Motorno ulje - karakteristike, iskustva, proizvodjaci

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tehnicar
    CBC Član
    • 09.12.2013
    • 10
    • Novi Sad
    • Punto

    Takođe ste spominjali testove koje motorno ulje treba da zadovolji da bi ispoštovalo određene specifikacije. O kojim se testovima radi kada su u pitanju motorna ulja?

    Baš sam danas pročitao nešto malo o testu sa 4 kugle o kom ste pisali na svom blogu, i za koji kažete da suštinski nije taj kojim bi se trebala testirati motorna ulja, osim u slučaju da se pokaže koliko koliko je izdržljiv uljni film (ako sam dobro razumeo).

    Znam za Timkenov test, koji se koristi kada su motorna ulja u pitanju (kontakt po liniji), ali koji se još koriste, za ispitivanje eksploatacionih karakteristika?!

    Pozdrav.

    Comment

    • expendable
      CBC Senator XXL
      • 04.11.2009
      • 3662
      • Bor

      Poštovani g. "tehničar",
      Loše ste počeli (sa prvo nađenih adresa preko gugla, a to su američki "stručnjaci" ... al' oni sve znaju ... blago njima).
      Gde (od svih a ima ih tušta i tma) nađoste Timkenov test?!
      1. On se NE koristi za motorna ulja,
      2. On se (čak) ne koristi za ulja ... uslovno kod "menjačkih" (redukcionih),
      3. Ovaj test se primenjuje za mazive masti,
      4. Njegova svrha je PROCENA EP svojstava mazivih masti (i eventualno ulja za reduktore) ALI ne i upoređivanje (tipično, na žalost; ovo nisam imao živce da rapravim sa par mašinskih inženjera jer su zapenili da, kao i "test 4 kugle", baš tome služi, što je totalno nepoznavanje materije) jednih sa drugima (i proglašavanje "pobednika" i "gubitnika", sačuvaj me bože!).
      Tako da to što znate, bolje odmah zaboravite, jer nećete daleko stići (a ni uteći).

      Odgovor je podeljen u dva dela (zbog dužine istih) i sledi u sledeće dve poruke.
      Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).

      Comment

      • expendable
        CBC Senator XXL
        • 04.11.2009
        • 3662
        • Bor

        Neki od najkorišćenijih testova (baš poreklom, većina, sa američkog tla) za motorna ulja su (daleko od "svih" ali veći deo koji se koristi pri API licenciranju):

