Smijem li...

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bili
    CBC Senator
    • 13.11.2007
    • 208
    • NS

    #16
    Ovo je izgleda taj 1 od ne znam ni ja koliko...

    Prvi primer: Uviđaj nad vozilom marke ZASTAVA tip JUGO, bele boje, koji je eksplodirao "sam od sebe". Naime, na licu mesta (Liman II, Novi Sad) nalazilo se pomenuto vozilo koje je bilo vidno deformisanou smislu otrgnutog poklopca prtljaga i iskrivljenja zadnjeg dela vozila. Metalna boca, za koju se ispostavilo da potiče od tog predmetnog vozila, je bila udaljena ~ 30 m od tog vozila a pripadajući delovi gasne instalacije i samog vozila su se nalazili u prečniku i od 100-tinak metara. Po izjavi vlasnika vozila, nakon što je parkirao i udaljio se nekih 150-200 metara (otišao u obližnju zgradu) došlo je do eksplozije vozila. Vlasnik je rekao da je u vozilu imao ugrađen autogas sistem. Obradom događaja, ustanovljeno je da je plinska boca bila prepunjena, jer je vlasnik ručno pretakao butan iz kućne butan-boce u rezervoar za gas u vozilu i tako prepunio rezervoar više nego je to bilo dozvoljeno. Vozilo je bilo parkirano na suncu a letnji dan izuzetno topao, tako da je došlo do stvaranja eksplozivne koncentracije gasa. Ni vlasnik ni slučajni prolaznici nisu bili povređeni usled ovog događaja.
    Ovo je jedan od dva primera data u radu " Pinski uređaji u putničkim motornim vozilima - negativna iskustva iz prakse" autora V. M. Zorić, J. D. Zorić, J. P. Šetrajčić, LJ. Mašković koji je objavljen 2006. u Zborniku radova Desete međunarodne konferencije zaštite od požara i eksplozije održane u Novom Sadu.
    VW über alles.

    Comment

    • Ladislav
      CBC Senator
      • 14.12.2004
      • 223
      • Kragujevac
      • Lada Niva 1.7i

      #17
      Originally posted by Srdjan
      Ako i naraste pritisak ventil ce odraditi posao i ispustiti visak i to je to..
      To pod uslovom da je ventil ispravan, a polazna pretpostavka modela je da ventil NIJE ispravan.

      Comment

      • zverko
        CBC Senator XXL
        • 19.08.2005
        • 7085
        • BGD
        • Audi A4

        #18
        sta li je taj imao u jugu kad je explodirao. 90% boca kod nas je atestirano na 60+ bara . tek preko toga kenu da se deformisu a drugo zar plin nije otporan na samo zapaljenje
        deutsche gemacht-gut gemacht...

        Comment

        • nijebitno
          CBC Senator XXL
          • 14.03.2006
          • 629
          • Modrica

          #19
          Cini mi se da je se boce po vazecim standardima testiraju na 30 ili 35 bara. U proizvodnji se valjda svaka stota testira do pucanja eksplodira sto je obicno oko 100 bara.

          Iz gore navedenog se ne moze tacno zakljuciti da li je eksplodirala boca od pritiska ili je eksplodirala smjesa koja se stvorila kada je pustio sigurnosni ventil, ali ja ipak tipujem eksploziju boce jer mislim da eksplozija plina ne bi mogla toliko razbucati auto.

          Smjesa plina i vazduha nije potpuno otporna na samozapaljenje, sjeti se samo price o detonacijama u usisnoj grani koje se jave od siromasne smjese pri naglom dodavanju gasa. Da li se takvi uslovi mogu stvoriti u autu zagrijanom na suncu ja ne mogu reci.
          Difference between man and boys is the price of their toys

          Comment

          • zverko
            CBC Senator XXL
            • 19.08.2005
            • 7085
            • BGD
            • Audi A4

            #20
            boca u mom autu je naka poljska i na deklaraciji lepo pise da je testirana na 60 bara.
            smesa vazduha i gasa se ne moze zapaliti bez varnice, nije to nafta. detonacije u usisnoj se desavaju zbog lose struje tj sto svecica na koju nije red paljenja baca varnicu.
            deutsche gemacht-gut gemacht...

