Mazda MX-5 Miata

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sekula
    CBC Član
    • 03.07.2007
    • 67
    • Beograd

    #16
    Obzirom da sam posedovao jednu, red bi bio da napišem koju reč. Unapred se izvinjavam, a znam da ćete razumeti, što ću tekst postaviti iz par segmenata jer pišem sa posla pa nemam baš uvek dovoljno vremena. Zauzvrat potrudiću se da vam dočaram pre svega subjektivan osećaj (a on je kod MX-5 sjajan).

    Za početak samo par informacija (ostatak kopajte po netu, a za to najbolja moguća adresa je www.miata.net):

    Prva generacija NA je u početku rađena samo sa jednim motorom 1.6 od 115 KS (koji sam i ja posedovao), da bi aprila 1995. taj od 1.6 redukovali (?) na 90 KS (takođe je imao 16V, blok nepromenjen; ne znam koje su sve izmene radili i zašto) dok je 1.8 od 131 KS počeo da se prodaje u januaru 1994.
    Kod nas ovih prvih najviše i ima jer je jednu veću količinu 1991. uvezao Genex a prodavao ih (usled, svima znanih, neplaniranih okolnosti) sve do 1994. Iz tog razloga danas kod nas možete naći MX-5 koja je proizvedena 1991. sa prvom registracijom u 1994.
    Proizvodila se do 1998. kada je menja praktično restilizovana NB obzirom da je sve osnovne elemente zadržala od prethodnog modela.
    Skraćena lista izmena bi se mogla svesti na sledeće:
    • motorima blago pojačana snaga (1.6 na 110 KS, 1.8 na 140 KS)
      promenjeni farovi, prednji gril i prednji branik
      Promenjeni zadnji farovi (mada se to na prvi pogled i ne primećuje)
      zadnji blatobrani blago "nabubreli" (što se meni lično nije dopalo)
      dodat je integrisani polu-spojler na poklopac prtljažnika
      standardna dimenzija gume sa 185/60 14 promenjena na 195/50 15
      enterijer u potpunosti restilizovan i definitvno je izgledao bolje

    Međutim, osnovne stvari kao što su vešanje, razmaci, odnosi masa, jednom rečju cela karoserija, opšte se nisu menjale. To je i logično svima onima koji su vozili NA, jer na automobilu naprosto nije imalo šta da se poboljša osim stilskih elemenata (mada je i to otvoreno pitanje).

    Glave prednosti, kao što su neki primetili, su bile relativno mala težina i izvrsna izbalansiranost (čini mi se da je bila gotovo potpuno 50:50). Na kraju krajeva ni sami japanci nisu krili da su kao uzor uzeli dotadašnje kraljeve u klasi roadstera - Britance. Upravo ovaj koncept (lagana šasija pogonjena relativno slabim motorima sa izvrsnom izbalansiranošću) je fabrikama kao što su Triumph, MG ili Lotus doneo slavu i održavao ih godinama u samom vrhu auto-industrije.

    Dakle na MX-5 se nije pametovalo. Po starom japanskom receptu (mada su u većoj meri i Ameri tu umešali prste) "pokupljene" su provereno dobre stvari i "spakovane" u sjajan paket, bez mnogo filozofije i nepotrebnih gadget-a.

    Tako je npr. platneni krov bio ekstremno jednostavan, bez ikakve automatike sa samo jednim slojem tekstila, a fenomenalno je obavljao funkciju. Obzirom na jako mali kokpit nikada mi nije bilo hladno (šta više kabina se grejala brže nego na mnogim drugim kolima koja sam imao) a MX-5 sam vozio i zimi po snegu. Dalje, moja MX5 nije imala ni servo. Kako sam imao prilike da probam i verziju sa servom, tvrdim da se nikada ne bih menjao, bez obzira na nešto teže parkiranje bez njega. Toliko je taj prenos u vožnji bio precizan i direktan da nešto slično ni na jednom drugom automobilu nisam iskusio.
    Automobili ubrzavaju do 100 km/h za manje od 10 s. Sve ostalo su prevozna sredstva.

    Comment

    • sekula
      CBC Član
      • 03.07.2007
      • 67
      • Beograd

      #17
      A da,
      To be continued...

      (verovatno) Sutra ću napisati (najzanimljiviji) deo o subjektivnom doživljaju pri vožnji MX-5.

      Razmišljao sam i to sad da uradim, ali bi bilo greota nešto preskočiti (jer nemam sad mnogo vremena), pa ću se raspisati drugom prilikom.
      Automobili ubrzavaju do 100 km/h za manje od 10 s. Sve ostalo su prevozna sredstva.