        ASTM
        D 92 Standard Test Method for Flash and Fire Points by Cleveland Open Cup
        D 93 Standard Test Methods for Flash Point by Pensky-Martens Closed Cup Tester
        D 445 Standard Test Method for Kinematic Viscosity of Transparent and Opaque Liquids (and the Calculation of Dynamic Viscosity)
        D 892 Standard Test Method for Foaming Characteristics of Lubricating Oils
        D1552 Standard Test Method for Sulfur in Petroleum Products (High-Temperature Method)
        D 2007 Standard Test Method for Characteristic Groups in Rubber Extender and Processing Oils and Other Petroleum Derived Oils by the Clay-Gel Absorption Chromatographic Method
        D 2270 Standard Practice for Calculating Viscosity Index From Kinematic Viscosity at 40 and 100°C
        D 2622 Standard Test Method for Sulfur in Petroleum Products by Wavelength Dispersive X-Ray Fluorescence Spectrometry
        D 2887 Standard Test Method for Boiling Range Distribution of Petroleum Fractions by Gas Chromatography
        D 3120 Standard Test Method for Trace Quantities of Sulfur in Light Liquid Petroleum Hydrocarbons by Oxidative Microcoulometry
        D 3244 Standard Practice for Utilization of Test Data to Determine Conformance with Specifications
        D 4057 Standard Practice for Manual Sampling of Petroleum and Petroleum Products
        D 4294 Standard Test Method for Sulfur in Petroleum and Petroleum Products by Energy-Dispersive X-Ray Fluorescence Spectroscopy
        D 4485 Standard Specification for Performance of Engine Oils
        D 4628 Standard Test Method for Analysis of Barium, Calcium, Magnesium, and Zinc in Unused Lubricating Oils by Atomic Absorption Spectrometry
        D 4629 Standard Test Method for Trace Nitrogen in Liquid Petroleum Hydrocarbons by miluminescence Detection
        Syringe/Inlet Oxidative Combustion and Che
        D 4683 Standard Test Method for Measuring Viscosity at High Shear Rate and High Temperature by Tapered Bearing Simulator
        D 4684 Standard Test Method for Determination of Yield Stress and Apparent Viscosity of Engine Oils at Low Temperature
        D 4741 Standard Test Method for Measuring Viscosity at High Temperature and High Shear Rate by Tapered-Plug Viscometer
        D 4927 Standard Test Method for Elemental Analysis of Lubricant and Additive Components, Barium, Calcium, Phosphorus, Sulfur, and Zinc, by Wavelength-Dispersive X-Ray Fluorescence Spectroscopy
        D 4951 Standard Test Method for Determination of Additive Elements in Lubricating Oils by Inductively Coupled Plasma Atomic Emission Spectrometry\
        D 5119 Standard Test Method for Evaluation of Automotive Engine Oils in CRC L-38 Spark Ignition Engine
        D 5133 Standard Test Method for Low Temperature, Low Shear Rate, Viscosity/Temperature Dependence of Lubricating Oils Using a Temperature-Scanning Technique
        D 5185 Standard Test Method for Determination of Additive Elements, Wear Metals, and Contaminants in Used Lubricating Oils and Determination of Selected Elements in Base Oils by Inductively Coupled Plasma Atomic Emission Spectrometry (ICP-AES)
        D 5293 Standard Test Method for Apparent Viscosity of Engine Oils Between –5 and –30°C Using the Cold-Cranking Simulator
        D 5302 Standard Test Method for Evaluation of Automotive Engine Oils for Inhibition of Deposit Formation and Wear in a Spark-Ignition Internal Combustion Engine Fueled with Gasoline and Operated Under Low-Temperature Light-Duty Conditions
        D 5480 Standard Test Method for Motor Oil Volatility by Gas Chromatography
        D 5481 Standard Test Method for Measuring Apparent Viscosity at High-Temperature and High-Shear Rate by Multicell Capillary Viscometer
        D 5533 Standard Test Method for Evaluation of Automotive Engine Oils in the Sequence IIIE Spark Ignition Engine
        D 5800 Standard Test Method for Evaporation Loss of Lubricating Oils by the NOACK Method
        D 5844 Standard Test Method for Evaluation of Automotive Engine Oils for Inhibition of Rusting (Sequence IID)
        D 5862 Standard Test Method for Evaluation of Engine Oils in Two-Stroke Cycle Turbo-Supercharged 6V92TA Diesel Engine
        D 6082 Standard Test Method for High Temperature Foaming Characteristics of Lubricating Oils
        D 6202 Standard Test Method for Automotive Engine Oils on the Fuel Economy of Passenger Cars and Light-Duty Trucks in the Sequence VIA Spark Ignition Engine
        D 6335 Standard Test Method for Determination of High Temperature Deposits by Thermo-Oxidation Engine Oil Simulation Test
        D 6417 Standard Test Method for Estimation of Engine Oil Volatility by Capillary Gas Chromatography
        D 6557 Standard Test Method For Evaluation of Rust Preventative Characteristics of Automotive Engine Oils
        D 6593 Standard Test Method for Evaluation of Automotive Engine Oils for Inhibition of Deposit Formation in a Spark-Ignition Internal Combustion Engine Fueled with Gasoline and Operated Under Low-Temperature Light-Duty Conditions
        D 6922 Standard Test Method for Determination of Homogeneity and Miscibility in Automotive Engine Oils
        RR: D02 :1204 Fuel Efficient Engine Oil Dynamometer Test Development Activities, Part II (Sequence VI Test)