            Comment

            • nijebitno
              CBC Senator XXL
              • 14.03.2006
              • 629
              • Modrica

              #21
              Na mojoj takodje poljskoj STAKO pise 30 ili 35. Ne kazem da ne govoris istinu, vjerovatno su se standardi u medjuvremenu poostrili ili ih je neka firma interno poostrila vjerovatno reklame radi, ali one od 30 nisu fals roba.

              Sto se tice detonacija procitaj malo o tome.
              Kako radi autogas u kolima...

              BTW ako uspijes da natjeras naftu da se samozapali na normalnim temperaturama svaka cast, nafta se pali u motoru tek pri prilicno visokim temperaturama i pritiscima i nije bas narocito isparljiva tecnost za razliku od plina i benzina.
              Ono sto je u stanju da se samozapali na "normalnim" temperaturama su u stvari isparenja benzina/plina koja u odgovarajucem odnosu sa vazduhom mogu da budu i eksplozivna.

              I benzin i plin mogu da se samozapale u SUS motoru ako postoji dovoljno visok pritisak i temperatura ali to je detonantno sagorijevanje i nimalo nije zdravo za motor. Oktanska vrijednost je upravo mjera otpornosti goriva na samopaljenje.

              Ono sto je meni kao laiku zanimljivo je recimo da fina prasina od brasna u odgovarajucoj koncentraciji u vazduhu moze da eksplodira, ne znam da li moze da se sama zapali, ali je eksplozivna smjesa
              Difference between man and boys is the price of their toys

              Comment

              • Ladislav
                CBC Senator
                • 14.12.2004
                • 223
                • Kragujevac
                • Lada Niva 1.7i

                #22
                Originally posted by zverko
                sta li je taj imao u jugu kad je explodirao. 90% boca kod nas je atestirano na 60+ bara .
                Ja imam jednu iz onih 10%, tj. moja je atestirana na 20 bara (uvalili mi "Bugarku" )

                Originally posted by zverko
                ...a drugo zar plin nije otporan na samo zapaljenje
                Pa ovde se i ne radi o samozapaljenju, vec o exploziji boce usled prevelikog pritiska unutra (k'o kad naduvas balon).


                Uglavnom, rezime bi bio: U 99+% slucajeva nista se nece desiti kad se boca napuni "do vrha" sve i da se auto parkira na suncu, ali takvo ponasanje ipak treba izbegavati jer:

                1."Djavo nikad ne spava"

                2."Miner gresi samo jednom"

                Comment

                • rrapaic
                  CBC Senator
                  • 13.02.2008
                  • 225
                  • Beograd
                  • Fiat Stilo 1.9 JTD

                  #23
                  Originally posted by nijebitno
                  Ono sto je meni kao laiku zanimljivo je recimo da fina prasina od brasna u odgovarajucoj koncentraciji u vazduhu moze da eksplodira, ne znam da li moze da se sama zapali, ali je eksplozivna smjesa
                  A tek prasina od uglja... uhuh...

                  Iz one price gore, meni se cini da je do pucanja bojlera doslo PRVO zbog sirenja tecnosti (gasa u tecnom stanju); a, kad se bojler vec raspao, onda je gas odradio svoje, expandirao burno. Ne bih rekao da je i eksplodirao, jer bukvalno nista ne bi nasli od auta.

                  Evo i malo fizike, radi se o tecnostima na sobnoj temperaturi. Pod sobnom temperaturom podrazumevamo interval temepratura u kojem je tecnost - tecnost, znaci niti mrzne niti isparava. U nasem slucaju, taj temperaturni interval za gas je inace povisen zbog natpritiska u boci.
                  Recimo da imamo jednu bocu od 50l punu tecnosti do vrha (tecni gas, voda, kokakola, bilo sta) na temperaturi od 20 stepeni Celzijusa. Povisimo spoljasnju temperaturu na 30 stepeni, koliko ce narasti zapremina tecnosti kad se ista zagreje?
                  Odgovor:

                  1) Neka je zapremina te iste kolicine tecnosti na 0 stepeni jednaka x.
                  2) Na 20 stepeni C, zapremina ce biti x/273 * (273 + 20).
                  3) Na 30 stepeni C, zapremina ce biti x/273 * (273 + 30).
                  4) Sada trazimo odnos 3) kroz 2). Pa imamo
                  (x/273 * (273 + 30)) / (x/273 * (273 + 20)),
                  kad se to sve skrati, dobijemo
                  (273 + 30) / (273 + 20),
                  odnosno
                  303 / 293 = 1.034,
                  sto znaci da se zapremina tecnosti u rezervoaru (vidi pocetak price) povecala za 3.4% (1.7 litara!). Da li ce rezervoar izdrzati, zavisi cisto od materijala; ako je cvrst kao celik (nije elastican), puca SMESTA.
                  To bi bilo to. A da, zasto ono 273 u formuli? Pa, 0 Celzijusa iznosi 273 K (Kelvina), a 0 Kelvina je apsolutna nula. Da neko ne pomisli da bi spustanjem temperature dosli do 0 (nulte) zapremine tecnosti; nikako, jer bi davno pre apsolutne nule nastupilo mrznjenje tecnosti i tu prica zavrsava. Na isti nacin, za zagrevanje vazi isto dok se ne dodje do tacke ispravanja; to je druga krajnost primenljivosti gornje formule.

                  Nadam se da nisam smorio, zelja mi je da razjasnim. I da, zasto se kaze da je tecnost nestisljiva? Zato sto jeste; radi se o pritisku koji mi ne mozemo proizvesti obicnim masinama. Isto to vazi za pritisak SIRENJA tecnosti (kad se poravnava prema spoljasnjoj temperaturi): nezaustavljiv je.
                  Ispada da je rezerva od 10-ak litara gasa (povrh tecnosti) u rezervoaru, sudbonosna ...

                  Rajko
                  Fiat Stilo 1.9 JTD

                  Comment

                  • zverko
                    CBC Senator XXL
                    • 19.08.2005
                    • 7085
                    • BGD
                    • Audi A4

                    #24
                    Sto se tice detonacija procitaj malo o tome.
                    Kako radi autogas u kolima...
                    to na sta ti mislis je nebuloza i ta detonacija se ni ne oseca a daleko od toga da moze se cuje, eventualno bude neki trzaj kao da auto trokira.

                    gas ne moze da se zapali bez varnice!!! a sto se tice explozije zbog velikog pritiska meni bi auto do sad trebao da leti u vazduh posle svakog sipanja posto ga uvek tankam do vrha jerbo mi je potreban pretisak .
                    deutsche gemacht-gut gemacht...

                    Comment

                    • nijebitno
                      CBC Senator XXL
                      • 14.03.2006
                      • 629
                      • Modrica

                      #25
                      Drugi razlog je siromašna smeša gasa u usisnoj grani. Ako je pravilno izabrana TNG oprema za dotični motor, jedini razlog je nedostatak gasa u trenutku naglog stiskanja pedale gasa. Gasa može da nedostaje, opet, iz dva razloga: niste na vreme promenili filter, pa kroz njega prolazi manje gasa nego što treba, ili vozite na isparenja u rezervoaru. Naravoučenije: promenite filter, ili natočite gorivo na vreme. Siromašna smeša će detonirati sama od sebe, bez ikakvog uticaja varnice ili nekog drugog faktora. Isto se dogadja i sa benzinom, kao i kod sekvencijalnog ubrizgavanja gasa, samo je onda detonacija mnogo manja, jer je količina smeše mala (pošto se brizga samo za taj cilindar) i nema štete.
                      Difference between man and boys is the price of their toys

                      Comment

                      • zoranbg
                        CBC Senator XXL
                        • 23.03.2005
                        • 4098
                        • Rooster's Hill , Beog
                        • Grande Punto 1.2

                        #26
                        nemoze da explodira sama.bez obzira koje to napisao...potrebna je temperatura,varnica .. nesto od toga
                        da je to tako,leteli bi u vazduh svaka dva dana..a nije niko odleteo vozi se na gas skoro 10 god .sa ko zna kakvim instalacijama i bocama
                        taj slucaj koji si naveo je bio secam se da je izleteo multi ventil kroz prozor petih vrata od pritiska ali nije bilo exsplozije.i to je taj "delovi" koje su nasli

                        a da explodira samo i "efektno" to ce da bude ali RAMBO V.

                        u svakom slucaju,imajte ispravnu i odgovarajucu opremu,a gas sipajte koliko moze a ne koliko nemoze da se sipa.
                        netrazite djavola,to je pravilo bez obzira na mogucnosti i opremu... =]
                        Lakota withdraw from treaties, declare independence from U.S.

