Oktanski brojevi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sasha
    CBC Senator XXL
    • 04.10.2004
    • 4126
    • Novi Sad

    Oktanski brojevi

    Sa oktanskim brojevima se susrećemo prilikom svake posete benzinskim pumpama, a ne retko čujemo da što ih više ima u gorivu - to auto ide brže, manje troši, ima više snage... a šta zapravo zaista znače.

    Za razumevanje oktanskog broja potrebno je znati nešto o motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. Za vreme normalne kompresije smesa gorivo/vazduh se komprimuje u cilindru i potom pali iskrom svećice. Kada se gorivo koje je pod pritiskom zapali pre kontakta sa iskrom dešava se nepravilna prevremena detonacija. Detonativno izgaranje nastaje kada se delovi smese zapale sami od sebe (nastaju dva plamena: onaj koji se širi od svećice i onaj od samopaljenja) i potom se sudare dva cela plamena. Taj sudar frontalnih delova dva plamena unutar cilindra čujemo kao neko "kuckanje" iz motora. U praksi, radi se o poznatom slučaju kada na uzbrdici dajete previše gasa u previsokom stepenu prenosa. Motor počinje da kucka što, u stvari, predstavlja nepravilno (detonativno) izgaranje. Mnogi pri ovakvoj pojavi, pogrešno, kažu kako se "čuju ventili". Treba napomenuti da detonativno izgaranje može znatno da ošteti motor.

    Količina kompresije kod tipičnog motora ima kompresioni omer između 8 i 1. Ovaj omer određuje oktanski broj goriva koji mora da se koristi u automobilu. Neki automobili sa motorima sa visokim stepenom kompresije, poput sportskih ili luksuznih, zahtevaju gorivo većeg oktanskog broja i upravo zato se i prodaju goriva različitih oktanskih vrednosti. Priča je, zapravo, veoma jednostavna i govori da veći oktanski broj garantuje i veću otpornost spram detonativnog sagorevanja. Drugim rečima, Yugiću je svejedno stavite li u njega 98 oktanski benzin, ali Porscheu se nikako ne bi svidelo 95-oktana.

    Ako u slučaju nužde ipak morate da natočite gorivo nižeg oktanskog broja nego što je predviđeno za motor, obavezno vozite bez opterećenja motora i sa srednjim brojem obrtaja. Visoki broj obrtaja kao i opterećivanje motora punim gasom može da ošteti motor pa je potrebno da što pre natočite gorivo odgovarajućeg oktanskog broja. Gorivo većeg oktanskog broja od onog koje zahteva motor možete da koristite bez ograničenja, no upotreba ovog goriva ne povećava snagu motora, ne smanjuje potrošnju goriva niti sprečava nastajanje otpada u motoru.
    www.arcs.org.rs/forum
  • Sasha
    CBC Senator XXL
    • 04.10.2004
    • 4126
    • Novi Sad

    #2
    Oktanski broj (ili vrednost) goriva je mera njegovog svojstva da se odupire zapaljenju pod pritiskom.
    On govori koliko se gorivo može komprimovati pre nego se spontano zapali. Različite vrste benzina su zapravo kompleksne smese ugljovodonika i aditiva koji pojačavaju oktansku vrednost ili služe kao deterdženti za zaštitu motora od štetnih otpada. Goriva se kategorizuju prema sastavu smese dvaju ugljiovodonika, izooktana i heptana. Izooktan (2,2,4-trimetilpentan) je razgranati ugljiovodonik koji se vrlo dobro odupire zapaljenju pod pritiskom. Čist izooktan ima oktanski broj 100. Heptan za razliku od izooktana vrlo slabo podnosi kompresiju i lako se zapali pa mu se pripisuje oktanski broj 0. Smese ovih ugljovodonika daju ostale oktanske vrednosti. Npr, 87-oktanski benzin je benzin koji sadrži 87% oktana i 13% heptana. Gorivo sa više oktana će izgarati nešto sporije od goriva sa manje oktana.
    www.arcs.org.rs/forum

    Comment

    • ToNcA
      CBC Senator XXL
      • 31.01.2006
      • 868
      • Klagenfurt am Wörthersee / Beograd
      • Mazda 6 2.0d

      #3
      Samo mi nije jasno kako se onda na nekim Shell pumpama prodaje gorivo od 103 oktana, da nema 102% izooktana. Ostalo totalno stoji. Oktanski borj ne pokazuje jacinu goriva vec otpornost na samopaljenje.

