Etanol – gorivo buducnosti - istorijski osvrt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sasha
    CBC Senator XXL
    • 04.10.2004
    • 4126
    • Novi Sad

    #16
    Evolucija programa - gradski autobusi na etanol masovno prisutni u švedskim gradovima

    Pilot program uvođenja 32 gradska autobusa sa pogonom na etanol dao je dobre rezultate, tako da je projekat nastavljen 1994. godine. Tokom prve faze projekta, koja je trajala četiri godine, autobusi su prešli ukupno 4 miliona kilometara i tada su sumirana iskustva na bazi kojih je Scania prilagodila motor DI9 za pogon na etanol i napravila novu generaciju gradskih autobusa na etanol. Narednih godina povećavan je broj ovakvih autobusa, ne samo u Štokholmu, već i u drugim gradovima Švedske. Trenutno, čak 11 gradova u Švedskoj ima autobuse na etanol u gradskom prevozu, a samo u Štokholmu ih ima 270. U Švedskoj je u eksploataciji 450 ovakvih autobusa. Pored toga, etanol se koristi kao pogonsko gorivo i za veći proj komunalnih vozila u mnogim gradovima. Ovaj program je naišao na veliku podršku među građanima zbog vrlo visokog nivoa ekološke svesti koja je prisutna u Švedskoj, a karakteristična plava boja takvih autobusa, koja asocira na čist vazduh i plavo nebo, postala je i svojevrstan znak raspoznavanja.

    Ekološki ucinak autobusa na etanol

    Na početku projekta u Štokholmu su postavljeni ambiciozni ciljevi da do 2000. godine nivo emisije oksida azota NOx u gradu bude jedanak polovini vrednosti emisije iz 1980. godine i da emisija ugljendioksida CO2. bude na nivou one iz 1988. godine. Tokom testiranja prve grupe od 32 autobusa, kontinualno je praćena izduvna emisija. Sve komponente gasovite toksične izduvne emisije koje su predmet zakonske regulative (ugljenjmonoksid - CO, ugljovodonici - HC i oksidi azota - NOx), bile su značajno niže u odnosu na propisane vrednosti. Takođe, komponente neregulisane gasovite emisije: policiklični aromatični ugljovodonici PAH (Polycyclic Aromatic Hydrocarbons) i aldehidi, koje se javljaju pri sagorevanju biogoriva, nisu prelazile vrednosti emisije tadašnjih najkvalitetnijih dizel motora sa pogonom na konvencionalno dizel gorivo. Posebno je značajno što je emisija dima i čestica bila vrlo mala. Jedini problem u vezi sa izduvnom emisijom bio je specifičan, oštar miris izduvnih gasova. Tačnije, pri određenim režimima vožnje (ubrzanje, dodavanje gasa na uzbrdici i sl.) izduvni gasovi imaju miris sirćetne kiseline, što je bezopasno, ali neprijatno. Uzrok ovoj pojavi su nesagoreli ugljovodonici koji se u katalitičkom konvertoru oksiduju do sirćetne kiseline. Inače, pri normalnim režimima rada, izduvni gasovi su potpuno bez mirisa. U narednoj fazi projekta, u saradnji sa Kraljevskim institutom za tehnologiju iz Štockholma, izvršena je modifikacija katalitičkog konvertora, kako bi se eliminisala nastala sirćetna kiselina, koja izduvnim gasovima daje specifičan miris. Najnovija generacija Scania Omnibus gradskih autobusa sa pogonom na etanol i sa ugrađenim katalizatorom ima nivoe emisije svih toksičnih komponenata u izduvnim gasovima bliske, ili nešto više od nivoa emisija najnovije generacije dizel motora sa ugradenim katalizatom, filterom čestica i recirkulacijom izduvnih gasova. Doprinos formiranju ugljendioksida ? CO2 i ozona, koji doprinosi nastanku fotohemijskog smoga, znatno je niži. Pozitivan efekat korišćenja ovakvog gradskog prevoza u velikim gradovima je očigledan, na veliko zadovoljstvo stanovnika.

