AutoGas u SAT-u

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Blackeyed
    CBC Senator XXL
    • 06.07.2005
    • 402
    • Novi Sad

    AutoGas u SAT-u

    Juce sam uhvatio samo zadnjih minut-dva kada u u emisiji SAT (RTS 1) razgovarali o kvalitetu auto-gas-a kod nas.

    Alvirovic i jos jedan tip razgovaraju o kvalitetu i zakljucuju da ce problemi sa kvalitetom autogasa kod nas nestati kada se bude usvojio propis/zakon (ne secam se) o automobilskom LPG (tim recima).

    Sta to znaci? Jel postoji propisan odnos butan/propan za LPG u evropi (pretpostavljam postoji) za LPG ili varira od zemlje do zemlje. Kako neka smesa propan/butan postaje LPG (mislim, moze da se prodaje pod tim imenom) ?

    Najavili su u sledecoj emisiji i kontrolu kvaliteta LPG-a na nasim pumpama tako da mozda ne bi bilo lose gledati iako tesko se tu sta moze uraditi....
    "You are reading this for the wrong reason..."

    ENDYMION, Dan Simmons
  • prolupator
    CBC Senator XXL
    • 02.09.2005
    • 3968
    • Zemun

    #2
    Eh, Mirko i kompanija.... 'Ajd', mozda i bude nesto od toga... Samo da ne bude kao sa evrodieselom: kontrolise se sve i sve je u granicama dozvoljenog?! svi imaju dobro gorivo i niko ne pravi gluposti ? I potrosaci u ovoj drzavi imaju pravo na zastitu ? Nama fale kazne za nepostovanje standarda u distribuciji proizvoda, a sve ostalo dolazi samo po sebi...
    Sto se LPG smese tice, znam da nije ista kao za kucnu varijantu, a ostalo.... sad ce strucni da se oglase
    OPEL KLUB SRBIJA - http://www.opelclub.rs - dođi, vidi ...

    prolupator.mojblog.rs

    Comment

    • Bane
      CBC Senator XXL
      • 30.05.2006
      • 344
      • Konjarnik Bg

      #3
      u emisiji je bilo price o kvalitetu gasa kod nas i kako mi kao korisnici se mozemo zastititi od kradje.
      kolicina butana po propisima treba biti do 65% a ostalo neki *?*==((/%$
      ako je ima vise od toga onda auto losije radi vise trosi itd.
      pitanja kao boca je od 50l a na pumpi uspeju da sipaju i vise od toga kazu da na to uticu uslovi vremena toplo-hladno naravno po istim propisima svaka pumpa treba imati neki "kompezator" i on regulise punjenje shodno vremenskim uslovima.
      ovoliko sam ja uspeo da pohvatam iz emisije.
      sve u svemu ostace sto kaze prolupator na praznim recima
      ali i dalje je jeftinije nego na benzin koji nije nista boljeg kvaliteta i nista manje ne zakidaju.

      Comment

      • galileo5
        CBC Veteran
        • 31.03.2005
        • 131
        • Leskovac, South Serbi

        #4
        1 litar plina je 1 litar plina po bilo kakvom vremenu i temperaturi, kao sto je i 1 metar = 1 metar i zimi i leti, drugo je zapreminska tezina plina koja moze da varira promenom temperature, ali je ta dilatacija na bocu od 50 litara plina jako mala i zanemariva pod uslovom konstantnosti pritiska.

        E sad to sto na vecem broju pumpi, makar u mom kraju, moze u bocu od 41.5 l stvarne zapremine da stane i preko 50l , ... e to je vec neka kvantna fizika koja se sigurno bazira na cepanju i kompresovanju atoma, jer takvu predstavu imam kad mi neko od likova koji toce probaju objasniti pomenuti fenomen.

        Sve u svemu se nemojmo nadati boljem kvalitetu plina, dok god se ne angazuje neka vrsta kontrole kvaliteta i dok god se ne nadje neka ekipa ovlascenih ljudi, inspektora, koji nemaju busan dzep, pa da ne padaju na **** kad im ponudis i vise nego sto traze.
        ....