        L-36-A-90 High Temperature/High Shear Viscosity
        L-40-A-93 Evaporative Loss of Lubricating Oils
        GM Engine Oil Filterability Test (EOFT) 9099P
        9099P Engine Oil Filterability Test (EOFT) (Modified), May 1980


        ILSAC
        GF-1 Minimum Performance Standard for Passenger Car Engine Oils
        GF-2 Minimum Performance Standard for Passenger Car Engine Oils
        GF-3 Minimum Performance Standard for Passenger Car Engine Oils


        JPI
        5S-41-93 Evaporative Loss
        SAE J183 Engine Oil Performance and Engine Service Classification (Other Than “Energy-Conserving”)
        J300 Engine Oil Viscosity Classification
        J357 Physical and Chemical Properties of Engine Oils
        J1423 Classification of Energy-Conserving Engine Oil for Passenger Cars, Vans, and Light-Duty Trucks
        Last edited by expendable; 11.12.2013, 13:16.
        Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).

        Comment

        • expendable
          CBC Senator XXL
          • 04.11.2009
          • 3662
          • Bor

          Za sve (gore) navedene metode postoji posebna procedura ali to je duga priča (nemam ni pola toga, uglavnom se kupuje, ali to je ionako za laboratorije, treba znati tumačiti ali to se ne može ispričati na forumu, valjda je jasno).
          Tako da korišćenjem gore navedenih metoda (ili ne navedenih) možete znati (otprilike) koliko je ulje kvalitetno.
          Razni standardi imaju razne zahteve pa da navedem neke od njih (API SL i SM), verovatno ima još nešto što moraju ispuniti ali je ono iz tabla glavno.

          Table G-3—Requirements for API Service Category SL by Viscosity Grade Engine Test Requirementsa—All Viscosity Grades
          Sequence IIIF or IIIG Pass
          Sequence IVA Pass
          Sequence VE Pass Wear Only
          Or a minimum 0.08% phosphorus
          in the form of ZDDP
          Sequence VGb Pass
          Sequence VIII Pass
          Bench Test and Measured Parametera Viscosity Grade Performance Criteria
          SAE 0W-20, SAE 5W-20, SAE 0W-30, SAE 5W-30, SAE 10W-30 All Others
          Test Method D 6557 (Ball Rust Test), avg. gray value,
          minb
          100 100
          Test Method D 5800 volatility loss, % max 15 15
          Test Method D 6417 volatility loss at 371°C (700°F), %
          max
          10 10
          EOFTc, % flow reduction, max 50 50
          EOWTTc, % flow reduction, max
          With 0.6% H2O 50 50
          With 1.0 % H2O 50 50
          With 2.0% H2O 50 50
          With 3.0% H2O 50 50
          Test Method D 4951 or D 5185 phosphorus % mass,
          maxd
          0.10e NR
          Test Method D 892 foaming tendency (Option A)
          Sequence I, max, foaming/settlingf 10/0 10/0
          Sequence II, max, foaming/settlingf 50/0 50/0
          Sequence III, max, foaming/settlingf 10/0 10/0
          Test Method D 6082 (optional blending required), static
          foam max, tendency/stabilityg
          100/0 100/0
          ASTM D 6922, homogeneity and miscibility h h
          Sequence VIII shear stability i i
          ASTM D 7097, high temperature deposits (TEOST
          MHT), deposit wt, mg, max
          45 45
          Test Method D 5133 gelation index, maxb 12j NR
          Table G-4—Requirements for API Service Category SM Engine Test Requirementsa Viscosity Grade
          Performance Requirements
          SAE 0W-20, SAE 5W-20
          SAE 0W-30, SAE 5W-30,
          SAE 10W-30
          All Others
          Sequence IIIG Pass Pass
          Sequence IIIGA Pass NR
          Sequence IVA (ASTM D 6891) Pass Pass
          Sequence VG (ASTM D 6593)b Pass Pass
          Sequence VIII (ASTM D 6709) Pass Pass
          Bench Test and Measured Parametera Viscosity Grade
          Performance Requirements
          SAE 0W-20, SAE 5W-20, SAE 0W-30, SAE 5W-30, SAE 10W-30 All Others
          ASTM D 6557 (Ball Rust Test), avg. gray value, minb 100 100
          ASTM D 5800, evaporation loss, 1 hour at 250°C, %
          maxc
          15 15
          ASTM D 6417, simulated distillation at 371°C, % max 10 10
          ASTM D 6795, EOFT, % flow reduction, max 50 50
          ASTM D 6794, EOWTT, % flow reduction, max
          with 0.6% H2O 50 50
          with 1.0% H2O 50 50
          with 2.0% H2O 50 50
          with 3.0% H2O 50 50
          ASTM D 4951, phosphorus % mass, maxd 0.08e NR
          ASTM D 4951, phosphorus % mass, mind 0.06e 0.06e
          ASTM D 4951, or D 2622, sulfur % mass, maxd
          SAE 0W-20, 0W-30, 5W-20, and 5W-30 0.5e NR
          SAE 10W-30 0.7e NR
          ASTM D 892 (Option A), foaming tendency
          Sequence I, ml, max, tendency/stabilityf 10/0 10/0
          Sequence II, ml, max, tendency/stabilityf 50/0 50/0
          Sequence III, ml, max, tendency/stabilityf 10/0 10/0
          ASTM D 6082 (Option A), high-temperature foaming
          ml, max, tendency/stabilityg
          100/0 100/0
          ASTM D 6922, homogeneity and miscibility h h
          ASTM D 6709, (Sequence VIII) shear stability i i
          ASTM D 7097, TEOST MHT, high temperature deposits, deposit wt, mg, maxd 35 45
          ASTM D 5133, gelation index, maxb 12j NR
          Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).

