Mnogo vise o benzinu u Srbiji :(

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DejanV
    CBC Senator XXL
    • 19.07.2005
    • 682
    • Beograd

    Teza da kod nas nema mnogo vozila koja traze 100 oktansko gorivo je vrlo diskutabilna. To mozda jeste tako danas, ali bi se moglo reci da takvih vozila kod nas nema upravo zato sto za njih nema ni priblizno adekvatnog goriva. Stoga su neki proizvodjaci, kao recimo VW, zabranili prodaju takvih vozila kod nas (bar ranije, ne znam kako je sada).

    A mogla bi se i okrenuti - da takvog goriva ima, bilo bi vise i takvih vozila.

    Ovo NIJE cisto teoretisanje, vec iskusvo. I to licno.

    Pre nekih 11-12 godina, vodio sam zucnu polemiku sa prodavcima racunara oko video karti. Nudili su samo djubre od DEM 30-50, nije covek mogao da kupi ni pristojnu, a kamo li bas dobru video kartu. Njihova teza je bila to se ne trazi. Moje kontra-pitanje je bilo - niko to ne nudi, pa otkuda znate da se to ne bi prodavalo?

    I jedan od njih uveze Diamond i No.9 kartice. Uveze 5-6 komada, onako za probu. Prodao ih je za jedan dan. Sledeci put uveze 25-30 komada i proda ih za jedno popodne, a bilo je par komada i od preko DEM 600.

    Zakljucak je jasan - nema nagadjanja i bajanja, mora da se proba da bi se znalo. Prvo na manjem uzorku, pa na vecem i tako dalje dok se ne postigne neka trzisna ravnoteza ponude i traznje.

    Svi hocemo da zivimo kao i drugi u Evropi. Da bi smo to mogli, moramo napraviti podlogu za tako nesto, a gorivo i uopste energenti su jedna od kljucnih pretpostavki (mada sigurno ne i jedina).

    Monopol NIS-a je los kao i svaki drugi monopol, jer nema stimulacije da se napreduje, pa ako se i napreduje, to je onda jako polako i na velike muke. A cenu toga placamo mi, korisnici tog nezaobilaznog proizvoda. Taj monopol je izboksovao jos od pok. Djindjica da im se da prelazni rok pre ukidanja monopola; to nije nerazuman zahtev i oni su to dobili. Ali, oni to nisu i iskoristili, bar ne iz mog ugla, a siguran sam da na njihovom sajtu pise upravo suprotno.

    Zameniti monopol NIS-a bilo cijim drugim monopolom je cista glupost, i koliko sam video, niko od diskutanata to nije pomenuo, aiako Brick se na to vise puta osvrnuo. Ne razumam bas sasvim zasto, jer ako od 1.1.2006 postaje moguce uvoziti gorivo iz Makedonije, a kasnije i sa drugih strana sveta, kako NIS gubi monopol, tako i svako ko bi kupio NIS takodje nece imati monopol. Cak i da recimo EKO uzme gorivo od kupca NIS-a, recimo Shell-a, cisto sumnjam da ce Lukoil uraditi isto. A mislim da ce i Shell i Lukoil da se polome da privuku kupvinu privatne asocijacije Avia.

    Najzad, ne treba unapred odbaciti mogucnosti dalje proliferacije trzista ulaskom i drugih velikih igraca, kao sto su BP, Elf, Agip, Mobil, itd. Ne mogu da tvrdim da ce se i oni pojaviti, ali me uopste ne bi cudilo da se pojave.

    Najzad, trend ka visokooktanskim gorivima (100 oktana) u evropskoj auto industriji je i vise nego jasan, sto znaci da ce sve vise vozila traziti tu vrstu goriva. NIS ce je ili ponuditi, ili, u najgorem slucaju, da se NIS ne proda i zadrzi monopolisticku poziciju (prakticno nemoguce zbog MMF-a, ali recimo), onda nas NIS osudjuje na mesto najzaostalije zemlje u Evropi po tom pitanju.

    I obrnuto, ako NIS i svi drugi izgube monopol, onda cemo dobiti u ponudi i kvalitetnija goriva. To bi trebalo da skine zabranu prodaje nekih modela i da omogucionim vec kupljenim da idu kako treba, a ne samo da se krecu onako.