        Comment

        • dranix
          CBC Senator XXL
          • 04.10.2004
          • 3079
          • Antwerpen/Belgium
          • Saab 9-3

          #5
          Najmanji problem kvaliteta LPG mesavine je odnos propan-butan. Izgleda da ima previse onih "trecih" sastojaka ako vec gas nije dobar. Ne postoje striktna pravila u Evropi pa se tako u Britaniji prodaje cist propan kao LPG preko citave godine. Butan je inace kaloricniji (molekularno "tezi") gas od propana ali ima dve lose osobine a to su mali karakteristicni pritisak u tanku i visoka tacka smrzavanja (oko nule). To bi moglo da se pokaze kao lose u gasnim sistemima bez pumpe kojih je najvise ako bi bilo previse butana a hladnjikavo vreme. Pominjan je problem proslog leta oko kvaliteta gasa za sta sigurno nije kriv butan po onoj vrucini. Ljudi iz Cro se zale na povecanu kolicinu "katrana". Znaci da i gas moze da bude prljav jos iz rafinerije a da ta prljavstina nije poreklom iz zardjalih tankova vec nedostatak rafiniranja i prodavanja onoga sto nama ne treba (taloga). Postoje takodje rastvorene materije u gasu koje se ne mogu jednostavno filtrirati mehanickim filtrima vec prolaze u tecnoj fazi kroz njih i pokusavaju da ispare. Ako ne uspeju ostaju u isparivacu. Normalna kolicina odoranta (uljni oblik) u gasu je inace jako mala reda nekoliko kapi na 20-30k predjenih kilometara.
          Sto se tice punjenja nekih drugih kolicina razlog moze biti i pritisak punjenja koji treba da je oko 10 bara ali je takodje i podesiv pa ako je veci ne zatvara multi ventil kad treba. To je takodje ograniceno na par litara vise (mozda manje od 5 litara). U Srbiji je problem sto vam drugi sipaju dok ovde uvek sipamo sami i sami drzimo sigurnosni taster koliko mi hocemo a ujedno nam je manometar ispred nosa. Ovde nema razloga da se krade jer je "kradja" vec uracunata u cenu.

          Comment

          • Blackeyed
            CBC Senator XXL
            • 06.07.2005
            • 402
            • Novi Sad

            #6
            Originally posted by dranix
            Ne postoje striktna pravila u Evropi pa se tako u Britaniji prodaje cist propan kao LPG preko citave godine.
            Ovo me iznenadjuje, nedostatak regulative za kvalitet LPG-a u EU, mislio sam da su eurokrate donele sve moguce zakone koje su im pale na pamet, od oblika krastavca za salatu pa do zastite prava severnh jelena.

            Znaci, menjaj filter cesce i moli boga da nisi sipao neku jako losu turu LPG-a. Standardno
            "You are reading this for the wrong reason..."

            ENDYMION, Dan Simmons

            Comment

            • dranix
              CBC Senator XXL
              • 04.10.2004
              • 3079
              • Antwerpen/Belgium
              • Saab 9-3

              #7
              Pa zato majstori i laju vec dugo na ovom forumu ali nema ko da cita ili im se kao po obicaju ne veruje.
              A sto se ti uopste trzas oko kvaliteta gasa kad je benzin jos uvek daleko gori (i uvek ce biti) sto se kvaliteta tice? Sigurnost uvek znaci da se preduzimaju preventivne radnje a to je samo promena filtera tecne faze gasa. Ostalo je lutrija. Ja nikada do sada nisam primetio razliku u kvalitetu gasa. Ne kazem da je nema. Jednostavno nisam naleteo.

              Comment

              • MOSLER
                CBC Senator XXL
                • 27.05.2005
                • 1064
                • Niš

                #8
                Cekajte, i sta je sad sustina price da li moze u bocu da stane vise nego sto je predvidjeno(npr. u bocu od 40l da stane 45l)kao sto je onaj na SAT-u objasnjavao ili ne govori istinu,da ne kazem laze?

                Comment

                • alazovic
                  CBC Član
                  • 17.11.2006
                  • 26
                  • Kraljevo

                  #9
                  Možda ti se naduje crevo od rezervoara do isparivača, pa tu stane extra par litara
                  Dobrodošli u Kraljevo www.kraljevo.com

                  Comment

                  • dranix
                    CBC Senator XXL
                    • 04.10.2004
                    • 3079
                    • Antwerpen/Belgium
                    • Saab 9-3

                    #10
                    Moze da stane vise nego sto je predvidjeno ako je to predvidjeno onih 80% ukupne zapremine tanka pri cemu multiventil zatvara. Uslov za to je 10 bara pritiska na pumpi. Ako ima vise pritiska ili ako se ljulja auto i plovak u tanku moze da stane preko 80%.