    Perspektiva programa

    Na žalost, trenutna, kratkoročna ekonomska računica još uvek nije na strani etanola. To znači da su još uvek eksploatacioni troškovi autobusa na etanol veći u odnosu na troškove autobusa sa pogonom na konvencionalno dizel gorivo, i to najviše zbog razlike u ceni goriva, pošto je postupak dobijanja etanola iz drvne mase još uvek dosta skup. Međutim, kada bi se pravila obuhvatnija, dugoročna ekonomska analiza koja bi sagledala i pravu cenu negativog utcaja eksploatacije vozila na životnu sredinu, onda bi vozila sa pogonom na etanol bila u nesumnjivoj prednosti. Dok takve analize ne postanu merodavne, ostaje da se drugačijim mehanizmima stimuliše upotreba ovakvih goriva. Naravno, ekološka svest gradana može u značajnoj meri da doprinese da najviše instance neke države podrže i podstaknu ovakve projekte. Švedska je očigledan primer za to.
    www.arcs.org.rs/forum

    Comment

    • tenzo RS
      CBC Senator XXL
      • 01.11.2004
      • 309
      • Krusevac
      • Saab 9-3 TiD

      #17
      ...da ne zna neko slucajno neki recept za gorivo kojim mogu da se povecaju performanse benzinskih motora...?

      ...ni jedna kombinacija naseg benzina sa aditivima nije dala rezultat kao italijanski bezolovni racing benzin sa 102 oktana (ogranicenje po FIA)...kod nas je gorivo slobodno tako da sve preporuke dolaze u obzir...ne bi bilo lose da se navedu i kontraindikacije koriscenja takvog goriva...
      8 i 300...u firungu !!!

      trazis kvalitetan turbo servis za remont turbine?

      Comment

      • Dora
        Nadzornik!!!
        • 24.10.2004
        • 17451
        • Novi Sad
        • FIAT

        #18
        Originally posted by Sasha
        Evolucija programa - gradski autobusi na etanol masovno prisutni u švedskim gradovima
        Nešto mi ne ide slanje privatnih poruka pa da pitam ovako. Tekst je sjajan pa zato tražim dozvolu autora ili gazda sistema da ga stavim na sajt ili bar deo teksta.
        Ovde se piše nešto pametno, samo ne znam šta...

        https.autogas.rs

        Comment

        • Sasha
          CBC Senator XXL
          • 04.10.2004
          • 4126
          • Novi Sad

          #19
          Ja sam tekst preuzeo sa drugog sajta i sto se mene tice slobodno uzmi ceo tekst
          www.arcs.org.rs/forum

          Comment

          • Dora
            Nadzornik!!!
            • 24.10.2004
            • 17451
            • Novi Sad
            • FIAT

            #20
            Originally posted by Sasha
            Ja sam tekst preuzeo sa drugog sajta i sto se mene tice slobodno uzmi ceo tekst

            Sa kojeg, da pitam onda tamo
            Ovde se piše nešto pametno, samo ne znam šta...

            https.autogas.rs

            Comment

            • Dora
              Nadzornik!!!
              • 24.10.2004
              • 17451
              • Novi Sad
              • FIAT

              #21
              Originally posted by Dora
              Originally posted by Sasha
              Ja sam tekst preuzeo sa drugog sajta i sto se mene tice slobodno uzmi ceo tekst

              Sa kojeg, da pitam onda tamo
              Našo Čitao sam pre ali se zaboravilo odakle
              Ovde se piše nešto pametno, samo ne znam šta...

              https.autogas.rs

              Comment

              • Sasha
                CBC Senator XXL
                • 04.10.2004
                • 4126
                • Novi Sad

                #22
                OK
                www.arcs.org.rs/forum

                Comment

                • Saby
                  CBC Senator XXL
                  • 25.11.2004
                  • 408
                  • Horgos

