisali dosad!

              I ja sam vlasnik ove miate NA serije - 1. generacija, motor 115 KS.

              Sasvim se slažem, da auto odlično drži cestu, izvanredno vuče, kao što smo več shvatili, tu i mala težina puno znači.

              Jedino što mogu zamjeriti ovom autu, jeste to, da ga nikako ne mogu vozit polako, jer odmah kad se on bar malo ugrija, ja ga odmah stavim do daske i tom prilikom onda i dobivam kazne od policajaca! Ali dobro, za ovakve greške auto ustvari nije ništa kriv!
              CARPE DIEM

              Comment

              • V-Tec
                CBC Senator XXL
                • 30.06.2006
                • 1615
                • Beograd
                • '89 Civic d16a6

                #37
                @ReDevilokazi nam neku sliku tvoje lepotice!
                shuto-expressway.com

                Comment

                • sekula
                  CBC Član
                  • 03.07.2007
                  • 67
                  • Beograd

                  #38
                  Detalji

                  Dolazimo i do teme koja ?e nekima (a naro?ito lepšem polu) biti možda i najinteresantnija. Naravno u pitanju je izgled (a bogami i imidž) Miate.

                  Naravno da ve?ina voza?a prilikom izbora automobila gotovo i ne obra?a pažnju na cifre, ubrzanja, konjske snage, pre?nike i ostale "smara?ke" podatke a još manje na to kako (i da li) jedna miata u krivinu "ulazi popreko". Ovo i ima smisla kada se zna da ve?ina i ne kupuje svoj auto da bi se njime trkala ve? da bi ih bezbedno i sigurno prevezao sa jednog mesta na drugo. Me?utim svima je itekako bitno (priznali to ili ne) kako automobil koji voze izgleda i kako ga drugi vide. Iako sebe ne ubrajam u grupu kojoj je izgled automobila na prvom mestu, slagao bih kada bih rekao da mi je to nevažno.

                  E pa narode, MX5 i tu ima šta da ponudi. I to što šta. No, krenimo redom.

                  Maska i farovi
                  Ve? smo pominjali da je miata ra?ena po uzoru na britanske automobile. Ako izuzmemo sam koncept, detalj po kome se to nedvosmisleno vidi je prednji usisnik vazduha (otvor za hla?enje motora). Potpuni retro i to u najboljem stilu starih (i ?uvenih) Jaguarovih modela, elipsasti gril Mazde više doprinosi ukupnom izgledu vozila nego što se to na prvi pogled da primetiti. Razlog tome je izuzetna uskla?enost sa ostalim linijama vozila, koja se bazira na elipsastim i blagim elementima.
                  No ono što ga defintivno ?ini razli?itim u odnosu na pomenuti koncept su zapravo - farovi. Da podsetim, u godinama u kojima je nastala MX-5, "farovi naizvla?enje" bili su pravi hit, a njihova montaža je bila gotovo isklju?ivo rezervisana za skupocene i sportske modele. Šta više, koliko god to sada staromodno izgledalo, tada je to predstavljalo pravi "hi-tec" detalj. Ni na Miati to nije bio izuzetak. Ono što jeste bilo izuzetno je kako se dobro jedan takav moderan element uklopio u gotovo retro formu prednjeg dela.
                  Iako su "podignuti" farovi bili dosta nezgrapni zbog insistiranja na okruglom faru, koji je opet bio jedini prihvatljiv uz ostale ovalne forme dizajna, mora se priznati da su i oni dodavali nešto od šarma ovog automobila. Li?no sam uvek više voleo izgled ovog automobila sa svetlima "spakovanim" pod haubu, možda najviše zbog utiska monolitnosti cele karoserije, ali daleko od toga da mi je bio ružan sa dva ogromna va "oka" na haubi.
                  Ovakvo rešenje je opet voza?u na prvi mah davalo utisak manje preglednosti (što znaju svi koji su vozili automobile sa ovakvim rešenjem), ali je ovaj ose?aj ubrzo nestajao ve? nakon par vožnji (naro?ito po mraku).

                  Hauba
                  ?ini mi se da sam o ovome ve? pisao, ali da pomenem još jednom da je prvi ose?aj po sedanju u kokpit da ste u mnogo dužem automobilu nego što ste o?ekivali. Razlog tome je prili?no duga?ka hauba (proprorcionalno gledano a ne u apsolutnim merama) koja je takvog oblika delimi?no zbog uzdužno postavljenog motora a delimi?no radi boljeg rasporeda masa. Ovakvo rešenje je pravi praznik za mehani?are jer, uz relativno kompaktan ?etvorocilindri?ni motor, ostavlja dosta prostora za "manevrisanje alatom" kod retkih popravki.