      Na plin se kuva, na dizel se greje a na benzin se vozi - a ja krenuh da se bavim grejanjem...

      Comment

      • sw.brick
        CBC Senator XXL
        • 09.10.2004
        • 8141
        • Beograd, barajevo-zemun
        • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

        #4
        Gorivo većeg oktanskog broja od onog koje zahteva motor možete da koristite bez ograničenja, no upotreba ovog goriva ne povećava snagu motora, ne smanjuje potrošnju goriva niti sprečava nastajanje otpada u motoru.
        ovo treba milione puta ponavljati sve dok postoje (netacna) uverenja iz urbanih legendi da vise oktana smanjuje potrosnju i povecava snagu za jedan obican prosecni motor velike serije kakvi su najcesce u nasim autima.
        volvo
        945 SE turbo lpg
        344 GL lpg

        Comment

        • 206
          Admin od ispočetka :)
          • 09.12.2004
          • 9548
          • Beograd
          • 206

          #5
          Originally posted by brick
          Gorivo većeg oktanskog broja od onog koje zahteva motor možete da koristite bez ograničenja, no upotreba ovog goriva ne povećava snagu motora, ne smanjuje potrošnju goriva niti sprečava nastajanje otpada u motoru.
          ovo treba milione puta ponavljati sve dok postoje (netacna) uverenja iz urbanih legendi da vise oktana smanjuje potrosnju i povecava snagu za jedan obican prosecni motor velike serije kakvi su najcesce u nasim autima.
          Medjutim, vazno je reci da je inverzna analogija mnogo bitnija u ovom slucaju, a to je da LOSIJE gorivo od onog koje zahteva motor izaziva SVE od gore navedenog - a upravo to je slucaj koji postoji kod nas.

          A cinjenica da CELA zapadna Evropa uveliko koristi BMB98, 102, 103 itd. verovatno je opet posledica zavere velikih svetskih naftnih kompanija da naduvavaju svoj profit uvaljujuci jadnm potrosacima nesto od cega oni u stvari nemaju nikakve koristi i da se samo tripuju da je benzin od 103 oktana ista bolji od 95, da je svaki boljitak koji eventualno primete makar i na JAKO duge staze u stvari placebo efekat i posledica marketinga i ispiranja mozga bla bla bla...
          The difference between men and boys is the price of their toys

          Comment

          • HotDog
            CBC Senator XXL
            • 06.05.2005
            • 965
            • BSG 75 (011)

            #6
            Originally posted by brick
            Gorivo većeg oktanskog broja od onog koje zahteva motor možete da koristite bez ograničenja, no upotreba ovog goriva ne povećava snagu motora, ne smanjuje potrošnju goriva niti sprečava nastajanje otpada u motoru.
            ovo treba milione puta ponavljati sve dok postoje (netacna) uverenja iz urbanih legendi da vise oktana smanjuje potrosnju i povecava snagu za jedan obican prosecni motor velike serije kakvi su najcesce u nasim autima.
            Bas sam neki dan citao novi deo na carbible o tome, insert:

            Octane and power

            It's a common misconception amongst car enthusiasts that higher octane = more power. This is simply not true. The myth arose because of sportier vehicles requiring higher octane fuels. Without understanding why, a certain section of the car subculture decided that this was because higher octane petrol meant higher power.
            The reality of the situation is a little different. Power is limited by the maximum amount of fuel-air mixture that can be jammed into the combustion chamber. Because high performance engines operate with high compression ratios they are more likely to suffer from detonation and so to compensate, they need a higher octane fuel to control the burn. So yes, sports cars do need high octane fuel, but it's not because the octane rating is somehow giving more power. It's because it's required because the engine develops more power because of its design.
            There is a direct correlation between the compression ratio of an engine and its fuel octane requirements. The following table is a rough guide to octane values per engine compression ratio for a carburettor engine without engine management. For modern fuel-injected cars with advanced engine management systems, these values are lowered by about 5 to 7 points.
            Compression ratio Octane
            5:1 72
            6:1 81
            7:1 87
            8:1 92
            9:1 96
            10:1 100
            11:1 104
            12:1 108
            Octane and gas mileage

