Sa oktanskim brojevima se susrećemo prilikom svake posete benzinskim pumpama, a ne retko čujemo da što ih više ima u gorivu - to auto ide brže, manje troši, ima više snage... a šta zapravo zaista znače.
Za razumevanje oktanskog broja potrebno je znati nešto o motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. Za vreme normalne kompresije smesa gorivo/vazduh se komprimuje u cilindru i potom pali iskrom svećice. Kada se gorivo koje je pod pritiskom zapali pre kontakta sa iskrom dešava se nepravilna prevremena detonacija. Detonativno izgaranje nastaje kada se delovi smese zapale sami od sebe (nastaju dva plamena: onaj koji se širi od svećice i onaj od samopaljenja) i potom se sudare dva cela plamena. Taj sudar frontalnih delova dva plamena unutar cilindra čujemo kao neko "kuckanje" iz motora. U praksi, radi se o poznatom slučaju kada na uzbrdici dajete previše gasa u previsokom stepenu prenosa. Motor počinje da kucka što, u stvari, predstavlja nepravilno (detonativno) izgaranje. Mnogi pri ovakvoj pojavi, pogrešno, kažu kako se "čuju ventili". Treba napomenuti da detonativno izgaranje može znatno da ošteti motor.
Količina kompresije kod tipičnog motora ima kompresioni omer između 8 i 1. Ovaj omer određuje oktanski broj goriva koji mora da se koristi u automobilu. Neki automobili sa motorima sa visokim stepenom kompresije, poput sportskih ili luksuznih, zahtevaju gorivo većeg oktanskog broja i upravo zato se i prodaju goriva različitih oktanskih vrednosti. Priča je, zapravo, veoma jednostavna i govori da veći oktanski broj garantuje i veću otpornost spram detonativnog sagorevanja. Drugim rečima, Yugiću je svejedno stavite li u njega 98 oktanski benzin, ali Porscheu se nikako ne bi svidelo 95-oktana.
Ako u slučaju nužde ipak morate da natočite gorivo nižeg oktanskog broja nego što je predviđeno za motor, obavezno vozite bez opterećenja motora i sa srednjim brojem obrtaja. Visoki broj obrtaja kao i opterećivanje motora punim gasom može da ošteti motor pa je potrebno da što pre natočite gorivo odgovarajućeg oktanskog broja. Gorivo većeg oktanskog broja od onog koje zahteva motor možete da koristite bez ograničenja, no upotreba ovog goriva ne povećava snagu motora, ne smanjuje potrošnju goriva niti sprečava nastajanje otpada u motoru.
Za razumevanje oktanskog broja potrebno je znati nešto o motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. Za vreme normalne kompresije smesa gorivo/vazduh se komprimuje u cilindru i potom pali iskrom svećice. Kada se gorivo koje je pod pritiskom zapali pre kontakta sa iskrom dešava se nepravilna prevremena detonacija. Detonativno izgaranje nastaje kada se delovi smese zapale sami od sebe (nastaju dva plamena: onaj koji se širi od svećice i onaj od samopaljenja) i potom se sudare dva cela plamena. Taj sudar frontalnih delova dva plamena unutar cilindra čujemo kao neko "kuckanje" iz motora. U praksi, radi se o poznatom slučaju kada na uzbrdici dajete previše gasa u previsokom stepenu prenosa. Motor počinje da kucka što, u stvari, predstavlja nepravilno (detonativno) izgaranje. Mnogi pri ovakvoj pojavi, pogrešno, kažu kako se "čuju ventili". Treba napomenuti da detonativno izgaranje može znatno da ošteti motor.
Količina kompresije kod tipičnog motora ima kompresioni omer između 8 i 1. Ovaj omer određuje oktanski broj goriva koji mora da se koristi u automobilu. Neki automobili sa motorima sa visokim stepenom kompresije, poput sportskih ili luksuznih, zahtevaju gorivo većeg oktanskog broja i upravo zato se i prodaju goriva različitih oktanskih vrednosti. Priča je, zapravo, veoma jednostavna i govori da veći oktanski broj garantuje i veću otpornost spram detonativnog sagorevanja. Drugim rečima, Yugiću je svejedno stavite li u njega 98 oktanski benzin, ali Porscheu se nikako ne bi svidelo 95-oktana.
Ako u slučaju nužde ipak morate da natočite gorivo nižeg oktanskog broja nego što je predviđeno za motor, obavezno vozite bez opterećenja motora i sa srednjim brojem obrtaja. Visoki broj obrtaja kao i opterećivanje motora punim gasom može da ošteti motor pa je potrebno da što pre natočite gorivo odgovarajućeg oktanskog broja. Gorivo većeg oktanskog broja od onog koje zahteva motor možete da koristite bez ograničenja, no upotreba ovog goriva ne povećava snagu motora, ne smanjuje potrošnju goriva niti sprečava nastajanje otpada u motoru.
Comment