g, m, a, v, t ...fizika

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sw.brick
    CBC Senator XXL
    • 09.10.2004
    • 8141
    • Beograd, barajevo-zemun
    • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

    g, m, a, v, t ...fizika

    ubrzanje - nije inercija
    jbg, lapsus, tj citas, pises, zena, dete, - desi se
    ok, svakome od nas se desi.
    razjasnili smo.

    za slovo g
    uvek sam mislio na g silu -
    e sad
    Citat:

    g NIJE sila vec ubrzanje, i to tacno odredjene vrednosti koja iznosi a= 9,81 m/s2 (konstanta)



    sad sam skroz izgubio nit

    no
    mislim da bi trebala posebna tema o
    g - zemljino ubrzanje od 9.81 m/s2
    G sili - sila zemljine gravitacije koja uzrokuje ubrzanje od 9,81 m/s2.

    uticaj G sila i kolike su g sile i kako se izracunavaju sa sve primerom
    ne postoji g sila, g je jedino i uvek ubrzanje.
    takva je definicija fizicke velicine.
    moze se desiti da neupuceni ljudi svakako nazivaju razne pojmove, ja bih da se mi drzimo definisanih i poznatih fizickih velicina, naziva i oznaka kako je u SI sistemu odredjeno.

    G sili - sila zemljine gravitacije koja uzrokuje ubrzanje od 9,81 m/s2.
    izvini, potpuno pogresna postavka koju ne znam odakle si iskopao.

    nije sila tezine (auta, coveka, drveta, necega) ta koja uzrokuje gravitaciju zemlje (ili bilo kog tela).

    masa je uzrok gravitacije (m)


    sila gravitacije se jos naziva i tezinom (na zemlji se podrazumeva.

    ne postoji varijanta g= sila.

    F(sila)= m (masa) x a (ubrzanje)

    ako je ubrzanje po vrednosti 9.81 m/s2, govori se o sili tezine.

    dakle, F= m x g

    kada je ubrzanje a= 0 govori se o beztezinskom stanju.
    tipicni slucajevi su u vodenom bazenu pri odredjenim okolnostima, u svemiru, pri slobodnom padu, itd....

    Fgravitacije = mx g moze da se obelezava i kao G (tezina na Zemlji)= m x g.

    F meseca= m x ameseca
    Fvenere= m x a venere


    itd....

    princip je isti, ono promenljivo je ubrzanje kao posledica razilicte mase tela.


    tezina auta je promenljiva kako pri kocenju tako i pri davanju gasa.
    tezina auta je takodje promenljiva i pri voznji kroz krivinu.

    tek o tezini bi imalo podosta toga da se razmatra.

    no da se zadrzimo na ubrzanju.

    masa auta je nepromenljiva i ista je bilo da se koci, dodaje gas, bilo kako da se vozi.

    posledica promene stanja kretanja, odnosno promene brzine je ubrzanje koje je po vrednosti negativno ili pozitivno.

    sve to do sada je pricano o ponasanju tela u jednoj ravni u prostoru.

    isti principi prosireni u realni prostor dobijaju vektorske komponente po sve 3 ravni.
    sila postaje moment sile, inercija postaje moment inercije.

    to dodatno komplikuje malko racunice post nas auto jeste trodimenzionalno telo u realnost a ne idealizovana jedna tacka.

    osim toga nas auto nije kruto telo vec se savija, uvija, ima torziju karoserije pri dejstvu sila itd...


    ako idemo u detalje, niti g nije svuda na Zemlji tacno 9.81 m/s2 vec je promenljivo i zavisi od geografske lokacije.

    radi jednostavnosti racunice mozemo da smatramo g= const.

    dakle, u autu se tokom voznje stalno menja tezina u funkciji ubrzanja dok je masa konstantna.

    no kako auto ima po pravilu nekakav raspored masa (masa nije u jednoj tacki) , to postoji po pravilu neki moment sile u odnosu na vertikalnu osu vozila.
    taj moment sile je promenljiv shodno ubrzanju(bilo uposravanju bilo ubrzavanju) i deluje na teznju automobila da zarotira oko vertikalne ose.

    treci Njutnov zakon objasnjava medjusobno dejstvo sila akcije i reakcije.

    na nasem autu sila reakcije nastaje u "gumama" ( interakcijom gume i podloge kretanja vozila), vec pominjane sile trenja kotrljanja i trenja klizanja.

    da nazovemo rezultantu tih sila trakcijom, radi jednostavnosti.

    zadnji trap, zadnje gume je ono sto odrzava auto na pravcu/ putanji kretanja.