    Da i ne spominjem da ce realna konkurencija dovesti do korekcija cena, jer je nerealno ocekivati da ce iko ko kupi NIS biti zadovoljan njihovim niskim nivoom produktivnosti. To mi rece drugar iz Panceva, po njemu, prerada goriva sada je na oko 50% svetskog proseka efikasnosti u razvijenim zemljama.

    Pozdrav,
    DVV
    Brzina košta. Koliko brzo hoæeš da ideš?

    Comment

    • sw.brick
      CBC Senator XXL
      • 09.10.2004
      • 8141
      • Beograd, barajevo-zemun
      • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

      I ne dobijamo odgovor na pitanje zasto nam vozila ne idu i ne trose isto onako kada napolju kupimo cak i nominalno isti benzin, a kamo li onaj malo jaci, sem naravno tvrdnje da je nase gorivo po svim standardima.
      pa sad, jeste da je odgovor na ponudjenom sajtu na engleskom, i to veoma iscrpan.
      ako se misli da cu to da prevodim i sazvacem na novinarski popularan recnik, zao mi je...ko razume dobice i odgovore na svoje dileme ko ne razume morace da ostane bez informacija.

      Iskreno, nisam mu poverovao ni za onu pricu o degradaciji slovenackog goriva; Slovenija je punopravna clanica EU, pa prema tome, u njoj vaze isti ekoloski propisi koji vaze na nivou celog EU. Ne znam ko bi se usudio da tamo valja substandardno gorivo i da posle ima posla sa Evropskom komisijom, koja ne ume da rebne globu manju od $50 miliona, samo vise. Isti vazi i za Madjarsku.
      iskreno, i ne sumnjam da nikakva realnost ne moze da se probije. Slovenije punih 14 godina NIJE bila clanica EU a ako neko misli da tada nisu uopste koristili benzin nego jahali na metli pa je prespavao deceniju i po tranzicije i resavanja problema tu pomoci nema.

      SLO uopste nema svoj benzin, niti ikakvu proizvodnju derivata tako da price o nekakvom benzinu proizvedenom u Sloveniji...ma nema veze cinjenice se ne prihvataju..

      isto je i sa Madjarskom, tek nedavno je usla u EU a dotle valjda i oni nisu imali niti tranziciju niti benzin niti bilo sta...posto u bajkama uvek moze da se preskoci vreme.

      MOL na svom zvanicnom sajtu, pise a ko ne veruje ni njima (mozda su i oni u zaveri sa NISom ) da ne proizvode ni danas BMB98 a MOL je nacionalna naftna kompanija sa najvecim trzisnim udelom.

      ahda , pa u bajkama moze da se putuje kroz vreme, preskoci koja decenija i odmah iz pakla probudi u blagostanju.
      cim se pomisli eto odmah u EU...

      jedina nezgoda je sto u bajke veruju obicno samo deca


      Imam utisak, mozda sasvim pogresan, da Brick vise zivi na netu nego za volanom. I tu je mozda problem.
      jos jedan pogresan utisak, sada vec u nizu.

      (pocevsi od optuzbi da je brick placenik NISa, pa onda i firma, pa sledece je zaprecen Hag, sta jos moze da se iznedri pitam se..)

      tu i jeste mozda problem. utisak bez pokrica.


      posto se stalno mase sa EU, molim da se prezentira koja je to zemlja uspela da zavrsi tranziciju za 5-6 godina i potpuno rese sve probleme sa gorivom u svojoj proizvodnji.

      konkretno, koja zemlja.

      ja ne znam ni za jednu, a zaista gubim moci da shvatim zasto i kako se ocekuje da se ovde dogodi neka magija i cudo koje se nigde do sada nije dogodilo..
      volvo
      945 SE turbo lpg
      344 GL lpg

      Comment

      • sw.brick
        CBC Senator XXL
        • 09.10.2004
        • 8141
        • Beograd, barajevo-zemun
        • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

        Teza da kod nas nema mnogo vozila koja traze 100 oktansko gorivo je vrlo diskutabilna. To mozda jeste tako danas, ali bi se moglo reci da takvih vozila kod nas nema upravo zato sto za njih nema ni priblizno adekvatnog goriva. Stoga su neki proizvodjaci, kao recimo VW, zabranili prodaju takvih vozila kod nas (bar ranije, ne znam kako je sada).

        A mogla bi se i okrenuti - da takvog goriva ima, bilo bi vise i takvih vozila.

