kada se ukljucuje ventilator i zbog cega ,to jest sta je uzrokovalo povecanje temperature rashladne tecnosti.
hladnjak je sam po sebi obican izmenjivac toplote, isto sto je recimo i radijator u kuci po principu rada.
povecanje razlike kolicine energije koja ulazi u hladnjak (toplote) i koja se odvodi preko lamela hladnjaka u okolni vazduh kao posledicu ima porast temperature.
kada senzor detektuje porast temeprature u funkciju stupa regulaciono kolo sistema hladjenja koje povecava linearno (u kontinuitetu koliko treba) protok vazduha putem ventilatora ili diskretno (radi vent= max ili ne radi= 0 brzina) kolicinu dodatnog vazduha.
kada senzor "primeti" rezultat akcije ventilatora i odvede se suvisna toplota sa hladnjaka odnosno iz motora daje se komanda i ventilatro prestaje da radi.
mozda je jednostavnije zamisliti rad termoakumulacione pece- potpuno je isti princip. neka zeljena toplota se sacuva (napuni) u ciglicama- kaljevima a onda termostat u sobi po potrebi ukljucuje ventilator da oduzima toplotu od tih ciglica u okolni prostor.
u autu dodatno osim venitilatora u radu sistema uticaj ima i termostat koji regulise protok (kolicinu) vode/ antifriza kao neka vrsta automatske slavine kuci.
znaci otvara ili zatvara vise ili manje hladne (hladnije) vode iz hladnjaka i mesa sa toplom/ vrelom vodom iz bloka motora da bi odrzao trazenu definisanu radnu temperaturu, recimo 87C.
kada je motor hladan protok kroz hladnjak je zatvoren i prakticno hladnjak ne postoji (nije u funkciji)
kako se motor zagreva sve vise se otvara protok kroz hladnjak a zatvara protok kroz sam motor (interna cirkulacija) a kada se motor pregreje onda se totalno zatvara interna cirkulacija a potpuno otvara protok kroz hladnjak.
kombinacijom dejstava termostata i ventilatora sistem hladjenja se odrzava u ravnotezi da obezbedi odvod toplote taman toliko koliko je nuzno da se zadrzi motor na optimalnoj radnoj temepraturi nezavisno od spoljnih uticaja klime, nadmorske visine, opterecenja, kvaliteta goriva ili bilo cega sto utice na perfomanse motora.
recimo to bi bilo ukratko osnove funkcionisanja sistema hladjenja.
isto tako funkiconise i sistem grejanja kabine- ima termostat kojim se regulise zeljena temperatura i ventilator koji omogucava zeljenu brzinu dovodjenja toplote za grejanje kabine.
kada je sistem automatski onda racunar sam sve odradjuje te regulacije a vozac jedino namesti zeljenu temperaturu- ono sto zovu automatska klima (klima ne sluzi samo za hladjenje vec i za grejanje, znaci regulaciju odnosno klimatizaciju prostora kabine).
Comment