    zbog potrebe zadrzavanja stabilnosti / kontrole nad vozilom nuzno je da stoga zadnje gume uvek imaju bolju trakciju (vecu silu prijanjanja) od prednjih guma u datom vremenskom trenutku.

    sila tezine se prilicno lako racuna, izmeri se masa po osnovu poznate g konstante mernim sredstvom za telo u mirovanju.
    zatim se izmeri vreme promene stanja kretanja, kao i samo stanje kretanja.
    iz toga se dobija ubrzanje.

    ubrzanje x masa, dobija se trenutna tezina (dok traje to ubrzanje)

    iz tezine se dalje izracuna sila trenja klizanja, uz poznatu osobinu podloge (koeficijent trenja).

    na nama je samo da se zadrzimo u okviru limita te sile, i imamo potpunu kontrolu nad kretanjem vozila, tj punu upravljivost.

    masu znamo, tezinu (silu) izmerimo prilicno lako, nas problem je podatak o koeficijentu trenja klizanja podloga- guma.
    podloga po kojoj vozimo se stalno menja, pa stoga moramo da sami odredimo marginal sigurnosti koji zadovoljava dato ocekivano ubrzanje, tj promenu stanja kretanja.


    to je ono sitno ali sto nam srecu kvari

    nadam se da su sada jasnija pravila i mehanizmi po kojima se se dogadja upravljanje nasim vozilom..
    volvo
    945 SE turbo lpg
    344 GL lpg
  • prle
    CBC Senator
    • 04.09.2006
    • 223
    • Beograd - Konjarnik

    #2
    brick, aj malo mi objasni neke stvari o tezini, tj daj mi tačnu definiciju za šta ti smatraš tačno težinu

    veoma sam upućen u osnove mehanike, završio sam etf, a i srednju školu gde se dosta značaja pridavalo fizici, ali koliko znam težina je definisana kao m*g, kao sila kojom zemlja deluje na telo, i obeležava se u fizici sa Q. "Popularno" se naziva G sila, to sam čuo u sredstvima informisanja, ne u naučnim institucijama.

    kako težina nije konstanta tokom kretanja? ne računam naravno na promene u masi (teorija relativiteta) niti promene u g (jedna te ista makrolokacija)

    nije mi ni najjasniji ovaj deo kod merenja težine, kakvo ubrzanje računaš? zato ja volim da znam definiciju svega pre daljeg rada.

    zatim se izmeri vreme promene stanja kretanja, kao i samo stanje kretanja.
    iz toga se dobija ubrzanje.
    a tematika me zanima...dešavalo se da sam diskutovao sa ljudima o nekim doduše drugim stvarima, ali se ispostavljalo da pričamo o istoj stvari ali ih različito nazivamo, pa da li je ovde samo obrnut slučaj?

    Comment

    • low rider
      CBC Senator XXL
      • 03.04.2006
      • 613
      • Beograd

      #3
      Nisam citao sve vec ^

      Tezina jeste sila koja koja je posledica gravitacije i jednaka je m*a, a-ubrzanje je konstantno na povrsini zemlje ~9.81m/s^2. Pa je tako tezina proporcionalna nasoj masi, pa se cesto i koristi u tom smislu.

      G sila, ustvari nije sila vec mera za ubrzanje, jedinica 1g je jednaka ubrzanju koje nam saopstava gravitavciona sila na povrsini zemlje, opet 9.81m/s^2 = 1g. Opet mi ne osecamo ubrzanje kao takvo vec silu pri ubrzanju koja je takodje poseldica nase mase, pa se ovo ubrzanje naziva G-Sila. Pri istoj g sili tj. ubrzanju svako ce osetiti razlicitu silu zbog nasih razlicitih masa.

      Tezina zavisno od definisanja i znacenja moze biti promenjiva. Kao gravitaciona sila koja deluje na nas je uvek konstantna (na zemlji), bez obzira da li se krecemo ili ne ! ali na nas mogu delovati i druge sile, sabirati, se i oduzimati, pa na taj nacin menjati izmerenu tezinu.

      Comment

      • prle
        CBC Senator
        • 04.09.2006
        • 223
        • Beograd - Konjarnik

        #4
        Originally posted by low rider
        Nisam citao sve vec ^
        Tezina zavisno od definisanja i znacenja moze biti promenjiva. Kao gravitaciona sila koja deluje na nas je uvek konstantna (na zemlji), bez obzira da li se krecemo ili ne ! ali na nas mogu delovati i druge sile, sabirati, se i oduzimati, pa na taj nacin menjati izmerenu tezinu.
        Rezultantna sila je nešto drugo, ona se i naziva rezultantna, ali sama težina figurira kao jedna od sila koje deluju. Mada ko je kako zove, nije ni bitno.