      Comment

      • V-Tec
        CBC Senator XXL
        • 30.06.2006
        • 1615
        • Beograd
        • '89 Civic d16a6

        #18
        Svaka cast Sekula, lep tekst.
        Ja sam zaboravo da kazem da se Mazda za izradu Miate ugledala na Britanske roudstere '60-ih.(kao sto je Sekula naveo )

        Ja sam cuo da Miata ima zensku reputaciju, verovali ili ne, jer to tacno?
        Meni ne deluje bas zenski...
        shuto-expressway.com

        Comment

        • JNC
          CBC Senator XXL
          • 19.12.2006
          • 1332
          • Beograd

          #19
          Ja prvi put cujem za to da ima zensku reputaciju , nikad nisam video neku ribu da je vozi. Istina sekula rece da je njegovu prodao coveku koji je uzeo za svoju ribu . Ali kako svi pricaju koji su je vozili(ja se samo vozio u njoj nije mi covek dao ) lezi u krivinama bruka, tako da onda je greota to dati nekoj zenskoj(cast izuzecima ali je to vrlo retko).

          Comment

          • Vocko
            CBC Senator XXL
            • 25.04.2005
            • 4556
            • nBGd

            #20
            Miata je auto od Barbike, verovali ili ne
            Takodje je progalsena za jedan od najGay automobila

            Ali nista od toga ne sprecava ljude da je i dalje kupuju i uzivaju voznji u njoj kao ni u jednom drugom autu

            Comment

            • V-Tec
              CBC Senator XXL
              • 30.06.2006
              • 1615
              • Beograd
              • '89 Civic d16a6

              #21
              To sto kazu za nju da je zenski auto, gluposti!!!Svaki auto je "unisex"!

              Duel 5th Gear(Mk1 Vs. Mk3): http://www.youtube.com/watch?v=0eZNnVrVUAQ

              Ugradnja sportskog izduva: http://www.youtube.com/watch?v=aFbB1BMt8g4

              Miata Racing Beat Intake: http://www.youtube.com/watch?v=wZjuI31ssZU
              shuto-expressway.com

              Comment

              • sekula
                CBC Član
                • 03.07.2007
                • 67
                • Beograd

                #22
                @V-tec A kako tebi deluje?

                Deklarisati neki auto kao muški ili ženski je uglavnom glupo (mada je za neke modele to nemoguće izbeći - Citroen C3, Ford Ka i sl.), jer sve zavisi od toga kako se tebi dopada.

                No, naravno određena vozila u određenim regionima nose i neki specifičan imidž u skladu sa tamošnjim običajima. Pa tako Miata u USA stvarno u većini regiona ima imidž "frizerskog automobila" (ne nije tuning friziranje nego tako zovu "gay automobile"). Ali to je relativno lako objasniti činjenicom da tamo auto manji od 4 metra sa manje od (bar) 2 litre smatraju igračkom.
                Sličan komentar je imao i Jeremy Clarkson u Top Gear-u, ali sve je to moguće tumačiti na 100 načina jer nikada ne možeš svima udovoljiti.
                Međutim, prodajni rezultati PRE SVEGA u USA su praktično demantovali ovako plitko razmišljanje. Naime, ako se ne varam, gotovo polovinu proizvodnje miate su kupili Ameri. I to iz najrazličitijih slojeva.



                Ali kada dođe do vožnje, stvar se menja iz osnova.

                Da skratim. Vozio sam je neko vreme a nisam gay i oženjen sam . Gde god sam je vozio ljudi na ulici su se okretali, i to toliko da mi je trebalo nedelju dana da se na to naviknem (a nisam po prirodi nimalo stidljiv). Od svih vozila koje sam posedovao sa MX5 sam najviše uživao u vožnji, kako u običnoj tako i u sportskoj (više detalja o tome uskoro, kao što rekoh juče), a to je pri tom auto koji danas možeš da nabaviš već za oko 4.000?!

                Treba li još?
                Automobili ubrzavaju do 100 km/h za manje od 10 s. Sve ostalo su prevozna sredstva.

                Comment

                • V-Tec
                  CBC Senator XXL
                  • 30.06.2006
                  • 1615
                  • Beograd
                  • '89 Civic d16a6

                  #23
                  Originally posted by sekula
                  @V-tec A kako tebi deluje?