            Here's a good question : can octane affect gas mileage. The short answer is absolutely, yes it can, but not for the reasons you might think. The octane value of a fuel itself has nothing to do with how much potential energy the fuel has, or how cleanly or efficiently it burns. All it does is control the burn. However, if you're running with a petrol that isn't the octane rating recommended for your car, you could lose gas mileage. Why? Lets say your manufacturers handbook recommends that you run 87 octane fuel in your car but you fill it with 85 instead, trying to save some money on filling up. Your car will still work just fine because the engine management system will be detecting knock and retarding the ignition timing to compensate. And that's the key. By changing the ignition timing, you could be losing efficiency in the engine, which could translate into worse gas mileage. Again as a practical example, my little tale above about our trip to Vegas on low octane gas. (Whether you want to believe some bloke on the internet or not is up to you). On the low octane gas on the trip down, we could barely get 23.5mpg out of the Subaru. Once I was able to fill it up again with premium at the recommended octane rating, we got 27.9mpg on the way back. A difference of 4.4mpg over 450 miles of driving.
            Doing the maths, you can figure out that by skimping on the price during fill-up, you may save a little money right there and then, but it costs in the long term because you're going to be filling up more often to do the same mileage. My advice? Do what the handbook tells you. After all it's in the manufacturers better interests that you get the most performance out of your car as you can - they don't want you badmouthing them, and in this day and age of instant internet gratification, you can bad-mouth a large company very quickly and get a lot of publicity.

            Comment

            • Nenad
              CBC Senator XXL
              • 06.01.2005
              • 1364
              • BBgd/Mow

              #7
              Da dodam da postoje tri vrste merenja Oktanskog broja
              1) RON (ROZ)=Research Octan Number, koristi se u Evropi
              2) MON = Motor Octan Number, uglavnom se koristi na papiru
              3) PON = Pump Octan Number (RON+MON/2) koristi se u USA

              Oktanski broj utice na snagu motora. Ako auto ima preporuku od fabrike da koristi 95/98 Oktana a vlasnik sipa 92 Oktana, ECU ce da retardira ugao paljenja (zbog rizika prerane detonacije) i samim tim da smanji snagu.
              Boost or bust...

              Comment

              • sw.brick
                CBC Senator XXL
                • 09.10.2004
                • 8141
                • Beograd, barajevo-zemun
                • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

                #8
                to je da LOSIJE gorivo od onog koje zahteva motor izaziva SVE od gore navedenog -
                apsolutno stoji.
                zato i postoji vise vrsta benzina za razlicite vrste motora.
                pri tome Oktanski broj nema korelacije sa pojmom bolje/losije gorivo.

                A cinjenica da CELA zapadna Evropa uveliko koristi BMB98, 102, 103 itd
                onda Nemacka, Engleska (za pocetak) ne spadaju u tu "celu zapadnu Evropu" posto se kod njih koristi najnormalnije BMB 92 i nudi na pumpama.

                ni priblizno nije tako jednostavno niti jednoznacno kako sugerises.

                sipati benzin od 1003 (hiljadu tri) oktana u auto koji tehnicki zahteva 92 oktana (ili 95 ili neki treci broj) ne donosi nikakvu koristi niti daje ikakav napredak u ponasanju motora konkretno vozila. cinjenica, nesporna u svetu.
                sta je moguci placebo a sta nije objasnjenje nudi i ponudjeni tekst.
                volvo
                945 SE turbo lpg
                344 GL lpg

                Comment

                • 206
                  Admin od ispočetka :)
                  • 09.12.2004
                  • 9548
                  • Beograd
                  • 206

                  #9
                  Brick, KAD si poslednji put bio u Nemackoj i Engleskoj? Ja jako cesto idem svuda po Zapadnoj Evropi, u Englesku odem najmanje 1 godisnje, u Nemacku i Austriju, cesto i u Francusku i Holandiju odem najmanje 10-15x godisnje - ili sam ja potpuno corav, ili taj benzin zaista nigde ne mozes da kupis. Ni na jednoj pumpi, nikad, nigde nisam video BMB92. Najmanje sto tamo mozes da nadjes je BMB95.