                  Kabina
                  Dizajneri su o?igledno uzimali u obzir da je MX5 pre svega sportski automobil (ili da je bar trebao da ostavi takav utisak). Shodno toj filozofiji izra?ena je i kabina. Sprtanski za današnje uslove, rekao bi neko, ali da budem iskren mislim da mi nikada ništa nije nedostajalo dok sam je vozio. Kako sam položaj sedenja ve? objasnio, ovde bi se zadržao na detaljima u unutrašnjosti. Instrument tabla je klasi?na. Dominiraju brzinomer i obrtomer koji su klasi?no centralno postavljeni. Pozicije su lako ?itljive, s tim što sam ja imao problema sa ciframa u samom vrhu zbog manjeg pre?nika obru?a upravlja?a (auto sam kupio sa sjajnim momo sport volanom). Kao i kod ve?ine "japanaca" ve?i deo komandi grupisan je na polugama volana a raspored je krajnje klasi?an. Ono malo komandi na centralnom grebenu rezervisano je za klimatizaciju, audio ure?aj i "sva 4 migavca" dok je jedina specifi?nost veliko dugme za podizanje farova bez paljenja svetala.
                  Mesta za sitnice, iskreno re?eno, gotovo da i nema. Pored kasete standardne veli?ine, izme?u sedišta se nalazi još jedan zgodan deo sa zaklju?avanjem, u koji doduše ne?e stati više od dokumenata i još koje kese sa bomobonama (npr). Noviji modeli imaju još i pregrade u vratima, ali su i one prili?no uske, tako da za privremeni smeštaj nekog ranca ili torbe preostaje samo platforma iza sedišta na koju se sklapa krov. Uz rizik da iste odlete u prvoj krivini, naravno.

                  Gepek
                  Mali naravno. Nije samo skromnih 160 litara problem ve? i oblik istog. Rezervoar, rezervna guma i još po neki deo mehanizama na ?udan na?in "ulaze" u prtljažni prostor i na taj na?in bitno otežavaju pakovanje ?vrstih predmeta. Iz tog razloga, dosta vlasnika MX5 se neretko odlu?ivalo da rezervnu gumu (fabri?ki manjih dimenzija, naravno) zašrafi odozdo, ispod gepeka i na taj na?in obezbedi sebi više prostora. Neki su ?ak ovaj "trik" koristili za smeštaj boce sa plinom, ali nisam siguran da je to pametno rešenje obzirom da je u pitanju kabriolet u kome voza? sedi relativno blizu kraja izduva.
                  Novije Miate (tip NB) su dobile malo "ure?eniji" prostor za rezervnu gumu pa iste ne "štr?i" kao što je to bio slu?aj kod NA modela. Kod ovako male zapremine prtljažnika i ovakva sitnica zna?i.
                  Pa opet, i pored svega jedne godine sam uspeo da, bez ikakvih odricanja, spakujem sve stvari za 10 dana za dvoje i otputujem na more.

                  Krov i klimatizacija
                  Krov je ura?en izuzetno jednostavno i samim tim je gotovo bez kvarova i jako lak za koriš?enje. Iako nema elektro-pomagala, smatram ga jednim od boljih, jer ni jedan elektro podižu?i krov ne može tako brzo da se "svu?e ili obu?e" kao što se to ru?no postiže sa ovim. Nakon otka?injanja sigurnosnih kop?i (4 s) dovoljno je samo povu?i krov pozadi i - to je to. OK ko želi još i da ga prekrije kožnom presvlakom, mora?e i da se zaustavi, ali to nije uvek neophodno, naro?ito ne na kra?im relacijama.
                  Kada sam ga prvi put ugledao, obzirom da krov ima samo jedan sloj, mislio sam da je vožnja po hladnom vremenu mogu?a samo u skijaškoj jakni. Danas slobodno mogu da kažem da nikada nisam posedovao auto sa boljim grejanjem. Prosto je neverovatno koliko (i kako) se brzo kabina zagreje. Recimo samo da ni po najja?oj zimi i snegu nisam morao da grejanje poja?avam više od 2/3 skale!
                  Što se ti?e hla?enja, stvari stoje druga?ije. Pozicija motora i menja?a je takva da dosta toplote iz centralnog grebena ulazi u kabinu, naro?ito u predelu nogu. Kada je krov spušten ovo i nije neki problem, me?utim kada je toplo a krov je podignut, ne o?ekujte neku sjajnu temperaturu u vozilu. Verujem da klima tu može dosta da pomogne, ali je ja nisam imao u svojoj mazdi.