                  #23
                  kako provesti ovo u praksu, znaci kakve dizne, rezervoar, cevi? sta jede alkohol, a sta ne?
                  Fun starts @ 3000 RPM
                  Alfa Romeo 146 1.8 Ts

                  Comment

                  • BOOST
                    Founder - Admin od Začetka
                    • 29.09.2004
                    • 8726
                    • Gislaved//Sweden
                    • SAAB 9000 AERO R; SA

                    #24
                    30% vishe goriva

                    za turbo motore ugasi obogacenje smese pri punom gasu

                    ovo sve drugo sto pitas dolazi u obzir kasnije kad budes izpreprogramirao tacku panjenja kroz obrtaje za etanol.. mislim posle par razbijenih motora

                    Etanol nema knock u stilu benzina, nemozes da ga pratis, vec samo dodje kad se pretera i kad dodje motor je zavrsio svoje.

                    Maptunu je trebalo 4 meseca na dyno da uradi prvi chip tuning i 6 motora je zrtvovano ..
                    Att mäta är att veta...to measure is to know...meriti je znati..
                    move your mind

                    Comment

                    • Rubi
                      CBC Senator XXL
                      • 06.05.2005
                      • 519
                      • Beograd

                      #25
                      U tom slucaju, da li moze u etanol da se doda neka supstanca koja ce dati jasniji knock - tako da ga knock senzor prepozna, makar pri pravljenju mapa?
                      (\__/)
                      (='.' This is Bunny. Copy and paste Bunny into
                      (")_(") your signature to help him gain world domination.

                      http://www.flickr.com/photos/rubinjoni/

                      Comment

                      • Saby
                        CBC Senator XXL
                        • 25.11.2004
                        • 408
                        • Horgos

                        #26
                        ali ako paljenje ostaje gde je i sad, i samo se dodaje tih 30 posto goriva sta onda?
                        Fun starts @ 3000 RPM
                        Alfa Romeo 146 1.8 Ts

                        Comment

                        • ale944
                          CBC Senator XXL
                          • 20.03.2006
                          • 1457
                          • Beograd

                          #27
                          saby,saby, citaj malo prethodne postove....
                          tih 30% vise goriva je zbog nize toplotne moci etanola od benzina, dakle ista kolicina energije koja se pretvara u rad se unosi u motor, nije to isto kao da si dodao 30% vise benzina,
                          a paljenje ako ostane isto verovatno ces izgubiti nesto snage jer alkohol "trazi" ranije paljenje slicno kao lpg, jer sporije sagoreva, a ono sto tebi treba je max pritisak u cilindru u odredjenom trenutku, tj, uglu radilice, e sad, ako paljenje ostane isto, a alkohol sporije sagoreva, max pritisak se nece dobiti u idealnom trenutku, vec nesto kasnije, i deo energije ce neiskoriscen za pokretanje klipa biti izduvan kroz auspuh...
                          http://www.novaspeed.rs CHIPTUNING & FAP/DPF Off

                          Comment

                          • Saby
                            CBC Senator XXL
                            • 25.11.2004
                            • 408
                            • Horgos

                            #28
                            e sad, ja ne idem bas na pluss ks, nego na jeftinije, al kvalitetnije gorivo, makar i vise trosio...
                            Fun starts @ 3000 RPM
                            Alfa Romeo 146 1.8 Ts

                            Comment

                            • ale944
                              CBC Senator XXL
                              • 20.03.2006
                              • 1457
                              • Beograd

                              #29
                              onda idi na gas, alkohol nije jeftiniji od benzina kod nas
                              http://www.novaspeed.rs CHIPTUNING & FAP/DPF Off

                              Comment

                              • Saby
                                CBC Senator XXL
                                • 25.11.2004
                                • 408
                                • Horgos

                                #30
                                koja je cena?
                                mora etanol, ili moze i tehnicki alkohol?
                                ljudi prave u domacoj radinosti etanol, od kukuruza, i krompira, itd...
                                Fun starts @ 3000 RPM
                                Alfa Romeo 146 1.8 Ts

                                Comment

                                Working...
                                X