                  Ja zaista ne znam odaklte ti kopas svoje informacije, ali to sto pricas jednostavno nije tacno.
                  The difference between men and boys is the price of their toys

                  Comment

                  • Rubi
                    CBC Senator XXL
                    • 06.05.2005
                    • 519
                    • Beograd

                    #10
                    Teoretski, prica o oktanima je "uklesana u kamen", kao i sve ostale teoretske price... Realno, mnogo toga zavisi od konstrukcije motora - nije isto za karburator & mehanicki razvodnik i za Trionic trtemrte... Ako je motor dovoljno "pametan" da ukapira da je gorivo odredjene oktanske vrednosti, moze tome da prilagodi ugao paljenja, verovatno i odnos goriva i vazduha (nisam 100% siguran za ovo drugo), sto bi dalo manju potrosnju u stabilnom broju obrtaja i vecu snagu pri ubrzavanju.

                    Drugo, mnogo bitnije pitanje je "sta se nama servira kao gorivo odredjene oktanske vrednosti?" Pretpostavljam na domaca i 95' i 98' predstavljaju isto gorivo, sa razlicitim sadrzajem aditiva (po principu -seci usi, krpi ****- ) tako da im je energetski sadrzaj isti. Ako se u samom procesu proizvodnje napravi gorivo koje je "bolje" (odgovarajuca duzina ugljenicnih lanaca, odgovarajuca grananja itd.), to gorivo se teze pali, a kad se upali potpunije i ravnomernije sagoreva, dajuci vise energije i manje zagadjujucih materija. Metode rafiniranja goriva stalno napreduju, pogotovo od povlacenja olovnih aditiva (u razumom blagoslovenom delu sveta ), ali sumnjam da se naftasima isplati da se mnogo upustaju u odvojene rafinacije za benzine bliske po oktanskoj vrednosti i ceni - dakle, i u svetu verovatno samo "krpe" razliku bezolovnim aditivima. Za zaista kvalitetnije gorivo mora dobra krajcara da se odvoji...

                    P.S. @ 206 - Nemacka, oko Minhena, i Austrija - Ehrvald - video sam na pumpi bezolovni od 90 oktana, zimus. I iznenadio sam se. Inace, moze da se kupi jos 95', nema 102' na tih par pumpi na kojima sam sipao.
                    (\__/)
                    (='.' This is Bunny. Copy and paste Bunny into
                    (")_(") your signature to help him gain world domination.

                    http://www.flickr.com/photos/rubinjoni/

                    Comment

                    • 206
                      Admin od ispočetka :)
                      • 09.12.2004
                      • 9548
                      • Beograd
                      • 206

                      #11
                      95 svugde, 98 uglavnom, 102 takodje dosta cesto. 90 oktana nisam video ama bas ni na jednoj pumpi uz bilo koji glavni autoput u Austriji ili Nemackoj.
                      The difference between men and boys is the price of their toys

                      Comment

                      • DejanV
                        CBC Senator XXL
                        • 19.07.2005
                        • 682
                        • Beograd

                        #12
                        Originally posted by 206
                        95 svugde, 98 uglavnom, 102 takodje dosta cesto. 90 oktana nisam video ama bas ni na jednoj pumpi uz bilo koji glavni autoput u Austriji ili Nemackoj.
                        A ja, koji sam podosta stariji od tebe, nikada i nigde nisam video BMB gorivo ispod 95 oktana navedenih na crpki. Uglavnom svuda po zapadu se nudi BMB 95 i BMB 98, u Grckoj je sasvim normalno da na iole vecim pumpama imas i BMB 99+ (BP), 101 (Shell V-Power Plus), i slicno na drugim pumpama (EKO, Agip, itd).

                        Od standarnog olovnog goriva, odavno nisam video bilo sta preko 95 ili 96 oktana navedenih na crpki. A pitanje je koliko dugo ce i toga biti.

