Teza da kod nas nema mnogo vozila koja traze 100 oktansko gorivo je vrlo diskutabilna. To mozda jeste tako danas, ali bi se moglo reci da takvih vozila kod nas nema upravo zato sto za njih nema ni priblizno adekvatnog goriva. Stoga su neki proizvodjaci, kao recimo VW, zabranili prodaju takvih vozila kod nas (bar ranije, ne znam kako je sada).
A mogla bi se i okrenuti - da takvog goriva ima, bilo bi vise i takvih vozila.
Ovo NIJE cisto teoretisanje, vec iskusvo. I to licno.
Pre nekih 11-12 godina, vodio sam zucnu polemiku sa prodavcima racunara oko video karti. Nudili su samo djubre od DEM 30-50, nije covek mogao da kupi ni pristojnu, a kamo li bas dobru video kartu. Njihova teza je bila to se ne trazi. Moje kontra-pitanje je bilo - niko to ne nudi, pa otkuda znate da se to ne bi prodavalo?
I jedan od njih uveze Diamond i No.9 kartice. Uveze 5-6 komada, onako za probu. Prodao ih je za jedan dan. Sledeci put uveze 25-30 komada i proda ih za jedno popodne, a bilo je par komada i od preko DEM 600.
Zakljucak je jasan - nema nagadjanja i bajanja, mora da se proba da bi se znalo. Prvo na manjem uzorku, pa na vecem i tako dalje dok se ne postigne neka trzisna ravnoteza ponude i traznje.
Svi hocemo da zivimo kao i drugi u Evropi. Da bi smo to mogli, moramo napraviti podlogu za tako nesto, a gorivo i uopste energenti su jedna od kljucnih pretpostavki (mada sigurno ne i jedina).
Monopol NIS-a je los kao i svaki drugi monopol, jer nema stimulacije da se napreduje, pa ako se i napreduje, to je onda jako polako i na velike muke. A cenu toga placamo mi, korisnici tog nezaobilaznog proizvoda. Taj monopol je izboksovao jos od pok. Djindjica da im se da prelazni rok pre ukidanja monopola; to nije nerazuman zahtev i oni su to dobili. Ali, oni to nisu i iskoristili, bar ne iz mog ugla, a siguran sam da na njihovom sajtu pise upravo suprotno.
Zameniti monopol NIS-a bilo cijim drugim monopolom je cista glupost, i koliko sam video, niko od diskutanata to nije pomenuo, aiako Brick se na to vise puta osvrnuo. Ne razumam bas sasvim zasto, jer ako od 1.1.2006 postaje moguce uvoziti gorivo iz Makedonije, a kasnije i sa drugih strana sveta, kako NIS gubi monopol, tako i svako ko bi kupio NIS takodje nece imati monopol. Cak i da recimo EKO uzme gorivo od kupca NIS-a, recimo Shell-a, cisto sumnjam da ce Lukoil uraditi isto. A mislim da ce i Shell i Lukoil da se polome da privuku kupvinu privatne asocijacije Avia.
Najzad, ne treba unapred odbaciti mogucnosti dalje proliferacije trzista ulaskom i drugih velikih igraca, kao sto su BP, Elf, Agip, Mobil, itd. Ne mogu da tvrdim da ce se i oni pojaviti, ali me uopste ne bi cudilo da se pojave.
Najzad, trend ka visokooktanskim gorivima (100 oktana) u evropskoj auto industriji je i vise nego jasan, sto znaci da ce sve vise vozila traziti tu vrstu goriva. NIS ce je ili ponuditi, ili, u najgorem slucaju, da se NIS ne proda i zadrzi monopolisticku poziciju (prakticno nemoguce zbog MMF-a, ali recimo), onda nas NIS osudjuje na mesto najzaostalije zemlje u Evropi po tom pitanju.
I obrnuto, ako NIS i svi drugi izgube monopol, onda cemo dobiti u ponudi i kvalitetnija goriva. To bi trebalo da skine zabranu prodaje nekih modela i da omogucionim vec kupljenim da idu kako treba, a ne samo da se krecu onako.
Da i ne spominjem da ce realna konkurencija dovesti do korekcija cena, jer je nerealno ocekivati da ce iko ko kupi NIS biti zadovoljan njihovim niskim nivoom produktivnosti. To mi rece drugar iz Panceva, po njemu, prerada goriva sada je na oko 50% svetskog proseka efikasnosti u razvijenim zemljama.