        Comment

        • sw.brick
          CBC Senator XXL
          • 09.10.2004
          • 8141
          • Beograd, barajevo-zemun
          • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

          #5
          na nas mogu delovati i druge sile, sabirati, se i oduzimati, pa na taj nacin menjati izmerenu tezinu
          na to se i mislilo, kao i na ugao pod kojim deluje sila posto se u realnosti auto ponasa kao trodimenzionalni objekata a ne idealizovana tacka.
          volvo
          945 SE turbo lpg
          344 GL lpg

          Comment

          • BOOST
            Founder - Admin od Začetka
            • 29.09.2004
            • 8726
            • Gislaved//Sweden
            • SAAB 9000 AERO R; SA

            #6
            Vec je napomenuo i podvukao =
            sve to do sada je pricano o ponasanju tela u jednoj ravni u prostoru.
            Staticka tezina je fiksna i konstantna jer deluje uvek u pravcu centra zemlje.

            Dinamicka je opet zbir/razlika tezine naspram sila prisutnih u ubrzanjima.

            Seti se onog paralelograma i razlaganja sila, zamisli situaciju kad se tvoja tezisna tacka iznese van vage na kojoj stojis
            Att mäta är att veta...to measure is to know...meriti je znati..
            move your mind

            Comment

            • sw.brick
              CBC Senator XXL
              • 09.10.2004
              • 8141
              • Beograd, barajevo-zemun
              • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

              #7
              Staticka tezina je fiksna i konstantna jer deluje uvek u pravcu centra zemlje.
              tezina je sila. samo vertikalna komponenta deluje uvek u pravcu zemlje.
              time ni tezina nije konstantna na svim tockovima nasega auta, menja se sa nagibom podloge po trigonometrijskim pravilima.

              i to sve bez sila iz ubrzanja, stanje mirovanja.

              pitanje je dokle zelimo ici u idealizaciji radi jednostavnosti racunice, inace takav u svemu idealni slucaj iz teorije ne postoji u praksi.
              volvo
              945 SE turbo lpg
              344 GL lpg

              Comment

              • sw.brick
                CBC Senator XXL
                • 09.10.2004
                • 8141
                • Beograd, barajevo-zemun
                • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

                #8
                Staticka tezina je fiksna i konstantna
                da. u uproscenom modelu/ kolokvijalnom shvatanju.
                inace tezina pri mirovanju nije fiksna za celu Zemlju.
                tezina je u funkciji rastojanja od centra Zemlje, posto Zemlja nije tacka a nije ni okrugla (idealno okrugla) i radijus ulazi u racunicu oko gravitacionog ubrzanja.

                konkrektno, tezina nije ista u Stokholmu i Beogradu.

                nije velika razlika u tezini ali postoji.

                druga je stvar sto mi radi jednostavnost to zanemarimo.
                volvo
                945 SE turbo lpg
                344 GL lpg

                Comment

                • BOOST
                  Founder - Admin od Začetka
                  • 29.09.2004
                  • 8726
                  • Gislaved//Sweden
                  • SAAB 9000 AERO R; SA

                  #9
                  Ma kakvi zanemarujemo, posle svake posete Balkanu kad dodjem vamo u zemlju spljostenih polova tezi sam za 5-10Kg

                  No, srecom pa znam da je epiteralni R kod mene manji pa se neuzbudjujem puno, neki bi odma uspanicili i mislili da su se ugojili, ja ne
                  Att mäta är att veta...to measure is to know...meriti je znati..
                  move your mind

                  Comment

                  • sw.brick
                    CBC Senator XXL
                    • 09.10.2004
                    • 8141
                    • Beograd, barajevo-zemun
                    • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

                    #10
                    volvo
                    945 SE turbo lpg
                    344 GL lpg

                    Comment

                    • Antoaster
                      CBC Senator XXL
                      • 07.12.2007
                      • 343
                      • Beograd, Voždovac

                      #11
                      Originally posted by sw.brick

                      da. u uproscenom modelu/ kolokvijalnom shvatanju.
                      inace tezina pri mirovanju nije fiksna za celu Zemlju.
                      tezina je u funkciji rastojanja od centra Zemlje, posto Zemlja nije tacka a nije ni okrugla (idealno okrugla) i radijus ulazi u racunicu oko gravitacionog ubrzanja.

                      konkrektno, tezina nije ista u Stokholmu i Beogradu.

                      nije velika razlika u tezini ali postoji.

                      druga je stvar sto mi radi jednostavnost to zanemarimo.
                      Ako cemo detaljno ona zavisi i od rasporeda masa unutar zemlje. A i kad smo kod neko pomene rezultante, ona je ista gravitacione i centripetalne sile pa jos puta masa tela. I to je tacno da se menja sa visinom i polozajem na zemlji jer zemlja je elipsoidnog oblika pa jos malo kruskastog. Ubrzanja sile zemljine teze izrazavaju se m/s*s ili mgal (miligalima) koji predstavljaju to isto samo malo sitnije za odredjeni faktor, sto je zgodnije za merenje.
                      Govorim za materijanu tacku a ne za automobile ili tockove gde se sila posmatra u smislu razlaganja na komponente nagiba puta krivine.