          Comment

          • expendable
            CBC Senator XXL
            • 04.11.2009
            • 3662
            • Bor

            Gore navedene tabele su samo ilustracija (mogu se naći na net-u čak i sa dodatnim objašnjenjima) tako da ih tako i tretirate, nisam ih kopirao da bi ih objašnjavao (nemam tri godišnja odmora).

            I na kraju ali ne i po značaju:
            Mnogi proizvođači imaju sopstvene standarde (zahteve) koji nisu obuhvaćeni internacionalnim što sa strukom nema veze (nego nametanjem "svog" ... da ne kažem "mog"). ACEA je to trebala da stavi "ad akta" ali same članice iste (većina proizvođača automobila) je sama odstupila od potpisanog (i traženog), dakle sami sebi u stomak ali to je tek druga i duga priča.

            Ima tu raznih metoda ispitivanja a najegzotičnija je (verovatno) merenje habanja u realnom vremenu uz korišćenje radioaktivnih izotopa (tek par laboratorija u Evropi ima opremu za to), što je zahtev VW odobrenja 504.00/507.00 (što opet NE znači da je samim tim i najviši standard, ali zbog drugih stvari praktično jeste; MB standardi su prilično detaljni i veoma zasnovani ... BMW takođe nisu loši, kao ni Fiat ili PSA ... ali, zapravo, svi su oni samo dopuna ACEA standarda).

            Pozdrav!
            Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).

            Comment

            • tehnicar
              CBC Član
              • 09.12.2013
              • 10
              • Novi Sad
              • Punto

              Hvala expendable na iscrpnom pojašnjenju!

              Nadam se da Vas ne zamaram, ali imao bih još pitanja, pošto sam "zelen" u ovoj oblasti!

              Da li da nastavim!?

              Pozdrav

              Comment

              • zverko
                CBC Senator XXL
                • 19.08.2005
                • 7085
                • BGD
                • Audi A4

                cemu sve ovo a pritom vozimo to sto vozimo...
                deutsche gemacht-gut gemacht...