Pozdrav,
DVV
A mogla bi se i okrenuti - da takvog goriva ima, bilo bi vise i takvih vozila.
Ovo NIJE cisto teoretisanje, vec iskusvo. I to licno.
Pre nekih 11-12 godina, vodio sam zucnu polemiku sa prodavcima racunara oko video karti. Nudili su samo djubre od DEM 30-50, nije covek mogao da kupi ni pristojnu, a kamo li bas dobru video kartu. Njihova teza je bila to se ne trazi. Moje kontra-pitanje je bilo - niko to ne nudi, pa otkuda znate da se to ne bi prodavalo?
I jedan od njih uveze Diamond i No.9 kartice. Uveze 5-6 komada, onako za probu. Prodao ih je za jedan dan. Sledeci put uveze 25-30 komada i proda ih za jedno popodne, a bilo je par komada i od preko DEM 600.
Zakljucak je jasan - nema nagadjanja i bajanja, mora da se proba da bi se znalo. Prvo na manjem uzorku, pa na vecem i tako dalje dok se ne postigne neka trzisna ravnoteza ponude i traznje.
Svi hocemo da zivimo kao i drugi u Evropi. Da bi smo to mogli, moramo napraviti podlogu za tako nesto, a gorivo i uopste energenti su jedna od kljucnih pretpostavki (mada sigurno ne i jedina).
Monopol NIS-a je los kao i svaki drugi monopol, jer nema stimulacije da se napreduje, pa ako se i napreduje, to je onda jako polako i na velike muke. A cenu toga placamo mi, korisnici tog nezaobilaznog proizvoda. Taj monopol je izboksovao jos od pok. Djindjica da im se da prelazni rok pre ukidanja monopola; to nije nerazuman zahtev i oni su to dobili. Ali, oni to nisu i iskoristili, bar ne iz mog ugla, a siguran sam da na njihovom sajtu pise upravo suprotno.
Zameniti monopol NIS-a bilo cijim drugim monopolom je cista glupost, i koliko sam video, niko od diskutanata to nije pomenuo, aiako Brick se na to vise puta osvrnuo. Ne razumam bas sasvim zasto, jer ako od 1.1.2006 postaje moguce uvoziti gorivo iz Makedonije, a kasnije i sa drugih strana sveta, kako NIS gubi monopol, tako i svako ko bi kupio NIS takodje nece imati monopol. Cak i da recimo EKO uzme gorivo od kupca NIS-a, recimo Shell-a, cisto sumnjam da ce Lukoil uraditi isto. A mislim da ce i Shell i Lukoil da se polome da privuku kupvinu privatne asocijacije Avia.
Najzad, ne treba unapred odbaciti mogucnosti dalje proliferacije trzista ulaskom i drugih velikih igraca, kao sto su BP, Elf, Agip, Mobil, itd. Ne mogu da tvrdim da ce se i oni pojaviti, ali me uopste ne bi cudilo da se pojave.
Najzad, trend ka visokooktanskim gorivima (100 oktana) u evropskoj auto industriji je i vise nego jasan, sto znaci da ce sve vise vozila traziti tu vrstu goriva. NIS ce je ili ponuditi, ili, u najgorem slucaju, da se NIS ne proda i zadrzi monopolisticku poziciju (prakticno nemoguce zbog MMF-a, ali recimo), onda nas NIS osudjuje na mesto najzaostalije zemlje u Evropi po tom pitanju.
I obrnuto, ako NIS i svi drugi izgube monopol, onda cemo dobiti u ponudi i kvalitetnija goriva. To bi trebalo da skine zabranu prodaje nekih modela i da omogucionim vec kupljenim da idu kako treba, a ne samo da se krecu onako.
Da i ne spominjem da ce realna konkurencija dovesti do korekcija cena, jer je nerealno ocekivati da ce iko ko kupi NIS biti zadovoljan njihovim niskim nivoom produktivnosti. To mi rece drugar iz Panceva, po njemu, prerada goriva sada je na oko 50% svetskog proseka efikasnosti u razvijenim zemljama.
Pozdrav,
DVV
Comment