                  Ukupan izgled
                  Meni je bilo potrebno 7 dana da bih se navikao na okretanje ljudi na ulici. Imao sam utisak da svi gledaju u mene, a vozio sam auto 12 godina star. Sjajno!
                  Treba li još nešto da dodam?

                  REZIME

                  Milsim da je o?igledno da je Mazda MX-5 u širim krugovima potcenjen automobil na ovim prostorima. Njegova upotrebljivost je na daleko ve?em nivou od pretpostavljene. Me?utim, iako sjajan auto, o?igledno je da MX5 nije najupotrebljivije vozilo na svetu (a da o danas tako traženoj multifunkcionalnosti i ne govorimo). Ipak, za sve one koji nemaju porodicu ili su pak u mogu?nosti da Miatu poseduju kao drugo vozilo, nema sumnje da ne?e biti zanimljivijeg i atraktivnijeg rešenja za sumu novca koju je za MX5 potrebno dati.
                  Imati tako atraktivan auto sa takvim ponašanjem u vožnji po ceni jednog (tako traženog) Golfa, za mene je više nego dovoljno.
                  Svi oni (usu?ujem se re?i sre?nici) koji su imali prilike da ozbiljnije provozaju ovaj auto, dobro znaju o ?emu govorim .
                  Automobili ubrzavaju do 100 km/h za manje od 10 s. Sve ostalo su prevozna sredstva.

                  Comment

                  • V-Tec
                    CBC Senator XXL
                    • 30.06.2006
                    • 1615
                    • Beograd
                    • '89 Civic d16a6

                    #39
                    Sjajan tekst!
                    shuto-expressway.com

                    Comment

                    • sekula
                      CBC Član
                      • 03.07.2007
                      • 67
                      • Beograd

                      #40
                      @V-tec Sam si kriv. Prvi si po?eo .[/quote]
                      Automobili ubrzavaju do 100 km/h za manje od 10 s. Sve ostalo su prevozna sredstva.

                      Comment

                      • Vocko
                        CBC Senator XXL
                        • 25.04.2005
                        • 4556
                        • nBGd

                        #41
                        Poredjenje NA i NC

                        Comment

                        • RedboX
                          CBC Senator XXL
                          • 28.11.2006
                          • 1537
                          • Novi Beograd

                          #42
                          Sekula s koliko paznje i ljubavi pises ovaj tekst (ne bi ovako pisao ni o Titu u njegovo vreme ) i red je da je vozis.

                          Navijam za tebe da je dobijes a onda nas potrpaj sve u gepek pa na vopi i cevape
                          I don't care if there are no user serviceable parts inside... I'm going in...

                          Comment

                          • sekula
                            CBC Član
                            • 03.07.2007
                            • 67
                            • Beograd

                            #43
                            Pa znaš šta, ja mislim da bi ovu delatnost mogli da proširimo i na druge modele.
                            Imam ve? ideju, ali pošto je više sadržaj za site ide preko "sobe".
                            Automobili ubrzavaju do 100 km/h za manje od 10 s. Sve ostalo su prevozna sredstva.

                            Comment

                            • RedboX
                              CBC Senator XXL
                              • 28.11.2006
                              • 1537
                              • Novi Beograd

                              #44
                              Ok onda Vocko pobrisi nas malo da ne kvarimo post a umesto da pisemo da je tekst super nek se na svaki prikaci pool sa ocenivanjem i onda ce biti cista situacija a ipak smo dali svoju ocenu.
                              I don't care if there are no user serviceable parts inside... I'm going in...

                              Comment

                              • V-Tec
                                CBC Senator XXL
                                • 30.06.2006
                                • 1615
                                • Beograd
                                • '89 Civic d16a6

                                #45
                                Originally posted by Vocko
                                Lep filmic!
                                Posledja generacija je super i sve ali bih pre voleo da imam prvu.

                                @Sekula: Da ti neprepisujes ovo iz nekog casopisa?
                                shuto-expressway.com

                                Comment

                                Working...
                                X