        Ovo NIJE cisto teoretisanje, vec iskusvo. I to licno.
        tacno, kokoska ili jaje ?

        danas jeste tako, to jest takvih vozila u Srbiji je malo. razlog glavni (po meni) je nizak standard i kupovna moc prosecnog stanovnika Srbije da uopste kupi takvo vozilo, barem u istoj srazmeri kao i nesotatak adekvatnog goriva.

        evo koliko clanova ovde na forumu poseduje ili zna nekoga ko poseduje ultra moderna vozila ala FSI i slicnog nivoa ?


        slicno, ili isto je vec vidjeno sa tranzicijom sa olovnog na bezolovni benzin i u Evropi i kod nas pre 15tak godina. bilo je malo pumpi i retke su bile one koje prodaju tada novo bezolovno gorivo.

        proces je uporedan, tranzicija je nesto sto traje odredjeni vremenski interval i ne moze se odjednom preko noci dogoditi prelaz.

        tako ce biti i kod nas, postepeni prelazak koji je u toku. kao sto je svuda i bilo postepeno.
        volvo
        945 SE turbo lpg
        344 GL lpg

        Comment

        • sw.brick
          CBC Senator XXL
          • 09.10.2004
          • 8141
          • Beograd, barajevo-zemun
          • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

          Svi hocemo da zivimo kao i drugi u Evropi. Da bi smo to mogli, moramo napraviti podlogu za tako nesto, a gorivo i uopste energenti su jedna od kljucnih pretpostavki (mada sigurno ne i jedina
          da naravno. ali ta podloga veoma kosta i para i vremena i mora se prvo formirati ni iz cega jer smo mi startovali nedavno od nule, iz ponora.

          jedini u Evropi. a penjanju da se izadje iz bunara je spor i mukotrpan proces.

          slazem se da hocemo da zivimo, zelje su veoma lepe...imamo i jedan "sitni" problem- realnost odakle polazimo i sa kojim resursima raspolazemo.

          ta podloga se postepeno i pravi- prvo euro dizel, pa onda sleduje euro premium pa onda na kraju i euro super...

          ja mislim da je za privredu vaznije postojanje euro dizela nego eurosupera od 100 oktana.

          mozda samo imamo razlicit pogled na redosled prioriteta ?
          volvo
          945 SE turbo lpg
          344 GL lpg

          Comment

          • sw.brick
            CBC Senator XXL
            • 09.10.2004
            • 8141
            • Beograd, barajevo-zemun
            • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

            Monopol NIS-a je los kao i svaki drugi monopol, jer nema stimulacije da se napreduje, pa ako se i napreduje, to je onda jako polako i na velike muke. A cenu toga placamo mi, korisnici tog nezaobilaznog proizvoda. Taj monopol je izboksovao jos od pok. Djindjica da im se da prelazni rok pre ukidanja monopola; to nije nerazuman zahtev i oni su to dobili.
            potpisujem. taj prelazni period jos traje i tek je prva faza tog perioda zavrsena.

            cenu tranzicije privrednog sistema placamo mi, ko bi drugi (?) i to za sve oblasti ne samo za NIS. i jos cemo to godinama placati. koliko ja vidim iz iskustva drugih oko nas niko nije prosao bez placanja cene tranzicije.

            cak ni Istocna Nemacka koje je neuporedivo boljih pretpostavki od bilo koje druge zemlje u tranziciji ( a tamo jos nije zavrsena tranzicija i jos nije dostignut ocekivani i trazeni nivo razvoja).


            Ne razumam bas sasvim zasto, jer ako od 1.1.2006 postaje moguce uvoziti gorivo iz Makedonije, a kasnije i sa drugih strana sveta, kako NIS gubi monopol, tako i svako ko bi kupio NIS takodje nece imati monopol
            monopol se kontrolisano i progresivno ukida kako napreduje tranzicija a prema vec ugovorenoj dinamici, tako je manje vise svuda bilo od Baltika do Grcke (i ona je nekada bila energetski nerazvijena kao mi danas).

            sa NISom se ne kupuju samo benzinske pumpe i distribucija derivata.

            to je sporedna stvar u celom sektoru. tacno je da sam jedini pomenuo i druge aspekte poput cinjencie da je Srbija i zemlja proizvodjac nafte u za nas ne tako malim kolicinama, da je NIS osim za benzin zaduzen i ima monopol i na gas.

