Tako da argument o duzini voznje nije konzistentan, vise vek zavisi od korisnika i kvaliteta komponente, nego da li je lanac ili kais. Sve "preko" 100 000 km je nepotrebno razmatrati, jer je vec nastao trenutak za "veliki" pregled motora.
ne bih se slozio bas u svemu, zasto se kao kupci navikavamo da je 100.000km nesto kao posebno dostignuce i da je uopste potreban nekakav veliki servis.
kais moze preko 100k km, ali....kais ima ograniceni vremenski radni vek.
barem u uputstvima proizvodjaca sto auta sto kaiseva obicno pise zamena na xx.000km ili 5 godina.
i nije samo kais u pitanju, citav niz delova se kao mora menjati (lezajevi tzv spaneri) iako ti isti tj vrlo slicni lezajevi u tockovima (glavcinama) izdrzavaju mnogo duze i mnogo veca opterecenja.
postoje lezajevi for life, nikada se ne menjaju za mnoooogo veca opterecenja i gore uslove rada tako da tehnologija nije uzrok.
lanac nema takav normativ, cak stavise retko se ikada menja u prosecnom zivotu jednog motora.
15 godina ili 200-300.000km je sasvim ocekivana standardna vrednost jednog lanca u savremenom motoru.
zasto bi se ikada nesto diralo oko motora, kupis frizider ukljucis radi, isto kupis TV radi, kupis telefon radi, kupis cipele to funckionise dok se ne pohaba, isto odeca i hiljade drugih industrijskih proizvoda gde nije uobicajen pojam velikog servisa (ma sta da je to), nekakvih preventivnih zamena delova u nekom vremenskom roku i slicno.
za auto je smisljeno raznoraznih "nuznih" poseta ovlascenim servisima da bi se extra para jos uteralo u dzep fabrikama.
do nedavno je bio trend kod evropskih proizvodjaca (nekih) da se obicna zamena sijalice mora izvrsiti u ovlasecnom servisu, da kosta reda 100-200 eura (rad naravno sijalica je smesna pomena kao iznos) a pri tome se bespotrebno iskomplikovala procedura.
do te mere da je postalo bespredmetna obaveza iz zakona da vozac poseduje rezervne sijalice...nemoguca zamena pokvarene na putu.
EU komisija je propisala direktivu (ili za sada samo predlog ne znam tacno) da ubuduce nece moci nijedan auto da se prodaje u EU ako ne moze vozac sam da zameni sijalice.
do te mere je bahatost proizvodjaca ( filozofije namicanja para) otisla da se i od najprostije moguce sitnice pravi "problem"koji jedino servis moze da otkloni.
ionako odavno postoji neoficijelna prica da auto u delovima kosta 4-5 puta u odnosu na komplet (ceo auto) , politika cena je vrlo cudna u auto biznisu ne od juce.
Comment