                        Comment

                        • sw.brick
                          CBC Senator XXL
                          • 09.10.2004
                          • 8141
                          • Beograd, barajevo-zemun
                          • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

                          #27
                          Ovo je jedan od dva primera data u radu " Pinski uređaji u putničkim motornim vozilima - negativna iskustva iz prakse" autora V. M. Zorić, J. D. Zorić, J. P. Šetrajčić, LJ. Mašković koji je objavljen 2006. u Zborniku radova Desete međunarodne konferencije zaštite od požara i eksplozije održane u Novom Sadu
                          ja bih samo rekao da je to tipican primer kada neinformisani i nestrucni ljudi koji nemaju niti prakse niti teorijske osnove krenu da se bave zakljucivanjem o stvarima za koje ne znaju kako rade.

                          da je auto eksplodirao, ne bi ostala ni ta zgrada na mestu.... recimo da se docara intenzitet eventualne hipoteticke eksplozije automobila.

                          tacnije bi bilo reci, namernog ostecivanja i zloupotrebe plinskog sistema sa namerom da se ugrozi bezbednost.

                          to stoga sto je ta nenavedena doticna osoba namerno uradila odredjene radnje da bi izazvala problem, a sto je i uspela.

                          plinski sistemi su opasni kada dodju u ruke osobama sa losim namerama, kao sto je i najobicnija sibica, provodnik pod naponom, ili ventil bojlera tople vode.

                          moze neko svakakve gluposti da napravi ali to je glupost te osobe (i namera da to napravi) a ne same tehnike i tehnickih resenja a koja su namenjena normalnim osobama koje ce normalno koristiti neki dati tehnicki uredjaj.
                          bilo koji.

                          kako je tek lift opasna sprava kada dospe u ruke osobi koja nije dorasla upotrebi istog.

                          moja poenta je da ne treba od pojedinacne zle namere stvarati pojam "iskustva iz prakse".

                          u stvarnosti nije moguce prepuniti rezervoar u autu obicnim gravitacionim presipanjem autogasa iz kucne boce.
                          vec zbog same razlike pritisaka (fizickih zakona koji objasnjavaju zasto je nemog protok tecnosti sa mesta nizeg u mesto viseg pritiska).

                          dakle za opisano prepunjavanje morao se koristiti zesci kompresor, a to je vec veoma zestoko zlonamerno delovanje i isto bi se dogodilo da je sipana i voda (i ona se siri sa zagrevanjem slicno kao i tecni autogas).
                          volvo
                          945 SE turbo lpg
                          344 GL lpg

                          Comment

                          • sw.brick
                            CBC Senator XXL
                            • 09.10.2004
                            • 8141
                            • Beograd, barajevo-zemun
                            • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

                            #28
                            Pa ovde se i ne radi o samozapaljenju, vec o exploziji boce usled prevelikog pritiska unutra
                            ajde da budemo konkretniji, koliko je to u barima "usled prevelikog pritiska" ?

                            kako je postignut taj preveliki pritisak, kojim metodom ?

                            boca ne moze da se napuni potpuno bez spoljnog kompresora, vec samim tim sto propan kao tecnosti isparava i stvara parcijalni pritisak koji je poveliki sam po sebi i time sprecava dalje punjenje do vrha iz spoljne boce.
                            da ne pricamo da pri sipanju taj parcijalni pritisak mora da se nadmasi, tj prevazidje.

                            to nije moguce sipanjem tecnosti iz druge boce niti jednim metodom osim kompresorom.

                            takodje, posto nije moguce dostici taj preveliki pritisak, niti boca ne moze da eksplodira usled toga uzroka.

                            realni moguci scenario je da je boca/ ventil bila trula, suplja, (busna) pa je pustala da curi tecni autogas koji je onda kao i bilo koje gorivo stvorilo eskplozivnu smesu koju je neko zapalio.

                            samo od sebe da se zapali na otvorenom prostoru poput parkinga niti u jednom scenariju nije ocekivana varijanta.

                            ah da, moguce je na filmu (imaginacija)

                            odmah da pojasnim, u zatvorenom prostoru autogas pomesan sa vazduhom moze sam od sebe da se zapali i eksplodira.