            benzini za privatne automobile su sporedna kategorija, najmanje vaza za drzavu kao celinu i energetske potrebe svih gradjana kao celine.

            svako ko kupi NIS u kompletu kupuje i 2 (+ jednu koja ne radi derivate) rafinerije.

            benzin ili drugi derivati se ne mogu ekonomski isplativo dugorocno uvoziti i dovoziti u velikim kolicinama iz belog sveta, niti iz MK a kamoli iz daljih zemalja.

            to smo najbolje mi sami osetili u doba embarga gde nije postojala nikakva zabrana uvoza, svercovalo se koliko god se moglo i opet je benzin bio ocajno skup i problematicna nabavka.


            ko ima lokalne rafinerije ima monopol i na derivate, svaki uvoz derivata je samo marginalna i kratkorocna dopuna.

            barem ja ne znam za primer da je negde uspesno dugorocno snabdevanje derivatima tako sto se uvozi.


            MK je najbolji primer za to, i za benzin i za problem sa gasovodom.
            usled monopola privreda vec godinama trpi sto gasovod nije u funkciji i ima izuzetno visoku cenu energije za proizvodnju.

            sam benzin je u bilansu energije sporedna kategorija, ucestvuje obicno sa oko 1/3 ukupne potrosnje.

            ja pricam o onom krupnijem segmentu, o dugorocnim razlozima da se ne dozvoli bilo ciji monopol a kamoli strani.
            volvo
            945 SE turbo lpg
            344 GL lpg

            Comment

            • sw.brick
              CBC Senator XXL
              • 09.10.2004
              • 8141
              • Beograd, barajevo-zemun
              • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

              Najzad, trend ka visokooktanskim gorivima (100 oktana) u evropskoj auto industriji je i vise nego jasan, sto znaci da ce sve vise vozila traziti tu vrstu goriva. NIS ce je ili ponuditi, ili, u najgorem slucaju, da se NIS ne proda i zadrzi monopolisticku poziciju (prakticno nemoguce zbog MMF-a, ali recimo), onda nas NIS osudjuje na mesto najzaostalije zemlje u Evropi po tom pitanju
              da trend je jasan za buduce vreme, i jasno je da u zemlji mora postojati prodaja takvog benzina sa ili bez NISa.

              nema nijednog razloga zasto NIS ne bi to mogao da radi, prerada nafte ne zahteva posebne niti klimatske niti zemljisne resurse, prosto se kupi tehnologija. jedino sto je nuzno je novac (ima ga, ili moze da se obezbedi iz domacih izvora) i vreme da se taj posao odradi.


              I obrnuto, ako NIS i svi drugi izgube monopol, onda cemo dobiti u ponudi i kvalitetnija goriva.
              da, samo pitanje je kolike su sanse da se zaista demontira monopol i dodje do toga.

              u mnogim zemljama Evrope unutar EU to se nije dogodilo, i monopoli i dalje postoje a goriva prodaju skuplje nego sto zaista realno mogu da kostaju. konkurencija sama od sebe nije odradila posao u velikom broju slucajeva.
              volvo
              945 SE turbo lpg
              344 GL lpg

              Comment

              • boolero
                CBC Veteran
                • 07.10.2004
                • 175
                • Beograd

                Citao sam negde (cini mi se SAT+) da su merili oktansku vrednost benzina kod nas, i izmerili su 91-92 oktana za BMB95...
                E sad posto na kadji imam svitch za podeshavanja sa pozicijama 91 i 95...dal bi bilo bolje da prebacim na 91?
                OTS

                Comment

                • DejanV
                  CBC Senator XXL
                  • 19.07.2005
                  • 682
                  • Beograd

                  Sada posto smo demokratskim putem (VRLO ubedljivom vecinom) utvrdili da nase gorivo ne valja, i da je i ono jos jedna u nizu prevara (jer je kao bajagi po standardu, a svi znamo kakvo je u stvari), ostaje nam da vidimo kako da se snadjemo.

                  Ja koristim STP Octane Booster, koga ima na svim OMV pumpama i kosta oko 360 dinara. Dovoljno je za 60 ili 70 litara, ne secam se tacno. Cinjenica je da vozlila idu malo bolje sa njim, a da li razlika vredi tih para, ja mislim da vredi, ali to jeste subjektivno.

                  Rec upozorenja - praksom smo otkrili (sin i ja) da jednako dobro radi i sa BM i sa BMB benzinom.