                        Mozemo mi ovde da razglabamo koliko hocete po sistemu da li je sija ili vrat, ali svako ko je napolju natocio gorivo kakvo motor trazi je lako mogao da se uveri da mu vozilo ide osetno bolje, lakse. Posto ga tako manje "gazi", u sustini i manje trosi. Razlika nije ili bar ne mora biti drasticna, ali postoji.

                        Ko misli drugacije, neka ode na sajt NIS-a, tamo lepo pise da je sve u redu i da je nama i ovako dobro ...

                        Jedva cekam 1 juli ...

                        Pozdrav,
                        DVV
                        Brzina košta. Koliko brzo hoæeš da ideš?

                        Comment

                        • civi
                          CBC Senator XXL
                          • 26.07.2005
                          • 1492
                          • Pozarevac

                          #13
                          Originally posted by DejanV
                          Originally posted by 206
                          95 svugde, 98 uglavnom, 102 takodje dosta cesto. 90 oktana nisam video ama bas ni na jednoj pumpi uz bilo koji glavni autoput u Austriji ili Nemackoj.
                          A ja, koji sam podosta stariji od tebe, nikada i nigde nisam video BMB gorivo ispod 95 oktana navedenih na crpki. Uglavnom svuda po zapadu se nudi BMB 95 i BMB 98, u Grckoj je sasvim normalno da na iole vecim pumpama imas i BMB 99+ (BP), 101 (Shell V-Power Plus), i slicno na drugim pumpama (EKO, Agip, itd).

                          Od standarnog olovnog goriva, odavno nisam video bilo sta preko 95 ili 96 oktana navedenih na crpki. A pitanje je koliko dugo ce i toga biti.

                          Mozemo mi ovde da razglabamo koliko hocete po sistemu da li je sija ili vrat, ali svako ko je napolju natocio gorivo kakvo motor trazi je lako mogao da se uveri da mu vozilo ide osetno bolje, lakse. Posto ga tako manje "gazi", u sustini i manje trosi. Razlika nije ili bar ne mora biti drasticna, ali postoji.

                          Ko misli drugacije, neka ode na sajt NIS-a, tamo lepo pise da je sve u redu i da je nama i ovako dobro ...

                          Jedva cekam 1 juli ...

                          Pozdrav,
                          DVV
                          a sta se desava doticnog dana?
                          Jackie Stewart jednom je pitao Davida Purleya (legendarno hrabrog vozača koji je, smatra se, preživio najveću G-silu u povijesti čovječanstva) gdje točno koči prije određenog S zavoja. Purley ga je začuđeno pogledao:
                          - Kako to misliš, kočim?

                          Comment

                          • HotDog
                            CBC Senator XXL
                            • 06.05.2005
                            • 965
                            • BSG 75 (011)

                            #14
                            Postaje slobodan uvoz naftnih derivata, ali ja nisam odusevljen kao Dejan, jer se drzim onih par aksioma vezanih za Srbiju:

                            1. Nista ne moze da pojeftini, makar se steklo 1001 uslova za to.
                            2. Sve sto je najavljeno kao dobro, neki od prefriganih birokrata u foteljama ce naci nacina da upropasti.

                            Tako da, cekam 2.7. da pocnem da delim Dejanov optimizam

                            Comment

                            • zoranbg
                              CBC Senator XXL
                              • 23.03.2005
                              • 4098
                              • Rooster's Hill , Beog
                              • Grande Punto 1.2

                              #15
                              Ma.... da nebude sa benzinom ko sa stranim Bankama
                              Zaboli astronomske kamate i pljackaju narod u " DILU"
                              nema konkurencije...dogovorili se da niko ne talasa nego zajedno da pljackaju.
                              sad su poceli da zovu i na gajbe i da smaraju : "Dobar dan ,dali imate kredit?, nemate?..odlicno!....bla,bla,bla...
                              tako ce i sa gorivom da bude..videcete...,ulje B klase i sve tako.....
                              Ovde dolaze iskljucivo da intezivno Pljackaju i da uvale shkart,kao u Obali Slonovace..
                              Lakota withdraw from treaties, declare independence from U.S.

                              Comment

                              Working...
                              X