                  Deklarisati neki auto kao muški ili ženski je uglavnom glupo (mada je za neke modele to nemoguće izbeći - Citroen C3, Ford Ka i sl.), jer sve zavisi od toga kako se tebi dopada.
                  Meni je to isto glupo!Miata je meni jedan od najlepsih automobila i tako bih voleo da posedujem jednu (Naravno, nisam gay! )
                  shuto-expressway.com

                  Comment

                  • sekula
                    CBC Član
                    • 03.07.2007
                    • 67
                    • Beograd

                    #24
                    Subjektivan osećaj

                    Kao što sam već pomenuo, najzanimljivije kod MX-5 je subjektivan osećaj vožnje.

                    Kada bi trebao da ga opišem u jednoj rečenici, rekao bih: Karting... možda i bolje.

                    U stvari mnogo je bolje, ali da krenem redom.

                    Pozicija sedenja
                    Prvo što se primeti kada se sedne za volan Miate je izuzetno niska i polu-ležeća pozicija sedenja, koja je takva više zahvaljujući nisko montiranom sedištu u odnosu na samu karoseriju (ispod sedišta se jedva može zavući jelenska krpica u futroli) nego preterano malom klirensu (za kategoriju sportskih vozila). Da ne pomisli neko da je sa ovim automobilom moguć off road ili odlazak na pecanje, ali ja jednostavno nisam imao problema prilikom uspinjanja na trotoar, što je sjajno kada se ima na umu koliko zapravo nisko težište auto ima, i koliko je ceo nizak.

                    Druga stvar je svakako dužina haube (?). Da objasnim, hauba i nije toliko dugačka po "suvim" merama ali jeste proporcionalno veličini vozila. Meni lično je bilo neobično, a to sam shvatio tek posle par vožnji, što mesta za noge ima koliko želiš. Kada se leva noga postavi na odmorište, gotovo je ispružena! Pri tom pričamo o automobilu dugačkom kao Opel korsa. Da bi bio slikovitiji, kada vozač ispruži noge one jedva dodiruju zadnju ivicu prenjih lukova.

                    Sve pomenuto je zapravo posledica specifične konstrukcije. U MX-5 motor je smešten uzduž a menjač u nastavku i jednim delom ulazi u kabinu. Tek nakon ova dva dolazi prostor za putnike. Rezultat - putnici sede nešto malo iza sredine automobila, a čini mi se gotovo tačno između osovina. Obzirom na nisku gornju tačku vozila sedi se u polu-ležećem položaju. Meni je ovo, pogađate, bilo sjajno, ali znam da su svi matorci (i oni koji se tako osećaju) koje sam vozio kukali pri sedanju u auto a naročito pri izlasku iz njega.

                    No, kada se vozač jednom smesti počinje prava zabava. Između vozača i suvozača nalazi se naglašeni središnji greben (koji realno i nije preveliki ali su sedišta nisko pa tako deluje). On je lepo odozgo zaštićen plastikom i ima integrisanu središnju kasetu koja je ujedno i odmorište za ruku. Najlepša stvar je što kad se jednom položi ruka na njega, ručica menjača "sama upada" u šaku. A menjač je prava radost. I danas se sećam kada sam nakon Miate kupovao od nekog tipa Toyotu Celicu, kako mi se ovaj, dok sam vozio test vožnju, hvalio kako je na Celici kratak (sportski) hod menjača. Gledao sam ga kao budalu. Nakon Mazde menjanje u Celici je bilo kao veslanje (pri tom Celica zaista ima sjajan menjač)!
                    Džojstik je možda prava reč koja opisuje hod mazdine ručice menjača. Ladno je sve brzine moguće menjati samo iz zgloba ruke - ali bukvalno. Naravno ovo je bilo moguće pre svega zahvaljujući blizini kutije menjača i ručice, ali i stvarno odlično isprojektovanom sklopu.

                    Za razliku od većine "konvencionalnih" automobila ovo je jedan od retkih gde nisam imao osećaj da su mi ili noge skvrčene ili volan predaleko. Kada se sedište lepo namesti prema pedalama, volan je "sedao" pravo u krilo. Savršen odnos. Pri tom volan kao u svim pravim sportskim automobilima je bio gotovo vertikalan.

                    Ventilacija, prekidači, kojekakvi instrumenti i pokazivači, sve to naprosto nije bitno kada se uporedi sa pozicijom sedenja.Negativna strana iste je da ljudi preko 190 cm nisu mogli ovako lepo da se smeste naročito sa podignutim krovom.

                    Kad sam već kod krova moram da primetim da sam svaki put kada sam vozio sa podignutim krovom imao osećaj kao da sam u nekoj čauri. Daleko je to od klaustofobije (šta više za tako malo prostora mazda deluje prostrano) no nekima se ni to nije dopadalo dok sam ja lično bio oduševljen.