                  Kakva su vasa iskustva?

                  Pozdrav,
                  DVV
                  Brzina košta. Koliko brzo hoæeš da ideš?

                  Comment

                  • DejanV
                    CBC Senator XXL
                    • 19.07.2005
                    • 682
                    • Beograd

                    Da li bi te mrzelo da ukratko opises razliku bez i sa Liqui Molly? Jako me zanima.

                    Pozdrav,
                    DVV
                    Brzina košta. Koliko brzo hoæeš da ideš?

                    Comment

                    • Wartburg
                      CBC Senator XXL
                      • 01.02.2005
                      • 663

                      Sa njim se motor dosta mirnije cuo tj mirnije je radio, i mnogo bolje je vukao samo nisam testirao krajnu brzinu ali je mnogo bolje vukao, kao da mu treba tolika oktanska vrednost.
                      Nisam sipao celu bocicu posto je pisalo da ide na 50l a Fiesti je 35l rezervoar.
                      Od prilike 2/3 sam sipao jer me bilo zenta, jer sam negde ictao da bi mogao sjebati motor ako celu sipam.
                      Sve u svemu kada ovo sipas u rezervoar ko da si pravi benzin sipao.

                      Comment

                      • sw.brick
                        CBC Senator XXL
                        • 09.10.2004
                        • 8141
                        • Beograd, barajevo-zemun
                        • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

                        Sada posto smo demokratskim putem (VRLO ubedljivom vecinom) utvrdili da nase gorivo ne valja, i da je i ono jos jedna u nizu prevara (jer je kao bajagi po standardu, a svi znamo kakvo je u stvari), ostaje nam da vidimo kako da se snadjemo.
                        he he, sto je zgodna ta rec demokratija, pokriva samo tako

                        mozda 105 oktana iz LPGa
                        a jos i manje kosta, da se ne krije neka prevara

                        salu na stranu, vreme radi svoje a tajming procesa je neizbezan.
                        cekati da se samo od sebe resi, kao i drugde sto se mene tice
                        volvo
                        945 SE turbo lpg
                        344 GL lpg

                        Comment

                        • Darth Nihilus
                          CBC Senator XXL
                          • 13.04.2005
                          • 417
                          • Srbija, Paracin

                          Ovo leto, polazim iz Kotora sa upaljenom rezervom, gorivo sa NIS pumpe, i pošto nigde uz put nema goriva!???, CG turistička zemlja, ma ajde, na paru dolazim do Bara i sipam njihov bezolovni. STRAŠNO, Alfa jedva vuče, stisneš gas i ništa se ne događa, sreća što nije bilo potrebe za klimom inače... Dolazim u Prijepolje i punim rezervoar, neverovatna razlika! Na kakav drnč se bre vozi u CG? Najveći šok sam doživeo vozeći keca na našem superu i tankovanju istog na Šel pumpi u Grčkoj. Ko kad je neko uz put ugradio turbo... Živimo u fol zemlj, pa nam je takvo i gorivo.
                          Do not underestimate the power of the Dark Side

                          Comment

                          • Wartburg
                            CBC Senator XXL
                            • 01.02.2005
                            • 663

                            Motor je rekao nesto veoma cudno.
                            Ma sipa ja na pumpi prvo 98, nisam imao para za nju sipao 95 onoisti djavo.
                            Inace Beopetrol pumpa u pitanju, odem do AIVA pumpe lamo mirnije je radio na njihovoj 98, ali ovo cudo stvarno cini cuda.

                            Comment

                            • M-power
                              Moderator
                              • 10.01.2005
                              • 10060
                              • Bg; Banovo Brdo
                              • CorsaC, astra H,

                              Dobro, malo smo se nasalili i mislim da je dosta. CUT
                              Tema se ponovo otkljucava jer je poucna a i zbog drugih ucesnika foruma.
                              To date there has never been a faster car built for the public road and,
                              it has been suggested, there never will be. McLaren F1.

                              Comment

                              • mirdza
                                CBC Senator XXL
                                • 14.03.2005
                                • 2437
                                • Katowice (PL) / Banja Luka
                                • AGP / W126

                                kad ste vec pokrenuli temu visokooktanskih goriva, pogledajte sliku (donji lijevi ugao) auto je '98.god.

                                Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.
                                Zovem se Miroslav i pravim igračke.

                                Comment

                                Working...
                                X