                    Ops koci Mosler. Jel je tvoja 40 l boca brutto ili netto? Ne okreci tezu. Nije gas voda ni benzin i ne puni se do chepa.

                    Zasto vampirite nesto o cemu smo vec pisali na ovom forumu?

                    Nemate druga posla ko ona zaludna baba?

                    U zemlji Srbiji ne postoje veci eksperti za auto gas i oko njega od onih koji su clanovi ovog foruma a vi samo gledajte bu-dalastine na TV umesto da citate sta se ovde pise. Zar je vazno sta je rekao neko na TV i da li laze ili ne zna ni taj kako stvari stoje? U qrac vise sa tim rekla-kazala.

                    "Naduj ga Miko" tehnika je vec nesto drugo

                    Comment

                    • sw.brick
                      CBC Senator XXL
                      • 09.10.2004
                      • 8141
                      • Beograd, barajevo-zemun
                      • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

                      #11
                      dranix citat:

                      Butan je inace kaloricniji (molekularno "tezi") gas od propana
                      samo da se nadovezem,
                      specijalno sam odvojio vreme da pogledam celu emisiju posto sam cuo u najavi dan ranije da ce tema biti LPG i...
                      razocarao se kada sam cuo gomilu gluposti za koje sam mislio da je nemoguce da neko jos uvek danas moze da izgovori.
                      eto tako, npr i ja znam isto sto si ti naveo medjutim odgovorno lice iz rafinerije Pancevo (za sektor manipulacije sta god to bilo) kaze da butan uzrokuje povecanu potrosnju i jos tvrdi da ima motorski oktannski broj od 89 oktana.

                      tako nesto prvi put cujem, pogotovu ono da je butan losiji od propana sto se energije tice.

                      dalje, isprica ladno covek da LPG kada se toci (i meri litrima) se prilicno siri pa tako u rezervoar od 40 litara glatko stane 50 (a i vise) litara "tekuceg naftnog GASA" (ovo sam ja naglasio) pa je zato nuzna kompenzator zapremine prema temperaturi.

                      e sad, ja sam nesto propustio na casu kada ne kapiram kako tecnost (koja je jlete nestisljiva) tako naglo se prosiri zapreminski i ostane tecnost.

                      lici mi da su oni shvatili da se u nase aute toci gas (gasovito stanje) na pumpi ?

                      i da, rekose zajedno Alvirovic i taj iz rafinerije da kada se pomesaju butan i propan prema zakonu (nekoj uredbi, na papiru uglavnom) onda to postaje LPG a inace ovako nije.

                      mozda i nisam razumeo sta su oni pricali, valjda jezicka barijera
                      sve u svemu, izgubljeno vreme bar ze mene a ocekivao sam mnooogo vise.
                      inace tog dana je kao neki hakerski virus prosao kroz RTS, istoga dana u prvom dnevniku odjavna spica i naveden datum 10. 11. (da novembar a bilo pre dva dana). 2006. koji se emitovao neposredno pre SAT emisije.
                      volvo
                      945 SE turbo lpg
                      344 GL lpg

                      Comment

                      • sw.brick
                        CBC Senator XXL
                        • 09.10.2004
                        • 8141
                        • Beograd, barajevo-zemun
                        • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

                        #12
                        Normalna kolicina odoranta (uljni oblik) u gasu je inace jako mala reda nekoliko kapi na 20-30k predjenih kilometara.
                        ono sto sam procitao na hrvatskom autogas forumu ( a redovno pratim) je da je u CRO taj neki deo (talog, odorant, sta vec) smese koji nije gorivo iznosi oko 10% zapreminski. i to kako za Proplin tako i INA Plin LPG, i da je na to bila najveca zalba.
                        dobro, ajde i to sto su u CRO vrlo ceste nestasice LPG (redukcije isporuka) ali to mi deluje kao igra nabijanja cene.

                        kod nas, kada sam zadnji put ispustio taj uljni talog iz isparivaca izaslo je jedno dobrih 50tak grama za oko 40k km.