                Comment

                • nikaragva
                  CBC Senator XXL
                  • 03.06.2008
                  • 521
                  • B. Palanka
                  • Opel Astra h 1.9CDTI 16V

                  U ovo je sad bio hardcore ulja


                  Bolje da pricamo o brendovima i bojama ulja

                  Comment

                  • tehnicar
                    CBC Član
                    • 09.12.2013
                    • 10
                    • Novi Sad
                    • Punto

                    Originally posted by zverko View Post
                    cemu sve ovo a pritom vozimo to sto vozimo...
                    Pa ljudi pricamo! Svako pita sta ga interesuje ako je sagovornik raspolozen da diskutuje. Ukljucite se i Vi, pitajte! Expendable je koliko vidim strucan i raspolozen da razmeni svoja iskustva i o nekim dubljim pitanjima, osim brenda i boje ulja (bez uvrede) što takodje treba znati.

                    O uljima ima tako mnogo toga da se kaže, a malo stručnjaka i znalaca ima pod našim nebom, štaviše i interesanata za ovu oblast koju, koliko sam bar ja upućen izuzetno poštuju i cene u razvijenim zemljama.

                    Ako smatrate da treba otvoriću temu (ili bi to možda trebalo da uradi expendable) u kojoj će biti više reči o nekim nazovi naučno-aplikativnim aspektima ove oblasti (motornim i ostalim uljima)!

                    Pozdrav

                    Comment

                    • expendable
                      CBC Senator XXL
                      • 04.11.2009
                      • 3662
                      • Bor

                      Originally posted by tehnicar View Post
                      Pa ljudi pricamo! Svako pita sta ga interesuje ako je sagovornik raspolozen da diskutuje. Ukljucite se i Vi, pitajte! Expendable je koliko vidim strucan i raspolozen da razmeni svoja iskustva i o nekim dubljim pitanjima, osim brenda i boje ulja (bez uvrede) što takodje treba znati.

                      O uljima ima tako mnogo toga da se kaže, a malo stručnjaka i znalaca ima pod našim nebom, štaviše i interesanata za ovu oblast koju, koliko sam bar ja upućen izuzetno poštuju i cene u razvijenim zemljama.

                      Ako smatrate da treba otvoriću temu (ili bi to možda trebalo da uradi expendable) u kojoj će biti više reči o nekim nazovi naučno-aplikativnim aspektima ove oblasti (motornim i ostalim uljima)!

                      Pozdrav
                      Auuu!
                      Loša ideja.
                      Nije to za forum. Pisati "naučno-popularno" (tek poneki tekst na blogu) je već dovoljno zamorno i vremenski zahtevno. Već ne stižem ni iole ozbiljni tekst o tome da napišem a kamoli iole naučniji. Osim toga što je tekst stručniji pada čitanost bloga.
                      Ako vas zanima tribologija i naučni pristup mazivima (u vidu sastava i uticaja istog na tribologiju i samu primenu) počnite od dostupnih časopisa (stručnih, naučnih) na tu temu ... ili odite na bilo koji faks i koristite kobson-a.
                      Problem nastaje što može biti veliki jaz između onoga što se piše i onoga koliko se zna da bi se to isto pratilo. Iskreno za mnoge radove ni sam ne znam dovoljno jer se radi o veoma specifičnim oblastima ove nauke.
                      Trend je takav da je za današnju primenu potrebno naći (zapravo) časopise od pre 10, 20 ili 30 godina (više 10 do 15).
                      Kao i obično tako stariji radovi (a konkretni) se plaćaju (nema ih preko standardnih servisa) iako su stari po 15 ili 20 (ili 40) godina. I tu počinje vrzino kolo.
                      Osim toga, najstručniji deo "horizonta" (nekada se tema "ulja", pre prelaska na novi softver, zvala "motorna ulja- kroz horizont događaja"), tema (Kako otkloniti probleme degradacije motornog ulja?) prilično brzo i neslavno završila (mada je bilo koristi ...).
                      Hoću reći, već postoji tema na CBC o motornim uljima i svrstana je pod "tehnička dokumentacija" (iako strogo gledavši nije ali je blizu) gde je serijal mojih popularnih tekstova i nastavak u vidu diskusije i kasnijih "pitanja i odgovora".
                      Bejah mlađi, sa manje obaveza i sa više para ... toliku energiju ne mogu više da uložim.
                      Sasvim sam zadovoljan i ja a i članovi bloga što smo korisni jedni drugima i što im dajem dobre savete uz dobar "feedback" ... bez obaveze da bude istog dana (odgovor) i da moram da "merim" svaku reč kao na sudu (što je karakteristično za naučne tekstove).