                            ali na otvorenom, sasvim je druga prica.


                            meni sve lici na zelju da stvaranjem senzacije, u nedostatku cinjenicnog stanja zasto i kakose sve odvijalo, po nekom redosledu radnji.
                            volvo
                            945 SE turbo lpg
                            344 GL lpg

                            Comment

                            • nijebitno
                              CBC Senator XXL
                              • 14.03.2006
                              • 629
                              • Modrica

                              #29
                              @zverko
                              Citaj malo pazljivije. Niko nije rekao da ces da odletis u vazduh zato sto se zezas sa tim vec da povecavas svoje sanse da ti se to desi. Kada je hladno vrijeme te sanse su ravne nuli. Ali dogadjaji sa vjerovatnocom nula su moguci I smjesa moze da eksplodira sama od sebe

                              @sw.brick

                              Nece nijedna pumpa napuniti bocu do samog vrha, problem je kada napunimo bocu koliko je to moguce, recimo 95% po hladnoj noci iz podzemnog rezervoara i on tako pun kao sibica doceka suncan dan.

                              Lijepo je covjek iznad objasnio sta se desava pri sirenju tecnosti usljed zagrijvanja i da to stvara pritiske koliko je jak sud koji nastoji da sprijeci to sirenje

                              Koliko je jaka eksplozija koja se dogodi kada popusti plinska boca ja ne znam, ali sto je boca jaca jaca je i eksplozija
                              To nije eksplozija usljed zapaljenja smjese plina i vazduha.

                              U pomenutom slucaju eksplozije moguce je i da je pod povecanim pritiskom negdje procurio plin u kabinu, stvorila se samozapaljiva smjesa i buuuum. Ne znam ni koliko bi jaka bila ta eksplozija ali mi se cini da ne bi dovela do izbacivanja boce 30 metara van automobila.

                              Moguca je i neka volsebna kombinacija ove dvije pojave

                              Umalo da zaboravim, receno je da je rucno prepunio bocu pretakajuci iz kucnih boca, mozda je covjek imao rucnu pumpu, spominjane su na forumu a i pritisak nije narocito veliki, pogledaj sliku iznad.

                              Naravo ovo sve pod uslovom da je navedeni dogadjaj istinit i da je opis dogadjaja odgovara istini.
                              Difference between man and boys is the price of their toys

                              Comment

                              • zoranbg
                                CBC Senator XXL
                                • 23.03.2005
                                • 4098
                                • Rooster's Hill , Beog
                                • Grande Punto 1.2

                                #30
                                da i kad se desi ovo zadnje na slici,desice se vise scenarija :

                                1.ispustice na ventilu koji je za to predvidjen na multiventilu.
                                2.ako je to neispravno ili nema.... ispustice na mestu gde se srafi multi ventil(na flanshi) docice do deformacije i ispustanja gasa...koliko toliko kontrolisano ne-naglo.
                                3.izletece ta flansha i udarice u gepek ili ce da izleti kroz stklo petih vrata.itd itd ...

                                da rezimiramo .. mnogi automobili su goreli sa sve tankovima gasa pa nije dolazilo do spektakuralnih eksplozija.
                                a kad se nesto i desi (jednom godisnje ili redje) stampa to razglasi na sva zvona (neznam zasto).
                                ja nisam cuo za NIJEDNU osobu koja je poginula do sada od autogasa.(sem jedne vesti koje se nesecam najjasnije,da je jedan majstor u garazi doveo do exsplozije u kojoj je poginuo on sam pre neku godinu..ali me ne drzite za rec.)

                                NEVOLIM ovakve teme i razglabanja, jer su vise manje napravile BAUKA od gasa bez razloga..pa sad moras da ponovis atest gasa ako promenis "pishljivi" isparivac .. a ako promenis kompletne prednje kocnice(naprimer) i burgijom izbushis diskove ..onda nikom nishta ..vozi mishko!

                                potpisujem sve sto je @Brick napisao.

                                @nijebitno ,..da ti jesi u pravu ... ali neznam kako da ti kazem drugacije..crne rupe postoje ali NE u blizini planete zemlje.. to je jedino vazno
                                Lakota withdraw from treaties, declare independence from U.S.

                                Comment

                                Working...
                                X