                        nesto i ne primecujem posebnu razliku domaci LPG vs uvozni LPG (kada kazu na pumpi da je uvozni, mogu samo na rec da verujem).
                        volvo
                        945 SE turbo lpg
                        344 GL lpg

                        Comment

                        • dranix
                          CBC Senator XXL
                          • 04.10.2004
                          • 3079
                          • Antwerpen/Belgium
                          • Saab 9-3

                          #13
                          Tacno sam znao da se desilo nesto bezveze iako nisam gledao emisiju. Od srpskih zvanicnika sam digao ruke jos od onog govora onog profesora na sajmu. Uvek nadju nekoga ko nema pojma o konkretnim stvarima. Za to treba zasta imati talenta. Novinari takodje ne znaju sta da pitaju i nije ni cudo sto su emisije nekorisne za publiku pa cak sire i dezinformacije.
                          Sto se tog zamesateljstva tice svaka tecnost menja zapreminu sa temperaturom pa tako i gas u tecnom stanju. Pumpa meri protok kolicine gasa na TOJ temperaturi kad se puni a mozda ima kompenzator za to. Isto vazi i za benzin ili bilo sta drugo.Mozda ipak postoji problem a to bi mogao da bude taj sto se tank za gas nalazi cesto spolja gde je temperatura okoline a oni za druga goriva ispod zemlje gde je konstantnija temperatura. Kakve to ima veze sa nama kupcima? To mozda imaju problem oni kad pretacu prilikom transporta pa im se stvara "visak" ili "manjak". Ta razlika je veoma beznacajna za nas kao kupce jednog tanka gasa od 50-tak litara i ne iznosi 5 litara sigurno. Mesavina gasa ima dosta veliku gustinu (tezinu) da bi se pravila tolika frka oko toga. Problem ima veze sa inspekcijom a ne sa tehnikom oko gasa. Ako postoje atesti za pumpe sta onda.
                          Zar plovak naseg multi ventila moze da bude sigurniji pokazatelj koliko je gasa natoceno? Nagib vozila? Mislim, kad sze krade to mora da se jasno vidi a na male kolicine (ispod jednog litra) se nikada ne primeti cak i ako nesto nije bas korektno.

                          Comment

                          • Dren
                            CBC Senator XXL
                            • 24.08.2005
                            • 1068
                            • Sarajevo

                            #14
                            Originally posted by brick
                            i to kako za Proplin tako i INA Plin LPG, i da je na to bila najveca zalba.
                            Malo pojasnjenje, "Proplin" je INA-na firma za proizvodnju, skladistenje, transport i prodaju plina... Mislim da se Ina-plin transformisala u novo pravno lice, tj. Proplin...

                            Comment

                            • prolupator
                              CBC Senator XXL
                              • 02.09.2005
                              • 3968
                              • Zemun

                              #15
                              dranix je u pravu...

                              Medjutim, ono s cim se ljudi cesto suocavaju i padaju na "objasnjenja" je fenomen da u bocu od, recimo 60l (bruto) stane oko 65-68l.

                              Dakle, klasican lopovluk.

                              Vezano za benzin:
                              Sva tociona mesta na svim pumpama u Srbiji su nastelovana za oko 0.5% u minus, tj. toliko vam uvek drpe, ako je tociono mesto lepo nastelovano. A ako je jos lepse nastelovano onda vam drpe i vise.
                              Mislim da su nase pumpe nastelovane najlepse na svetu po toj metodologiji

                              Plin:
                              Postoje pumpe sa kompenzatorima i one bez. Kod nas se obicno stavlja najjeftinija varijanta tj, bez kompenzatora pa stelovanje ide na "najlepsu" varijantu da gazda ne brine kad skoci temperatura. Na to se jos malo "zavrne" jer i gazda mora da zaradi (kao da su male marze na plin) i to je to.

                              Sto se cistoce tice sve se moze ocistiti samo sto to ciscenje kosta, a ovi nasi i nece i nije ih briga. A i cena plina nije ekonomska, tako kazu nadlezni, dok u HR plin definitivno nema ekonomsku cenu vec je to stvar politike, pa ga zato i nema i prljav je k'o nigde.
                              OPEL KLUB SRBIJA - http://www.opelclub.rs - dođi, vidi ...

                              prolupator.mojblog.rs

                              Comment

                              Working...
                              X