                      Nadam se da me razumete:
                      ZA NAUKU POSTOJE NAUČNI ČASOPISI. POSTOJI METODOLOGIJA RADA, EKSPERIMENATA ... TEŠKO JE OBJAVITI VIŠE OD 2-3 RADA GODIŠNJE ... AKO VAM JE TO POSAO. POVRH SVEGA OVO MI JE HOBI (NEMAM OPREMU DA SE TIME BAVIM NA TOM NIVOU) I NAUKOM SE BAVIM ALI U DRUGOJ (I NE BAŠ SRODNOJ MADA IMA DODIRNIH TAČAKA) OBLASTI.
                      Da prepričavam šta su drugi radili ... možda, ali ne u slobodno vreme (a u narednih nekoliko godina ni za novac).
                      Tako da probajte, ali jedno je dobra volja a drugo je realno stanje. Posvetio sam više hiljada sati mazivima i to je to. Stekao nešto poznanstava i nešto izhonorarisao i to je to. Sada mi to nije primarni interes (ili grublje rečeno imam i važnija posla).
                      Kao i drugima izlazim u susret ali baš sam zato "nabacao" puno toga da se vidi koliko je oblast široka (a i duboka).
                      Pre naučnih časopisa bih Vam preporučio "nešto između" kao što je (bar bio) Miletov sajt (maziva.org) ... posle dva-tri upada hakera, sada je "polu-otvorenog" tipa, ali verovatno po registraciji možete da koristite sve tekstove. Kontaktirajte autora.
                      Ima i par radova samog autora (malo stariji ali i dalje korisni) objavljenih u časopisima ili sa savetovanje tribologa.

                      Jednostavno nije realno a bilo bi slabo čitano. Kad sam počinjao blog rekao sam da bi i sa jednim čovekom bio zadovoljan. Sada posle 245 tekstova i (bar) 2000 gusto kucanih strana, mogu da odahnem jer kome to nije dovoljno nikada mu i neće biti, a za nauku ima desetine i stotine časopisa pa "široko mu polje".
                      Dakle, što stručniji se trudim da budem ali nauke mi je (pomalo) i dosta pa mi je pisanje na CBC i blogu više razonoda a kad bi počeo i tamo naukom da se bavim verovatno bih poludeo (ako već nisam, a verovatno sam blizu).
                      I ne želim ovim da Vam ubijam volju (na početku) nego samo skrećem pažnju na problematiku.
                      Najkraće rečeno: Mnogo rada - slaba vajda!
                      Čak je na forumu (ili blogu još više) afinitet bar 10x veći (za struku makar ako već ne nauku) pa je teško BILO KOJIM ARGUMENTOM uticati na većinu. Cena i preporuka prijatelja (majstora, taksiste, komšije, trgovca) su od većeg uticaja i to će ostati pa makar sunce izašlo za Zapadu.
                      Zato sve manje i pominjem konkretni brend (osim kad je takvo pitanje ili se nameće kroz odgovor) jer "o ukusima ne treba raspravljati" a to što će neko kupiti malo skuplje i/ili manje kvalitetno ulje, dok god je adekvatno, od manjeg je značaja.
                      Puno sreće ako krenete samostalno a koliko stignem uključiću se (makar sugestijama i kraćim komentarima).
                      Pozdrav!

                      P.S.
                      Moji prijatelji (ili poznanici) većeg akademskog zvanja (redovni profesori) koji su odavno najavili po jedan tekst (za blog) ali ne mogu "da ih navatam".
                      Naravno "naučno-popularan" jer nikome neplaćeni (nekategorizovani) naučni tekstovi za popularizaciju nauke ne trebaju, jer svima visi nad glavom (redovnim profanima manje) "izbor u zvanje" i jurcanje za bodovima na Sci listi.
                      Dakle ako iko napiše neobavezujući tekst biću srećan a od nauke sam se od njih (i sebe) oprostio i na blogu a kamoli ovde.
                      Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).