                    Što nas dovodi do preglednosti. Logično je da je ona ograničena sa podignutim krovom. Svako ko je vozio dostavno vozilo zna kako izgleda kad iza prvih prozora nemaš nikakav otvor. A Miata ih nema. Mali zadnji prozor je tek dovoljan za kratak pogled u srednji retrovizor i neiskoristiv za vožnju unazad. Pa ipak u MX 5 ni to nije problem. Frajeri su joj napravili takve bočne retrovizore da je to sjajno. Plus, što je kupola krova dosta uža od boka vozila pa samim tim omogućava ekstra preglednost i širi ugao retrovizorima. Ko zna da vozi u rikverc koriščenjem bočnih retrovizora sa ovim vozilom neće imati problema.

                    Kada se krov spusti, stvari postaju potpuno drugačije. Sve se vidi. Ali zaista, kako su na miati i A stubovi prilično vitki, vozač gotovo da nema mrtav ugao (osim kad pored sebe vozi akrepa, što je sa MX5 jako redak slučaj).

                    Nastaviće se...
                    Automobili ubrzavaju do 100 km/h za manje od 10 s. Sve ostalo su prevozna sredstva.

                    Comment

                    • starac vujadin
                      CBC Senator XXL
                      • 27.08.2005
                      • 2617
                      • Stari grad

                      #25
                      Fantastican auto u svakom pogledu. Mk I i MK III su izvanredni, Mk II mozda malo slabiji, ali isto odlican.

                      Auto koji je bio stilska inspiracija za Mk I je Lotus Elan, mada ima i stilskih detalja sa drugih starijih kabrioleta...recimo kvake kao kod Alfe Spider.

                      Da li ste znali da je zvuk motora i izduva na Miati Mk I podesen da lici na zvuk BMW M1? Ispitivali su zvukove nekoliko modela automobila i sef razvojnog tima je odlucio da BMW M1 ima najlepsi zvuk.

                      Auto ima "zenskasti" imidz na Zapadu je jer bio lako dostupan i kako se vozio...

                      Da njega nije bilo, ko zna sta bi bilo sa jeftinijim roadsterima koje sada skor svako pravi.

                      Comment

                      • JNC
                        CBC Senator XXL
                        • 19.12.2006
                        • 1332
                        • Beograd

                        #26
                        Pa ocigledno su ljudi iskoristili sve sto je valjalo sa drugih modela i napravili pun pogodak, sto naravno prodaja i misljenja ljudi pokazuju. Naravno svi znaju da su englezi poznati po roudsterima, i u Mazdi su to uvideli uzeli sta treba, eto malo od ovog malo od onog i napravili jedinstev i u svemu izuzetan auto.

                        A sekula kako pises o miati, i koliko si je nahvalio svaki put kad se vidimo, dodje mi da otmem prvu koju vidim da se malo provozam.

                        Comment

                        • Vocko
                          CBC Senator XXL
                          • 25.04.2005
                          • 4556
                          • nBGd

                          #27
                          Uradi to, ne?eš zažaliti, osim ako te uhvate posle kra?e

                          Comment

                          • JNC
                            CBC Senator XXL
                            • 19.12.2006
                            • 1332
                            • Beograd

                            #28
                            Sad dodjoh iz grada i videh jednu srebrnu kod PMF-a, ali bio sam sa zenom pa mi bilo nezgodno da je ostavim, a ja da otimam coveku auto.

                            Comment

                            • RedboX
                              CBC Senator XXL
                              • 28.11.2006
                              • 1537
                              • Novi Beograd

                              #29
                              JNC napravicemo trojke i presretati miate po gradu

                              Sekula svaka cast, sto rece ovaj delikventni decko ozgore i meni krenu slina na usta da barem sednem i ispruzim noge ko covek.
                              I don't care if there are no user serviceable parts inside... I'm going in...

                              Comment

                              • V-Tec
                                CBC Senator XXL
                                • 30.06.2006
                                • 1615
                                • Beograd
                                • '89 Civic d16a6

                                #30
                                Originally posted by sekula
                                Negativna strana iste je da ljudi preko 190 cm nisu mogli ovako lepo da se smeste naročito sa podignutim krovom.
                                Nemoj da me plasis! Ja sam 189cm mozda 190cm visok.
                                Svaka ti cast na ovim tekstovima , citam ih po vise puta. Nastavi tako da pises, hocu svaki njen detalj da znam!!!

                                P.S.Koje je ubrzanje do 100 i max. brzina?
                                shuto-expressway.com

                                Comment

                                Working...
                                X