Obzirom da sam posedovao jednu, red bi bio da napišem koju reč. Unapred se izvinjavam, a znam da ćete razumeti, što ću tekst postaviti iz par segmenata jer pišem sa posla pa nemam baš uvek dovoljno vremena. Zauzvrat potrudiću se da vam dočaram pre svega subjektivan osećaj (a on je kod MX-5 sjajan).
Za početak samo par informacija (ostatak kopajte po netu, a za to najbolja moguća adresa je www.miata.net):
Prva generacija NA je u početku rađena samo sa jednim motorom 1.6 od 115 KS (koji sam i ja posedovao), da bi aprila 1995. taj od 1.6 redukovali (?) na 90 KS (takođe je imao 16V, blok nepromenjen; ne znam koje su sve izmene radili i zašto) dok je 1.8 od 131 KS počeo da se prodaje u januaru 1994.
Kod nas ovih prvih najviše i ima jer je jednu veću količinu 1991. uvezao Genex a prodavao ih (usled, svima znanih, neplaniranih okolnosti) sve do 1994. Iz tog razloga danas kod nas možete naći MX-5 koja je proizvedena 1991. sa prvom registracijom u 1994.
Proizvodila se do 1998. kada je menja praktično restilizovana NB obzirom da je sve osnovne elemente zadržala od prethodnog modela.
Skraćena lista izmena bi se mogla svesti na sledeće:
Međutim, osnovne stvari kao što su vešanje, razmaci, odnosi masa, jednom rečju cela karoserija, opšte se nisu menjale. To je i logično svima onima koji su vozili NA, jer na automobilu naprosto nije imalo šta da se poboljša osim stilskih elemenata (mada je i to otvoreno pitanje).
Glave prednosti, kao što su neki primetili, su bile relativno mala težina i izvrsna izbalansiranost (čini mi se da je bila gotovo potpuno 50:50). Na kraju krajeva ni sami japanci nisu krili da su kao uzor uzeli dotadašnje kraljeve u klasi roadstera - Britance. Upravo ovaj koncept (lagana šasija pogonjena relativno slabim motorima sa izvrsnom izbalansiranošću) je fabrikama kao što su Triumph, MG ili Lotus doneo slavu i održavao ih godinama u samom vrhu auto-industrije.
Dakle na MX-5 se nije pametovalo. Po starom japanskom receptu (mada su u većoj meri i Ameri tu umešali prste) "pokupljene" su provereno dobre stvari i "spakovane" u sjajan paket, bez mnogo filozofije i nepotrebnih gadget-a.
Tako je npr. platneni krov bio ekstremno jednostavan, bez ikakve automatike sa samo jednim slojem tekstila, a fenomenalno je obavljao funkciju. Obzirom na jako mali kokpit nikada mi nije bilo hladno (šta više kabina se grejala brže nego na mnogim drugim kolima koja sam imao) a MX-5 sam vozio i zimi po snegu. Dalje, moja MX5 nije imala ni servo. Kako sam imao prilike da probam i verziju sa servom, tvrdim da se nikada ne bih menjao, bez obzira na nešto teže parkiranje bez njega. Toliko je taj prenos u vožnji bio precizan i direktan da nešto slično ni na jednom drugom automobilu nisam iskusio.
Za početak samo par informacija (ostatak kopajte po netu, a za to najbolja moguća adresa je www.miata.net):
Prva generacija NA je u početku rađena samo sa jednim motorom 1.6 od 115 KS (koji sam i ja posedovao), da bi aprila 1995. taj od 1.6 redukovali (?) na 90 KS (takođe je imao 16V, blok nepromenjen; ne znam koje su sve izmene radili i zašto) dok je 1.8 od 131 KS počeo da se prodaje u januaru 1994.
Kod nas ovih prvih najviše i ima jer je jednu veću količinu 1991. uvezao Genex a prodavao ih (usled, svima znanih, neplaniranih okolnosti) sve do 1994. Iz tog razloga danas kod nas možete naći MX-5 koja je proizvedena 1991. sa prvom registracijom u 1994.
Proizvodila se do 1998. kada je menja praktično restilizovana NB obzirom da je sve osnovne elemente zadržala od prethodnog modela.
Skraćena lista izmena bi se mogla svesti na sledeće:
- motorima blago pojačana snaga (1.6 na 110 KS, 1.8 na 140 KS)
promenjeni farovi, prednji gril i prednji branik
Promenjeni zadnji farovi (mada se to na prvi pogled i ne primećuje)
zadnji blatobrani blago "nabubreli" (što se meni lično nije dopalo)
dodat je integrisani polu-spojler na poklopac prtljažnika
standardna dimenzija gume sa 185/60 14 promenjena na 195/50 15
enterijer u potpunosti restilizovan i definitvno je izgledao bolje
Međutim, osnovne stvari kao što su vešanje, razmaci, odnosi masa, jednom rečju cela karoserija, opšte se nisu menjale. To je i logično svima onima koji su vozili NA, jer na automobilu naprosto nije imalo šta da se poboljša osim stilskih elemenata (mada je i to otvoreno pitanje).
Glave prednosti, kao što su neki primetili, su bile relativno mala težina i izvrsna izbalansiranost (čini mi se da je bila gotovo potpuno 50:50). Na kraju krajeva ni sami japanci nisu krili da su kao uzor uzeli dotadašnje kraljeve u klasi roadstera - Britance. Upravo ovaj koncept (lagana šasija pogonjena relativno slabim motorima sa izvrsnom izbalansiranošću) je fabrikama kao što su Triumph, MG ili Lotus doneo slavu i održavao ih godinama u samom vrhu auto-industrije.
Dakle na MX-5 se nije pametovalo. Po starom japanskom receptu (mada su u većoj meri i Ameri tu umešali prste) "pokupljene" su provereno dobre stvari i "spakovane" u sjajan paket, bez mnogo filozofije i nepotrebnih gadget-a.
Tako je npr. platneni krov bio ekstremno jednostavan, bez ikakve automatike sa samo jednim slojem tekstila, a fenomenalno je obavljao funkciju. Obzirom na jako mali kokpit nikada mi nije bilo hladno (šta više kabina se grejala brže nego na mnogim drugim kolima koja sam imao) a MX-5 sam vozio i zimi po snegu. Dalje, moja MX5 nije imala ni servo. Kako sam imao prilike da probam i verziju sa servom, tvrdim da se nikada ne bih menjao, bez obzira na nešto teže parkiranje bez njega. Toliko je taj prenos u vožnji bio precizan i direktan da nešto slično ni na jednom drugom automobilu nisam iskusio.
Comment