                      Comment

                      • tehnicar
                        CBC Član
                        • 09.12.2013
                        • 10
                        • Novi Sad
                        • Punto

                        Ok, razumeo sam poruku. Još jednom hvala na savetima.

                        Expendable, nadam se da nije problem da Vam se obratim putem pp ako šta zatreba, ali pre toga ću iščitati ovo što ste pisali!

                        Pozdrav

                        Comment

                        • expendable
                          CBC Senator XXL
                          • 04.11.2009
                          • 3662
                          • Bor

                          Ma nikad nije (bio) problem.
                          Za iščitavanje će vam trebati ... dosta vremena.
                          Neke starije tekstove bih prepravio ali se ne stidim ni jednog (naročito uzevši u obzir tadašnje okolnosti).
                          Ako vam ovo sa CBC-a ne bude dovoljno (bar sto gusto kucanih strana) i blog (bar 2-3 hiljade) onda:
                          1) Upišite TMF organski smer (ili petrohemiju u NS) ili Mašinac.
                          2) Izađite malo ... odite na predstavu, koncert ... u bioskop ... kafanu ... nije sve u nauci.
                          3) Pročitajte "Don Kihota" pa videćete da je sa vetrenjačama još i dobro prošao. Mada meni nije pomoglo (da ne završim u mlinskom točku).
                          Šalim se naravno, ali mnogo toga već piše (koristite "search" inače će vam trebati "zimski san" do proleća).

                          Uostalom već ste suštinu sami rekli: tamo negde daleko, gde ih imaju više (i sa svih strana sveta) više cene stručnost i znanje ...
                          Mi smo (na žalost, ali ne od juče) sustigli neke "prijateljske" države bliže polutaru (da im ne spominjem imena, možda se i uvrede) i sa 10x manje ulaganja (po % BND, apsoluto je to 100, 1000, 10.000x ... uzgred Evropa je zaključila (pravnim dokumentima) da i pored toga zaostaju za USA, Japanom, Korejom i Kinom pa će udeo povećati na minimum 3% BDP-a u sledećih par godina, sada su tek na 2-2,5%) u nauku od Evrope teško da ćemo stići daleko (no nada umire predposlednja ... poslednje umire bol).
                          Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).

                          Comment

                          • st15i
                            CBC Član
                            • 31.01.2014
                            • 32
                            • UE
                            • 106

                            Zna li neko da li filter od Fiata Brave moze u Pezoa 106. Dimenzije poprecnog preseka pasuju, ali Bravin je malo duzi, tj. 13 mm. Da li bi moglo da bude nekih problema?

                            Comment

                            • Chaki
                              CBC Član
                              • 25.10.2012
                              • 29
                              • Beograd
                              • Honda Civic

                              Koje ulje najbolje sipati u Smart Fortwo 0.8 CDI 2002god...presao oko 140.000km pravih?
                              Da li se drzati MB 229.5 recimo 0-40 Mobila ili nesto drugo?

                              Comment

                              • expendable
                                CBC Senator XXL
                                • 04.11.2009
                                • 3662
                                • Bor

                                A šta je "najbolje"?!
                                Recimo da je "recimo" vrlo dobro.
                                Bolje?
                                M1 ESP (0W-30, 5W-30 ili 0W-40 ... po principu "koliko ste "hrabri" toliko ćete bolje dobiti).
                                MB 229.51 ispunjava sve što i 229.5 a 229.52 i malo više. Nije obavezno ali ako se već dreši kesa za najbolje onda je to - "to".

                                Naravno može i Total ... Shell ... Fuchs ... itd.

                                P.S.
                                Postoje i 0/5W-30 ulja sa MB 229.5 (pa naravno da su "u igri")
                                Last edited by expendable; 14.11.2014, 18:20.
                                Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).

                                Comment

                                Working...
                                X