                      Comment

                      • 206
                        Admin od ispočetka :)
                        • 09.12.2004
                        • 9548
                        • Beograd
                        • 206

                        #12
                        Zasto ja ovu temu nisam video ranije? Ne znam odakle poceti a ne zaplakati...ali da ne duzim, dovoljno je ovo:

                        Originally posted by sw.brick
                        ne postoji varijanta g= sila...sila gravitacije se jos naziva i tezinom...ne postoji g sila, g je jedino i uvek ubrzanje, takva je definicija fizicke velicine
                        Tvrdnja da gravitacija nije sila cini svaki daljnji argument ili diskusiju na temu i oslanjajuce diskusije krajnje diletantskim. Krajnje porazavajuce deluje i cinjenica da su fakultetski obrazovani ljudi ucestvovali u temi prihvatajuci i ne ispravljajuci gore navedeno i lupetajuci jos vece gluposti.

                        Brick, kao sto bi svaki OSNOVAC trebao da zna, u prirodi postoje 4 fundamentalne sile prirode, redom po snazi i radijusu u kom vrse uticaj: jaka, elektromagnetna, slaba i sila gravitacije. Najveci svetski umovi decenijama razbijaju glavu trazeci "sveti gral" fizike, odnosno pokusavajuci da formiraju "teoriju svega" (Grand Unification Theory) koja ce ujediniti i dovesti u medjusobnu vezu sve 4 navedene sile. Upravo SILA GRAVITACIJE predstavlja najveci problem u celoj prici.

                        Gravitacija je SILA.

                        Okolnost da srpski jezik koristi isti termin za silu gravitacije (engl. GRAVITY) i efekat gravitacije (engl. GRAVITATION), ne umanjuje cinjenicu da ti ne poznajes osnove fizike.

                        Toliko o ovoj temi od mene.
                        The difference between men and boys is the price of their toys

                        Comment

                        • Car
                          CBC Senator XXL
                          • 07.07.2005
                          • 900
                          • Beograd

                          #13
                          Zar g nije ubrzanje usled sile gravitacije?

                          Samo g nije oznaka za silu, vec ubrzanje. Nisam primetio da je on osporio da postoji sila gravitacije, vec samo da g ne oznacava silu. Sila (gravitacije) = masa tela x ubrzanje (g). A to je isto sto i tezina tela, kad je u pitanju mirovanje i ravnomerno pravolinijsko kretanje.


                          Ili sam ja pogresno protumacio, ili si se ti raspisao bespotrebno.

                          Comment

                          • Antoaster
                            CBC Senator XXL
                            • 07.12.2007
                            • 343
                            • Beograd, Voždovac

                            #14
                            Pa da bi to bila sila u matematickom (kako to shvataju gradjevinci i masinci) smislu mora da postoji postoji skalar m to jest masa i tada je N(1kg*m/s^2. Ali cesto se to m zanemaruje pa se kaze sila zemljine teze jer fakticki polje postoji i ako nemamo masu na povrsi zemlje ali tada mi tu silu ne mozemo matematicki sracunati. Hocu da kazem polje odnosno potencijal zemljine teze postoji bez obzira da li imamo loptu ili ne. Uostalom to je stari fizicarski trik da jedinicni vektor pomnozis skalarom pa dobije intenzitet( a smer i pravac ostaju od jedinicnog).
                            Ako sad nisam raspetljo onda sam jos vise zapetljo.

                            Comment

                            • sw.brick
                              CBC Senator XXL
                              • 09.10.2004
                              • 8141
                              • Beograd, barajevo-zemun
                              • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

                              #15
                              @206, bolje uzmi neki udzbenik makar za osnovnu i procitaj sta je i kako se definise sila a sta je ubrzanje.

                              i kako se sta obelezava zvanicno.

                              g je UBRZANJE a nije sila. obelezava se malim slovom.

                              mx g je SILA.
                              obelezava se velikim slovom F.

                              treba puno toga razumeti da se ne bi neko kao ti upustio u negiranje definicija SI sitema.
                              nije ti ovo pokazivanje neznanja osnova trebalo
                              volvo
                              945 SE turbo lpg
                              344 GL lpg

                              Comment

                              Working...
                              X